خاکشیر برای لاغری چه تاثیری دارد؟

خاکشیر برای لاغری

فهرست مطالب

همه ما اسم گیاه خاکشیر را یک‌بار در جمعی از اعضای خانواده و بزرگان فامیل شنیده‌ایم؛ گیاهی که از جوش‌های صورت گرفته تا کنترل فشار خون و دفع سنگ کلیه، فواید بسیار زیادی را به‌همراه دارد. با این حال، یکی از سوالاتی که ذهن خیلی‌ها را مشغول می‌کند، این است که خاکشیر برای لاغری چه تاثیری دارد یا اصلی تأثیری دارد یا نه؟ 

به‌سبب شایعات و اطلاعات غلطی که در سرتاسر اینترنت منتشر می‌شود و ما نمی‌دانیم که به‌کدام یک باید اعتماد کنیم و کدام را نادیده بگیریم، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است بیش‌تر درباره مزایای استفاده از خاکشیر برای کاهش وزن صحبت کنیم و به این سوال که خاکشیر برای لاغری چه تاثیری دارد، پاسخ دهیم. 

سوالات متداول

طبع خاکشیر چیست؟
طبق یافته‌های طب سنتی، خاکشیر طبع سرد و تری دارد و در تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی استفاده می‌شود.
بهترین راه برای مصرف خاکشیر چیست؟
بهترین راه این است که خاکشیر را با آب بجوشانید و سپس چند حبه قند یا مقداری شکر به آن اضافه کنید. 
آیا خاکشیر روی لاغری تاثیر دارد؟
بله، خاکشیر با کمک به عملکرد روده، بهبود فرایند چربی‌سوزی و متابولیسم بدن و دفع سموم می‌تواند روی کاهش لاغری شما نقش داشته باشد. 
آیا خوردن خاکشیر مضر است؟
اگر با بیماری‌های خاصی مثل فشار خون، زخم معده و یا مشکلات گوارشی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، بهتر است از مصرف خاکشیر پرهیز کنید اما به طور کلی، مصرف این گیاه در مقدار مشخص، ضرری ندارد. 

اول از همه، خاکشیر چیست؟

خاکشیر که نام دیگر آن، شووران است و در انگلیسی، اسامی علمی متعددی مثل Tansy Mustard و Descurainia Sophia را به خودش اختصاص می‌دهد، یک گیاه از گروه شب‌بویان است که پس از گذشت یک یا دو سال، رشد کرده و قابل استفاده است.

این گیاه عموماً در نقاط مختلفی از جهان رشد می‌کند و به شرایط خاص آب‌وهوایی نیاز ندارد اما بیش‌ترین میزان تولید و صادرات آن توسط ایران و چین صورت می‌گیرد. تحقیقات انجام‌شده توسط دانشمندان نشان داده که خاکشیر فواید بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد و می‌تواند روی دفع سنگ کلیه و مجاری ادرار، تقویت معده، جلوگیری از شوره مو، کاهش وزن، تقویت قوای جنسی و خارش پوست تأثیر بگذارد.

خاکشیر و لاغری

آیا خاکشیر می‌تواند منجر به لاغری شود؟‌

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که خاکشیر به‌دلیل این‌که حرکات روده را بهبود می‌بخشد و دفع چربی در بدن را بیش‌تر می‌کند، می‌تواند روی لاغری اشخاص نقش داشته باشد. جالب است بدانید که خاکشیر جزو معدود گیاه‌هایی است که هم می‌تواند روی لاغری تأثیر داشته باشد و هم می‌تواند باعث افزایش وزن شود. در ادامه به این سوال که خاکشیر برای لاغری چه تاثیری دارد، پاسخ می‌دهیم:

لاغری با خاکشیر

بهبود عملکرد روده

روده وظیفه جذب و هضم مواد غذایی را برعهده دارد و تفاوت در عملکردش می‌تواند منجر به افزایش وزن و بروز یبوست شود. یکی از راه‌هایی که می‌توانید سلامت روده را تضمین کنید، مصرف خاکشیر است. این گیاه نه‌تنها روی درمان یبوست و بهبود عملکرد روده نقش دارد، بلکه اسهال را هم درمان می‌کند.

با ترکیب خاکشیر و آب سرد، روده‌ها منقبض‌شده و اسهال شما درمان می‌شود. اگر می‌خواهید یبوست خودتان را هم درمان کنید، باید خاکشیر را با آب گرم ترکیب کنید و بخورید.

جلوگیری از پرخوری

در پاسخ به این سوال که خاکشیر برای لاغری چه تاثیری دارد؟ می‌توانیم بگوییم که یکی از عوامل پرخوری در اشخاص، ضعف زیاد است؛ زمانی که بدن به غذا نیاز دارد و ما پس از یک بازه زمانی طولانی از گرسنگی به غذا می‌رسیم. در چنین مواقعی، پرخوری باعث افزایش وزن بسیار زیادی می‌شود و در دراز مدت می‌تواند روی سلامتی ما هم تأثیری منفی بگذارد.

فواید رازیانه
بیشتر بخوانید:

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب خاکشیر، این است که می‌تواند روی گرسنگی و احساس ضعف بدن تأثیر بگذارد و این مشکل را برای شما حل کند، بدون این‌که باعث افزایش وزن‌تان شود. شما می‌توانید خاکشیر را با آب و عسل ترکیب کرده و بجوشانید و سپس میل کنید. این ترکیب کالری زیادی ندارد و می‌تواند احساس ضعف و گشنگی را در شما برطرف کند.

پاکسازی سموم بدن

یکی از مهم‌ترین دلایل چاقی و افزایش وزن، جمع شدن سموم در بدن است که باعث می‌شود اندام‌های مختلف به‌خوبی کار نکنند و با بیماری‌های کوچک و بزرگ زیادی درگیر شویم. به‌همین خاطر، بهترین راه برای این‌که می‌توانید بدن‌تان را پاکسازی کنید، استفاده از خاکشیر است تا هم سلامت بدن‌تان را بهبود ببخشید و هم از افزایش وزن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

برای این‌ کار، بهتر است خاکشیر را با آب مخلوط کرده و هر روز صبح به‌صورت ناشتا، آن را بخورید. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از مصرف ناشتای خاکشیر، با یک دکتر یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا دستورالعمل درستی برای مصرف این گیاه داشته باشید.

بهترین راه مصرف خاکشیر چیست؟

روش‌های بسیار زیادی برای مصرف خاکشیر وجود دارد که هر کدام فواید مختلفی را به همراه دارند و روی قسمتی از بدن تأثیر می‌گذارند. اما بهترین راه برای مصرف خاکشیر، این است که آن را با آب بجوشانید و چند حبه قند یا شکر به آن اضافه کنید. به این ترکیب، قند داغ هم می‌گویند.

راه های لاغری با خاکشیر

آیا مصرف خاکشیر عوارض دارد؟

به‌طور کلی، خاکشیر اگر به شکل ناشتا نباشد، عوارضی ندارد مگر این‌که شرایط پزشکی خاصی داشته باشید. به‌عنوان مثال، اشخاصی که بیماری‌های خاص گوارشی دارند یا با مشکلات زخم معده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نمی‌توانند خاکشیر را مصرف کنند چون این گیاه باعث تشدید درد و ورم می‌شود.

جدا از آن، پزشکان در طب سنتی مصرف خاکشیر را برای افرادی که روماتیسم و آرتروز دارند، منع کرده‌اند چون اعتقاد دارند که طبع سرد و تر خاکشیر روی افزایش درد این بیماری‌ها نقش خواهد داشت. در ماه‌های ابتدایی بارداری هم بهتر است خاکشیر را به‌شکلی کنترل‌شده مصرف کنید چون زیاده‌روی در آن می‌تواند دهانه رهم را شل کند و حتی باعث سقط جنین شود.

همان‌طور که در پاراگراف اول هم ذکر کردیم، مصرف خاکشیر به‌شکل ناشتا می‌تواند عوارضی به‌خصوصی را در بعضی اشخاص به‌همراه داشته باشد که عبارت‌اند از:

  • افزایش اسید معده و سوء هاضمه
  • افزایش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند.
  • افزایش خطر خونریزی
  • افزایش خطر سقط جنین
  • تداخل با داروهای خاص، به‌خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها
سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به شکلی همه‌جانبه به این سوال که خاکشیر برای لاغری چه تاثیری دارد، پاسخ دهیم. جدا از موارد ذکر شده، استفاده از این گیاه می‌تواند روی سلامتی کلی بخش‌های مختلف بدن‌تان هم تأثیر بگذارد و کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشد.

به همین خاطر هم، با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه، می‌توانید آن را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید و از فواید آن به بهترین شکل ممکن، بهره ببرید. توجه داشته باشید که تأثیرات این گیاه روی لاغری، آن‌قدرها هم زیاد نیست و در کنار یک رژیم غذایی خوب و برنامه ورزشی می‌تواند نقش خوبی داشته باشد.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع

Wikipedia

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب