خواص کلم بروکلی؛ پیشگیری از سرطان تا تقویت مغز

خواص کلم بروکلی چیست؟

فهرست مطالب

بروکلی نوعی سبزی چلیپایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات گیاهی مفید است. خواص کلم بروکلی فراوان است و می‌تواند به سلامت چشم‌ها و قلب کمک کند. مصرف این گیاه در پیشگیری از بیماری‌های مختلف هم اثرگذار است.

کلم بروکلی کالری کمی دارد و حاوی مواد مغذی فراوان است. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی از خواص بروکلی، ارزش غذایی آن، طبع و نقشش در سلامتی می‌گوییم.

سوالات متداول

کلم بروکلی پخته بهتر است یا خام؟
نمی‌توان اظهار نظر دقیقی درباره این موضوع داشت، چون کلم بروکلی خام ویتامین C بیشتری نسبت به پخته دارد، اما کلم بروکلی پخته‌شده کاروتنوئیدها را بیشتر در دسترس بدن قرار می‌دهد. بنابراین از کلم بروکلی پخته یا خام لذت ببرید و بدانید که هردو مفید هستند. خواص کلم بروکلی پخته زیاد است و خام آن هم همین‌طور. پس مصرف هردو بنا به شرایط و سلیقه‌تان انتخاب می‌شود.
آیا استفاده از کلم بروکلی برای زنان باردار مناسب است؟
بله، به منظور قوی‌ترشدن دوباره استخوان‌ها، بروکلی انتخابی عالی برای دوران بارداری است چون روی، منیزیم و مقدار زیادی کلسیم دارد. این سبزی می‌تواند سیستم ایمنی را هم تقویت کند.
چه افرادی نباید کلم بروکلی استفاده کنند؟
بیمارانی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، باید در مصرف بروکلی احتیاط داشته باشند. به دلیل وجود ویتامین K در بروکلی، خطر خونریزی در چنین افرادی افزایش پیدا می‌کند. بروکلی حاوی ایزوتیوسیانات است که می‌توانند جذب یُد و عملکرد غده تیروئید را هم تغییر بدهند و باعث کم‌کاری تیروئید شوند.
چطور نفخ کلم بروکلی را بگیریم؟
وجود انواعی از قند و فیبر در ترکیب کلم بروکلی باعث می‌شود که نفخ ایجاد کند. برای گرفتن نفخ آن، بهتر است که به‌شکل خام مصرف نشود. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از فواید کلم بروکلی، آن را بپزید. بخارپزکردن یا قراردادن گل‌کلم‌ها در آب جوش برای چند ثانیه ایده خوبی خواهد بود.

کلم بروکلی؛ کلمی که نمی‌توانید از آن بگذرید

شاید بپرسید که خواص کلم بروکلی چیست و چرا این‌قدر مشهور است؟ کلم بروکلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای اضافه‌کردن به یک رژیم غذایی سالم به‌شمار می‌رود. یکی از مهم‌ترین خواص کلم بروکلی این است که بدنتان را هیدراته نگه می‌دارد.

منظور از هیدراته نگه‌داشتن بدن هم آب‌رسانی کافی به آن است. این کلم در دسته سبزیجات چلیپایی قرار می‌گیرد و به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند. استفاده از آن در وعده‌های غذایی مختلف و حتی اسموتی‌ها توصیه می‌شود.

کلم بروکلی سبزی ضد سرطان

ارزش غذایی کلم بروکلی

برای آگاهی از ارزش غذایی و خاصیت کلم بروکلی پرآوازه و خوش‌نام در رژیم‌های غذایی سالم به جدول زیر نگاهی بیاندازید:

کالری

۳۵

پروتئین

۲.۳ گرم

کربوهیدرات (کربوهیدرات مفید)

۵.۶ گرم

فیبر

۲.۲ گرم

چربی

۰.۳ گرم

ویتامین C

۹۱٪ ارزش روزانه غذایی

ویتامین k

۷۷٪ ارزش غذایی روزانه

فولات

۱۵٪ ارزش غذایی روزانه

این شاخص (DV) میانگین مواد مغذی لازم برای هر فرد در روز را نشان می‌دهد.

خواص کلم بروکلی چیست؟

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی ترکیباتی حاوی گوگرد دارند که باعث ایجاد طعم و بویی خاص در آن‌ها می‌شود. این ترکیبات خواص متنوعی دارند که در ادامه مطالعه می‌کنید. برای شناخت خاصیت کلم بروکلی باید موارد زیر را مرور کنید:

خواص بروکلی برای کیست تخمدان

پیشگیری از سرطان

سرطان با رشد سریع سلول‌های غیرطبیعی ایجاد می‌شود و با استرس اکسیداتیو یا تخریب سلول‌ها همراه است.

بروکلی مملو از ترکیباتی است که می‌توانند در مقابل چنین روندی بایستد.

مطالعات نشان داده که یکی از مهم‌ترین خواص کرم بروکلی مقابله با سرطان‌های زیر است:

  • کولورکتال (روده بزرگ)؛
  • پروستات؛
  • پانکراس؛
  • سینه؛
  • ریه؛
  • معده.

مصرف کلم بروکلی در بارداری

کاهش سطح کلسترول

کلسترول عملکردهای مهم بسیاری در بدن دارد. به‌عنوان مثال، عاملی کلیدی در تشکیل اسیدهای صفراوی است که به بدن در هضم چربی کمک می‌کنند. اسیدهای صفراوی در کبد تشکیل و در کیسه صفرا ذخیره می‌شوند.

 هر زمان که چربی می‌خورید، این مواد در دستگاه گوارش آزاد و پس از آن، اسیدهای صفراوی دوباره جذب جریان خون می‌شوند و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند.

مواد موجود در کلم بروکلی با اسیدهای صفراوی در روده همراه می‌شوند و به دفع آن‌ها کمک می‌کنند و نمی‌گذارند که دوباره مورد استفاده قرار بگیرند. چنین روندی منجر به سنتز یا ساخت اسیدهای صفراوی جدید از کلسترول می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی را کم می‌کند.

سلامت چشم

کلم بروکلی حاوی بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. بنابراین از فواید کلم بروکلی باید به تقویت بینایی هم اشاره کنیم.

دو مورد از کاروتنوئیدهای اصلی موجود در بروکلی، لوتئین(Lutein) و زآگزانتین(Zeaxanthin) هم می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، یعنی نوعی بیماری چشمی مختل‌کننده بینایی کمک کنند.

ارزش غذایی کلم بروکلی

تأمین فیبر بدن

یک فنجان بروکلی حدود ۲ گرم فیبر دارد. اگرچه فیبر معمولاً برای تقویت سلامت دستگاه گوارش و سیر نگه‌داشتن شناخته می‌شود، اما فواید دیگری به‌شرح زیر هم دارد که در فهرست انواع خاصیت کلم بروکلی قرار می‌گیرد:

  • محافظت از قلب از طریق کاهش سطح کلسترول
  • کاهش قند خون و پشتیبانی از تنظیم انسولین برای ایجاد انرژی ثابت و یکنواخت

تقویت عملکرد مغز

اشاره شد که لوتئین و زآگزانتین رنگدانه‌هایی هستند که در کلم بروکلی یافت می‌شوند. این رنگدانه‌ها فواید زیادی دارند، از جمله مزایای مربوط به سلامت مغز.

 با این مواد مغز و بافت عصبی عملکرد سالم‌تری پیدا می‌کند و از آن در برابر زوال شناختی مرتبط با افزایش سن محافظت می‌شود.

بهبود قدرت استخوان‌ها

یکی از فواید کلم بروکلی بهبود توان استخوان‌ها است. این سبزی حاوی چند ماده مغذی ضروری برای تشکیل استخوان و جلوگیری از کاهش تراکم آن است. این موارد عبارت‌اند از:

  • ویتامین K، منیزیم، فسفر
  • کلسیم، فلز مس، فلز روی
  • ویتامین سی

مبارزه با التهابات

قدرت ضدالتهابی بروکلی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن ارتباط دارد. نتایج  مطالعه‌ای نشان داد که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی به کاهش سطح نشانگرهای التهابی در گردش خون کمک می‌کند.

تولید آنتی‌اکسیدان‌های مناسب

ترکیبات طبیعی موجود در بروکلی هم مانند عواملی برای سم‌زدایی اقدام می‌کنند. منظور چیست؟ یعنی آن‌ها به غیرفعال‌کردن مواد شیمیایی بالقوه آسیب‌رسان یا خروج سریع‌ترشان از بدن کمک می‌کنند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی محافظ با آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش مقابله می‌کنند.

طبع کلم بروکلی

طبع کلم بروکلی چیست؟

بروکلی طبعی گرم و خشک دارد. کسانی که طبعی مشابه دارند، در زمان مصرف بروکلی باید به این موضوع دقت داشته باشند. یکی از راه‌های که چنین افرادی باید در پیش بگیرند، مصرف هم‌زمان بروکلی با موادی نظیر گزینه‌های زیر است تا بتوانند اثرات این ماده روی مزاج و سلامتشان را مدیریت کنند:

  • زردچوبه؛
  • فلفل سیاه؛
  • آویشن.

نقش کلم بروکلی برای لاغری

کلم بروکلی مانند سایر سبزیجات غیر نشاسته‌ای کالری کمی دارد و سرشار از فیبر برای کنترل وزن است. فیبر و آب  موجود در کلم بروکلی در زمینه‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند و زمینه لاغرشدن را به‌وجود بیاورد:

  • کندی هضم و بیشترکردن مدت‌زمان سیری؛
  • حذف غذاهای پرکالری از برنامه روزانه و پرکردن حجم معده.

نحوه شستن کلم بروکلی به چه شکل است؟

یک کاسه بزرگ را با آب سرد یا گرم پر کنید. اجازه دهید که بروکلی که آن را پیش‌تر تکه‌تکه کرده‌اید، ۲ دقیقه خیس بخورد، سپس سبزیجات را در آبکش بریزید.

 کلم بروکلی را در حالی که هنوز در آبکش است، دوباره زیر آب شیر بشویید. قابلمه‌ای را پر از آب جوش کنید و بروکلی‌ها را به‌مدت چند ثانیه در آن فرو کنید و بیرون بکشید. با این کار انگل‌های احتمالی آن را از بین خواهید برد و سبزی رنگ زیبا و باطراوتی هم پیدا خواهد کرد.

طریقه مصرف کلم بروکلی

بروکلی سبزی مغذی و خوشمزه‌ای است که می‌توانید آن را به روش‌های مختلفی در انواع رژیم غذایی مصرف کنید:

  • آن را به صورت خام، همراه با دیپ یا در سالاد بخورید تا بیشترین مواد مغذی را از آن دریافت کنید.
  • به‌عنوان غذایی سالم یا میان وعده‌ای مفید و خوشمزه آن را کباب، بخارپز یا در تابه سرخ کنید.
  • امکان استفاده از آن در پاستای رژیمی، سوپ قارچ و انواع خوراک‌ها هم وجود دارد.

خواص بروکلی برای بدنسازی چیست؟

کلم بروکلی به خودی‌خود کمک زیادی به عضله سازی نمی‌کند. با‌این‌حال، ترکیبی موجود در آن می‌تواند در عضله‌سازی موثر باشد. ترکیبی به نام سولفورافان توانایی کاهش میوستاتین را دارد. میوستاتین توان بدن برای رشد عضله جدید را کاهش می‌دهد، با کاهش سطح میوستاتین عضلات سریع‌تر رشد می‌کنند.

ارتباط کلم بروکلی و کبد چرب چیست؟

اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، مقدار زیادی سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی می‌تواند بخشی از این استراتژی باشد.

برخی مطالعات نشان می‌دهند که این سبزی ترد از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر‌الکلی محافظت می‌کند. این سبزی منبع فیبر است و به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند. به‌علاوه، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که در پیشگیری از سرطان کبد هم نقش دارد.

آیا بروکلی برای کیست تخمدان مناسب است؟

غذاهای حاوی منیزیم مانند بادام، موز، آلو، بادام هندی و کلم بروکلی به کاهش گرفتگی‌های دردناک مرتبط با کیست تخمدان کمک می‌کنند. بروکلی هورمون‌های اضافی بدن را هم دفع می‌کند و گزینه مناسبی برای رژیمی متعادل در زمان ابتلا به کیست‌های تخمدانی است.

نظر طب سنتی راجع به کلم بروکلی

از نظر طب سنتی، بروکلی کاربردهای فراوانی دارد. در پزشکی سنتی چینی و سایر نواحی دنیا از این ماده گیاهی برای تنظیم گردش آب در بدن استفاده می‌شود. ضمن اینکه باور بر این است که بروکلی می‌تواند گردش خون را متعادل کند و برای معده، مثانه، طحال و کبد مفید است.

نوبت شماست!

با خواص کلم بروکلی خام و پخته آشنا شدید و از فوایدش خواندید. این ماده گیاهی هم طعم خوبی دارد و هم سرشار از مواد مغذی است. با اضافه‌کردن آن به رژیم غذایی‌تان می‌توانید سالم‌تر از همیشه باشید. پرسش یا نکته‌ای درباره مصرف یا فواید کلم بروکلی در ذهنتان باقی مانده است؟ نکته مبهمی در این مقاله برایتان پیش آمده است؟ سوالاتتان را از ما بپرسید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب