خواص بادام، این خوشمزه بی‌ادعا چیست؟(14 خاصیت اثبات‌شده)

خواص بادام چیست؟

فهرست مطالب

بادام حاوی چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین E، ویتامین B، منیزیم، فسفر، مس، منگنز و پروتئین است که نقش سازنده‌ای در تشکیل و تقویت بافت‌های بدن و عضلات دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بادام می‌تواند به ترمیم بافت‌های بدن، عملکرد صحیح روده، کنترل قند خون، حفظ سلامت دستگاه گوارش، ارتقا کیفیت بافت استخوان‌ها و رسیدن به تناسب‌اندام مفید باشد.

بنابراین جای دادن این ماده غذایی ارزشمند در رژیم غذایی به ما کمک می‌کند تا در جهت رسیدن به تناسب‌اندام و حفظ سلامت عمومی بدن موفق عمل کنیم.

اما دانستن برخی نکات و توجه به آن کمک می‌کند تا ما بتوانیم از خواص بادام بیشترین استفاده ببریم. ازاین‌رو با مطالعه این قسمت از مجله سلامتی لیمومی دیدگاهی روشن‌تر نسبت به فواید بادام، مضرات، طبع، محدودیت‌های مصرف، ارزش غذایی و موارد مشابه دیگر پیدا کنید.

سوالات متداول

آیا بادام درختی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
بادام می‌تواند به کاهش وزن کمک کند اما به تنهایی کافی نیست و باید در چارچوب یک رژیم غذایی سالم در کنار فعالیت بدنی مناسب قرار گیرد. خاصیت اشباع‌کنندگی، کاهش سرعت هضم غذا و جذب قند در کنار محتوای بالای فیبر بادام منجر به لاغری خواهد شد. به شرطی که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.
کالری بادام چه قدر است؟
مقدار کالری موجود در هر ۱۰ گرم بادام بسته به نوع و روش پخت آن متفاوت است؛ اما به‌طورکلی در هر ۱۰ گرم بادام خام حدود 150 تا 160 کیلوکالری انرژی وجود دارد. این مقدار در بادام‌های تفت‌داده شده و نمکی بیشتر خواهد بود. درهرصورت، مطالعه اطلاعات درج‌شده روی بسته محصول به شما کمک می‌کند تا به مقدار کالری موجود در آن محصول پی ببرید.
بادام چه فوایدی دارد؟
وجود مواد آلی، معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مختلف در بادام سبب شده تا فواید متعددی برای بدن داشته باشد. حفظ سلامت عمومی بدن، افزایش انرژی، بهبود عملکرد مغز، تقویت سیستم ایمنی، جذب رادیکال‌های آزاد، کاهش کلسترول بد (LDL)، کاهش احتمال ابتلا به اختلالات مغزی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها، تنظیم فشارخون، قند خون و پیشگیری از پوکی استخوان نمونه‌ای از خواص بادام هستند.
بادام چه ضررهایی دارد؟
زیاده‌روی در مصرف بادام موجب بروز عوارض خواهد شد و به‌خودی‌خود دارای ضرر نیست بلکه فواید بادام بسیار بیشتر از مضررات آن است. بااین‌حال، احتمال افزایش تشکیل سنگ کلیه، بالا رفتن چربی‌های اشباع‌شده در بدن، بروز مشکلات گوارشی همچون اسهال و گرفتگی عضلات معده یا نمایان شدن علائم حساسیت‌زا مانند: خارش، تورم لب‌ها و تنگی نفس نمونه‌ای از ضررهای بادام است.

خواص بادام برای سلامتی چیست؟      

خواص بادام چیست؟

بادام در واقع نوعی میوه خشک شده است که در دسته آجیل و دانه‌های خوراکی قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که بادام حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و ترکیبات مفید است، مصرف آن فواید بسیاری برای بدن در پی خواهد داشت. ازجمله:

 آنتی‌اکسیدان بالا

بادام حاوی مقادیر زیادی ویتامین E بوده که خود یک آنتی‌اکسیدان قوی است. این عناصر مفید به جذب رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آسیب سلولی و التهابات احتمالی کمک می‌کنند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش 

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که بادام را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند فعالیت معده و روده خود را بهبود می‌دهند و کمتر دچار یبوست می‌شوند. زیرا مقدار زیادی فیبر رژیمی دارد.

تنظیم قند خون

فیبرها نقش موثری در کنترل سطح قند خون دارند. بادام نیز سرشار از فیبرهای سالم است. بنابراین با مصرف این میوه قند خون خود را کنترل خواهید کرد.

کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان 

اگر به دنبال پیشگیری یا توقف پیشرفت پوکی استخوان خود هستید، بادام بخورید. بادام دارای مواد معدنی، ویتامین و فسفر فراوانی است که نقش خوبی در کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان دارد.

خواص بادام درختی چیست؟

کمک به سلامت قلب 

مصرف بادام می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. چراکه بادام باعث کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و فرایند اکسیداسیون می شود. این مهم در نهایت سلامت قلب و عروق آن را تقویت می‌کند.

تقویت عملکرد مغز

مواد مغذی موجود در بادام، ازجمله ویتامین E و فیبر عملکرد مغز و حافظه را بهبود می‌بخشند. علاوه بر این‌ها مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بادام تمرکز را بالا برده و احتمال بروز اختلالات مغزی مانند آلزایمر را کاهش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن 

محققان معتقدند که بادام خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند: دیابت نوع ۲، بیماری قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

کاهنده اشتها است

بادام به دلیل داشتن محتوای غذایی بالا مانند: پروتئین‌ها، فیبر رژیمی و چربی‌های سالم، می‌تواند به شما احساس سیری بیشتری دهد و اشتهای شما را کم کند. در نتیجه مقدار کالری مصرفی را کاهش داده و وزن شما کم خواهد شد.

 ارزش غذایی بالا

وجود مواد غذایی ارزشمندی همچون: پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، منیزیم، روی و فسفر در بادام باعث تأمین نیازهای اساسی بدن خواهد شد. ازاین‌رو با مصرف بادام تمایل شما برای مصرف میوه‌ها و خوراکی‌های ناسالم کاهش پیدا می‌کند.

تنظیم فشارخون 

از خواص بادام می‌توان به تنظیم فشار خون اشاره کرد. پتاسیم موجود در مواد غذایی باعث کاهش جذب سدیم خون خواهد شد. در نتیجه فشارخون شما در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد. بادام منبع خوبی از پتاسیم است.

مناسب برای زنان باردار 

بادام منبع خوبی از اسیدفولیک است. مصرف اسیدفولیک قبل و حین بارداری به شما کمک می‌کند تا بارداری راحت و کم خطری داشته باشید. علاوه بر این‌ها جنین شما تکامل عصبی و رشد بهتری خواهد داشت.

خواص بادام برای زنان باردار

ضررهای بادام چیست؟

زیاده‌روی در مصرف هر نوع ماده غذایی ما را دچار عارضه خواهد کرد. اگر در خوردن بادام درست عمل کنید، عارضه‌ای را تجربه‌ای نخواهد کرد. موارد زیر نمونه‌ای از عوارض و ضررهای بادام است:

  • بادام دارای مقدار قابل توجهی چربی است. بنابراین مصرف بیش‌ازحد بادام ممکن است منجر به افزایش وزن و مشکلات مرتبط با آن شود. برای داشتن وزنی سالم، مصرف بادام را در چارچوب یک رژیم غذایی سالم و متوازن رعایت کنید.
  • مصرف بیش‌ازاندازه بادام شما را دچار مشکلات گوارشی همچون اسهال، درد و گرفتگی عضلات معده خواهد کرد. زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر است.
  • بادام حاوی اکسالات است. این ماده نقش موثری در تشکیل سنگ‌های کلیه در افراد دارد. اگر از اختلالات کلیوی رنج می‌برید مصرف بادام را در حد معقول نگه دارید.
  • مصرف بادام درختی عموماً برای افراد ایمن است و عوارض جدی ندارد. بااین‌حال، در موارد نادری ممکن است باعث بروز حساسیت یا آلرژی شود که با علائمی همچون تورم لب‌ها، خارش، قرمزی و تنگی نفس بروز پیدا می‌کند.
  • زیاده‌روی در مصرف بادام باعث کاهش جذب برخی مواد معدنی مانند آهن، روی و کلسیم خواهد شد.

چه افرادی نباید بادام بخورند؟

به‌طورکلی خواص بادام بسیار بیشتر و برتر از عوارض مصرف آن است. هرچند که ممکن مصرف بادام در برخی افراد با مشکلاتی همراه باشد. مانند:

  1. افرادی که دارای حساسیت یا آلرژی غذایی هستند: اگر پس از مصرف بادام دچار علائمی مانند تورم لب‌ها، خارش، قرمزی و تنگی نفس شدید، مصرف بادام را قطع کرده و در صورت ادامه‌دار شدن به پزشک مراجعه کنید.
  2. بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند: همان‌طور که گفتیم بادام مقدار زیادی اکسالات دارد که در تشکیل سنگ‌های کلیه مؤثر است. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از مصرف روزانه یا معمول بادام با پزشک خود مشاوره کنید.
  3. کسانی که رژیم غذایی محدود دارند: افراد مبتلا به چربی خون یا کسانی که برای کاهش وزن باید مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع را محدود کنند، بهتر است که طبق صلاحدید متخصص تغذیه خود، بادام بخورند.
  4. افرادی که مشکل انعقاد خون دارند: بادام مقدار قابل توجهی ویتامین E دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف ویتامین E باعث افزایش احتمال خونریزی و ایجاد اختلال در فرایند انعقاد خون خواهد شد.

خواص بادام برای زنان

طبع بادام چیست؟

بادام طبعی گرم و خشک دارد. بنابراین مصرف آن موجب افزایش گرما و انرژی در بدن شده و رطوبت و سردی اضافی بدن را از بین می‌برد. ازاین‌رو مصرف بادام به کسانی که دارای مزاج بلغم یا سردی معده هستند توصیه می‌شود. درصورتی‌که طبع بدن شما گرم و خشک است، بادام را در کنار مواد غذایی خنک میل کنید تا با مشکلاتی همچون خشکی بدن روبه رو نشوید.

کلام آخر

خاصیت بادام برای بدن بسیار بیشتر از عوارض و ضررهای آن است. فرقی نمی‌کند که شما چه هدفی از خوردن بادام دارید، آیا به دنبال کاهش وزن هستید یا می‌خواهید که سیستم ایمنی، عصبی یا قلب و عروق خود را تقویت کنید. توجه داشتن به چند نکته به شما کمک می‌کند تا بیشترین سود را از مصرف بادام داشته باشید.

به‌عنوان مثال: توجه به رژیم غذایی، سطح فعالیت، وضعیت سلامتی و توجه به کالری مصرفی نیاز روزانه شما به بادام را مشخص می‌کند. طبق تحقیقات سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌شود که افراد به‌طور معمول ۱۵ گرم بادام میل کنند تا در بستری ایمن از خواص بادام بهره‌مند شوند.

منابع

healthline

vinmec

lybrate

hsph

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب