روش‌های مقابله با تنبلی تخمدان و افزایش وزن

تنبلی تخمدان

فهرست مطالب

داشتن تناسب اندام، آرزوی هر انسانی است که روی کره زمین زندگی می‌کند. این مقوله برای بانوان اهمیت بیشتری دارد، اما همه زنان نمی‌توانند برای لاغر شدن و رسیدن به وزن ایده‌آلشان رژیم‌های سخت و کوتاه‌مدت بگیرند. تنبلی تخمدان و افزایش وزن معضل تعدادی از بانوان است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کاهش وزن می‌تواند به یک مبارزه دائمی تبدیل شود که همیشه همراهشان است. در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ سندروم پلی کیستیک یا بیماری تنبلی تخمدان رفته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با ارتباط تنبلی تخمدان و افزایش وزن در ادامه همراه ما باشید.

سندروم پلی کیستیک چیست؟

تنبلی تخمدان یا PCOS شایع‌ترین اختلال هورمونی در زنان است که مشکلات آن بیشتر در سنین باروری بروز پیدا می‌کند و می‌تواند منجر به مشکلات باروری شود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای سطوح بالاتری از هورمون‌های مردانه هستند، درنتیجه بسیاری از آن‌ها مشکل اضافه وزن یا چاقی دارند.

فولیکول‌هایی که در هورمون بدن این افراد وجود دارد تبدیل به کیست‌ می‌شود و احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را در آن‌ها افزایش می‌دهد. زنانی که تنبلی تخمدان دارند بیشتر از سایر بانوان در معرض خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، وقفه تنفسی در خواب و سرطان رحم هستند.

به‌علاوه بین ۴۰ تا ۸۰ درصد از بانوانی که با عارضه سندروم پلی کیستیک درگیر هستند از مشکل اضافه وزن یا چاقی مفرط نیز رنج می‌برند. این دسته از افراد نمی‌توانند راحت هر نوع رژیمی را بگیرند، چراکه فایده‌ای برایشان ندارد.

رژیم غذایی در تنبلی تخمدان

علائم سندروم پلی کیستیک

همه بانوان درد در ناحیه شکم و قاعدگی نامنظم را بارزترین علائم تنبلی تخمدان می‌دانند، اما جالب است بدانید که اکثر کیست‌های تخمدان شناسایی نمی‌شوند. در چنین مواقعی کیست تخمدان بی‌ضرر و بدون علامت است و به طور خود به خود از بین می‌رود. در مواقع دیگر، کیست تخمدان به‌خصوص زمانی که رشد کرده و بزرگ شده‌اند می‌تواند علائم دردناکی را به همراه داشته باشد.

علائم کیست تخمدان شامل موارد زیر است:

  • نفخ یا تورم شکم
  • حساس شدن سینه
  • تهوع و استفراغ
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • درد لگن قبل یا در طول سیکل قاعدگی
  • مقاربت دردناک
  • درد در قسمت پایین کمر یا ران

اگر علائم شدیدی را احساس می‌کنید بهتر است هرچه سریع‌تر خودتان را به پزشک متخصص برسانید؛ چراکه ممکن است کیست شما به مشکلات حادتری ازجمله پارگی یا پیچ خوردن تخمدان دچار شده باشد.

افزایش وزن به دلیل تنبلی تخمدان

ارتباط تنبلی تخمدان با افزایش وزن

تنبلی تخمدان استفاده از هورمون انسولین را برای بدن دشوارتر می‌کند. وظیفه انسولین در بدن انسان تبدیل قند و نشاسته غذاها به انرژی است. زمانیکه شما تنبلی تخمدان داشته باشید این فرایند دچار خدشه می‌شود و بدن در برابر انجام وظیفه‌اش مقاومت می‌کند.

در این وضعیت که مقاومت به انسولین نامیده می‌شود. یعنی اگر خانمی مشکل سندروم پلی کیستیک داشته باشد، گلوکز خون او توسط انسولین جابه‌جا نمی‌شود. در چنین شرایطی بدن برای اینکه بتواند فعالیت‌های زیستی را به خوبی ادامه دهد انسولین بیشتری تولید می‌کند تا گلوکز به سلول‌ها منتقل شود.

افزایش تولید انسولین باعث افزایش تولید هورمون مردانه به نام آندروژن می‌شود. سطوح بالای آندروژن هم علائمی مانند رشد موهای بدن، آکنه، پریودهای نامنظم و افزایش وزن را به دنبال دارد. جالب است بدانید که چاقی ناشی از آندروژن بیشتر در ناحیه شکم خانم‌ها اتفاق می‌افتد.

دلیل دومی که باعث چاقی افراد مبتلا به تنبلی تخمدان می‌شود این است سندروم پلی کیستیک عملکرد هورمون تنظیم‌کننده اشتها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. درنتیجه این امر خانم‌هایی که این بیماری را دارند بیشتر از بقیه  گرسنه شده، غذا می‌خورند و چاق می‌شوند.

درباره تنبلی تخمدان

لاغری در دوران تنبلی تخمدان

اگر شما به سندروم پلی کیستیک مبتلا هستید، اصلاً نگران نباشید. هرچند این بیماری باعث چاقی شما می‌شود اما تغییر برخی از روش‌ها و اصول سبک زندگی می‌تواند به کاهش وزن و کاهش شدت بیماری‌تان کمک کند.

رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌ مانند غذاهای نشاسته‌ای و شیرین می‌تواند مقاومت به انسولین را افزایش داده و در نتیجه کاهش وزن را دشوارتر کند. اما خبر خوب اینکه کاهش تنها ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند قاعدگی خانم‌هایی که مشکل تنبلی تخمدان دارند را به حالت عادی بازگرداند. همچنین دردهای ناشی از بیماری را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: رژیم لوکرب، آری یا نه؟

می‌خواهید لاغر کنید، اما نمی‌دانید چگونه؟ کافی است انواع غذاهای سالم ازجمله میوه و سبزیجات را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. همچنین کسی که تنبلی تخمدان دارد باید ورزش را به عادت روزمره زندگی‌اش تبدیل کند.

اگر می‌خواهید رژیم لاغری بگیرید هم باید به سراغ رژیم‌هایی بروید که کربوهیدرات کمتری دارند. خانم‌هایی که پروتئین و فیبر بیشتری مصرف می‌کنند در طول ۶ ماه می‌توانند مقدار قابل توجهی از وزنشان را کم کنند. رژیم‌های لیمومی با مشورت پزشکان متخصص و کارشناسان تغذیه تهیه می‌شود؛ پس بدون نگرانی رژیم بگیرید و به وزن ایده‌آلتان برسید.

برخی از غذاهای کمک‌کننده به کاهش وزن در بانوان مبتلا به تنبلی تخمدان شامل این موارد است:

  • سبزیجات مانند کاهو برگ قرمز، کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل
  • فلفل سبز و قرمز
  • لوبیا و عدس
  • بادام
  • انواع توت
  • سیب زمینی‌های شیرین
  • كدو حلوايي
  • منابع پروتئین بدون چربی مانند توفو، مرغ و ماهی

درد پریود برای تنبلی تخمدان

درمان تنبلی تخمدان

متاسفانه تنبلی تخمدان به طور کامل قابل درمان نیست، اما با تغییر در سبک زندگی می‌توان علائم آن را کاهش داد و مشکلات مرتبط با آن را مدیریت کرد. برخی از روش‌های درمانی سندروم پلی کیستیک در زنان را در ادامه به شما معرفی کرده‌ایم:

  • تغییر سبک زندگی: اصلاح سبک زندگی و ایجاد عادات سالم ازجمله رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کاهش استرس می‌تواند در بهبود وضعیت تنبلی تخمدان کمک کننده باشد.
  • تغذیه: انتخاب رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کنترل مقاومت به انسولین بدن و کاهش وزن کمک کند.

مصرف مواد غذایی با شکر و کربوهیدرات باید محدود شود و به جای آن از موادغذایی با فیبر بالا و کربوهیدرات‌های کم استفاده کرد.

  • ورزش: فعالیت‌های ورزشی منظم مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و تمرینات هوازی، به بهبود مقاومت به انسولین و کاهش وزن کمک می‌کند.
  • مدیریت وزن: افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، با کاهش وزن می‌توانند علائم PCOS خود را کاهش دهند. با کمک پزشکان متخصص می‌توانید برای خودتان یک برنامه رژیم شخصی‌سازی‌شده دریافت کنید و لاغر شوید.
  • داروها: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای مختلفی را تجویز کند تا به کنترل علائم تنبلی تخمدان کمک کند. هرچند هرکدام از این داروها عوارضی به همراه دارند، اما بهتر است آن‌ها را مصرف کنید تا بیماری و اضافه وزنتان کنترل شود.
  • مشاوره روان‌شناختی: برای کنترل استرس بهتر است به سراغ مشاوره روان‌شناختی بروید تا هم افسردگی پس از چاقی نگیرید و هم با مهار استرستان به شدت بیماری کمک نکنید.

چاقی و تنبلی تخمدان

درمان خانگی تنبلی تخمدان

متاسفانه باید بگوییم که تنبلی تخمدان هیچ راه درمان قطعی ندارد؛ پس بهتر است گول تبلیغاتی که راه‌های درمان قطعی سندروم پلی کیستیک را معرفی می‌کنند، نخورید! بهترین راه درمان این عارضه همان روش‌هایی است که در بالا گفتیم. ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید تا هم بیماری و هم اضافه وزنتان کنترل شود.

بیشتر بخوانید: سرطان تخمدان؛ علائم و راه‌های درمان آن

جمع بندی

sciencedirect می‌گوید که تنبلی تخمدان یا سندروم پلی کیستیک یکی از بیماری‌های شایع در زنان است که باعث افزایش وزنشان می‌شود. تنبلی تخمدان بدن را در حالتی قرار می‌دهد که به انسولین مقاومت نشان داده و هورمون‌های مردانه را در زنان افزایش دهد؛ درنتیجه این اتفاقات بدن از حالت طبیعی خارج شده و با مشکلات بیشتری ازجمله چاقی درگیر می‌شود.

این بیماری در حالت حاد با درد در ناحیه شکم، بهم‌خوردن و نامنظمی قاعدگی، رشد موهای زائد در صورت، نفخ شکم، درد در قسمت لگن را ران، درد شدید هنگام رابطه جنسی و درد هنگام اجابت مزاج همراه باشد؛ اما گاهی پیش می‌آید که کیست‌ها شناسایی نشوند و خود به خود از بین بروند.

بهترین راه درمان سندروم پلی کیستیک، اصلاح تغذیه و تغییر سبک زندگی است. خانم‌هایی که مشکل تنبلی تخمدان دارند باید ورزش را به عادت روزمره زندگی‌شان تبدیل کنند. سبزیجات بیشتری مصرف کنند و بیشتر به سمت خوردن غذاهایی بروند ک فیبر و پروتئین بالا و کربوهیدرات کمتری دارد.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند

منابع:

healthline

ncbi

healthline

webmd

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

8 نظر

  1. من مدت زیاده که درگیر تنبلی تخمدان هستم و اضافه وزن زیادی دارم هر کاری کردم که لاغر شم نشد کلی رژیم سخت و آسون گرفتم اما با کمال ناباوری وزنم اصلا کم نشد…سراغ پزشک رفتم و اونا بهم قرص ونوستات و متفورمین رو پیشنهاد دادن…الان مدتی دارم استفاده میکنم دارم سایز کم میکنم ولی بازم از وزنم زیاد کم نمیشه علتشو هنوز نفهمیدم

    1. سلام وقت بخیر. برای کاهش وزن علاوه بر کاهش سایز می‌تونید از رژیم لیمومی در کنار مصرف داروهاتون کمک بگیرید. رژیم مزوبولیک لیمومی با توجه به طبع، ژنتیک و ویژگی‌های جسمی و سلامتی شما برنامه غذایی تنظیم میکنه و در اون استپ وزنی و گشنگی رو تجربه نمی‌کنید. برای مشاوره رایگان و دریافت رژیم می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

    1. تبلی تخمدان پتانسیل اضافه وزن رو بالا می‌بره اما به این معنا نیست که افراد دچار کمبود وزن به تنبلی تخمدان مبتلا نیستند یا مبتلا نخواهند شد.

  2. من شدیداً لاغر هستم و پلی کیستیک دارم و نگران هستم بعد از درمان پلی کیستیک از اینی که هستم لاغرتر بسم چون شنیدم در اکثر افراد باعث چاقی میشه . توروخدا کمکم کنین ‌

    1. سلام عزیز همراه
      ممنون از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید
      برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب