آیا گریپ فروت برای لاغری مفید است؟

گریپ فورت برای لاغری

فهرست مطالب

داشتم در اینترنت برای خودم می‌گشتم تا این‌که به یک فرقه عجیبی رسیدم: فرقه گریپ‌فروت دوستان. شاید باور نکنید اما اشخاصی وجود دارند که مدعی‌اند گریپ فروت برای لاغری مفید است و حتی با دنبال کردن رژیم غذایی‌اش می‌توانید ۴ کیلوگرم در ۱۲ روز کم کنید. 

طرفداران این میوه بر این باورند که گریپ فروت آنزیم‌های خاصی دارد که می‌تواند به سوزاندن سریع‌تر چربی  کمک کند و مصرف آن در طولانی‌مدت فرایند لاغری را تسریع می‌بخشد. خواندن این موضوع در اینترنت قطعاً برای هرکسی عجیب خواهد بود.

به همین دلیل در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی به‌سراغ این موضوع رفتم تا به یک سوال بزرگ پاسخ دهم: آیا واقعاً گریپ فروت برای لاغری مفید است یا نباید به هرآن‌چه می‌خوانیم، اعتماد کنیم؟

رژیم گریپ‌فروت چیست؟

به‌طور مختصر، رژیم گریپ‌ فروت (Grapefruit Diet) یک رژیم غذایی مدرن است که منشأ آن به سال ۱۹۳۰ برمی‌گردد؛ زمانی که دکترها خوردن نصف گریپ‌ فروت قبل از هر وعده غذایی را پیشنهاد می‌کردند. طبق ادعاها، گریپ‌ فروت حاوی آنزیم‌های چربی‌سوزی است که کمک می‌کند فرایند متابولیسم و کاهش وزن در بدن به‌شکل سریع‌تری انجام شود. 

رژیم گریپ فورت

اکثر نسخه‌های رژیم گریپ فروت روی کاهش کالری بدن تمرکز دارند و برخی از این نسخه‌ها می‌توانند ۸۰۰ کالری در روز کم کنند. البته این رژیم غذایی مزایا و معایبی را هم به‌همراه دارد و از آن‌جایی که کوتاه‌مدت است، می‌تواند لاغری موقتی‌ای را برای شخص به‌همراه داشته باشد. 

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از مشورت با پزشک، این رژیم غذایی را شروع نکنید. 

 آیا گریپ فروت برای لاغری مفید است؟

با توجه به اطلاعاتی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، ممکن است به این فکر کنید که همه چیز ساختگی است و امکان ندارد که ما بتوانیم ۴ کیلوگرم را در مدت تقریبی ۲ هفته کم کنیم. اما به‌نظر می‌رسد که دانشمندان این شایعات را مورد آزمایش قرار داده و به صحت آن رسیده‌اند. 

مطالعه‌ای جدید در مرکز تحقیقات تغذیه و متابولیک کلینیک Scripps نشان می‌دهد که اضافه کردن گریپ فروت و آبِ آن به رژیم غذایی می‌تواند باعث لاغری شود. 

این مطالعه که یک آزمایش ۱۲ هفته‌ای بود، وزن و عوامل متابولیک مثل ترشح انسولین را در ۱۰۰ مرد و زنی که در آن شرکت کرده‌اند، مورد بررسی قرار داد. به‌طور متوسط، شرکت‌کنندگانی که با هر وعده غذایی نصف گریپ فروت را مصرف کرده‌اند، ۱.۶ کیلوگرم وزن کم کرده و آن‌هایی که سه بار در روز آب‌میوه گریپ فروت را خورده‌اند، ۱.۴ کیلوگرم وزن کم کرده‌اند. 

این آزمایش حتی ثابت کرده که میزان لاغری از ۴ کیلوگرم در دو هفته می‌تواند بهتر باشد. شرکت‌کنندگان در این تحقیق یک رژیم غذایی و روتین ورزشی مداومی داشته و تنها تغییرشان، اضافه شدن گریپ فروت به برنامه غذایی‌شان بوده است.

بیشتر بخوانید: چای سبز چه تأثیری روی لاغری دارد؟ 

health می‌گوید که گریپ فورت برای لاغری، ارتباط فیزیولوژیکی‌ با انسولین دارد و خواص شیمیایی این میوه باعث کاهش سطح انسولین و به همان میزان، کاهش وزن می‌شود؛ انسولین عملکرد مهمی در لاغری ندارد اما در تنظیم متابولیسم چربی نقش مهمی ایفا می‌کند و کاهش سطح آن می‌تواند دلیلی بر مفید بودن گریپ فروت برای لاغری باشد.

با گریپ فورت لاغر شوید 

چه خطراتی در دنبال کردن رژیم گریپ فروت وجود دارد؟

عموماً رژیم‌هایی که کالری چشم‌گیری را در یک دوره زمانی کاهش می‌دهند، سالم نیستند و احتمالاً دلیل اصلی لاغری در آن بازه زمانی، از دست دادن حجم زیادی از مایعات است. به همین دلیل هم، اگر اندکی در رژیم غذایی‌تان تغییر ایجاد کنید و غذاهای جدیدی مصرف کنید، ممکن است دوباره وزنتان به حالت طبیعی بازگردد. 

به‌همین دلیل هم، خیلی‌ها رژیم گریپ‌فروت را گزینه‌ای سالم نمی‌دانند. جدا از این موضوع، با وجود کم‌کالری بودن و مواد معدنی سرشاری که دارد، هیچ داده‌های زیادی برای اثبات این‌که گریپ فروت برای لاغری مفید است و در مقایسه‌ با میوه‌ها و سبزیجات دیگر، گزینه‌ بهتری است، وجود ندارد.  

لاغری با گریپ فورت

در آخر هم، تحقیقات نشان می‌دهد مصرف این میوه می‌تواند با داروهای مختلفی تداخل ایجاد کند، از جمله: 

  • داروهای قلبی‌غروقی
  • استاتین‌ها 
  • داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی
  • آرام‌بخش‌ها
  • برخی داروهای عصبی و روان‌پزشکی
بیشتر بخوانید: آیا شکلات تلخ می‌تواند باعث لاغری شود؟

فواید دیگر گریپ فروت چیست؟

به‌طور مستقل نه، اما می‌توانیم به عنوان عضوی از برنامه‌ غذایی‌مان در نظر بگیریم که گریپ فروت برای لاغری مفید است. با این حال، کاهش وزن تنها ویژگی این میوه نیست و مصرف آن خوبی‌های بسیار بیش‌تری برای سلامتی‌مان دارد. در ادامه به مهم‌ترین فواید گریپ فروت می‌پردازیم: 

گریپ فروت مثل خیلی از میوه‌ها، به‌عنوان منبع بسیار خوبی از فیبر شناخته می‌شود و می‌تواند به سلامتی بخش‌های مختلفی از بدن کمک کند از جمله: 

گریپ فورت

  • سلامتی قلب: غذاهای غنی از فیبر می‌توانند التهاب را کم‌تر کنند و فشار خون را کاهش دهند. 
  • سلامت روده: فیبر به جلوگیری از یبوست و رشد باکتری‌های مفید در بدن کمک می‌کند. 
  • سطح کلسترول: خوردن مواد غذایی‌ای که فیبر دارند می‌توانند به کنترل کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کمک کند. 
  • مدیریت وزن: فیبر باعث می‌شود تا احساس سیری طولانی‌تری داشته باشید و غذاهای کم‌تری مصرف کنید.

ویتامین C

مثل پرتقال و مرکبات دیگر، گریپ فروت هم حاوی ویتامین C است و می‌توانید به شکلی کامل، نیاز روزانه ما به ویتامین C را تأمین کند؛ آنتی‌اکسیدانی که برای سیستم ایمنی بدن عالی است و با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که عامل بیماری هستند، مبارزه می‌کند. 

ویتامین A

سطح بالای ویتامین A یا بتاکاروتن، یکی دیگر از مزایایی است که با مصرف گریپ فروت به‌دست می‌آورید. یک پرتقال حدود ۴ درصد ویتامین A برای بدن تأمین می‌کند، درحالی که یک گریپ فروت کامل می‌تواند بیش از ۵۰ درصد ویتامین A بدن را تأمین کند. 

این ویتامین برای سلامت چشم حیاتی است و درست مثل ویتامین C به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و التهاب‌های داخلی را از بین می‌برد. 

نوشیدنی گریپ فورت

 

سخن پایانی

 به‌طور کلی، رژیم گریپ فروت به عنوان یک محدودکننده غذایی و در شکلی که تنها در طول روز این میوه را مصرف کنید، انتخاب و گزینه درستی نیست و نه‌تنها به کاهش وزن‌تان کمک نمی‌کند، بلکه بعد از یک بازه زمانی‌ای می‌تواند دلیلی باشد که شما از رژیم غذایی دست می‌کشید. 

با این حال، می‌توانید این میوه را به‌عنوان یک ماده غذایی به رژیم‌تان اضافه کنید و از مزایای فوق مغذی آن بهره‌مند شوید. در نهایت، شاید گریپ فروت برای لاغری مفید باشد، اما رژیم آن به‌طور کلی آن‌چنان اثرگذار نیست. 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع: 

Johns Hopkins

Webmd

E Medicine Health

Medical News Today

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. من از اول دی ماه علاوه بر اینکه چای رو بدون قند میخورم شبی یه دونه گریپ فروت هم میخورم وعده های غذاییم هم سرجاش هست الان که ۲۴ دی هست من تو این مدت ۲۴ روز ۴ کیلو وزن کم کردم.

    1. سلام زهرای عزیز
      مرسی که تجربتونو با ما به اشتراک گذاشتید
      دقیقا نخوردن شیرینی خیلی مهم است برای کاهش وزن

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب