با سیر تا پیاز رژیم کالری شماری آشنا شوید

رژیم کالری شماری

فهرست مطالب

همه ما می‌دانیم که برای لاغر شدن، باید غذای کم‌تری بخوریم؛ اما خیلی‌ها نمی‌دانند که چقدر کم‌تر؟ ممکن است به یکی وحی شود که هر روز فقط با خوردن قهوه می‌تواند وزن زیادی کم کند و واقعاً هم کم می‌کند؛ اما آیا این روش درست است؟ آن هم زمانی که ما چیزی به نام رژیم کالری شماری داریم؟ 

کتاب‌ها و قلم‌ها را به دست بگیرید که قرار است با یک مدل رژیم جدید آشنا شوید که پر از اعداد و محاسبات را دربرمی‌گیرد؛ از الان هم گفته باشم که اگر به ریاضیات و این داستان‌ها علاقه ندارید اما می‌خواهید وزن کم کنید، باید با این موضوع کنار بیایید. 

اگر نمی‌دانید درباره چه چیزی صحبت کنیم، با من در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی همراه شوید که هرآن‌چه درباره رژیم کالری شماری وجود دارد را با شما به اشتراک بگذارم. 

رژیم کالری شماری

پیش از هرچیزی، کالری چیست؟

اشتباه کردم عنوان را «سیر تا پیاز» گذاشتم؛ اشکالی ندارد، به‌هرحال ندانستن عیب نیست، دانشِ اشتباه ولی چرا! کالری (Calorie) به‌عنوان یک واحد انرژی شناخته می‌شود؛ در واقع، زمانی که درباره کالری یک غذا صحبت می‌کنیم یا می‌گوییم در حین ورزش چند کالری سوزانده‌ایم، در واقع به میزان انرژی‌ای که آن غذا دارد یا در حین ورزش مصرف کرده‌ایم، اشاره می‌کنیم. 

یک کالری، انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای ۱ میلی‌لیتر آب به اندازه ۱ درجه سانتی‌گراد است که خب، انرژی بسیار کمی است. حالا شاید با خودتان فکر کنید که خیلی از مواد غذایی انرژی کمی دارند چون روی برچسب‌شان، میزان کالری‌شان کم است. 

اشتباه‌تان همین‌جاست! وقتی صحبت از کالری می‌شود، آن هم در مواد غذایی، منظور اصلی کیلوکالری (Kilocalories) است. در واقع، هرچیزی که روی بسته‌های غذایی و منوهای رستوران می‌بینید برحسب کیلوکالری نوشته شده است. شاید با خودتان بگویید که چرا باید این‌چنین باشد؟ به‌شخصه من هم نمی‌دانم.

میانگین دریافت کالری روزانه برای مردان، ۲۵۰۰ کیلوکالری در روز و برای زنان، ۲۰۰۰ کیلوکالری است. البته که این یک عدد میانگین و استاندارد است و کالری دریافتی هر شخص به عوامل بسیار زیادی مثل فعالیت بدنی‌، سن و وضعیت سلامتی بستگی دارد. 

مقاله پیشنهادی: معروف‌ترین انواع رژیم غذایی برای لاغری

رژیم کالری شماری

چرا باید کالری‌مان را محاسبه کنیم؟ 

چرا باید به محاسبه کالری روزانه بپردازیم؟ یک دغدغه به دغدغه‌های دیگرمان در طول روز هم اضافه شد! خب شاید حق با شما باشد اما کالری شماری به عنوان یکی از روش‌های معروف برای کاهش وزن شناخته می‌شود. 

در این روش، شما در ابتدا انرژی مورد نیاز بدن‌تان را براساس شاخص‌های مختلف و از طریق ابزارهای مختلفی که هم‌اکنون در اینترنت به‌طور رایگان در دسترس‌اند، محاسبه می‌کنید و در ادامه تصمیم می‌گیرید که چه مقدار کالری کم‌تر از عدد به‌دست آمده مصرف کنید. 

Healthline می‌گوید شواهد و تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی و برنامه‌های کاهش وزن، حدود ۶۰۰ کیلو کالری کسری در برنامه غذایی اشخاص ایجاد می‌کنند. این موضوع در بازه زمانی می‌تواند منجر به کم‌ کردن وزن بدن شود. 

مقاله پیشنهادی: هر آنچه باید درباره رژیم کتوژنیک و تاثیرگذاری آن در کاهش وزن بدانید

با این حال، این کاهش ۶۰۰ کیلو کالری می‌تواند احساس گرسنگی خیلی زیادی در بعضی اشخاص به‌وجود آورد و باعث شود تا استمراری در برنامه غذایی خود نداشته باشید. از آن طرف هم، کاهش شدید کالری و تصمیمات شخصی‌ای که برای برنامه غذایی‌تان می‌گیرید، ممکن است در کوتاه‌مدت نتایج خوبی داشته باشد. اما در درازمدت آسیب‌های شدیدی به بدن وارد می‌کند. 

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که رژیم‌های خود را با نظارت پزشکی آغاز کنید. یکی از خوبی‌های رژیم‌های لاغری لیمومی این است که بدون احساس گرسنگی و بدون حذف مواد غذایی مختلف از برنامه‌تان، انجام می‌شود و با توجه به این‌که پزشکان و متخصصانی روی برنامه‌تان نظارت دارند، مطمئن هستید که مسیر درستی را در درازمدت طی می‌کنید. 

رژیم کالری شماری

مشکلِ رژیم کالری شماری چیست؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در چنین رژیم‌های غذایی‌ای مواجه هستید، این است که نمی‌دانید چگونه تعادل را در برنامه غذایی‌تان ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، ممکن است به این فکر کنید که با کم‌تر خوردن یا حذف خیلی از مواد غذایی، کالری دریافتی‌تان در طول روز کم‌تر می‌شود. اما آیا به این فکر کرده‌اید که شاید کیفیت کلی رژیم غذایی‌تان به همان میزان کم‌تر شود؟ 

به عنوان مثال، ممکن است نصف آووکادو یا نصف شکلات، ۱۰۰ کیلو کالری باشند اما از منظر ارزش غذایی، هر دو فرسنگ‌ها با یک‌دیگر تفاوت دارند. یا در کنار این موضوع، ممکن است به مصرف محصولات ظاهراً رژیمی‌ای روی بیاورید و احساس کنید که برنامه غذایی‌تان را به درستی اجرا کرده‌اید. 

اما این وسط نمی‌دانید که همین محصولات رژیمی در اطلاعات و داده‌هایی که به مصرف‌کننده ارائه می‌دهند، اجازه ۲۰ درصد ضریب خطا یا تفاوت را دارند. البته که خوردن یک‌باره این محصولات آن‌قدرها هم در کالری دریافتی‌تان تأثیری نخواهد داشت اما اگر به مراتب زیاد مصرف شود، می‌تواند اثر بزرگی روی روند کاهش وزن‌تان داشته باشد. 

در نتیجه، زمانی که رژیم کالری شماری را آغاز می‌کنید، باید با برنامه اصولی‌ای پیش بروید تا بدانید که تمام مواد مغذی به یک‌ اندازه در رژیم‌تان وجود دارد و در مصرف غذاهایی که کالری یکسانی دارند، ارزش غذایی را  در اولویت قرار می‌دهید. 

رژیم کالری شماری

نکاتی که پیش از شروع رژیم کالری شماری باید بدانید

در ادامه به ۵ نکته کلیدی اشاره می‌کنیم که بهتر است پیش از شروع کردن این رژیم، رعایت کنید: 

  1. آماده باشید: قبل از شروع، یک برنامه کالری شمار یا ابزار آنلاین در کنار خود داشته باشید، تصمیم بگیرید که می‌خواهید چگونه وعده‌های خود را اندازه‌گیری کنید و در نهایت به فکر تهیه یک برنامه غذایی درست باشید. 
  2. برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید: برچسب‌های مواد غذایی اطلاعات مفید خیلی زیادی برای محاسبه کالری دارند. در نتیجه پیش از خرید هر ماده غذایی‌ای، برچسب‌اش را با دقت مطالعه کنید. 
  3. وسوسه‌های خود را از بین ببرید: اگر می‌خواهید این رژیم را شروع کنید، باید از این موضوع آگاه باشید که مصرف غذاهای ناسالم و تنقلات مختلف ممنوع است. در این شرایط می‌توانید میان‌وعده‌های سالم‌تری داشته باشید و راحت‌تر به هدفی که می‌خواهید، دست پیدا کنید. 
  4. فرایند کاهش وزن را به شکلی آهسته پیش بگیرید: برای این‌که بتوانید این رژیم را به‌طور مستمر ادامه دهید، باید آرام پیش بروید. کاهش یک‌باره حجم وسیعی از کالری می‌تواند در مدتی کوتاه وزن‌تان را به میزان بسیار زیاد کاهش دهد اما نمی‌تواند به عنوان یک برنامه درازمدت شناخته شود. 
  5. ورزش کنید: حتی اگر بهترین برنامه غذایی و رژیم را هم داشته باشید، فعالیت بدنی و ورزش حرف اصلی را می‌زند و در کنار غذاهای روزانه‌ای که مصرف می‌کنید، باید رعایت شود. در نتیجه، سعی کنید در طول روز تمرینات ورزشی مختلف را انجام دهید. 

سخن آخر

رژیم کالری شماری، مثل هر رژیم غذایی دیگری، مزایا و معایب و سختی‌ها و راحتی‌های خودش را به همراه دارد. توجه داشته باشید که صبوری، داشتن رژیم غذایی درست و ورزش مرتب، لازمه رسیدن به وزن ایده‌آل است. 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

منابع:

 

Healthline

Heart Matters

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب