هرآن‌چه درباره تأثیرات شیر دارچین برای لاغری باید بدانید

شیردارچین برای لاغری

فهرست مطالب

اگر از آن دست اشخاصی باشید که به تغذیه خودتان اهمیت می‌دهید و می‌خواهید انتخاب‌های عاقلانه‌ای داشته باشید که هم بتواند برای سلامتی‌تان مفید باشد و هم وزن‌‌تان را کم‌تر کند، باید به سراغ ترکیبات و مواد غذایی‌ای بروید که ویژگی‌های خاصی داشته باشند. به عنوان مثال، یکی از موضوعات مورد بحث در دنیای سلامت و کاهش وزن، تأثیرات شیر دارچین برای لاغری است. 

دارچین و شیر به‌شکلی جداگانه خودشان به‌عنوان مواد غذایی‌ای شناخته می‌شوند که می‌توانند از جنبه‌های مختلف روی سلامتی ما تأثیر بگذارند و در کنار هم، مزایای بیش‌تری برای لاغری و کاهش وزن به‌همراه دارند. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است بیش‌تر درباره اثری که شیر دارچین برای لاغری می‌گذارد، صحبت کنیم و به مزایای آن اشاره کنیم.

سوالات متداول

آیا دارچین می‌تواند متابولیسم بدن را بهبود ببخشد؟
سینامالدئید، یکی از ترکیبات رزینی در دارچین است که می‌تواند متابولیسم بدن را تسریع ببخشد و باعث بهبود جذب گلوکز خون شود. 
آیا می‌توانیم شیر دارچین را شب‌ها بخوریم؟
بله. مصرف شیر دارچین پیش از خواب می‌تواند به آرامش ماهیچه‌ها و هضم بهتر غذا کمک کند اما گر می‌خواهید از مزایای لاغری این ترکیب بهترین استفاده را ببرید، بهتر است هر روز صبح آن را مصرف کنید. 
آیا می‌توانیم با معده خالی شیر دارچین بخوریم؟ 
خوردن شیر دارچین به‌صورت ناشتا برای بدن مفید است و می‌تواند باعث کاهش وزن، التهاب و سطح استرس اکسیداتیو در بدن شود. 
چقدر طول می‌کشد تا دارچین روی بدنمان تأثیر بگذارد؟
معمولاً بین ۴ تا ۱۹ هفته طول می‌کشد تا بدن از اثرات دارچین بهره بگیرد و مزایای آن به‌شکل مشهود بروز پیدا کند. 

قبل از هر چیزی، دارچین چیست؟

دارچین (Cinnamon) ادویه‌ای سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات مفید است و طبق تحقیقات انجام شده، می‌تواند روی مدیریت قند خون، بهبود بیماری‌های قلبی و کاهش التهاب نقش داشته باشد. در گذشته‌های بسیار دور از دارچین به‌خاطر خواص درمانی‌اش استفاده‌های مختلفی انجام می‌شد و امروزه هم، علم مدرن با آغوش باز به‌سراغ مزایای این ادویه برای سلامتی می‌رود.

دارچین و فوایدش

چرا باید شیر را با دارچین ترکیب کنیم؟

اول از همه، دارچین به تثبیت قند خون کمک می‌کند و می‌تواند هوسِ خوردن غذاهای شیرین را در ما از بین ببرد. از آن طرف، شیر، ‌به‌خصوص شیر کم‌چرب، کالری کم‌تری دارد و به‌عنوان منبع خوبی از کلسیم و پروتئین شناخته می‌شود که برای سلامتی ضروری است.

از آن‌جایی که هر دوی آن‌ها به‌شکل جداگانه مزایای بسیار خوبی دارند، طبیعتاً ترکیب‌شان هم باید یک نوشیدنی خوب را به‌همراه داشته باشد؛ نوشیدنی‌ای که خوشمزه است، نیازی به قند اضافی ندارد و کالری کمی دارد و در یک رژیم غذایی خوب، می‌تواند کالری ورودی بدن‌تان را کاهش دهد و به کم‌تر شدن وزن‌تان کمک کند.

نوشیدنی های چربی سوز
بیشتر بخوانید:

تأثیرات شیر دارچین برای لاغری چیست؟

دارچین و شیر هر کدام به‌شکل مستقل مزایای بسیار زیادی را برای سلامتی به‌همراه دارند. مثلاً دارچین یک ادیه معروف ضد دیابتی است که می‌تواند سطح قند خون را حفظ کند و با بهبود حساسیت سلولی به عملکرد هورمون انسولین کمک می‌کند و گلوکز را از خون به سلول‌ها منتقل می‌کند تا به‌عنوان انرژی مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه بیش‌تر درباره تأثیرات شیر دارچین برای لاغری صحبت می‌کنیم:

تاثیرات شیر دارچین

میزان چربی قهوه‌ای در بدن را بیش‌تر می‌کند

چربی قهوه‌ای (Brown Fat) به‌عنوان چربی خوب شناخته می‌شود که آهن بسیار زیادی دارد، می‌تواند غذا را به منبع بسیار خوبی از انرژی تبدیل کند و در محیط‌های سرد، گرمای لازم برای بدن را تأمین می‌کند. تحقیقات انجام شده از سوی دانشمندان نشان می‌دهد که عصاره دارچین به افزایش چربی قهوه‌ای در لایه‌های چربی زیر پوست کمک می‌کند.

در دنیای واقعی، چربی‌ای که در شکم یا ناحیه کمر داریم، به‌عنوان چربی سفید شناخته می‌شود که تجمع آن همان اضافه وزن بسیار زیادی است که ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و با انجام ورزش‌های سخت و رژیم‌های غذایی طاقت‌فرسا، تلاش می‌کنیم بسوزانیم. مصرف شیر دارچین می‌تواند به قهوه‌ای شدن چربی‌های سفید شکم کمک کند و در ایجاد انرژی مورد نیاز بدن نقش داشته باشد.

حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد

انسولین سطح گلوکز خون را تنظیم می‌کند. وقتی که بدن انسولین کافی‌ تولید نمی‌کند یا در برابر آن مقاوم می‌شود، سطح گلوکز خون بیش‌تر شده و باعث تجمع چربی، چاقی، دیابت و خیلی از بیماری‌های دیگر می‌شود.

اما دارچین به‌خاطر داشتن پلی‌فنول‌های مختلف می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند و با مصرف مداوم آن، می‌توانید از دیابت و بیماری‌های دیگری که از چاقی نشأت می‌گیرد، در امان باشید.

سطح کلسترول بد و تری‌گلیسیرید را کم می‌کند

کلسترول بد که با نام LDL هم می‌شناسیم، روی دیواره‌های رگ تجمع می‌کند و می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. ncbi می‌گوید که مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد که دارچین به کاهش کلسترول LDL، گلوکز ناشتای خون و تری‌گلیسیرید کمک می‌کند و می‌تواند آسیب‌دیدگی به رگ‌ها را کم‌تر کند.

سلامت قلب با شیردارچین

سطح چربی دور کمر را کم‌تر می‌کند

این زیر عنوان برای خواننده‌های ما قطعاً جذاب خواهد بود چون چربی دور کمر یک مشکل جدی است که خیلی از ما به‌دنبال حذف کردن‌اش هستیم. دلیل اصلی‌ تجمع چربی در این نقطه از بدن، سبک زندگی‌ای بدون تحرک و پر از استرس است.

ncbi می‌گوید که تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف شیر دارچین برای لاغری و کاهش چربی دور کمر مفید است. در مطالعه‌ای که روی ۷۸۶ نفر انجام شد، شرکت‌کنندگان بیش از ۲ گرم در روز مکمل دارچین و نوشیدنی شیر دارچین را به‌مدت بیش‌تر از ۱۲ هفته مصرف می‌کردند.

طبق مشاهدات، مصرف مداوم شیر دارچین توانسته بود دور کمر را به اندازه ۲.۴۰ سانتی‌متر کم‌تر کند و توده چربی را ۱.۰۲ درصد کاهش دهد.

رژیم شیر
بیشتر بخوانید:

آیا شیر دارچین ضرری هم دارد؟

زمانی که مصرف دارچین در حد تعادل باشد، می‌توانیم بگوییم که ضرری ندارد اما اگر دارچین را به اشکال مختلف، چه در ترکیب با شیر و چه به‌شکل مکمل مصرف کنید، می‌تواند مشکلات زیر را برای شما به‌همراه داشته باشد:

  • مشکلات گوارشی
  • بیماری کبد
  • تحریک پوست
  • حالت تهوع
  • کاهش قند خون
  • افزایش ضربان قلب
  • زایمان زودرس
  • گرم شدن بیش از حد بدن

مصرف دارچین با برقی داروهای رقیق‌کننده خون مثل وارفارین هم تداخل دارد و در برخی موارد نادر می‌تواند اثرات آلرژیک مثل کهیر، خارش یا مشکلات تنفسی را به‌همراه داشته باشد. به همین خاطر هم، پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصرف روزانه و مستمر شیر دارچین، با پزشک خود درباره آن مشورت کنید.

عوارض شیر دارچین

سخن پایانی

جدا از تمامی موارد ذکر شده، یکی از مهم‌ترین موضوعات بهترین زمان خوردن شیر برای لاغری است. طبق تحقیقات انجام شده،‌ اگر می‌خواهید متابولیسم بدن‌تان را بیش‌تر کنید و از مزایای شیر دارچین برای لاغری بهره ببرید،‌ بهتر است آن را صبح، قبل از صبحانه مصرف کنید؛ زمانی که بدن بیش‌ترین آمادگی را برای سوزاندن چربی دارد.

در این مطلب تلاش کردیم تا به‌شکلی همه جانبه درباره شیر دارچین و مزایای آن برای لاغری صحبت کنیم. به‌یاد داشته باشید که مصرف این ترکیب باید به شکلی متعادل انجام شود تا مضرات آن بروز پیدا نکند و روی سلامتی‌تان هم نقش داشته باشد.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:‌

Food NDTV

News Medical

Style Craze

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

9 نظر

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر از قبل از ورزش یا پیاده روی استفاده شود.

    2. سلام من خودم ۳ هفته هرروز ناشتا استفاده کردم وکاهش وزن پیدا کردم وهم دور کمرم کم شد ،وبه وزن ایده عالم رسیدم مچرک ازمطلب خوبتون❤❤

  1. خوب بود ولی نگفتین اندازه دارچین چقدر باشه تو ی لیوان شیر بریزیم

      1. سلام سارا جان
        شیر کم چرب کالری کمی دارد و برای لاغری مفید است

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب