کدام ورزش‌ها چربی‌سوزی بیشتری دارند؟

ورزش چربی سوز

فهرست مطالب

وقتی صحبت از کاهش وزن و رژیم غذایی سالم می‌کنیم، نمی‌توانیم نقش ورزش را نادیده بگیریم. اما دقیقا چه ورزش چربی‌سوزی را در برنامه کاهش وزن قرار دهیم که هم به رژیم غذایی کمک کند، هم عضلاتمان را شکل دهد و هم باعث شادابی بیشتر شود؟ در این مطلب مجله سلامتی لیمومی قرار است به همین موضوع یعنی بهترین ورزش‌های مناسب چربی‌سوزی و رژیم کاهش وزن بپردازیم. 

قبل از اینکه به معرفی این ورزش‌ها بپردازیم باید یک نکته را یادآوری کنیم: تمام ورزش‌هایی که نام می‌بریم باید با مشورت کامل پزشک متخصصی که دارید، انجام شود وگرنه ممکن است در حین انجام این ورزش‌ها آسیب ببینید یا اینکه تاثیر مناسب را از آن‌ها نگیرید.

بهترین ورزش‌های چربی‌سوز کدامند؟

بدون شک هر ورزشی، در چربی‌سوزی نقش دارد، اما متخصصان علوم تغذیه و رژیم ورزش‌های زیر را برای چربی‌سوزی بیشتر پیشنهاد می‌کنند.

چربی سوزی شنا

1)     شنا

شنا به عنوان ورزش چربی‌سوز پرتاثیری شناخته می‌شود. این ورزش مفید، بدون اینکه مفاصل را بیش از حد درگیر کند، از ماهیچه‌ها کار می‌کشد و باعث فرم‌گرفتن بدن به بهترین شکل می‌شود. از طرف دیگر شنا به انعطاف بدن هم کمک می‌کند.

برای افرادی که کمردرد، زانودرد یا مشکلات قلبی دارند، شنا یکی از بی‌خطرترین ورزش‌ها است. با این اوصاف پیشنهاد می‌کنیم که اگر از چاقی بیش از حد و درد مفاصل رنج می‌برید، ورزش شنا را در اولویت قرار دهید. البته در صورت داشتن مشکل قلبی، بی‌گدار به آب نزنید و حتما از پزشکتان بپرسید که چه محدودیت‌های حرکتی شامل حال شما می‌شود.

2)     دویدن (جایگزین: پیاده‌روی)

وقتی صحبت از ورزش چربی‌سوز می‌کنیم، شاید دویدن اولین جوابی باشد که به فکر همه می‌رسد. بله! دویدن تاثیر زیادی رو چربی‌سوزی و فرم‌گرفتن بدن دارد، با این حال ممکن برای همه مناسب نباشد مخصوصا افرادی که درد زانو، کمر یا مشکلات قلبی دارند.

اگر به هر دلیلی دویدن باعث درد مفاصل یا استخوان‌های شما می‌شود، پیاده‌روی را جایگزین دویدن کنید. پیاده‌روی هم مثل دویدن، فواید قابل توجهی دارد. در واقع پیاده‌روی با سرعت تند می‌تواند تقریبا ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری در ساعت بسوزاند. چه چیزی بهتر از این! نه؟

دوچرخه سواری برای لاغری

3)     دوچرخه‌سواری (جایگزین: دوچرخه ثابت)

دوچرخه سواری یکی از ورزش‌های چربی‌سوز فوق‌العاده است. این ورزش چربی‌سوز تقریبا سن و سال نمی‌شناسد و در مکان‌ها زیادی قابل انجام است.

شاید فکر کنید ورزش چربی‌سوز دوچرخه‌سواری برای افرادی که کمردرد یا زانو درد دارند مناسب نباشد، اما بعضی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که برای تقویت عضلات اطراف کمر و زانو حتما دوچرخه‌سواری را در برنامه خود جا دهید. با این حال شاید دوچرخه ثابت گزینه بهتری برای افرادی باشد که درد زیادی در مفاصل خود احساس می‌کنند.

بیشتر بخوانید: برنامه غذایی ورزشکاران باید چگونه باشد؟

4)     یوگا

شاید یوگا آخرین چیزی باشد که به عنوان یک ورزش چربی سوز به ذهن برسد. بیشتر افراد تصور می‌کنند که با ورزش یوگا فقط قرار است یک‌جا بشینند و تمرکز کنند، اما این تصور کاملا اشتباه است؛ اتفاقا حرکات یوگا اگر به شکل اصولی انجام شوند فشار سنگینی رو عضلات وارد می‌کنند و باعث چربی‌سوزی می‌شوند.

خوشبختانه برای اکثر دردها در ورزش یوگا حرکت‌های جایگزین وجود دارد، پس اگر نگران دردگرفتن یا آسیب‌دیدگی هر نقطه از بدنتان هستید حتما آن را با مربی یوگای خود درمیان بگذارید تا حرکت جایگزین را پیشنهاد کند.

یکی دیگر از فواید یوگا تاثیر مثبت آن بر روی انعطاف‌پذیری، قدرت بدنی، تعادل، تمرکز و کاهش استرس است. طبیعی است که میزان کالری‌سوزی در یوگا، با سبک یا سنگین‌بودن حرکات ارتباط مستقیم دارد، پس نباید از این ورزش انتظار داشته‌باشید که در عرض 1 ماه بدن شما را به فرم ایده‌آل برساند.

چربی سوزی پیلاتس

5)     بوکس

برای افرادی که چربی شکم دارند، بوکس ورزش چربی‌سوز فوق‌العاده‌ای است، به شرط اینکه دردهای مفصلی مثل زانودرد یا کمردرد نداشته باشند. در این ورزش پرفشار طناب می‌زنید، می‌پرید، ضربه می‌زنید، روی پاهایتان جا‌به‌جا می‌شوید و بدون اغراق هرکاری که برای آب‌شدن چربی‌ها لازم باشد انجام می‌دهید.

ورزش بوکس به غیر از چربی‌سوزی استقامت بدن را هم بالا می‌برد و به دلیل حرکات سریعی که در آن وجود دارد، باعث می‌شود که افراد قدرت تصمیم‌گیری بالایی از نظر ذهنی پیدا کنند.

6)     ورزش‌های راکتی

ورزش‌های راکتی، مثل تنیس و اسکواش ورزش‌هایی هستند که به حرکت مداوم بدن برای گرفتن توپ در زمین نیاز دارند. با این حال اگر زانودرد، کمردرد و مچ‌درد دارید، پیشنهاد می‌کنیم ورزش‌های دیگری را انتخاب کنید.تاثیر ورزش‌های چربی‌سوزی مثل تنیس و اسکواش، خود را بیشتر در قوی‌شدن شانه‌ها، ساعدها و باسن نشان می‌دهد.

ورزش رزمی برای لاغری

7)     ورزش‌های رزمی

بیشتر افراد فکر تصور می‌کنند که ورزش‌های رزمی فقط مناسب افرادی است که قصد دارند وارد زمین مسابقه شوند، اما این تصور کاملا اشتباه است.

در ورزش‌های رزمی مثل تای‌چی، کاراته، تکواندو، جودو و غیره، سرعت عمل حرف اول را می‌زند. این سرعت عمل به بدن کمک می‌کند که چربی‌سوزی بهتری داشته باشد، البته نمی‌توانید از این ورزش‌ها انتظار داشته باشید که در کوتاه‌مدت تاثیر خود را نشان دهند.

علاوه بر این اگر دقت کرده باشید، افرادی که ورزش‌های رزمی را به طور حرفه‌ای کار می‌کنند، بدن عضلانی، منعطف و آماده‌ای دارند، به این دلیل که ورزش‌های رزمی علاوه بر چربی‌سوزی به شکل اصولی روی ماهیچه‌ها و عضلات کار می‌کنند. با این حساب اگر فرم عضلات بدنتان مناسب نیست یا زانودرد و کمردرد دارید، به گذاشتن ورزش‌های رزمی در برنامه روزانه‌تان فکر کنید.

8)     ایروبیک در آب

اگر شناکردن حوصله‌تان را سر می‌برد و از دردهای مفصلی هم رنج می‌برید، از ورزش چربی‌سوز ایروبیک در آب کمک بگیرید. این ورزش، گستره حرکات جذاب‌تری نسبت به شنای معمولی دارد و علاوه بر چربی‌سوزی باعث فرم‌گرفتن عضلات هم می‌شود.

اگر مشکل حرکتی ندارید و ترجیح می‌دهید در آب ورزش نکنید، ایروبیک معمولی مناسب شما است. میزان چربی‌سوزی در هر دو شکل ایروبیکی که نام بردیم به سختی حرکاتی که انجام می‌دهید بستگی دارد. به طور کلی با هر ۱ ساعت ورزش ایروبیک چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری می‌سوزانید.

ایروبیک برای لاغری

9)     پیلاتس

healthline می‌گوید ورزش چربی‌سوز پیلاتس برای افرادی که تازه ورزش‌کردن را شروع کرده‌اند یا افراد میانسال، شاید گزینه بهتری به نسبت ایروبیک باشد. این ورزش به خصوص برای آن‌هایی که چربی دور شکم، کمر و باسن دارند، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

علاوه بر چربی‌سوزی، ورزش پیلاتس به قدرت، تعادل، انعطاف‌پذیری و استقامت بدن هم کمک می‌کند. با این حال نباید انتظار داشته باشید که به اندازه ایروبیک چربی بسوزانید. هر جلسه ۱ ساعته پیلاتس به طور میانگین چیزی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کالری می‌سوزاند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان و سرعت پیاده روی برای کاهش وزن

10)  بسکتبال

بسکتبال هم مثل ورزش بوکس پر از حرکاتی است که به چربی‌سوزی کل بدن کمک می‌کند، البته این ورزش به هیچ عنوان برای افرادی که سابقه آسیب ورزشی، دردهای مفصلی و آرتروز دارند، توصیه نمی‌شود.

اگر در خانه نوجوانی دارید که از اضافه‌وزن رنج می‌برد با مشورت پزشک، او را به کلاس بسکتبال بفرستید. خوبی بسکتبال به نسبت ورزش‌های دیگری که معرفی کردیم این است که جذابیت و هیجان بالایی دارد، به همین علت شاید افراد جوان‌تر آن را بیشتر بپسندند.

بسکتبال برای لاغری

در آخر

این دیگر یک واقعیت است که رژیم غذایی فقط زمانی به بهترین شکل نتیجه می‌دهد که در کنار ورزش مستمر انجام شود. در واقع رژیم غذایی سالم و ورزش چربی سوز مکمل یکدیگر برای رسیدن به اندام ایده‌آل هستند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که ورزش می‌کنید، ولی لاغر نمی‌شوید، شاید وقت آن رسیده که به برنامه ورزشیتان، رژیمی مناسب اضافه کنید. اگر در این باره سوالی دارید، می‌توانید از کارشناسان لیمومی بپرسید. ما این جا در کنارتان هستیم تا مسیر کاهش وزن و سلامتی را به بهترین شکل طی کنید.

نکته 1: این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و برای اجرای آن، باید با یک متخصص مشورت کنید.

نکته 2: چنانچه در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، تمام موادغذایی موردنیاز شما در برنامه ذکر شده است و باید مطابق برنامه‌تان عمل کنید.

منابع:

Playo

Everyday Health

TOTALSPORTAL

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

8 نظر

  1. سلام با ورزش بدنسازی و بدون هوازی هم میشه چربی سوزی کرد؟ مثلا فقط با وزنه زدن و رعایت رژیم

    1. سلام محمد عزیز
      شرایط بدنی، متابولیسم و مزاج هر فردی متفاوته. به همین دلیل بدون اطلاعات کافی از شرایط جسمیتون نمیشه در این مورد نظر قطعی داد. اگه نیاز به مشاوره دارید، میتونید از طریق لینک زیر اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب