آیا مصرف پودر تارتار برای لاغری مفید است؟

پودر تارتار برای لاغری

فهرست مطالب

‌برای آن‌هایی که در مسیر لاغری قرار دارند و فکر کاهش وزن روز و شب را از آن‌ها گرفته است، هرروز یک محصول جدید معرفی می‌شود. بسیاری از خوراکی‌ها هستند که در تبلیغاتشان از رموز لاغری پرده برداشته‌اند، اما آیا واقعا این محصولات موثر هستند؟!

در میان حجم انبوهی از محصولات موضعی و خوراکی لاغرکننده، انتخاب قطعا سخت است. اگر شما هم مثل هزاران نفر دیگر به دنبال رژیم و راه‌های سریع لاغری هستید، باید در انتخاب مکمل‌ها دقت بیشتری به خرج دهید.

یک جست‌وجوی ساده در اینترنت کافیست تا به صدها پودر لاغری برسید. با این وجود، بسیاری از آن‌ها اثر مثبتی ندارند و حتی ممکن است تاثیر منفی روی سلامتی شما داشته باشند. پودر تارتار یکی از همین خوراکی‌هاست که آن را برای لاغری توصیه کرده‌اند.

 

اگر به دنبال فهمیدن راز این پودر لاغری هستید یا می‌خواهید بدانید که جایگزین پودر تارتار چیست، ادامه این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» را همراه ما باشید.

سوالات متداول

پودر تارتار چیست؟
پودر یا کرم تارتار نوعی ماده افزودنی است که از انگور گرفته شده و در پخت و پز از آن استفاده می‌کنند. این ماده بیشتر در تهیه کیک و شیرینی کاربرد دارد و باعث افزایش پف کیک، حفظ رنگ سفیده تخم مرغ و جلوگیری از شکرک آبن‌نبات می‌شود.
یک قاشق غذاخوری پودر تارتار چقدر کالری دارد؟
به طور کلی کالری این پودر بسیار پایین است. یک قاشق غذاخوری از پودر یا کرم تارتار معادل 8 کالری دارد.
آیا پودر تارتار لاغر می‌کند؟
هنوز تحقیقات علمی زیادی در این باره انجام نشده است، با این وجود، بسیاری از افراد بنا بر تجربه خود از تاثیر مثبت این پودر در کاهش وزن نام برده‌اند. همچنین پودر تارتار در میان افراد کتو نیز معروف است.
مصرف پودر تارتار خطرناک است؟
بله. مصرف زیاد پودر تارتار می‌تواند باعث بروز بیماری هیپرکالمی یا پتاسیم بالا شود. این بیماری خطر مرگ را برای شما به همراه دارد. اگر بعد از مصرف علائمی مثل استفراغ، ضعف عضلانی، ضربان قلب نامنظم و پتاسیم بالا داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

پودر تارتار چیست؟

پودر تارتار یک ماده سفید رنگ و بدون بو است که از میوه انگور گرفته می‌شود. این پودر را جزء مواد اولیه قنادی می‌دانند و از آن بیشتر برای پخت کیک و شیرینی استفاده می‌کنند. این پودر با نام کرم تارتار هم شناخته می‌شود.

پودر تارتار به عنوان یک افزودنی به مواد غذایی مختلف به ویژه شیرینی‌ها باعث جلوگیری از شکرک زدن آب نبات، تثبیت رنگ سفیده تخم مرغ و افزایش پف کیک می‌شود. این پودر کالری بسیار پایینی دارد و دارای خواص متعددی برای انسان‌هاست.

پودر تارتار چیست

جدول تغذیه‌ای پودر تارتار

یکی از ویژگی‌های کرم تارتار که باعث شده نزد رژیم‌بگیران محبوبیت ویژه‌ای پیدا کند، کالری بسیار پایین این پودر است. این درحالی است که پودر تارتار مواد معدنی مفیدی دارد. افرادی که در برنامه رژیم غذایی خودشان از این پودر استفاده کرده‌اند، تاثیر آن در لاغری‌شان را تایید می‌کنند.

ارزش غذایی یک قاشق غذاخوری (حدود 3 گرم) پودر تارتار به این شرح است:

  • کالری: 8
  • کربوهیدرات: 2 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • پروتئین: 0 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • پتاسیم: 495 میلی گرم

همانطور که می‌بینید، کرم تارتار مواد مغذی کمی را برای بدن فراهم می‌کند اما مقدار نسبتا بالایی پتاسیم دارد. در واقع، بر اساس فرمول شیمیایی آن، 20 درصد این پودر پتاسیم است.

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که در تمام بافت‌های بدن وجود دارد. پتاسیم تاثیر بسیار زیادی در سوخت و ساز بدن به خصوص در ناحیه شکم دارد؛ چراکه آب بدن را به تعادل می‌رساند. همچنین این ماده در بهبود عملکرد قلب و اعصاب نیز تاثیرگذار است.

پودر تارتار حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی دیگر نیز هست:

  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • سدیم
  • فلز روی

خواص پودر تارتار

اگر کمی در وبلاگ‌های مختلف بگردید، مقاله‌های متعددی درباره فواید پودر تارتار پیدا می‌کنید. خوب است بدانید که بیشتر از محتواها از تجربیات آدم‌ها نوشته شده است و هنوز تحقیقات علمی به طور یقین همه آن‌ها را ثابت نکرده‌اند.

با این حال بسیاری از افراد برخی از مزایای سلامتی مانند تسکین میگرن یا کمک به ترک سیگار را از خواص پودر تارتار نامیده‌اند. برخی دیگر از فواید پودر تارتار شامل موارد زیر است.

پودر تارتار برای یبوست

  • کمک به رفع یبوست

یک مطالعه قدیمی نشان داده است که دوز روزانه 5 گرم کرم تارتار ممکن است یبوست را با نرم کردن مدفوع و کوتاه کردن زمان عبور روده از بین ببرد. اگرچه برخی این پودر را به عنوان ملین مصرف می‌کنند، اما ممکن است ایده خوبی نباشد. مصرف بیش از حد تارتار می‌تواند باعث بیماری هیپرکالمی شود و سلامت کلیه‌های شما را تهدید کند.

  • حفظ سلامت پوست

بسیاری بر این باورند که اثر ضد میکروبی کرم تارتار هنگام استفاده روی پوست به درمان آکنه کمک می‌کند. همچنین اسید تارتاریک متعلق به گروهی از آلفا هیدروکسی اسیدها (AHA) است که در لوازم آرایشی و پوستی از آن استفاده می‌شود. با این وجود هنوز تحقیقات کاملی در مورد تاثیر اسید تارتاریک یا کرم تارتار بر روی پوست وجود ندارد.

  • کاهش فشار خون

یکی دیگر از اثرات کرم تارتار، درمان فشار خون است. برخی از محققان دلیل این اثر را پتاسیم موجود در این پودر می‌دانند که به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

  • بهبود درد مفاصل

پودر تارتار به خاطر منیزیم می‌تواند در بهبود و کاهش دردهای ناحیه مفاصل نقش داشته باشد.

لاغری با تارتار

  • پودر تارتار برای لاغری

کالری پایین و مواد معدنی خوب و پتاسیم بالا باعث شده است پودر تارتار برای لاغری در رژیم‌های غذایی به ویژه رژیم کتوژنیک جایگاه بالایی داشته باشد. با اینکه ادعایی مبنی بر اینکه پودر تارتار برای لاغری موثر است ثبت نشده است اما می‌گویند که برای کاهش وزن مصرف آن تاثیراتی هم دارد. البته باید در مصرف پودر تارتار برای لاغری به میزان کافی تعادل را رعایت و از مصرف خودسرانه آن خودداری کنید.

  • جلوگیری از سنگ کلیه

کسانی که سابقه سنگ کلیه دارند بهتر است از رژیم غذایی غنی از پتاسیم استفاده کنند. کلسیم بیش از حد ممکن است به تشکیل سنگ کلیه کمک کند. این در حالی است که چندین مطالعه نشان داده که پتاسیم به جذب کلسیم قبل از ادرار و در هنگام تشکیل سنگ کمک می‌کند.

علائم هشداردهنده و ممنوعیت‌های مصرف پودر تارتار

همانطور که گفته شد هنوز شواهد علمی زیادی، اثرات پودر یا کرم تارتار را به اثبات نرسانده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین بیماری‌هایی که ممکن است به خاطر مصرف بیش از حد این پودر به آن مبتلا شوید، بیماری هیپرکالمی است.

هیپرکالمی یا پتاسیم بالا، یک بیماری بسیار خطرناک است که به خاطر عدم دفع پتاسیم بدن به وجود می‌آید. این بیماری می‌تواند برای شما خطر مرگ را به همراه داشته باشد. بهتر است به هیچ عنوان بدون مشورت با متخصص این پودر را مصرف نکنید.

علائم هشداردهنده بیماری هیپرکالمی شامل استفراغ، سطح بالای پتاسیم بدن، ضعف عضلانی، ناراحتی شکمی و ضربان قلب غیر طبیعی است. اگر بعد از مصرف این پودر با علائم هشداردهنده مواجه شدید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

همچنین مصرف این دارو برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی خفیف تا متوسط، دیابت نوع 1، نارسایی قلبی، بیماری کبد، یا افرادی که برای افزایش سطح پتاسیم خون دارو مصرف می‌کنند، کاملا ممنوع است.

عوارض پودر تارتار

بهترین جایگزین پودر تارتار چیست؟

پودر تارتار بیشتر در پخت و پز استفاده می‌شود. از آن‌جایی که این محصول در شیرینی‌پزی کاربرد بیشتری دارد می‌توانید از بیکینگ پودر به جای پودر تارتار استفاده کنید.

 1.5 قاشق چایخوری (6 گرم) بیکینگ پودر برای جایگزینی 1 قاشق چایخوری (3.5 گرم) کرم تارتار مناسب است. همچنین ماست، آب لیمو یا سرکه سفید نیز می‌تواند جایگزین‌های بعدی کرم تارتار در دستورپخت‌های آشپزی باشد.

جمع بندی

کرم تارتار که با نام پودر تارتار نیز شناخته می‌شود، نوعی ماده افزودنی برای پخت و پز به ویژه تهیه شیرینی است. این ماده کالری بسیار پایین و پتاسیم بالایی دارد؛ به همین دلیل مصرف آن را در مسیر کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام نیز توصیه می‌کنند.

پودر تارتار می‌تواند باعث کاهش فشار خون بالا، بهبود درد مفاصل، تناسب اندام، ترک سیگار، بهبود میگرن، رفع یبوست و حفظ سلامت پوست شود. اما هنوز تحقیقات علمی کافی برای تاثیر مثبت پودر تارتار برای لاغری انسان انجام نشده است و بیشتر توصیه‌ها، تجربی است.

مصرف پودر تارتار برای لاغری برای بیماران کلیوی، دیابتی نوع یک، نارسایی قلبی، کبدی و افراد دارای پتاسیم بالا به طور کلی ممنوع است و خطر مرگ را برای آن‌ها به همراه دارد. همچنین نباید در مصرف این پودر زیاده‌روی کرد.

اگر با علائمی مثل ضربان قلب نامنطم، استفراغ، ضعف عضلانی و پتاسیم بالا روبرو شدید حتما به پزشک مراجعه کنید؛ چراکه ممکن است در معرض خطر بیماری هیپرکالمی باشید. این بیماری زندگی شما را تهدید خواهد کرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

منابع:

healthline

verywellfit.

healthline

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب