۹ ماده غذایی‌ که باعث رفع چین و چروک صورت می‌شوند

رفع چین و چروک صورت

فهرست مطالب

هر چقدر سن ما بیش‌تر می‌شود، تأثیر مواد غذایی روی سلامتی، تناسب اندام، ظاهر و کیفیت زندگی‌مان تأثیر بیش‌تری می‌گذارد. بدن ما برای این‌که روند طبیعی رشد و پیری خود را به‌درستی طی کند، به مواد  مغذی‌ای نیاز دارد؛ موادی که مصرف بیش‌تر آن می‌تواند باعث رفع چین و چروک صورت شود. 

البته این را هم باید به شما بگوییم که خوردن غذاهای خاص نمی‌تواند شما را جوان‌تر کند چون تغذیه فقط یکی از جنبه‌های پیری است. اما افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی‌تان به شما کمک می‌کند تا با بالا رفتن سن،‌ بهترین ظاهر را داشته باشید. به همین خاطر هم در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم لیستی از مواد غذایی را در اختیارتان قرار دهیم که منجر به بهبود و رفع چین و چروک صورت‌ شما می‌شود.

 ۱- روغن زیتون فرابکر

این نوع از روغن زیتون، یکی از سالم‌ترین روغن‌های روی کره زمین است که از چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی تشکیل شده و باعث کاهش التهاب و آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از عدم تعادل رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. 

با مصرف این روغن، خطر ابتلا به بیماری‌های زیر کاهش پیدا می‌کند: 

  • بیماری‌های قلبی 
  • دیابت نوع ۲ 
  • سندرم متابولیک
  • انواع خاصی از سرطان 

همچنین روغن زیتون فرابکر حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که خواص ضد التهابی دارد و مصرف آن باعث می‌شود تا کم‌تر در معرض خطر پیری پوست قرار بگیرید. 

زیتون فرابکر

 ۲- چای سبز

چای سبز پر از آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد بدن مبارزه کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که به عنوان یک مولکول جانبی از سلول‌های بدن تشکیل می‌شوند. مقدار زیاد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند به سلول‌های شما آسیب برساند.

در این شرایط است که آنتی‌اکسیدان‌ها وارد عمل می‌شوند و با تثبیت مولکول‌های رادیکال آزاد، آسیب‌پذیری را از آن‌ها می‌گیرند. چای سبز از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی مثل پلی‌فنول، اپی گالوکاتچین گالات، کاتچین و اسید گالیک تشکیل شده که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های زیر را کم‌تر کند: 

چای سبز برای پوست

  • بیماری‌های قلبی 
  • زوال عصبی 
  • پیری زودرس 
  • سایر بیماری‌های مزمن 

parenting می‌گوید یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای رفع چین و چروک صورت، مصرف چای سبز در طول روز است. خیلی از محصولات مراقبت پوستی هم از عصاره چای سبز به‌دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌اش استفاده می‌کنند. 

۳- ماهی چرب 

چربی‌های امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب به ما کمک می‌کنند تا از بیماری‌های قلبی و بسیاری از التهاب‌های بدن در امان باشیم. تحقیقات هم نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ یک سد قوی می‌سازد که نقش زیادی روی کاهش التهابات پوستی دارد. 

ماهی قزل آلا یکی از محبوب‌ترین ماهی‌های چربی است که در فریزر هر خانواده ایرانی پیدا می‌شود. ماهی سالمون هم حاوی آنتی‌اکسیدانی به اسم آستاگزانتین است که رنگ صورتی این ماهی را ایجاد می‌کند. در یک مطالعه، اشخاصی که آستاگزانتین و کلاژن را به مدت ۱۲ هفته مصرف کرده‌اند، با بهبود قابل توجه در آبرسانی پوست مواجه شده‌اند

ماهی برای پوست

ماهی‌های آزاد و چرب دیگر هم سرشار از پروتئین هستند و به بدن کمک می‌کند تا کلاژن و الاستین تولید کند؛ دو مولکولی که مسئولیت استحکام و ارتجاع پوست را برعهده دارند. در آخر هم به این نکته اشاره کنیم که سلنیوم موجود در ماهی چرب منجر به ترمیم DNA بدن می‌شود و می‌تواند از آسیب پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند. 

۴- شکلات تلخ یا کاکائو 

اگر دوست‌دار شکلات هستید، خبر خوبی برای شما داریم: شکلات تلخ یک منبع بسیار غنی از آنتی‌اکسیدان است و پلی‌فنول‌های داخل آن می‌تواند از پوست در برابر آسیب‌های نور خورشید، محافظت کند. جدا از این موضوع، مصرف شکلات تلخ می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های زیر را کاهش دهد: 

  • بیماری‌های قلبی 
  • دیابت نوع ۲ 
  • زوال شناختی 

البته یادتان باشد که هرچه میزان تلخی کاکائو بیش‌تر باشد، آنتی‌اکسیدان‌های بیش‌تری خواهد داشت و تأثیر آن روی پوست افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، مصرف شکلات تلخ ۷۰ درصد تأثیر بیش‌تری دارد و شکر کم‌تری هم خواهد داشت. 

شکلات تلخ برای پوست

۵- سبزیجات

اکثر سبزیجات‌هایی که دور و اطراف‌مان می‌بینید، از مواد مغذی بسیار زیادی تشکیل شده‌اند و کالری کمی دارند و به سبب وجود آنتی‌اکسیدان‌های زیاد، از بدن دربرابر بیماری‌های قلبی، آب مروارید و انواع سرطان محافظت می‌کند. 

سبزیجاتی که در طول روز مصرف می‌کنیم هم دارای کاروتنوئیدهای زیادی مثل بتاکاروتن و لیکوپن هستند، دو ماده‌ای که با توجه به تحقیقات انجام‌شده، می‌توانند از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کنند و منجر به رفع چین و چروک صورت و پیری زودرس پوست شوند

تعدادی از سبزیجاتی که منبع زیاد بتاکاروتن هستند، عبارت‌اند از: 

  • هویج 
  • کدو حلوایی 
  • سیب‌زمینی‌های شیرین 

سبزیجات برگدار، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و کلم بروکلی ویتامین C بسیار زیادی دارند؛ آنتی‌اکسیدانی قوی که نقش مهمی در تولید کلاژن دارد. کلاژن یکی از سازنده‌های اصلی سلول‌های پوست است که تولید آن پس از ۲۵ سالگی کاهش پیدا می‌کند اما مصرف سبزیجات می‌تواند روند تولید این ماده را افزایش دهد. 

بیشتر بخوانید: تغذیه سالم چه کمکی به شما می‌کند؟

به همین دلیل، برای رفع چین و چروک صورت، سعی کنید حداقل در کنار دو وعده غذایی روزانه‌تان، سبزیجات مختلف را هم مصرف کنید یا غذاهایی‌ را در طول روز مصرف کنید که از سبزیجات مختلف تشکیل می‌شوند. 

گوجه فرنگی برای پوست

۶- گوجه‌ فرنگی 

گوجه فرنگی، یک ماده غذایی که همیشه جلوی چشم‌مان است و چندان به آن توجهی نمی‌کنیم و تنها برای درست کردن غذاهای دم‌دستی به سراغ‌اش می‌رویم، فواید سلامتی چشم‌گیری دارد که بخشی از آن به محتوای بالای لیکوپن گوجه فرنگی مرتبط است. 

لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که رنگ قرمزی به گوجه فرنگی می‌دهد و می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را کم‌تر کند. مطالعات نشان می‌دهد که لیکوپن می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کند. با این حال، این محافظت در مقایسه با محصولات ضد آفتاب مختلف، خیلی کم است. 

بیشتر بخوانید: 10 روش طبیعی جوانسازی پوست در منزل

اگر می‌خواهید بهترین استفاده را از گوجه فرنگی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که این ماده غذای را با چربی‌های سالمی مثل روغن زیتون یا آووکادو ترکیب کنید تا بتوانید جذب لیکوپن را افزایش دهد. 

۷- آووکادو 

آووکادو چربی‌های مفید خیلی زیادی دارد و پر از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است که می‌تواند سلامت بدن را تضمین کند. چربی‌های غیراشباع آووکادو کمک می‌کند تا غشای پوستی شما سالم بماند و محتوای آنتی‌اکسیدانی آن باعث می‌شود تا بدن از آسیب رادیکال‌های آزاد در امان باشد. 

آووکادو برای پوست

طعم دلنشین آووکادو باعث می‌شود تا وسوسه شوید که آن را به وعده‌های غذایی روزانه‌تان اضافه کنید و فرایند رفع چین و چروک صورت خود را تسریع ببخشید. 

۸- انار 

انار پر از فیبر، پتاسیم و ویتامین K است که از عملکرد قلب پشتیبانی می‌کند. جدا از این، آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل فلاونول، تانن، اسیدهای فنولیک و لیگنان باعث می‌شوند تا با مصرف انار از آسیب‌های پوستی UV و لکه‌های قهوه‌ای ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب در دوران پیری در امان باشید. 

انار برای پوست

اضافه کردن انار به رژیم غذایی نه‌تنها به رفع چین و چروک صورت کمک می‌کند، بلکه پوست را تقویت می‌کند تا کلاژن بیش‌تری بسازد. 

۹- منابع کلاژن 

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان است که به مقدار زیادی در پوست و مفاصل‌ پیدا می‌شود. وقتی سن ما بیش‌تر می‌شود، بدن شروع به تجزیه کلاژن می کند و تولید آن کاهش پیدا می‌کند. این موضوع منجر به پیری تدریجی پوست و بروز چین و چروک‌هایی در صورت می‌شود. 

این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است و بدن ما به وقت‌اش، شروع به کاهش تولید کلاژن می‌کند اما اگر غذاهایی مصرف کنیم که باعث افزایش تولید کلاژن می‌شوند، می‌توانیم سلامت پوست‌مان را برای مدت طولانی‌تری تضمین کنیم. 

منابع کلاژن پوست

تعدادی از غذاهای غنی‌ای که پروتئین‌های سالمی مثل کلاژن را به بدن‌مان وارد می‌کنند، عبارت‌اند از: 

  • جوجه مرغ 
  • ماهی 
  • تخم مرغ 
  • توفو
سخن پایانی

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، محافظت از پوست صورت‌تان تنها با خوردن غذاهای مختلف امکان‌پذیر نیست و مواد مغذی صرفاً می‌توانند روند پیری پوست را برای شما کندتر کنند و در حفظ سلامت طولانی‌مدت پوست‌تان نقش داشته باشند. 

پیشنهاد می‌کنیم که جدا از مواد غذایی‌ای که سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان هستند، محصولات محافظتی‌ای مثل کرم ضد آفتاب را در طول روز استفاده کنید و دخانیات و سیگار را از زندگی‌تان حذف کنید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع: 

Healthline

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

یک نظر

  1. من صورتم موهای زائد خیلی داره هر راهی رفتم ولی درمان نشده به نظرتان باید چکارکنم

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب