خواص انواع لوبیا؛ ارزان و بسیار سلامت

خواص انواع لوبیا برای سلامتی بدن چیست؟

فهرست مطالب

خواص انواع لوبیا بسیار زیاد است. در انواع مختلف این ماده خوراکی پرکاربرد پروتئین، فیبر، فولات، آهن، پتاسیم و منیزیم وجود دارد. از سوی دیگر، انواع لوبیا مقدار کمی چربی دارد و سدیم و کلسترول آن هم اندک است. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به‌سراغ خواص انواع مختلف لوبیا می‌رویم تا بدانید که ورود آن‌ها به رژیم غذایی‌تان چقدر سودمند خواهد بود و جایی برایشان در نظر بگیرید.

سوالات متداول

لوبیا سیاه بیشتر در چه غذاهای استفاده می‌شود؟
از این لوبیا برای آماده‌سازی انواع سالاد استفاده می‌شود. امکان استفاده از آن در انواع خورشت و غذاهای آبکی مانند راگو هم وجود دارد.
خواص لوبیا چیتی برای بدنسازی چیست؟
لوبیا چیتی فیبر، پروتئین و کربوهیدرات دارد و از همین روی، مصرف‌ آن برای بدنسازان توصیه می‌شود. این غذا به شکل‌گرفتن بدن با ورود مواد مغذی به آن کمک می‌کند و احساس سیری را طولانی‌تر می‌کند.
خواص لوبیا قرمز برای کلیه چیست؟
این لوبیا دارای ماده‌ای موسوم به گلوتاتیون است که نوعی آنتی‌اکسیدان قوی به‌شمار می‌رود. این آنتی‌اکسیدانی از کلیه‌ها در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.
خواص لوبیا چیتی برای مردان چیست؟
پروتئین، روی و آهن موجود در لوبیا به تقویت سلامت فیزیولوژیکی، طولانی‌شدن زمان رابطه جنسی و جلوگیری از اختلال عملکرد جنسی در مردان کمک می‌کند.

  

معرفی انواع لوبیا

از انواع لوبیا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • لوبیا سبز؛ لوبیاهای سبز در غلافی سبز و از خانواده گیاهان باقلائی.
  • لوبیا قرمز؛ لوبیاهایی تماماً قرمز.
  • لوبیا چیتی؛‌ لوبیاهای کرم‌رنگ با خطوط قرمز.
  • لوبیا سفید؛ لوبیاهای تماماً سفیدرنگ.
  • لوبیا سیاه؛ لوبیاهایی تماماً سیاه‌رنگ.

خواص لوبیا سبز

لوبیا سبز خواص ضدالتهابی دارد و ماده مناسبی برای واردکردن پتاسیم و فولات به بدن است. از فواید لوبیا باید به موارد زیر اشاره شود:

  • پیشگیری از سرطان

لوبیا سبز حاوی کلروفیل است که می‌تواند به کُند‌کردن رشد تومورهای سرطانی و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. البته به تحقیقات بیشتری برای تایید فواید ضدسرطانی کلروفیل نیاز است.

  • رفع کم‌خونی

آهن بخش مهمی از گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه‌ها به سایر سلول‌های بدن منتقل می‌کند. دریافت ناکافی آهن می‌تواند منجر به کم‌خونی شود. لوبیا سبز منبع مناسبی از آهن گیاهی است و برای جلوگیری از کم خونی مفید واقع می‌شود.

  • محافظت از استخوان‌ها

لوبیا سبز سرشار از ویتامین K و همچنین حاوی مقدار مناسبی کلسیم است. این مواد مغذی برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم و کاهش خطر شکستگی مهم هستند.

مضرات لوبیا سبز

در مصرف هر ماده‌ای باید به مضرات احتمالی‌اش دقت کنید. درباره لوبیا سبز هم خطرات احتمالی شامل موارد زیر هستند:

  • اثر منفی بر انعقاد خون برخی بیماران

افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون مانند کومادین یا وارفارین استفاده می‌کنند، نباید به طور ناگهانی مقدار غذایی را تغییر بدهند که حاوی ویتامین K است، زیرا نقش مهمی در لخته‌شدن خون دارد.

  • ایجاد مشکل در سیستم گوارشی

لکتین ها نوعی پروتئین هستند که کربوهیدرات ها را به هم متصل می‌کنند. وجود آن‌ها در لوبیا از جمله لوبیا سبز می‌تواند مشکلاتی در سیستم گوارش ایجاد کند. پختن لوبیا سطح لکتین را کاهش می‌دهد.

خواص لوبیا قرمز

از مزایا و خواص انواع لوبیا از جمله لوبیای قرمز باید به موارد زیر اشاره شود. خوب است بدانید که مزایای این مورد هم مانند خواص انواع لوبیا چشم‌گیر و اثرگذار است.

  • کنترل قند خون

با گذشت زمان، ممکن است که  قند خون بالا خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی را افزایش بدهد. بنابراین، تعدیل افزایش قند خون بعد از غذا برای سلامتی مفید است.

لوبیا قرمز به دلیل داشتن پروتئین، فیبر و کربوهیدرات‌های متعادل، در حفظ سطح سالم قند خون و رژیم غذایی دیابتی‌ها بسیار موثر است. افزایش قند خون بعد از مصرف این نوع لوبیا کم و تدریجی صورت می‌گیرد.

  • پیشگیری از سرطان روده

لوبیا حاوی انواع مواد مغذی و فیبر با اثرات ضدسرطانی بالقوه است و سلامت روده بزرگ را بهبود می‌دهد. مصرف این ماده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. وجود فیبرهایی مانند نشاسته مقاوم و آلفا-گالاکتوزیدها در این زمینه نقش مثبت دارند.

مضرات لوبیا قرمز

از فواید لوبیا قرمز گفتیم، حالا باید به نقاط منفی مصرف این نوع از لوبیا هم اشاره کنیم.

  • ایجاد نفخ

در برخی افراد، ممکن است لوبیا عوارض ناخوشایندی مانند نفخ و اسهال ایجاد کند. فیبرهای نامحلول به نام آلفا گالاکتوزیدها مسئول این اثرات هستند و ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تشدید کنند.

  • مسمومیت در صورت خام مصرف کردن

لوبیا قرمز خام حاوی مقادیر بالایی از پروتئین سمی به نام فیتوهاماگلوتینین است. فیتوهماگلوتینین در بسیاری از لوبیاها یافت می‌شود اما در لوبیا قرمز بسیار زیادتر است. مسمومیت در صورت مصرف لوبیا قرمز خام یا خوب پخته‌نشده، علائمی شامل اسهال و استفراغ به‌همراه می‌آورد.

فواید لوبیا قرمز

خواص لوبیا چیتی

از نقاط مثبت مصرف لوبیا چیتی باید به این‌ها اشاره کنیم:

  • سرشار از آنتی اکسیدان

لوبیا چیتی حاوی بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌های سالم از جمله پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها است. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند در طول زمان بیماری به‌وجود بیاورند.

  • کمک به سلامت قلب

برای فشار خون بالا چه بخوریم؟ لوبیا چیتی! این لوبیا برای سلامت قلب مفید است و مصرف آن می‌تواند کلسترول بد را کاهش بدهد و سطح فشار خون را تنظیم کند. لوبیا چیتی سرشار از مواد مغذی مختلف مانند منیزیم و پتاسیم است. این مواد معدنی به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می‌کنند.

  • موثر در کاهش وزن

لوبیا چیتی سرشار از پروتئین و فیبر است. این دو ماده مغذی می‌توانند باعث حفظ اشتها و طولانی‌شدن احساس سیری شوند. مطالعات متعدد مصرف لوبیا را با افزایش سیری و وزن کمتر بدن مرتبط دانسته‌اند.

مضرات لوبیا چیتی

مصرف لوبیا چیتی هم با مشکلاتی احتمالی روبه‌رو خواهد بود. در مصرف آن هم باید دقت‌نظر به‌خرج بدهید.

  • نفخ شکم

مصرف لوبیا ممکن است باعث افزایش نفخ و تغییرات مدفوع در برخی از افراد شود. الیگوساکاریدها یا همان کربوهیدرات‌های محلول در آب لوبیا چیتی به‌سختی هضم می‌شوند. این مواد به دی‌اکسید کربن، گوگرد و هیدروژن تبدیل و به شکل گاز از بدن خارج می‌شوند.

  • تاثیر بر استخوان‌ها

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد غذاهای حاوی فیتات ممکن است بر سلامت استخوان‌ها تأثیر بگذارد. لوبیا چیتی حاوی فیتات‌هایی است که روی توانایی بدن در جذب کلسیم اثر منفی می‌گذارند. فیتات‌های اضافی در مواد غذایی هم  منجر به کمبود آهن و روی می‌شوند. با‌این‌حال، می‌توانید غلظت فیتات را در لوبیا چیتی با خیساندن آن‌ها در آب قبل از پختن یا خوردن کاهش بدهید.

خواص عدس
بیشتر بخوانید:

خواص لوبیا سفید

از فواید لوبیا سفید به موارد زیر دقت کنید و جایی برایش در رژیم غذایی‌تان در نظر بگیرید.

  • بهبود عملکرد روده

رژیم‌های غذایی با بهبود سلامت گوارشی مرتبط هستند و می‌توانند با افزایش حجم مدفوع و کاهش زمان بین اجابت مزاج به نظم روده کمک کنند. علاوه‌براین، لوبیا دارای نشاسته مقاوم بالایی است که در روده بزرگ تخمیر می شود تا ترکیبات مفیدی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) تولید کند. SCFA سلول‌های روده بزرگ را تغذیه می‌کنند و در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، انرژی و ویتامین‌های خاص نقش دارند.

  • حفظ سلامت قلب

رژیم‌های غذایی با فیبر بالا و حاوی لوبیای سفید می‌توانند با کاهش کلسترول LDL (بد) سلامت قلب را تقویت کنند. مصرف چنین ماده‌ای در رژیم غذایی به تنظیم عملکرد قلب کمک می‌کند.

خواص لوبیا سفید

مضرات لوبیا سفید

از مضرات لوبیا سفید هم باید به موارد زیر نگاهی داشته باشید.

  • اختلال در عملکرد گوارش

مصرف لوبیا سفید می‌تواند باعث بروز اسهال یا یبوست در برخی از افراد شود. به‌وجودآمدن نفخ در ناحیه شکمی هم از مشکلات دیگری است که امکان دارد، با مصرف لوبیای سفید پیش بیاید.

  • مشکلات ناحیه شکم

استفاده از لوبیا در کنار مزایای فراوانی که دارد، در برخی از اشخاص با بروز گرفتگی و انقباضات شکمی همراه می‌شود.

فواید انواع لوبیا

خواص لوبیا سیاه

لوبیای سیاه هم خواص فراوانی دارد و می‌توانید از آن در غذاهای متنوعی استفاده کنید. از مزایای آن در ادامه بیشتر می‌خوانید.

  • کاهش فشار خون

مصرف کم سدیم برای حفظ فشار خون در سطح طبیعی ضروری است. لوبیا سیاه به طور طبیعی سدیم کمی دارد و حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که همه آنها به طور طبیعی فشار خون را کاهش می‌دهند.

  • پیشگیری از سرطان

سلنیوم نوعی ماده معدنی است که در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات وجود ندارد اما در لوبیا سیاه یافت می‌شود. در عملکرد آنزیم‌های کبدی هم نقش دارد و به سم‌زدایی برخی از ترکیبات سرطان‌زا در بدن کمک می‌کند.

مضرات لوبیا سیاه

لوبیا سیاه هم مانند انواع دیگر آن با تغییراتی روی دستگاه گوارشی همراه است. از مضرات آن در ادامه می‌خوانید.

  • ایجاد نفخ و گاز

مصرف لوبیا سیاه بی‌خطر است و عوارض جانبی زیادی دیده نمی‌شود، اما بروز عوارض زیر بعد از مصرف، دور از ذهن نیست:

  • نفخ
  • ناراحتی معده
  • تغییر مدفوع

خواص لوبیا سیاه

کالری انواع لوبیا چه قدر است؟

برای انتخاب هر ماده خوراکی و واردکردن آن به انواع رژیم غذایی، خوب است که درباره کالری‌ موجود هم اطلاعات کسب کنید؛ کالری انواع لوبیا به‌شرح زیر است:

  • لوبیا سبز؛ ۳۰ کالری در ۱۰۰ گرم.
  • لوبیا سفید؛ ۳۴۰ کالری در ۱۰۰ گرم.
  • لوبیا قرمز؛ ۳۴۰ کالری در ۱۰۰ گرم.
  • لوبیا سیاه؛ ۳۴۱ کالری در ۱۰۰ گرم.
  • لوبیا چشم‌بلبلی؛ ۱۱۶ کالری در ۱۰۰ گرم.

نوبت شماست!

خواص انواع لوبیا پرشمار است و اگر عادت کنید که آن را در غذاهای هفتگی‌تان به‌کار ببرید، خدمت بزرگی به بدنتان خواهید کرد. یادتان باشد که با خیس‌کردن این نوع از حبوبات به‌مدتی طولانی قبل از مصرف، مانع از بروز نفخ و ناراحتی‌های گوارشی ناشی از آن می‌شوید. غذاهای تازه پیشنهادی‌تان با این ماده غنی از ترکیبات مغذی چیست؟

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

allrecipes

webmd

medicalnewstoday

stylecraze.com

healthline.com

medicalnewstoday

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب