هرآن‌چه درباره مضرات شکر باید بدانید

مضرات شکر

فهرست مطالب

همه ما می‌دانیم که خوردن شکر به میزان زیاد برای سلامتی‌مان خوب نیست. با این حال، ما همچنان محصولاتی با شکر افزوده بسیار زیاد می‌خوریم و رژیم غذایی درست و حسابی‌ای نداریم. مضرات شکر اضافه برای بدن به اندازه‌ای است که بخش اعظمی از دلایل مرگ و میر را در کشورهای مختلف به‌همراه دارد. 

خیلی از محصولاتی که فکرش را هم نمی‌کنیم، مثل سس مایونز یا نان‌های تست سوپرمارکتی هم حاوی قند افزوده‌ای هستند و این داستان، چالش کنترل قند مصرفی را برای ما بیش‌تر می‌کند.  در نهایت، قند به هر شکل و شمایل و هر عنوانی که باشد، قند است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند سلامتی ما را به خطر بیندازد. 

 به همین خاطر هم در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است بیش‌تر درباره مضرات قند صحبت کنیم و بگوییم که استانداردِ مصرف قند برای هر شخص چقدر است.

سوالات متداول

شکر افزوده چیست؟
قندهای افزوده به‌عنوان قندهایی شناخته می‌شوند که در حین پردازش غذا‌ها یا در حین آماده‌سازی به آن اضافه می‌شوند. 
مصرف قند زیاد چگونه روی بدن ما تأثیر می‌گذارد؟
از مضرات شکر می‌توان به تأثیر روی کلیه‌ها، قلب، خلق‌وخو، کبد و پوست اشاره کنیم. 
چه میزان قند در طول روز می‌توانیم مصرف کنیم؟‌
انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می‌کند که زنان حداکثر ۱۰۰ کالری (حدود ۶ قاشق چای‌خوری یا ۲۴ گرم) و مردان حداکثر ۱۵۰ کالری (حدود ۹ قاشق چای‌خوری یا ۳۶ گرم) شکر در طول روز مصرف کنند.
آیا قند باید در رژیم غذایی ما قرار بگیرد؟
به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم که قند جزو مواد مغذی‌ای که در رژیم غذایی هر شخص قرار می‌گیرد، نیست و مصرف نکردن آن لطمه‌ای به ما وارد نمی‌کند. 

قند روی مغز تأثیر می‌گذارد

زمانی که قند می‌خورید، یک ماده شیمیایی به‌اسم دوپامین به مغزتان وارد می‌شود و در نتیجه آن، حس خوبی پیدا می‌کنید. به‌خاطر همین موضوع هم خیلی از مواقع ممکن است هوس مواد غذایی شیرینی کنید و دل‌تان تنقلاتی بخواهد که در طول روز بخورید.

از آن‌جایی که غذاهای کامل مثل میوه‌ها و سبزیجات دوپامینی در مغز ترشح نمی‌کنند، مغز ما نیازِ بیش‌تری به قند پیدا می‌کند تا احساس لذت و رضایت داشته باشد.

عصبانی و بد رفتار می‌شوید

آب نبات و شیرینی با بالا بردن سریع سطح قند خون، انرژی بسیار زیادی را در لحظه به شما می‌دهند، اما به‌محض این‌که سطح قند خون‌تان به حالت عادی بازگشت، احساس عصبانیت و اضطرابی در شما ایجاد می‌شود که در اصطلاح علمی، به آن سقوط قند (Sugar Crash) می‌گویند.

مضرات شکر و قند افزوده شده بعد از ساعت ۳ بعد از ظهر به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند و تأثیرش روی رفتار شما چند برابر می‌ شود. مطالعات انجام‌شده هم نشان می‌دهد که مصرف زیاد قند می‌تواند روی افسردگیِ بزرگ‌سالان هم نقش داشته باشد.

تاثیر شکر روی اخلاق

از قدیم گفته‌اند که دندان‌ات خراب می‌شود!

به نظر می‌رسد که والدین‌مان حق داشته‌اند و این جمله که «شیرینی کم‌تر بخور، دندان‌ات خراب می‌شود!» را نباید نادیده می‌گرفتیم. آب‌نبات و مشتقاتی که شکر افزوده دارند باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. در واقع، باکتری‌های دندان، دوست دارند بعد از خوردن مواد غذایی شیرین، قندی که در دهان باقی می‌ماند را بخورند و به همین خاطر هم، دندانی پوسیده با حفره‌هایی بسیار زیاد خواهید داشت.

تاثیر شکر بدن

مفاصل‌تان دچار مشکل می‌شود

healthline اگر درد بسیار زیادی در مفاصل‌تان احساس می‌کنید، باید خبر بدی را به شما اعلام کنیم: وقت آن رسیده که شیرینی‌جات را برای مدت طولانی‌ای کنار بگذارید. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که مواد غذایی شیرین به‌دلیل التهابی که در بدن ایجاد می‌کنند، روی وخیم‌تر شدن درد مفاصل تأثیر دارند.

یکی دیگر از مضرات شکر این است که محصولات و نوشیدنی‌های حاوی قند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید (Rheumatoid Arthritis) را بیش‌تر می‌کنند؛ یک بیماری خودایمنی که می‌تواند اندام‌های مختلف بدن مثل دست یا چشم را درگیر کند.

اگر شکر می‌خواهید، قیدِ پوستی شاداب را بزنید

یکی دیگر از مضرات شکر و التهابی که در بدن ایجاد می‌کند، پیرتر شدن سریع پوست است. قند اضافی به پروتئین‌های موجود در جریان خون وصل می‌شود و مولکول‌های مضری به اسم AGEs یا یا گلیکاسیون پیشرفته (Advanced glycation end products) ایجاد می‌کند.

این مولکول‌ها وظیفه پیر کردن پوست شما را برعهده دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که AGEs به کلاژن و الاستین پوست‌ آسیب می‌زنند، فیبرهای پروتئینی‌ای که پوست شما را سفت و جوان نگه می‌دارند. نتیجه نهایی این است که با خوردن قند بیش‌تر، چین و چروک و افتادگی پوست‌تان دو چندان می‌شود.

عوارض کبد چرب
بیشتر بخوانید:

کبدتان درگیر می‌شود

محصولاتی که قند اضافه دارند، معمولاً حاوی فروکتوز هستند. وجود مقادیر بسیار زیادی فروکتوز در بدن می‌تواند به کبد آسیب بسیار زیادی بزند. وقتی فروکتوز در کبد تجزیه می‌شود، به چربی تبدیل می‌شود که این به خودی خود نتایج زیر را به همراه خواهد داشت:

  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD): بیماری‌ای که به‌صورت تجمع چربی اضافی در کبد شکل می‌گیرد.
  • استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH): بیماری‌ای که در آن، زخمی در کبد ایجاد می‌شود. جای زخم در نهایت خون‌رسانی به کبد را قطع می‌کند و با وخیم‌تر شدن، بیمار نیاز به پیوند کبد دارد.

تاثیر شکر روی سلامت

قلب به‌خوبی کار نمی‌کند

زمانی که بیش از حد قند می‌خورید یا می‌نوشید، انسولین اضافی‌ای در جریان خون‌تان ایجاد می‌شود که روی شریان‌های سرتاسر بدن تأثیر می‌گذارد. این اتفاق باعث التهاب و سفت‌تر شدن دیواره‌های خون می‌شود و فشاری را در قلب ایجاد می‌کند که به‌مرور زمان می‌تواند به حیاتی‌ترین عضو بدن آسیب برساند.healthline نشان می‌دهد که خوردن قند کم‌تر به کاهش فشار خون هم کمک می‌کند. آمارها هم ثابت کرده که افراد با مصرف قند زیاد، بیش‌تر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

درگیری کبد با شکر

با کلیه‌های خود خداحافظی کنید

اگر دیابت دارید، یکی از مضرات شکر افزوده، آسیب به کلیه است. کلیه‌ها نقش مهمی در فیلتر کردن خون‌تان دارند. زمانی که سطح قند خون به مقدار مشخصی رسید، کلیه‌ها شروع به ترشح قند اضافی در ادرار می‌کنند و اگر میزان قند ورودی بدن به‌خوبی کنترل نشود، فیلتر کردن مواد زائد در خون به‌درستی انجام نمی‌شود و مشکلاتی مثل نارسایی کلیه به‌وجود می‌آید.

سخن پایانی: چه میزان قند بخوریم؟

تا به این‌جا ما به‌طور کامل با مضرات شکر آشنا شده‌ایم اما راه‌حل چیست؟ در واقع، بهتر است سوالی بهتر را مطرح کنیم: چه میزان قند و شکر در روز باید مصرف کنیم تا آسیبی به بدن‌مان هم وارد نشود؟ تا به امروز، تحقیقات زیادی در این‌باره انجام نشده و سازمان به‌خصوصی هم رقم دقیقی برای مصرفِ شکر روزانه ارائه نداده‌اند.

با این حال، انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می‌کند که زنان حداکثر ۱۰۰ کالری (حدود ۶ قاشق چای‌خوری یا ۲۴ گرم) و مردان حداکثر ۱۵۰ کالری (حدود ۹ قاشق چای‌خوری یا ۳۶ گرم) شکر در طول روز مصرف کنند؛ مقداری که با یک قوطی نوشابه ۱۲ اونسی برابری می‌کند. حال می‌توانید خیلی بهتر عمق فاجعه را درک کنید!

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

WebMD

Harvard Health Publishing

Healthline

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

5 نظر

  1. سلام ممنون چندین سال درد. پا بودم که نظر نقرس میدادند ولی خود متوجه شدم که ناشی از شکر
    بوده قطع کردم خوب شد

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب