جالب‌ترین خواص هندوانه چیست؟ (لیست کامل فواید هندوانه)

خواص هندوانه چیست؟

فهرست مطالب

هندوانه میوه‌ای است که در بسیاری از دورهمی‌ها و گردش‌های تابستانی در سراسر کشور ما استفاده می‌شود. بیشتر مردم موافق این حقیقت هستند که هندوانه طعم خوب و خنکی دارد؛ اما درعین‌حال از خواص هندوانه برای سلامتی بدن بی‌خبر هستند.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم به طور مفصل به معرفی فواید هندوانه بپردازیم که مطمئناً می‌توانند شما را شگفت‌زده کنند. پس اگر شما هم از عاشقان این میوه خوشمزه هستید، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

سوالات متداول

آیا هندوانه برای افراد دیابتی مناسب است؟
مبتلایان به دیابت معتقدند که چون قند موجود در هندوانه از نوع قند طبیعی است؛ بنابراین می‌توانند این میوه‌ را بدون هیچ محدودیتی مصرف کنند. با این ‌حال باید توجه داشته باشند که مصرف این میوه برای آن‌ها باید بااحتیاط و خیلی کم باشد؛ زیرا هندوانه میوه‌ای است که قند آن به سرعت موجب افزایش قند خون می‌شود.
طبع هندوانه چیست؟
میوه هندوانه طبعی سرد و تر دارد که باعث برطرف کردن گرما می‌شود. هندوانه بهترین میوه تابستانی برای افراد گرم ‌مزاج محسوب می‌شود؛ زیرا مواد مغذی موجود در آن باعث تسکین تشنگی و تیزی خلط صفرا می‌شوند.
میزان قند هندوانه چه‌قدر است؟
اگر هندوانه مصرف می‌کنید باید بدانید که در ۱۰۰ گرم هندوانه حدود ۶ گرم قند موجود است. شاخص جی. آی عبارت است از سرعت جذب قند در دستگاه گردش خون که برای تمام خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها عددی بین ۱ و ۱۰۰ را نشان می‌دهد. به هر میزان این شاخص بالاتر باشد، سرعت جذب قند غذا نیز بیشتر است.
خواص تخمه هندوانه چیست؟
اکثر مردم تخمه‌های هندوانه را برای تفت ‌دادن نگه می‌دارند. تخمه‌های این میوه سرشار از فسفر، پتاسیم، پروتئین، منگنزیم، فولات، چربی‌های سالم، آهن و روی هستند که برای یک میان‌وعده، سریع برشته می‌شند. همچنین می‌توانید آن‌ها را روی اسموتی بپاشید و به نوشیدنی خود جلوه زیباتری ببخشید.

هندوانه خوشمزه و جذاب

خربزه هندی که در بین ما هندوانه نامیده می‌شود با نام علمی “Citrullus lanatus” میوه‌ای است که از بوته رشد می‌کند و منشأ آن به آفریقای جنوبی باز می‌گردد. هندوانه به زبان انگليسی Watermelon، در رومی بِطیخ هندی، به زبان عربی بطيخ أحمر و به زبان هندی تَربوزَ نامیده می‌شود.

این میوه شیرین و آبدار، نماد فصل تابستان است. ممکن است در نگاه اول فکر کنید که بیشتر هندوانه از طعم شیرینی و آب تشکیل شده است؛ اما با کمی تحقیق و یافتن طیف وسیعی از مواد مغذی حاوی آن از خواص بی‌نظیر این میوه، تعجب خواهید کرد.

این میوه کم کالری است و شما را هیدراته نگه می‌دارد؛ در نتیجه می‌توانید از این پس به آن به عنوان یک گزینه سلامتی عالی نگاه کنید.

فواید و خواص هندوانه برای سلامتی بدن چیست؟

با ارزش غذایی هندوانه آشنا شوید

هندوانه یک میوه مغذی و خوشمزه است که اگرچه دارای پروتئین و آهن نیست؛ اما سایر ارزش غذایی آن را نباید نادیده گرفت. ارزش هندوانه تنها به گوشت آن محدود نمی‌شود و حتی دانه‌های آن نیز دارای آهن، منیزیم، روی و چربی‌های سالم هستند. ارزش غذایی یک فنجان هندوانه خرد شده به شرح زیر است:

کالری

46

آب

139 گرم

کربوهیدرات

12 میلی گرم

ویتامین C

12 میلی گرم

ویتامین B6

0.1 میلی گرم

پتاسیم

170 میلی گرم

چربی و کلسترول

0

فواید و خواص هندوانه چیست؟

هندوانه یک میوه مقرون‌به‌صرفه و در دسترس است که از آن در اسموتی‌ها و آب‌میوه‌ها، سالاد میوه، دسرها، بستنی یا حتی روی غذاهای گریل استفاده می‌کنند. خوردن این میوه در روزهای گرم تابستانی به‌خوبی آب بدن شما را تأمین کرده و طراوت و شادابی را هدیه می‌کند. در ادامه مجموعه‌ای از فواید فوق‌العاده هندوانه را برای شما نام می‌بریم.

هندوانه برای کلیه

برای سنگ کلیه چه بخوریم؟ هندوانه! بهبود عملکرد و حفظ سلامت کلیه‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین فواید هندوانه دانست. وجود آب فراوان و پتاسیم در این میوه، از جمله عوامل ضروری برای داشتن کلیه‌های سالم هستند.

 مصرف هندوانه به افزایش ادرار کمک به سزایی می‌کند و برخلاف سایر چیزها مثل کافئین و الکل، بدون اینکه فشاری به کلیه‌ها وارد کند، باعث افزایش ادرار می‌شود. هندوانه برای پاکسازی کلیه، تنظیم سطح اسید ادرار و حل‌شدن و تجزیه سنگ‌ کلیه نیز بسیار مفید است.

هندوانه برای معده

یک خاصیت هندوانه را می‌توان کمک آن به وضعیت معده دانست. هندوانه سرشار از آب و فیبر است و به همین دلیل برای هضم غذا و همین­طور درمان زخم معده بسیار مؤثر است. بنابراین بهتر است این میوه جادویی را حتماً در رژیم غذایی خود قرار دهید.

هندوانه برای قلب

هندوانه به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از اسیدآمینه‌ای به نام سیترولین که به حرکت خون در بدن کمک می‌کند، می‌تواند فشارخون شما را پایین بیاورد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف این میوه ممکن است خطر حمله قلبی را در شما کاهش دهد.

فواید هندوانه برای قلب

هندوانه برای تخمدان

یکی از خواص هندوانه برای زنان کمک آن به سلامت تخمدان است. این میوه جادویی به زنان در طی دوره قاعدگی کمک زیادی می‌کند.

هندوانه برای تب

این میوه یک تب‌بر بسیار خوب است. خوردن هندوانه باعث پایین آمدن تب در دوره بیماری می‌شود و با توجه به اینکه یک میوه ادرارآور محسوب می‌شود، به دفع عفونت و بیماری‌ها از این طریق کمک زیادی می‌کند.

هندوانه برای کبد چرب

هندوانه برای کبد هم مفید است. این میوه دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب است و باعث کاهش چربی کبد نیز می‌شود. مصرف این میوه به‌دلیل فوایدی که دارد به عملکرد کبد و کاهش احتمال بیماری‌های کبد مثل کبد چرب غیرالکلی، التهاب و سیروز کمک می‌کند.

هندوانه برای لاغری

اگر خواهان رسیدن به وزن سالم و لاغر شدن هستید و مقاومت در برابر وسوسه تنقلات شیرین برای شما دشوار است، هندوانه را انتخاب کنید. با توجه به این که هندوانه حاوی مقدار بسیار زیادی آب است و کالری کمی نیز دارد، باعث می‌شود برای مدت بیشتری احساس سیری کنید.

مطالعه‌ای در سال 2019 روی 33 نفر که دارای اضافه وزن بودند انجام شد و نشان داد افرادی که برای مدت چهار هفته به صورت روزانه به جای خوراکی هایی مثل کلوچه های کم چرب، هندوانه می خوردند، گرسنگی کم‌تری را تجربه کرده و میل کم‌تری به خوردن غذا داشتند.

هندوانه برای لاغری

هندوانه برای جنین

خاصیت هندوانه را در دوران بارداری نمی‌شود دست‌کم گرفت. ویتامین‌های موجود در این میوه از ویتامین‌های ضروری در دوران بارداری هستند و می‌توانند برای تقویت سلامتی جنین مفید باشند.

 بهبود وضعیت مغز و سیستم عصبی، بینایی و کمک به تشکیل استخوان‌ها از خواص منحصربه‌فرد هندوانه برای جنین به شمار می‌رود.

هندوانه برای صفرا

هندوانه به‌دلیل طبیعت سردی که دارد باعث کاهش حرارت صفرا و تسکین آن می‌شود. این میوه پرخاصیت در مواقعی که خون دچار حرارت می‌شود یا به عبارتی به جوش می‌آید، باعث آرامش بدن می‌گردد.

هندوانه بهبود هضم

اگر به بیماری گوارشی مثل کولیت مبتلا هستید بهتر است از خاصیت هندوانه برای روده‌ها و هضم بهتر غذا باخبر شوید. هندوانه با وجود مزایایی مانند آب و فیبر کافی، به جلوگیری از یبوست و تنظیم حرکت روده کمک می‌کند.

آبرسانی به بدن

هندوانه آبدار دارای 92 درصد حجم کل میوه، آب است؛ بنابراین مصرف آن یک راه آسان برای کمک به هیدراته ماندن و آبرسانی به بدن است. تمامی سلول های بدن شما به آب نیاز دارند و حتی کمبود کوچکی نیز می‌تواند باعث احساس تنبلی شما شود؛ در نتیجه خوردن یک میوه آبرسان یک راه عالی برای رفع این مشکل است.

بهبود بینایی

غذاها بهترین راه برای نیازهای مختلف بدن هستند. خوردن یک تکه متوسط ​​هندوانه در روز 9 تا 11 درصد ویتامین A موردنیاز بدن شما را تأمین می‌کند و باعث حفظ و بهبود سلامت چشم‌ها می‌شود.

هندوانه برای بهبود بینایی

مناسب برای ورزشکاران

ال سیترولین ممکن است اکسیژن‌رسانی ماهیچه‌ها را در طول تمرینات ورزشی بهبود ببخشد. ویتامین‌های موجود در هندوانه دارای یک ماده مخصوص چربی‌سوزی هستند که توصیه می‌شود ورزشکاران آن را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

 همچنین مصرف آب ‌هندوانه به‌عنوان یک نوشیدنی رژیمی عالی موجب تقویت روند تناسب ‌اندام شما در طول تمرینات ورزشی می‌شود. ‌

کاهش فشار خون

از مزایای دیگر هندوانه می‌توان مبارزه با فشارخون، کلسترول و التهابی که منجر به بیماری می‌شود را نام برد. ال سیترولین با کمک به شل شدن عروق خونی و بهبود گردش خون، کاهش فشار خون را به دنبال دارد. تحقیقات نشان می‌دهند، آب هندوانه فشار خون مچ پا در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا و چاقی را کاهش می‌دهد.

بهبود سیستم عصبی

هندوانه به‌دلیل داشتن پتاسیم، در تنظیم عملکرد سیستم عصبی و عضلات در بدن بسیار مؤثر است. این ماده مغذی، برای عملکرد بهتر اعصاب بسیار مفید است. کولین یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هندوانه است که به حفظ ساختار سلولی و انتقال واکنش‌های عصبی کمک می‌کند.

افزایش لیکوپن

لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند باعث کاهش التهاب ریوی شود. این ماده در هندوانه وجود دارد و خطر ابتلا به سرطان و مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد. یکی از خواص هندوانه برای زنان این است لیکوپین موجود در آن از بروز سرطان رحم نیز جلوگیری می‌کند.

فواید آب هندوانه

جلوگیری از سرطان

خوردن منظم هندوانه باعث سلامتی می‌شود و ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند سرطان را کاهش دهد. این خاصیت هندوانه به احتمال زیاد به‌علت آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است که به محافظت از بدن شما در برابر استرس و کند کردن آسیب سلولی نیز کمک می‌کند.

از خواص هندوانه برای مردان هم نباید غافل شد. این میوه می‌تواند در برابر بیماری سرطان پروستات از مردان محافظت کند و بسیاری از پزشکان خوردن آن را به‌عنوان یک مکمل دارویی پیشنهاد می‌کنند.

پیشگیری از آسم

از خواص دیگر هندوانه می‌توان به پیشگیری از آسم یا کاهش شدت آن اشاره کرد. ترکیبات مختلف موجود در هندوانه از جمله لیکوپن، ویتامین C و A و پتاسیم برای سلامت ریه مفید هستند و از عفونت و بیماری‌های ریوی جلوگیری می‌کنند.

بهبود درد عضلات

مصرف هندوانه ممکن است به تسکین درد بدن شما نیز کمک کند و سبب شود بعد از ورزش، درد عضلانی کمتری را تجربه کنید. این خاصیت، احتمالاً به دلیل سیترولین موجود در آن است که برای بهبود جریان خون و عملکرد عضلات مفید است.

سیترولین با دفع آمونیاک از بدن، منجر به کاهش ماده‌ای به اسم لاکتات که هنگام ورزش در بدن جمع می‌شود، شده و درد عضلات را بهبود می‌بخشد.

فواید هندوانه چیست؟

نظر طب سنتی راجع به هندوانه چیست؟

طب سنتی، مجموعه‌ای از تجارب و دانش‌های بومی و فرهنگی قدیمی است که درمورد هندوانه نیز نظراتی ارائه کرده است. از دیدگاه این طب، هندوانه باعث تولید خون رقیق می‌شود.

مصرف هندوانه برای افرادی که غلظت خون دارند، بسیار خوب است. در این طب، اشاره شده که هندوانه خاصیت تعدیل مزاج دارد. این میوه، به‌عنوان یک آبرسان فوق‌العاده شناخته می‌شود که خوردن آن فواید زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

هندوانه چند کالری دارد؟

احتمالاً این سؤال برای کسانی که دغدغه تناسب‌اندام و لاغری خود را دارند مطرح است که هندوانه چقدر کالری دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که هندوانه یک میوه بسیار کم‌کالری محسوب می‌شود.

 درعین‌حال که دارای مواد معدنی و مغذی بسیار ارزشمندی برای سلامتی است، لازم نیست نگران میزان کالری و چربی آن باشید. در یک فنجان هندوانه خرد شده، تقریباً 46 کالری موجود است و یک قاچ آن نیز تقریبا دو برابر این مقدار یعنی 86 کالری دارد.

چه افرادی نباید هندوانه بخورند؟

خوردن هندوانه در اکثر مواقع تقریباً برای همه افراد ممکن است و هیچ عوارضی ندارد. با این‌ حال، بهتر است برخی افراد از خوردن آن اجتناب کنند برای مثال می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کسانی که مبتلا به سردردهای میگرنی هستند: هندوانه سطح بالایی از تیرامین دارد که اسیدآمینه‌ای است که موجب بروز میگرن می‌شود.
  • کسانی که دیابت دارند: کسانی که نسبت به میزان قند خون خود اهمیت می‌دهند بهتر است از مصرف بیش از حد اعتدال جدا خودداری کنند.
  • کسانی که مشکلات گوارشی دارند: هندوانه حاوی قندهایی است که هضم آن برای افرادی که مبتلا به بیماری‌هایی گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر هستند، دشوار است.
  • کسانی که مبتلا به سندرم آلرژی دهانی هستند: برخی از افراد ممکن است بعد از خوردن هندوانه دچار گزگز لب یا خارش دهان شوند؛ بنابراین این افراد باید از مصرف آن تا حد امکان خودداری کنند.

هندوانه با چه داروهایی تداخل دارد؟

اگر در حال مصرف داروها هستید بهتر است بررسی کنید که آیا با خوردن برخی میوه‌ها نظیر هندوانه مشکلی ایجاد می‌شود یا نه. هندوانه ممکن است با بعضی داروها مانند دیورتیک‌ها، داروهای لیتیوم، آنتی‌هیستامین‌ها و همین‌طور داروهای فشارخون تداخل داشته باشد.

داروهای ضد دیابت مثل گلیمپراید، گلیبورید، انسولین، پیوگلیتازون، روزیگلیتازون، کلرپروپامید، گلی‌پیزید و تولبوتامید نیز با هندوانه تداخل دارویی دارند. بهتر است در هنگام مصرف این داروها برای خوردن هندوانه در کنار آن‌ها، از پزشک خود سؤال کنید.

فواید هندوانه برای سلامتی بدن

آیا هندوانه پخته خاصیت دارد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید هندوانه پخته شده دارای مقدار خیلی زیادی آب و پتاسیم است. همان‌طور که اشاره شد، آب موجود در هندوانه به افزایش ادرار و سلامت کلیه‌ها و معده کمک می‌کند؛ در نتیجه مصرف آن همانند هندوانه خام موجب ارتقای سطح سلامتی و تسکین دردهای شما می‌شود.

کلام آخر

هندوانه یک میوه‌ خوشمزه است که در فصل تابستان می‌توانید از خوردن آن لذت ببرید و از فواید سلامتی که دارد، بهره‌مند شوید. در این مطلب به طور مفصل به معرفی خواص منحصربه‌فرد هندوانه پرداختیم و نکات پزشکی مربوط به آن را برای شما عزیزان ذکر کردیم.

با توجه به این مطلب، شما می‌توانید این میوه لذیذ را در رژیم غذایی خود قرار داده و از فواید عالی آن برخوردار شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

webmd

clevelandclinic

health

verywellfit

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. درود بر خانم نظری عزیز
    من عاشق مقالات علمی شما در خصوص خواص درمانی انواع گیاهان و میوه‌ها و سبزیجات و…….
    هستم.
    عالی عالی عالی . واقعا لذت میبرم.ازهرنظر مقالات شما جالب و جذاب هستن.آفرین به همت و تلاش و پشتکار و قلم زیبایتان.
    بایدعرض کنم توی مقالات ارزشمندتون چیزی از قلم نیفتاده براوو

    من در همین رابطه مقالات بامرجع انگلیسی هم میخونم . موضوع مهمی دستم اومد گفتم ببینم نظر شما چیه.
    در اکثر سایتهای داخلیمون مطالب این دستی ترجمه شده از سایتهای معتبر انگلیسی هست . متاسفانه با کم و زیاد کردن مطالب کپی رایتم دورمیزنن.
    علاقه زیاد من به مقالات شما از این باب هست که شاید جزو معدود نویسندگانی هستین که مطالبتون زاییده تفکرات و مطالعات کامل خودتون هست.
    پاینده و سربلند باشید.

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز. ایم مقاله رو خانم فرزانه فانی که از نویسندگان لیمومی هستند، نوشتند. ممنون از نگاه شما.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب