معجزاتی که تنها از خواص شنبلیله به‌دست می‌آورید!

خواص شنبلیله چیست؟

فهرست مطالب

شنبلیله، گیاهی بومی در مدیترانه، غرب آسیا و اروپا است که مردم عموماً به‌خاطر خواص دارویی و طعم دلنشینی که به غذاهای مختلف می‌دهد، از آن استفاده می‌کنند. خواص شنبلیله به‌حدی زیاد است که می‌تواند در افزایش تولید شیر مادر، افزایش سطح تستوسترون و کنترل قند خون نیز نقش داشته باشد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به این سوال پاسخ دهیم که شنبلیله چیست؟ در ادامه به مهم‌ترین خواص شنبلیله اشاره می‌کنیم و در نهایت مضرات مصرف بیش از اندازه آن را بیان می‌کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

خواص شنبلیله چیست؟
شنبلیله به‌واسطه مواد معدنی، فیبر و مواد مغذی بسیار زیادی که دارد، می‌تواند در ابعاد مختلفی به بهبود سلامتی کلی بدن کمک کند. برخی از خواص شنبلیله عبارت‌اند از بهبود سلامت مو، افزایش احساس سیری و کاهش وزن، بهبود سطح قند خون و کلسترول، درمان بواسیر، پیش‌گیری از بروز چسبندگی رحم و افزایش سطح میل جنسی در مردان.
چگونه می‌توانیم از شنبلیله استفاده کنیم؟
شنبلیله را می‌توانید به عنوان یک ادویه تهیه کنید یا به‌سراغ محصولات آرایشی و بهداشتی‌ای بروید که از عصاره این گیاه تشکیل شده‌اند. جدا از این موضوع، مکمل‌هایی از این گیاه وجود دارد و اگر به‌دنبال نوشیدنی هستید، دمنوش شنبلیله یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصرف روزانه این گیاه و اضافه کردن آن به رژیم غذایی‌تان است.
خواص شنبلیله برای زنان چیست؟
شنبلیله در بدن زنان نقش هورمون استروژن را ایفا می‌کند و جدا از این‌که می‌تواند در افزایش تولید این هورمون نقش داشته باشد و میل جنسی زنان را بیش‌تر کند، بلکه به بهبود سلامت پوست و مو، تسکین دردهای قاعدگی، بهبود هضم غذا، التیام زخم‌ها و بهبود چسبندگی رحم کمک می‌کند.
آیا می‌توان در دوران بارداری، شنبلیله را مصرف کرد؟
با وجود این‌که در دوران شیردهی می‌تواند از شنبلیله برای بهبود کیفیت و افزایش تولید شیر مادر استفاده کرد، اما مصرف این گیاه در دوران بارداری پیشنهاد نمی‌شود چراکه نقش القای زایمان را ایفا می‌کند و می‌تواند باعث انقباض بیش‌تر عضلات در این دوران و زایمان زودرس شود.

خواص شنبلیله چیست؟

با وجود این‌که تحقیقات کمی درباره خواص تخم شنبلیله انجام شده، اما بسیاری بر این باورند که این گیاه به اشکال مختلف می‌تواند روی سلامتی بدن نقش داشته باشد و به‌واسطه داشتن مواد مغذی و معدنی بسیار زیاد، به کاهش قند کلسترول خون، کاهش علائم درد در دوران قاعدگی و افزایش تولید شیر مادر کمک کند.

خواص شنبلیله چیست؟

در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص شنبلیله اشاره می‌کنیم‌:

کاهش وزن

شنبلیله به‌سبب داشتن محتوای فیبر بسیار زیادی که دارد، اشتها را سرکوب کرده و احساس سیری را افزایش می‌دهد و همین موضوع می‌تواند به کاهش پرخوری و وزن اضافه در انواع رژیم غذایی کمک کند.

کاهش دردهای قاعدگی

مصرف مکمل‌های شنبلیله یا نوشیدن چای آن به‌عنوان یک مسکن در دوران قاعدگی عمل می‌کند و می‌تواند گرفتگی عضلات در این دوران را برای زنان کاهش دهد.

کاهش سطح قند خون

یکی از فواید دانه شنبلیله، کنترل بهتر قند خون است. این گیاه به‌واسطه فیبر بسیار زیادی که دارد،‌ برای بیماران دیابتی، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و کمک می‌کند تا سطح قند خون در بدن کاهش پیدا کند.

افزایش سطح تستسترون در مردان

برای تقویت میل جنسی مردان چه بخوریم؟ یکی از مهم‌ترین خواص شنبلیله که تحقیقات بالینی ذکر شده در سایت Healthline هم آن را تأیید می‌کند، افزایش سطح تستسترون است که می‌تواند روی افزایش میل جنسی مردان هم تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

افزایش تولید شیر مادر

مواد معدنی و مغزی موجود در شنبلیله می‌توانند به تولید بیش‌تر شیر در مادران کمک کنند و به موازات آن، روی افزایش وزن کودکان تازه متولد شده نقش داشته باشند.

خواص شنبلیله چیست؟

کاهش سطح کلسترول

تحقیقات ذکر شده از سوی سایت Health نشان می‌دهد که مصرف مکمل شنبلیله در کاهش سطح کلسترول نقش دارد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

کمک به سلامت مو

یکی از مهم‌ترین خواص تخم شنبلیله، بهبود کیفیت مو است. این گیاه دارای خاصیت‌های ضد قارچی، ضد التهابی و ضد باکتریایی است که می‌تواند روی سلامت کلی مو نقش داشته باشد. بسیاری از پزشکان هم مصرف روغن شنبلیله را به‌شکل روزانه توصیه می‌کنند تا موهای صاف، براق و باکیفیت‌تر داشته باشید.

بهبود کبد چرب

گیاه شنبلیله دارای مواد مغذی و معدنی بسیار زیادی است که از تجمع تری گلیسیرید در بدن، به‌خصوص کبد، جلوگیری می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل کبد چرب را کاهش دهد.

کمک به رحم

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که اکثر بانوان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، چسبندگی رحم است که می‌تواند روی وضعیت بارداری و میل جنسی‌شان تأثیر بگذارد. از آن‌جایی که شنبلیله عملکردی مشابه استروژن در بدن دارد، می‌تواند احتمال چسبندگی رحم را کاهش دهد و به سلامت این عضو از بدن بانوان کمک کند.

بهبود تعادل هورمونی

 یکی از خواص تخم شنبلیله برای زنان یائسه، تعادل سطح هورمون‌ها در این بازه زمانی است که می‌تواند علائم و گرفتگی‌های مرتبط با یائسگی را کاهش دهد.

مضرات مصرف شنبلیله چیست؟

درست مانند هر ماده غذایی دیگری، مصرف شنبلیله خارج از دوز پیشنهاد شده ممکن است عوارضی را برای هر شخص به‌همراه داشته باشد. برخی از عوارض ناخواسته مصرف این گیاه عبارت‌اند از:

خواص شنبلیله چیست؟

چه افرادی نباید شنبلیله بخورند؟

در برخی موارد، احتمال بروز عوارض خطرناک با مصرف شنبلیله وجود دارد. به همین خاطر، پیشنهاد می‌شود که گروه‌های زیر با تجویز و نظر پزشک، این گیاه را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند:

  • مادران باردار یا شیرده
  • افرادی که قصد انجام عمل جراحی دارند
  • افرادی که به سویا، بادام‌زمینی یا حبوبات حساسیت دارند
  • کودکان
  • افرادی که داروهای قند خون مصرف می‌کنند

خواص شنبلیله چیست؟

فواید شنبلیله برای زنان

برخی از خواص شنبلیله که مختص زنان است، عبارت‌اند از:

  • افزایش تولید شیر مادر
  • تسکین دردهای قاعدگی
  • افزایش میل جنسی
  • کاهش وزن
  • بهبود سلامت پوست و مو
  • بهبود هضم غذا
  • مدیریت قند خون
  • التیام زخم‌ها
  • بهبود چسبندگی رحم

آیا زنان باردار و شیرده می‌توانند شنبلیله مصرف کنند؟

در دوران شیردهی، عموماً مشکلی در مصرف شنبلیله با مشورت پزشک وجود ندارد و مادران می‌توانند با دوز تعیین شده، مصرف متعادلی از این گیاه، به روش‌های مختلف داشته باشند. با این حال، در دوران بارداری پزشکان اغلب توصیه می‌کنند که به سراغ شنبلیله نروید.

این گیاه برای القای زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند خطر انقباضات، زایمان زودرس و سقط جنین را افزایش دهد.

نظر طب سنتی راجع‌به شنبلیله چیست؟

در طب سنتی و مزاج‌شناسی، شنبلیله را به عنوان گیاهی با طبع گرم و خشک می‌شناسند و از خواص آن برای بهبود سلامت رحم و تخمدان، کاهش دردهای دوران قاعدگی و رفع بواسیر استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

شنبلیله گیاهی است که از گذشته تا به امروز، در جوامع و فرهنگ‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب به خواص متفاوت آن اشاره‌های بسیار زیادی در طول تاریخ شده است. این گیاه می‌تواند قند و کلسترول خون را کاهش دهد و در بهتر کردن دردهای قاعدگی نقش داشته باشد و اضافه کردن آن به رژیم غذایی و حتی دستورالعمل‌ وعده‌های روزانه‌تان، باعث افزایش احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود.

روش‌های بسیار زیادی برای مصرف این گیاه وجود دارد؛ از مکمل‌های غذایی آن گرفته تا چاشنی شنبلیله و حتی دمنوش آن. پیشنهاد می‌کنیم پیش از اضافه کردن این گیاه به رژیم غذایی‌تان با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا بتوانید دوز مصرفی درستی با توجه به وضعیت سلامتی و مصرف داروهای خود داشته باشید تا خطری برای سلامتی‌تان به وجود نیاید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Parents

WebMD

Medicine Net

Medical News Today

Health

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب