رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده؛ هفته اول تا هشتم

فهرست مطالب

برای بسیاری از افرادی که  دچار افزایش وزن هستند، عمل اسلیو معده یک گزینه بسیار جدی روی میز است. جدای از نکات مثبت و منفی این عمل، مراقبت‌ها و رژیم‌های قبل و بعد از آن است که موفقیت اسلیو معده را تضمین می‌کند. به همین علت ما در این مطلب مجله سلامتی لیمومی قرار است راجع به رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده، رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده و نکات مهم غذایی مربوط به این عمل را توضیح دهیم. همراهمان باشید.

  • رعایت تمام رژیم‌ها، مراحل و نکاتی که توضیح می‌دهیم باید با پزشک متخصص هماهنگ شود. به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک متخصص، دست به کاری نزنید.

سوالات متداول

جراحی اسلیو معده چیست؟
جراحی اسلیو معده که به نام اسلیو گاسترکتومی نیز شناخته می شود، یک عمل کاهش وزن است که در آن قسمت بزرگی از معده برداشته می‌شود و معده‌ای کوچکتر و آستینی شکل باقی می‌ماند. این عمل به کاهش مقدار غذایی که می‌توانید در یک وعده بخورید کمک می‌کند و همچنین بر تولید هورمون‌هایی که گرسنگی را کنترل می‌کنند تأثیر دارد.
بعد از جراحی اسلیو معده چه بخورم؟
بعد از جراحی اسلیو معده، رعایت یک رژیم غذایی خاص مهم است. در ابتدا، رژیم مایعات خواهید داشت و به تدریج به سمت غذاهای پوره‌شده، غذاهای نرم و سپس غذاهای معمولی خواهید رفت. بسیار مهم است که پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ و غلات کامل مصرف کنید و در عین حال از غذاهای پرکالری و قند پرهیز کنید.
خطرات احتمالی جراحی اسلیو معده چیست؟
در حالی که جراحی اسلیو معده به طور کلی ایمن تلقی می شود، خطرات و عوارض بالقوه‌ای مثل عفونت، لخته شدن خون، نشت از محل جراحی و کمبود ویتامین دارد. مهم است که قبل از انجام این عمل، در مورد این خطرات با پزشک متخصص خود صحبت کنید.
بعد از جراحی اسلیو معده چقدر می‌توانم وزن کم کنم؟
به طور متوسط، بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که 50 تا 70 درصد از وزن اضافی بدن خود را در دو سال اول پس از جراحی از دست بدهند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که نتایج فردی ممکن است بر اساس عواملی مانند رژیم غذایی، ورزش و سلامت کلی متفاوت باشد.

عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده یکی انواع جراحی‌های کاهش وزن است که در آن قسمت بزرگی از معده (۷۵ تا ۸۵ درصد) به روش لاپاراسکوپی برداشته می‌شود. بعد از اسلیو معده، فرد با خوردن مقدار غذای کم احساس سیری می‌کند. این جراحی همچنین باعث می‌شود تا افراد کمتر احساس گرسنگی کنند. زیرا معده کوچک‌شده، سطوح پایین‌تری از هورمون گرسنگی یعنی «گرلین» را ترشح می‌کند.

این عمل به‌نسبت سنگینی است و مراقبت‌های زیادی دارد، در نتیجه مهم است که رژیم غذایی قبل و رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده تا بیشترین حد ممکن رعایت شود. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

عمل اسلیو معده

رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده

قبل از جراحی اسلیو معده، بسیار مهم است که رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید. این رژیم غذایی با هدف کاهش اندازه کبد، ایمن بودن‌ و موفقیت‌آمیزتر شدن جراحی گرفته می‌شود. اندازه کبد در عمل جراحی اسلیو معده اهمیت بسیاری دارد. افراد چاق معمولا سایز کبد بزرگ‌تری دارند و حجم چربی بالایی دور کبد آن‌ها را گرفته است.

کبد بزرگ و چربی دور آن باعث که می‌شود که در حین عمل جراحان، به راحتی معده قابل مشاهده نباشد. هرچه قدر معده راحت‌تر دیده‌شود، برش‌های کوچک‌تری روی شکم فرد زده‌می‌شود، در نتیجه جای زخم کمتری باقی می‌ماند و فرد بعد از عمل راحت‌تر به فعالیت‌های روزانه خود برمی‌گردد.

رعایت موارد زیر قبل جراحی اسلیو معده کمک می‌کند که وزن راحت‌تر پایین بیاید، اندازه کبد کوچک‌تر شود و فرد از نظر ذهنی و روحی به سبک زندگی بعد از عمل عادت کند.

1) رژیم غذایی با پروتئین بالا

مصرف رژیم غذایی غنی از منابع پروتئین بدون چربی مانند مرغ، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ و توفو قبل از عمل اسلیو معده ضروری است. پروتئین به حفظ و ترمیم عضلات بدن، بعد از جراحی کمک می‌کند و باعث ایجاد احساس سیری می‌شود که می‌تواند کاهش وزن مفید قبل از عمل را به همراه داشته‌باشد.

2) مصرف کربوهیدرات کم

 محدود کردن مصرف کربوهیدرات در کاهش اندازه کبد نقش مهمی دارد، در نتیجه بهتر است قبل از جراحی از مصرف قندهای صنعتی و غذاهای فرآوری شده دوری کنید. اگر می‌خواهید قند بدنتان را تامین کنید بهتر است از غلات کامل، سبزیجات و حبوبات کمک بگیرید.

3) مصرف مایعات

به طور کلی مصرف مایعات کافی برای بهبود عملکرد روزانه بدن ضروری است. مهم است که قبل از جراحی، ارگان‌های بدن به‌خصوص دستگاه گوارشتان به خوبی کار کند. به همین خاطر سعی کنید قبل از عمل حداقل روزی ۸ لیوان آب و مایعات دیگر بنوشید.

از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار، خودداری کنید زیرا می‌توانند باعث افزایش وزن شوند.

4) مصرف مکمل‌ها

جراحی اسلیو معده روی جذب مواد مغذی تاثیر می‌گذارد و مهم است که قبل از عمل، بدن کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیازش را جبران کند. در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی حتما با پزشک خود مشورت کنید و به هیچ عنوان این مکمل‌ها را خودسرانه مصرف نکنید.

مصرف مایعات بعد عمل اسلیو

5) پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم

قبل از جراحی، مهم است که از خوردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارند، خودداری کنید. به عنوان مثال به هیچ عنوان الکل، کافئین، تنقلات شیرین، فست‌فود و غذاهای پرچرب را مصرف نکنید زیرا عوارض حین و بعد از جراحی را افزایش می‌دهند.

6) مشورت با متخصص تغذیه

ریسک نکنید و حتما از یک متخصص تغذیه که با عوارض جراحی‌های مربوط به اضافه‌وزن آشناست، راهنمایی بگیرید.

متخصصین تغذیه آشنا با جراحی‌های لاغری می‌توانند توصیه‎‌های شخصی در مورد رژیم غذایی قبل  و رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده، به شما ارائه دهند. آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که نیازها و کمبودهای تغذیه‌ای خود را برطرف می‌کنید و به هر سؤالی که دارید پاسخ می‌دهند.

تحقیق درباره عمل اسلیو

7) کنترل روی تعداد و حجم وعده‌های غذایی

سعی کنید به خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر عادت کنید. این کار به آماده‌سازی معده برای محدودیت‌های سنگین غذایی بعد از جراحی اسلیو کمک می کند.

برای تمرین از بشقاب‌، کاسه، لیوان و به طور کلی ظروف کوچکتری استفاده کنید که حجم کمتری از غذا را در خود جا می‌دهند.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

رعایت کامل رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده تا هفته هشتم بسیار مهم است. در این ۸ هفته شما از ۴ مرحله عبور می‌کنید تا زخم‌های معده بهبود پیدا کنند و به روال زندگی عادی برگردید. حتما باید در این ۸ هفته تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت کنید.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده هفته 1 و 2؛ مایعات

این مرحله ممکن است بسیار سخت به‌نظر برسد، چون فقط اجازه دارید در آن مایعات مصرف کنید، البته به دلیل اینکه حجم معده بسیار کم شده‌است، خیلی احساس گرسنگی نمی‌کنید.

در هفته اول باید در هر ساعت ۲۰۰‌میلی لیتر مایعات شفاف بنوشید. منظور از مایعات شفاف آب، آب سیب، آب کدو حلوایی رقیق و نوشیدنی‌های رقیقی است که پزشکتان تجویز کرده‌است.

در هفته دوم مجازید تا مایعات دیگری مثل قهوه و چای بدون کافئین، شیر بدون چربی، سوپ رقیق، آبگوشت، آب‌میوه شیرین‌نشده و ژله بدون قند مصرف کنید.  

غذای پوره بعد عمل اسلیو

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده هفته ۳ و ۴؛ غذاهای پوره‌شده 

هنگامی که مایعات را تحمل کردید، می‌توانید از غذاهای پوره شده شروع کنید. غذای خود را خوب مخلوط کنید تا بافتی شبیه ماست داشته باشند. بسیاری از غذاهای این مرحله را می‌توان در خانه با غذاساز، مخلوط‌کن یا دستگاه‌های دیگر پوره کرد.

از ادویه‌های تند در این مرحله به طور کامل اجتناب کنید. میوه‌ و سبزیجاتی که دانه‌های زیادی دارند مثل توت فرنگی یا کیوی را استفاده نکنید. همچنین باید از مواد غذایی پرفیبر مانند کلم بروکلی و گل کلم دوری کنید، در عوض:

  • از پوره میوه‌هایی مثل موز، هلو، زردآلو، گلابی و آناناس استفاده کنید؛
  • از پوره سبزیجاتی مثل اسفناج، هویج، کدو حلوایی و لوبیا سبز بخورید؛
  • پروتیئن‌هایی مثل ماست بدون چربی، ، پنیر ریکوتا، گوشت گاو، مرغ و بوقلمون، ماهی سفید، ماهی تیلا‌پیلا و تخم مرغ نیم‌پز را مصرف کنید.

یک نکته مهم: در این مرحله، مهم است که همراه با وعده‌های غذایی مایعات ننوشید. ۴ تا ۶ وعده غذایی در روز داشته‌باشید، در هر وعده پروتئین مصرف کنید و بیشتر از ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری در هر وعده چیزی میل نکنید.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده هفته ۵ و ۶؛ غذاهای نرم و سپس ترد

هنگامی که پزشکتان تصمیم گرفت که آماده هستید، می توانید شروع به گنجاندن غذاهای نرم و جویدنی در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده کنید؛ مثل تخم مرغ آب‌پز نرم، گوشت چرخ‌کرده بسیار نازک، برنج بسیار پخته‌شده، سبزیجات پخته، ماهی بخارپزشده یا کنسرو هلو و گلابی.

در این مرحله وعده‌های غذایی خود را به ۳ تا ۴ وعده در روز کاهش دهید و از خوردن میان‌وعده بین آنها خودداری کنید. همچنین هر لقمه غذا را حداقل ۲۰ بار قبل از قورت دادن بجوید.

غذای نرم وترد بعد عمل اسلیو

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده هفته 7 و 8؛ رژیم غذایی معمولی

پس از حدود ۷ تا ۸ هفته بعد از عمل شما باید بتوانید رژیم معمول غذایی را از سر بگیرید. در این مرحله نباید بیشتر از  ۳وعده در طول روز مصرف کنید.

از آنجایی که معده شما بسیار کوچک‌تر از حالت قبل عمل است، همچنان باید غذای خود را تکه‌تکه یا خرد کنید. تکه های بزرگ غذا ممکن است باعث انسداد معده شود و احساس درد، حالت تهوع و استفراغ را بالا ببرد.

غذاهای جدید را به آرامی امتحان کنید. با این کار می‌توانید تعیین کنید که معده‌تان کدام‌ غذاها را می‌تواند تحمل کند و با کدام غذاها مشکل دارد. هر غذایی که باعث ناراحتی شکمی، استفراغ یا حالت تهوع شما می‌شود را حذف کنید.

غذاهای ممنوعه بعد از عمل اسلیو چیست؟

بسیاری از افراد این تصور غلط را دارند که با انجام عمل اسلیو معده، کاهش وزن بالا خود‌به‌خود اتفاق می‌افتد و دیگر نباید نگران سبک زندگی سالم باشند. این تصور کاملا اشتباه است؛ اتفاقا رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده نقش مهمی در ماندگاری نتایج عمل دارد.

بهتر است در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده مصرف مواد غذایی زیر را به‌شدت محدود کنید.

1) نوشابه‌های گازدار

پس از جراحی اسلیو معده باید از مصرف نوشابه‌های گازدار و آب گازدار، دوری کنید. این نوشیدنی ها می‌توانند باعث ناراحتی، گاز و نفخ شوند. علاوه بر این، نوشیدنی‌هایی مثل نوشابه‌های گازدار باعث افزایش وزن می‌شوند و بهبود عملکرد معده را با تاخیر می‌اندازند.

فست فود بعد عمل اسلیو

2) غذاهای پرچرب

غذاهای سرخ‌شده، فست فود و گوشت‌های چرب باید از رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده حذف شوند. غذاهای پرچرب به سختی هضم می‌شوند و ناراحتی معده، سندرم دامپینگ و افزایش وزن را به همراه دارند. به جای غذاهای پرچرب، از منابع پروتئین بدون چربی یا کم‌چرب مثل سینه مرغ، بوقلمون، ماهی و توفو استفاده کنید.

3) غذاها و نوشیدنی‌های شیرین

غذاهای شیرین، از جمله آب نبات، کلوچه، کیک، و نوشیدنی‌های شیرین، جلوی تلاش‌های شما برای کاهش وزن را می‌گیرند. علاوه بر این، این غذاها خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت را افزایش می‌دهند. به جای استفاده از قندهای فرآوری‌شده، از میوه‌ها کمک بگیرید که قندهای طبیعی دارند.

4) غذاهای با فیبر بالا

مصرف غذاهایی با محتوای فیبر بالا، مانند غلات کامل، آجیل، دانه‌ها و سبزیجات خام بلافاصله پس از جراحی اسلیو معده می‌توانند هضم سختی داشته‌باشند و باعث ناراحتی شوند. سعی کنید با مشورت پزشک جراح و متخصص تغذیه، کم‌کم غذاهای پرفیبر را وارد رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده کنید.

پروتئین بدون چربی بعد اسلیو

5) گوشت‌های سفت و نپخته

گوشت‌های سفت مانند استیک، می‌توانند برای هضم معده کوچک‌شده بعد جراحی چالش‌برانگیز باشند. به جای گوشت‌های سفت از گوشت های لطیف مانند بوقلمون آسیاب‌شده یا سینه مرغ استفاده کنید و مطمئن شوید که کاملاً پخته شده‌اند تا هضم راحت‌تری داشته‌باشید.

6) نوشیدنی‌های کافئین‌دار

علاوه بر نوشیدنی‌های گازدار، از باید از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای نیز در ابتدا و بلافاصله پس از جراحی اسلیو خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث کم‌آبی بدن و رفلاکس اسید معده شوند. علاوه بر این جذب مواد مغذی را برای معده سخت می‌کنند. در عوض از آب و دمنوش‌های استفاده کنید.

7) غذاهای تند

مصرف غذاهای تند در مراحل اولیه بهبودی بعد از جراحی، باعث اذیت‌شدن معده می‌شوند. به طور کلی برای جلوگیری از عوارض احتمالی مانند ریفلاکس یا تحریک معده، از مصرف سس‌های تند، فلفل قرمز و سایر ادویه‌ها و چاشنی‌هایی که مزه تند دارند خودداری کنید.

مصرف غذای تند بعد از عمل اسلیو

نکات مهم غذایی بعد از عمل اسلیو

بعد از عمل اسلیو تا زمان تثبیت وزن و بعد از آن باید به سبک سالم غذاخوردن پایبند بمانید، در نتیجه:

  • ریزه‌خواری را رها کنید، چون باعث افزایش حجم معده و چاقی دوباره می‌شود؛
  • سه وعده غذایی سالم و کوچک در روز بخورید، حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنید. بین وعده‌های غذایی بیشتر از ۵ ساعت فاصله نیندازید؛
  • اگر بین وعده‌های غذایی احساس گرسنگی می‌کنید، ابتدا یک نوشیدنی کم‌کالری بنوشید تا مطمئن شوید که گرسنگی را با تشنگی اشتباه نمی‌گیرید. اگر هنوز گرسنه هستید یک میان وعده کوچک مانند یک تکه میوه یا کمی ماست بخورید؛
  • حجم لقمه غذاها را کم کنید و هر لقمه را حداقل ۲۰ بار بجوید؛
  • قبل از اینکه کاملا سیر شوید، دست از غذاخوردن بکشید. پرخوری کیسه معده شما را کشیده می‌کند و ممکن است باعث استفراغ شود؛
  • از خوردن و آشامیدن همزمان خودداری کنید. حداقل ۳۰ دقیقه بعد از غذا نوشیدنی مصرف نکنید؛
  • مطمئن شوید که در روز حداقل ۱.۵ الی ۲ لیتر مایعات به بدنتان می‌رسد؛
  • از مصرف الکل و تمام نوشابه‌های گازدار خودداری کنید.

افزایش وزن زیاد

در انتها

موفقیت جراحی اسلیو معده تا حد زیادی به شما بستگی دارد. درست است که در این عمل حجم معده کم می‌شود، اما این به این معنی نیست که آزادید تا هرچه دلتان خواست بخورید. بسیاری از افراد هستند که حتی بعد از عمل اسلیو معده دوباره به وزن قبلشان برگشتند.

healthline می‌گوید که رعایت رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده بسیار مهم است، زیرا به تثبیت کاهش وزن کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم قصد دارید این عمل را انجام دهید اما از عوارض و محدویت‌های آن می‌ترسید، یک بار از کارشناسان ما در لیمومی مشورت بگیرید، شاید راه‌های کم‌هزینه و کم‌خطرتری هم برای کاهش وزن شما وجود داشته‌باشد.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Ramsay Health Care

Dr. Ceyhun Aydoğan

Healthline

healthdirect

Cleveland Clinic

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب