حقایقی درباره خواص چای ماسالا برای لاغری

خواص چای ماسالا

فهرست مطالب

این روزها وقتی نگاهی به اطرافمان می‌اندازیم می‌بینیم که اکثر مردم در جستجوی روش‌های سالم و مؤثر برای لاغری هستند. راه‌های زیادی برای این رسیدن به این هدف وجود دارد. اما یکی از مواردی که ممکن است تاکنون به ذهن‌ کسی نرسیده باشد، «استفاده از چای ماسالا به عنوان یک ابزار مفید برای رسیدن به وزن‌ایده‌آل» است.

 

چای ماسالا با ترکیبات منحصربه‌فردش از جمله زنجبیل، دارچین، دانه سیاه، دانه هل و فلفل سیاه خواصی فراوان برای سلامتی دارد. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به بررسی خواص چای ماسالا برای لاغری و نحوه مصرف آن می‌پردازیم.

سوالات متداول

آیا مصرف چای ماسالا به لاغری کمک می‌کند؟
بله، این چای ترکیبی از چای سیاه، ادویه‌های گرم مانند زنجبیل، دارچین، هل، فلفل سیاه و… است که به بهبود متابولیسم بدن و سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کند.
آیا چای ماسالا انرژی بدن را افزایش می‌دهد؟
بله، ادویه‌های موجود در این چای مانند زنجبیل و فلفل سیاه به افزایش انرژی و تقویت حالت روحی کمک می‌کنند و حس خستگی را از بین می‌برند.
بهترین زمان مصرف چای ماسالا برای لاغری کی است؟
بهترین زمان برای مصرف چای ماسالا صبح یا ظهر است. مصرف این چای در این زمان‌ها ممکن است به افزایش انرژی در طول روز کمک کند و سرعت متابولیسم بدن را افزایش دهد.
تا چه حد مجاز به مصرف چای ماسالا برای لاغری هستیم؟
از آنجایی که طبع این چای بسیار گرم است، بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و حد اعتدال را نگه دارید؛ و به خصوص اگر طبع گرم دارید.

خواص چای ماسالا برای لاغری و سلامت عمومی بدن را بشناسید

چای ماسالا نه تنها خوش طعم است، بلکه به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. زیره یکی از اجزای اصلی چای ماسالا است که به افزایش موقت متابولیسم بدن پس از مصرف کمک می‌کند. فیتواسترول‌ها، ماده‌ای هستند که مانع از جذب کلسترول در بدن می‌شوند و به مقدار زیاد در زیره وجود دارند.

یکی دیگر از اجزای چای ماسالا که باعث کاهش وزن سالم می‌شود «جوز هندی» است. جوز هندی یک ادویه همه کاره و خوشمزه است که فیبر بالایی دارد و می‌تواند به افزایش حس سیری کمک کند. منیزیم موجود در جوز هندی نیز به تجزیه سریع لیپید‌ها و کلسترول کمک می‌کند.

از دیگر خواص شگفت‌انگیز چای ماسالا برای لاغری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند

رازیانه موجود در چای ماسالا مشکلات گوارشی را رفع می‌کند. برخی از ترکیبات رازیانه باعث شل شدن روده بزرگ و تحریک سیستم گوارشی می‌شود تا غذا به‌راحتی تجزیه شود. هل مانند رازیانه دستگاه گوارش را تقویت می‌کند، اثر خنک کنندگی روی سیستم گوارشی دارد و علائم تهوع، استفراغ، درد عمومی معده و اسپاسم را کاهش می‌دهد.

2.    متابولیسم را افزایش می‌دهد

خواص چای ماسالا برای لاغری دقیقا به این مورد برمی‌گردد. ترکیبات موجود در چای ماسالا سرشار از مواد مغذی گیاهی هستند که به تسریع متابولیسم کمک می‌کنند. به عنوان مثال فلفل در تسریع متابولیسم بدن مؤثر است. ماسالا به دلیل داشتن مواد معدنی مختلف، به بهبود عملکرد اندام‌های مختلف بدن کمک می‌کند.

این چای ترکیبی از ادویه‌های گوناگون از جمله میخک، زیره، دارچین و… است و برای افرادی که برنامه کاهش وزن دارند مفید است؛ زیرا اکثر ادویه‌های موجود در آن باعث چربی‌سوزی می‌شوند.

ترکیبات چای ماسالا

3.    ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی دارد

بسیاری از ترکیبات چای ماسالا از جمله فلفل، دارچین و زیره دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی هستند که شما را برای مقاومت در برابر بیماری‌های رایج مانند سرفه و سرماخوردگی در طول زمستان آماده می‌کنند. این ادویه‌ها به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی بالایی که دارند، خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می‌دهند.

4.    التهاب را کاهش می‌دهد

یکی از ترکیبات چای ماسالا برای لاغری «زیره» است. از آنجایی که زیره به‌طور طبیعی التهاب را کاهش می‌دهد و ناراحتی مفاصل را تسکین می‌دهد، بزرگان همیشه بر اهمیت استفاده از این ادویه فوق‌العاده در همه وعده‌های غذایی تأکید کردند.

دارچین موجود در چای ماسالا با تسکین درد و التهابات به بدن کمک می‌کند. اختلالات التهابی مانند آرتریت را می‌توان با استفاده از خواص ضد التهابی دارچین به طور مؤثر درمان کرد. دارچین از آسیب رسیدن به استخوان‌ها و مفاصل جلوگیری می‌کند. میخک که حاوی ماده فعال «اوژنول» است، جزئی از چای ماسالا است که به طور طبیعی به‌عنوان یک مسکن عمل می‌کند.

5.    به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند

چای ماسالا به عنوان سالم‌ترین نوشیدنی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی در نظر گرفته می‌شود. دارچین موجود در آن به‌عنوان یکی از ادویه‌های دارویی ضروری برای کاهش کلسترول مضر در بدن شناخته شده است. این نوشیدنی می‌تواند به درمان مشکلات فشار خون و تنظیم نوسانات فشار خون کمک کند.

بهبود سلامت قلب با ماسالا

6.    سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

چای ماسالا به دلیل داشتن دارچین و برگ‌های ریحان به‌عنوان بهترین تقویت‌کننده ایمنی طبیعی در تمام دوران شناخته می‌شود. این چای به پیشگیری از بیماری‌های خاص کمک می‌کند و دارای چندین مزیت پزشکی است.

دارچین و ریحان قرن‌ها است که برای جلوگیری از حملات قلبی جدی، لخته شدن خون و سایر عوارض استفاده می‌شوند. میخک نیز سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

7.    انرژی و هوشیاری را افزایش می‌دهد

یکی از ترکیبات چای ماسالا برای لاغری «چای سیاه» است. چای سیاه مقدار متوسطی کافئین دارد که به شما انرژی می‌دهد. مواد تشکیل دهنده چای ماسالا انرژی متعادلی را تولید می‌کنند و یک محرک سالم و طبیعی هستند که می‌توانید بدون نگرانی آن را مصرف کنید.

ماسالا برای بدن

چگونه چای ماسالا درست کنیم؟

چای ماسالا به شکل‌های مختلفی درست می‌شود که دو روش محبوب آن را در ادامه به شما می‌گوییم. یادتان باشد بهترین زمان برای مصرف چای ماسالا صبح یا ظهر است ؛ البته باز هم به بدن شما بستگی دارد.

دستور اول

مواد لازم:

  • ۳ قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده
  • ۱ قاشق غذاخوری هل آسیاب شده
  • ۱ قاشق غذاخوری زنجبیل آسیاب شده
  • نصف قاشق غذاخوری فلفل سیاه آسیاب شده
  • نصف قاشق غذاخوری میخک آسیاب شده
  • نصف قاشق غذاخوری جوز هندی آسیاب شده

روش تهیه:

همه مواد را با هم مخلوط کرده و در یک شیشه در بسته نگه دارید. هر وقت خواستید ۱ یا چند قاشق از آن را مانند چای سیاه دم کرده و نوش جان کنید.

دستور دوم

مواد لازم:

  • ۷۰۰ میلی لیتر آب
  • ۱۵۰ میلی لیتر شیر
  • ۳ چای کیسه‌ای سیاه
  • ۴ قاشق غذاخوری شکر
  • ۱ قاشق چایخوری دانه رازیانه
  • ۴ یا ۵ عدد میخک
  • ۵ یا ۷ عدد هل سبز
  • نصف چوب دارچین

خواص چای ماسالا برای لاغری

روش تهیه:

  • بگذارید آب به جوش بیاید.
  • قوری را آب کرده و مواد را در آن بریزید.
  • ۷ تا ۸ دقیقه منتظر بمانید.
  • شیر و شکر را اضافه و خوب مخلوط کنید.
  • ۵ دقیقه دیگر منتظر بمانید.
  • چای ماسالا شما آماده است.
کلام آخر

در این مقاله درباره تاثیر چای ماسالا برای لاغری و سلامتی بدن صحبت کردیم. این چای با ترکیبات گیاهی مختلفی که در آن استفاده شده، به عنوان یک نوشیدنی سالم و مفید شناخته می‌شود.

تحقیقات نشان دادند که مواد موجود در چای ماسالا می‌توانند فرآیند لاغری را تسریع کنند، متابولیسم را بیشتر کرده و احساس سیری و اشباع را افزایش دهند. از آنجا که چای ماسالا دارای خواص ضد اکسیدانی، ضد التهابی و ضد ویروسی است پس مصرف منظم آن می‌تواند به بهبود سلامتی و رعایت رژیم غذایی کم‌کالری کمک کند.

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

jkcart

century-foods

teacultureoftheworld

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

4 نظر

  1. برعکس من معده درد گرفتم بعد از مصرف چای ماسالا دوماهی هست استفاده میکنم متاسفانه معده ام خیلی اذیت شده

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب