همه چیز درباره رژیم شیر و موز؛ می‌ارزد 4 روزه لاغر شویم؟

رژیم شیر و موز

فهرست مطالب

تصور کنید که یک غول چراغ جادو ظاهر شده و به شما می‌گوید همین‌الان می‌تواند در عرض یک‌چشم به‌هم‌زدن شما را از شر چربی‌های مزاحم بدنتان خلاص کند. فقط باید آرزو کنید. چه‌کار می‌کنید؟ آرزو می‌کنید؟

رژیم شیر و موز همان غول چراغ جادویی است که می‌تواند در عرض یک هفته یا حتی کمتر، 4 کیلو از وزن شما را کم کند. چه چیزی از این بهتر؟ اما گرفتن این رژیم واقعا می‌ارزد؟ قرار در این مطلب مجله سلامتی لیمومی زیر و بم این رژیم را بررسی کنیم همراهمان باشید.

سوالات متداول

می‌توانم با شکم خالی (ناشتا) موز بخورم؟
متخصصان توصیه می‌کنند که وقتی ناشتا هستید، موز مصرف نکنید. مصرف موز به شکل ناشتا می‌تواند به دلیل قند بالایی که دارد، روی متابولیسم و سیستم گوارش تاثیر منفی بگذارد.
می‌توانم با رژیم شیر و موز ورزش کنم؟
ورزش می‌تواند به ماندگاری تاثیر رژیم شیر و موز کمک کند با این حال باید به این نکته توجه کنید که میزان کالری دریافتی و نوع ورزش باید تعادل داشته باشد. بنابراین در حین رژیم شیر و موز به شکلی ورزش نکنید که بدنتان کم بیاورد.
تا چه زمانی می‌توانم رژیم شیر و موز داشته باشم؟
متخصصان پیشنهاد می‌کنند که فقط 3 الی 4 روز این رژیم را ادامه دهید و نه بیشتر. اگر برای زمان طولانی رژیم شیر و موز را ادامه دهید، بدنتان دچار کمبود شدید مواد مغذی می‌شود و احتمال دارد که برای دستگاه گوارش و دیگر ارگان‌های بدنتان مشکلات شدید ایجاد شود.
می‌توانم با رژیم شیر و موز وزن کم کنم؟
به صورت کلی بله. ممکن است بتوانید با این رژیم در طول 4 روز، 4 کیلو وزن کم کنید. اما باید بدانید که این وزن کم کردن به دلیل کمبود شدید کالری دریافتی روزانه است و با قطع رژیم به احتمال زیاد دوباره به همان وزن قبلی باز می‌گردید. به صورت کلی این رژیم را برای کاهش وزن توصیه نمی‌کنیم.

رژیم شیر و موز چیست؟

رژیم شیر و موز یک برنامه غذایی کوتاه‌مدت به مدت 3 تا 4 روز است که فقط باید در آن شیر و موز مصرف کنید. کالری دریافتی در این رژیم حدود 1000 کالری در روز است. این رژیم برای کاهش وزن سریع تبلیغ می‌شود، اما به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای شدید، احتیاط و مشورت با پزشک متخصص لازم است.

رژیم شیر و موز اولین‌بار در سال 1934 توسط دکتر جورج هاروپ در دانشگاه جان هاپکینز و برای کمک به بیماران دیابتی ابداع شد. رژیم شیر و موز ادعا می‌کند که سبب کاهش وزن 3 تا 4 کیلوگرم تنها در 4 روز می‌شود. این ادعا غلط نیست. اما به چه قیمتی؟ در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

رژیم شیر و موز

برنامه غذایی روزانه رژیم شیر و موز

همان‌طور که از نام این رژیم غذایی پیداست، در رژیم غذایی شیر و موز، شما فقط مجاز به خوردن موز و نوشیدن شیر هستید. ایده اصلی این رژیم پایین آوردن کالری دریافتی روزانه است. برای گرفتن رژیم شیر و موز می‌توانید از دستورالعمل زیر برای یک روز پیروی کنید.

صبحانه: 2 عدد موز و 1 فنجان (250 میلی‌لیتر) شیر بدون چربی گرم

میان‌وعده: 3 لیوان آب

ناهار: 2 عدد موز و 1 فنجان (250 میلی‌لیتر) شیر بدون چربی گرم

میان‌وعده: 3 لیوان آب

شام: 2 عدد موز + 1 فنجان (250 میلی‌لیتر) شیر کم‌چرب گرم

کالری رژیم شیر و موز چه قدر است؟

حداکثر 100 کالری در یک موز متوسط و 80 کالری در یک فنجان شیر بدون چربی (250 میلی‌لیتر) وجود دارد؛ بنابراین، 6 موز معادل 600 کالری در روز و 3 فنجان شیر بدون چربی معادل 240 کالری در روز است. در مجموع، شما بیش از 900 کالری مصرف نخواهید کرد.

رژیم شیر و موز

غذاهای غیرمجاز در رژیم شیر و موز چیست؟

شما در رژیم شیر و مور فقط مجاز به مصرف شیر و موز هستید و نمی‌توانید سایر مواد غذایی مانند نان و غلات، سبزیجات، گوشت و چربی‌ها و سایر میوه‌ها به جز موز را استفاده کنید.

bollywoodshaadis می‌گوید که در رژیم شیر و موز، برای جلوگیری از احساس ضعف، می‌توانید مقداری غلات به این برنامه غذایی اضافه کنید. اما توجه داشته باشید که افزودن هر ماده غذایی دیگری به این رژیم غذایی باعث بالارفتن کالری دریافتی روزانه شما می‌شود.

رژیم شیر و موز

فواید رژیم شیر موز چیست؟

اولین ویژگی مثبت رژیم شیر و موز که افراد را به اجرای آن ترغیب می‌کند این است که این رژیم سریع عمل می‌کند و در مدت‌زمان کوتاهی منجر به کاهش وزن نسبتا زیادی می‌شود. مزیت دیگری که رژیم شیر و موز دارد این است که رژیم ساده‌ای است که فقط دو ماده غذایی را در بر دارد و دیگر نیازی به کالری شماری و انتخاب مواد غذایی مختلف نیست. مواد غذایی که در این رژیم گنجانده شده‌اند مواد غذایی بسیار مفیدی هستند.

فواید موز چیست؟

در ادامه به چند خاصیت موز اشاره می‌کنیم، خاصیت‌هایی که افراد را ترغیب می‌کند که به سراغ برنامه غذایی شیر و موز بروند.

1. سرشار از پتاسیم

موز منبع عالی پتاسیم است که برای سلامت قلب و عملکرد عضلات ضروری است. با این حال، مصرف بیش از حد پتاسیم می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مضر باشد، بنابراین اگر این مشکلات را دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

2. سرشار از مواد مغذی

 موز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین C، ویتامین B6 و منیزیم است که از سلامت کلی بدن حمایت می‌کند. اما باید بدانید مصرف بیش از حد موز، به ویژه در افرادی که شرایط جسمی خاصی دارند ممکن است باعث عدم تعادل در مواد مغذی شود.

انواع میوه و پزشکی در حال تجویز

3. منبع خوب فیبر

 فیبر موجود در موز به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و حفظ وزن سالم کمک می‌کند. اما مصرف بیش از حد فیبر می‌تواند باعث ناراحتی گوارشی هم شود، به ویژه برای افرادی که مشکلات گوارشی مثل سندورم روده تحریک‌پذیر دارند.

4. تقویت انرژی

موز به دلیل داشتن کربوهیدرات منبعی مناسب و طبیعی برای افزایش انرژی است. اما این کربودهیدرات مناسب همه نیست. مثلا افراد مبتلا به دیابت، باید برای مدیریت سطح قند خون با احتیاط و زیر نظر پزشک موز مصرف کنند.

5. کمک به خلق و خو

موز حاوی تریپتوفان، پیش‌ساز سروتونین است که می‌تواند به تنظیم خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک کند. با وجود این، افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند یا دارای شرایط روانی خاص مثل افسردگی هستند، باید قبل از افزایش میزان مصرف تریپتوفان با یک پزشک مشورت کنند.

همچنین مقادیر کافی پتاسیم که در موز وجود دارد، نقش مهمی در سلامت قلب، عملکرد ماهیچه‌ها و سیگنال‌دهی مناسب سیستم عصبی ایفا می‌کند. گنجاندن مقدار کافی پتاسیم در رژیم غذایی می‌تواند فشارخون شما را نرمال نگه دارد، خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد، به‌ سلامت استخوان‌ها کمک کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را پایین بیاورد.

فواید شیر چیست؟

مثل موز شیر هم فواید بالایی دارد. از جمله:

1. منبع عالی کلسیم

 شیر منبع اصلی کلسیم است که برای سلامت و رشد استخوان ها ضروری است. با این حال، مصرف بیش از حد کلسیم، ممکن است منجر به سنگ کلیه و سایر مشکلات سلامتی شود.

2. پروتئین و مواد مغذی ضروری

شیر، پروتئین و مواد مغذی ضروری مانند ویتامین D، ویتامین B12 و پتاسیم را فراهم می کند که برای سلامت کلی حیاتی هستند. با این وجود، افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، باید در مصرف شیر محتاط باشند تا از ناراحتی گوارشی جلوگیری کنند.

3. آبرسانی بالا

شیر حاوی تعادلی از الکترولیت‌ها است که آن را به یک نوشیدنی آبرسان تبدیل می‌کند. با این حال، افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی به شیر باید به دنبال منابع جایگزینی غیر از شیر برای تامین آب بدنشان بگردند.

4. سلامت استخوان

 ترکیب کلسیم، ویتامین D و سایر مواد مغذی موجود در شیر از سلامت استخوان حمایت می‌کند و ممکن است خطر پوکی استخوان را کاهش دهد. با این حال، مصرف بیش از حد شیر برای همه لزوما به استخوان‌های قوی‌تر منجر نمی‌شود.

5. ریکاوری عضلانی

محتوای پروتئین موجود در شیر می‌تواند به تقویت عضلات پس از فعالیت بدنی کمک کند. با این وجود، افرادی که محدودیت غذایی یا آلرژی دارند باید منابع جایگزینی غیر از شیر برای پروتئین در نظر بگیرند.

از دیگر فواید شیر می‌توان به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، کمک به حفظ وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی اشاره کرد.

رژیم شیر و موز

معایب رژیم شیر موز چیست؟

در ادامه با ذکر دلایل علمی برایتان توضیح خواهیم داد که رژیم شیر و موز رژیم چندان مناسبی نیست. اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که این رژیم را اجرا کنید، بیش از چهار روز آن را ادامه ندهید و در صورت تمایل به کاهش وزن بیشتر، حداقل یک هفته بین دو دوره از این رژیم فاصله بیندازید.

اگرچه موز و شیر فواید زیادی برای سلامتی دارند، پیروی از چنین رژیم غذایی محدودی، ایده خوبی نیست. ممکن است با این رژیم وزن کم کنید، اما بعید است که بتوانید پس از کاهش وزن، آن را حفظ کنید.

کاهش وزن موفق و پایدار معمولا شامل ترک یک عادت بد غذایی ریشه‌دار و اصلاح سبک زندگی است. محدودکردن شدید مصرف غذا به شما نمی‌آموزد که چگونه در موقعیت‌های روزمره‌تان انتخاب‌های درست و سالم داشته باشید. این رژیم شما را از انتخاب غذاهای سالم که به شما امکان می‌دهد کاهش وزن خود را حفظ کنید، دور می‌کند.

رژیم شیر و موز

همچنین این رژیم، کالری کمی دارد (به‌سختی بیش از 1000 کالری در روز را تأمین می‌کند)، کربوهیدرات بالایی دارد و فاقد چربی است. رژیم‌های کم‌کالری ممکن است در ابتدا به کاهش وزن شما کمک کنند، اما به‌احتمال زیاد پس از شروع مجدد به غذاخوردن عادی، اضافه‌وزن شما برمی‌گردد.

یک رژیم غذایی سالم، تأمین‌کننده تمام املاح و مواد مغذی بدن، شامل سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، روغن‌های سالم و پروتئین‌های سالم مانند آجیل، حبوبات و ماهی است. رژیم غذایی شیر و موز فاقد بسیاری از این مواد غذایی ضروری و فقط شامل کربوهیدرات و پروتئین است.

در نتیجه اگرچه استفاده از موز و شیر در رژیم غذایی شما می‌تواند بسیار مفید باشد، اما افراط در مصرف این دو ماده غذایی کار درستی نیست و پیروی از یک برنامه غذایی متعادل به کاهش وزن توأم با سلامتی کمک می‌کند.

رژیم شیر و موز

عوارض رژیم‌ غذایی شیر و موز چیست؟

در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم که چرا واقعا لزومی ندارد به خاطر کم کردن 3-4 کیلو وزن از برنامه غذایی شیر و موز که تا این حد کم‌کالری است، استفاده کنید.

1. سطح انرژی پایین

مصرف کمتر از 1000 کیلوکالری در روز به‌عنوان رژیم بسیار کم‌کالری می‌تواند باعث کاهش سطح انرژی و خستگی شود. چنین رژیمی سرعت متابولیسم شما را کاهش می‌دهد و باعث کندشدن روند چربی‌سوزی و کاهش وزن در بدن می‌شود.

2. آسیب رساندن به پوست مو و ناخن

رژیم کم‌کالری به معنای دریافت کمتر پروتئین است. پروتئین برای نگهداری از بافت پوست مو و ناخن بسیار مهم است. کمبود پروتئین می‌تواند منجر به شکنندگی ناخن، ریزش مو و خشکی پوست شود.

3. نوسانات خلقی

یک رژیم غذایی ناکافی و نامتعادل باعث ایجاد نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری می‌شود، رعایت یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ شادابی شما ضروری است.

رژیم شیر و موز

4. عدم تعادل لپتین و گرلین

لپتین و گرلین هورمون‌هایی هستند که گرسنگی و سیری را تنظیم می‌کنند. لپتین مسئول سرکوب گرسنگی است، دریافت کالری بسیار کم، این هورمون‌ها را از بین می‌برد و باعث می‌شود فرد دائما احساس گرسنگی کند.

همچنین یک رژیم غذایی بسیار کم‌کالری باعث افزایش هورمون استرس (کورتیزول) می‌شود؛ افزایش این هورمون موجب گرسنگی و افزایش چربی شکم می‌شود. 

5. یبوست

مصرف غذای کمتر به معنی مصرف فیبر و پروتئین کمتر است، فیبر کمتر به معنای حجم کمتری برای تشکیل مدفوع است که باعث یبوست می‌شود.

رژیم شیر و موز

6. بی‌خوابی

پرخوری و کم‌خوری می‌تواند باعث مشکلات خواب شود. محدودیت کالری باعث کاهش فاز خواب عمیق می‌شود، در این حالت فرد، خسته از خواب بیدار می‌شود و استراحت خوبی ندارد. این بر خلق‌وخوی فرد تأثیر می‌گذارد و منجر به تحریک‌پذیری، عدم تمرکز در کار و احساس گرسنگی مداوم می‌شود.

چه افرادی نباید رژیم شیر و موز بگیرند؟

رژیم شیر و موز ممکن است برای افرادی که شرایط سلامتی خاص یا محدودیت‌های ‌غذایی دارند، مضر باشد از جمله

  • افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند: افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند ممکن است به دلیل وابستگی به شیر در این رژیم، ناراحتی گوارشی یا واکنش های نامطلوب را تجربه کنند.
  • افرادی که دیابت دارند: محتوای قند بالای موز و تأثیر بالقوه آن بر سطح قند خون ممکن است بدون نظارت دقیق پزشک باعث عدم تنظیم سطح انسولین شود و برای این افراد مناسب نباشد.
  • افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند: افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل مشکلات کلیوی یا مشکلات گوارشی هستند باید ثبل این رژیم با متخصص تغذیه مشورت کنند.
در نهایت 

امروزه اسم رژیم‌های غذایی زیادی را می‌شنویم که بسیاری از آنها اصلا پایه علمی ندارند و مورد قبول کارشناسان تغذیه نیستند. بهترین روش لاغری برای رسیدن به وزن ایده‌ال رژیمی است که دارای تنوع غذایی بالا باشد و متناسب با شرایط جسمی و وضعیت سلامتی شما طراحی شود. رژیم غذایی لیمومی تمام این ویژیگی‌ها را دارد؛ این رژیم تحت‌نظر متخصص تغذیه و تیم پزشکی برای شما تجویز می‌شود و با اصلاح مزاج و تنظیم‌ متابولیسم، فرایند کاهش وزن را  بسیار آسان می‌کند.

توصیه می‌کنیم به‌جای پیروی از رژیم‌های غذایی افراطی و حذف مواد مغذی ضروری از برنامه غذایی‌تان، از رژیم‌های اصولی و درست‌تر پیروی کنید تا کاهش وزنی بدون بازگشت را تجربه کنید و درعین‌حال سلامتی‌تان را هم حفظ کنید.

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

 Amazing Health Benefits Banana And Milk Diet

livestrong

healthshots

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

    1. اصولا اینجور رژیم‌ها تاثیر آنچنانی ندارند و به سرعت وزن کم‌شده به بدن بازمی‌گردد.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب