9 خوراکی محبوب برای جلوگیری و درمان ریزش مو

درمان ریزش مو

فهرست مطالب

ممکن است هرروز صبح که سرتان را از روی بالش برمی‌دارید، هنگامی که زیر دوش حمام هستید یا مواقعی که موهای سرتان را شانه می‌زنید، مقدار زیادی از موهایتان را ببینید که ریخته‌اند. ریزش مو یکی از دغدغه‌های بزرگ و مشکلات سخت برای ماست، مخصوصاً خانم‌هایی که موهای بلندی دارند و مردانی که برای زیبایی ظاهری‌شان اهمیت زیادی قائل‌اند.

به گفته متخصصان آکادمی پوست آمریکا (AAD) ریزش 50 تا 100 تار مو در طول روز در سنین بزرگسالی امری طبیعی و عادی است؛ اما اگر موهای شما بیشتر از این مقدار می‌ریزد، باید حتماً تغییری در سبک زندگی و به‌ویژه تغذیه خودتان بدهید تا از شر تارهای موی روی بالش و زمین خلاص شوید.

درمان ریزش مو

در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ بحران ریزش مو و تغذیه‌هایی که می‌تواند در کاهش و درمان ریزش مو کمک‌کننده باشد، رفتیم تا شما را با خوراکی‌های تقویتی برای جلوگیری از ریزش مو آشنا کنیم.

درمان ریزش مو

دلایل ریزش مو چیست؟

همه انسان‌ها سه چرخه رشد، انتقال و ریزش مو را در طول زندگی‌شان پشت سر می‌گذارند، به همین دلیل ریزش روزانه مو امری طبیعی است. موهای همه ما در بازه‌های زمانی دو تا پنج ساله کاملا رشد کرده، بلند می‌شود و درنهایت می‌ریزد. با وجود اینکه ریزش مو معمولاً در خانم‌ها شایع‌تر از مردان است، به علت‌های مشابهی در هر دو جنس رخ می‌دهد.

با اینکه ما روزانه تعداد تارهای مویی که از دست می‌دهیم را نمی‌شماریم، اما تقریباً همگی می‌دانیم که چه میزان از ریزش مو برای ما طبیعی است و چه زمانی این ریزش از حد طبیعی خود خارج شده و باید به سراغ دوا و درمان برویم.

غذاهای تقویت کننده مو

ریزش مو می‌تواند به دلایل زیادی از جمله عوامل ارثی، سبک زندگی، رژیم غذایی، استرس، تغییرات هورمونی و غیره ایجاد شود. جز در مواردی که علت ریزش مو پزشکی یا ژنتیکی باشد، می‌توان با تغذیه متعادل و درست، ریشه مو را تقویت و از ریزش بی‌رویه آن جلوگیری کرد.

کشیدن بیش از حد مو، حالت‌دهی نادرست و غیراصولی، استفاده از برخی داروها، تیروئید و کمبود تغذیه نیز از دیگر دلایل ریزش مو است. البته چند عامل دیگر مثل مواد آرایشی و بهداشتی و نحوه شست‌وشوی موها نیز تاثیر زیادی در کاهش یا افزایش ریزش موها دارد.

خوراکی های مقوی برای موبرای جلوگیری از ریزش مو چه کار کنیم؟

اگر می‌خواهید موهایتان مثل روزهای اول و قبل از ریزش، پرپشت و ضخیم به نظر برسد، باید حتماً تغذیه درستی داشته باشید. به علاوه برای سلامت پوست و موی سرتان هم که شده باید به بدن‌تان کمک کنید تا بتواند چرخه رشد مجدد موهای از دست داده را با سرعت بیشتری انجام دهد.

میزان ریزش مو ممکن است در زمان‌هایی که افراد رژیم غذایی می‌گیرند تا به اندام زیبایی دست پیدا کنند، کمی بیشتر شود؛ البته اگر برنامه غذایی درستی برای رژیم لاغری انتخاب کرده باشید دچار این بحران نخواهید شد و جای نگرانی نیست.

مقاله پیشنهادی: 10 راه ساده و موثر برای تقویت مو

غذاهای تقویت کننده مو

بالا بردن سرعت رشد مو و افزایش ضخامت تارها می‌تواند در کاهش روند ریزش مو و کم‌پشتی مو تاثیر بسزایی داشته‌ باشد، اما این امر محقق نخواهد شد مگر با سلامت بدن. خوردن برخی از خوراکی‌ها مانند سبزیجات به این فرایند کمک شایانی می‌کند، با این حال نباید از نقش مکمل‌ها و خوراکی‌های دیگر چشم پوشید.

خوراکی های مقوی برای مو9 خوراکی‌ محبوب برای درمان ریزش مو

برای داشتن تار موهایی سالم و کاهش و درمان ریزش مو، خوراکی‌های زیر را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید تا موهایی درخشان و سلامت پیدا کنید.

  • تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یک منبع عالی پروتئین و بیوتین است. این دو ماده را می‌توان بهترین مکمل‌ها برای پوست و مو نامید که هر دو باعث تقویت مو می‌شوند. پروتئین مانند بلوک ساختمانی موهای شما عمل می‌کند، به همین دلیل کمبود آن همیشه با ریزش مو همراه خواهد بود.

برنامه غذایی برای درمان ریزش مو

بیوتین نیز ماده‌ای ضروری برای تولید کراتین مو است که نقش مهمی در تقویت ساختمان مو دارد. تقریباً در همه برنامه‌های غذایی اصولی، مصرف تخم‌مرغ به‌عنوان مکملی عالی برای رژیم غذایی تجویز می‌شود. فرقی نمی‌کند که تخم‌مرغ را چگونه طبخ می‌کنید و می‌خورید، از آب‌پز گرفته تا املت و ترکیب با سایر خوراکی‌ها، میل‌کردن این ماده خوراکی را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

  • هویج

هویج، این نارنجی خوش‌طعم سرشار از ویتامین A است. این ویتامین که برای رشد و سلامت مو ضروری است، کمک زیادی به مرطوب نگه‌داشتن نوک مو تا ریشه‌های آن می‌کند. به‌علاوه هویج برای پوست سر نیز بسیار مغذی است و بهترین ماده خوراکی برای فصل تابستان است. هویج را می‌توانید به‌صورت خام، آب‌هویج، بخارپز یا سایر روش‌ها طبخ و میل کنید.

برنامه غذایی برای درمان ریزش مو

  • جو دوسر

جو دو سرمنبع بی‌کرانی از فیبر است؛ برای همین در تمام برنامه‌های غذایی رژیم بگیرها این ماده خوراکی خوش می‌درخشد. همچنین جو دو سر منبع غنی از آهن، روی و اسیدهای چرب امگا 6 است که اغلب به‌عنوان اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFAs) ) شناخته می‌شوند و برای حفظ سلامت پوست و مو ضروری هستند.

شما می‌توانید جو دوسر را به‌صورت اوتمیل یا کوکی‌های خانگی درست کنید و هر چند بار در هفته برای صبحانه نوش جان کنید تا مطمئن شوید موهایتان تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

خوراکی های مقوی برای مو

  • اسفناج

اگر می‌خواهید آهن، ویتامین A و ویتامین C را که همگی برای رشد مو و درمان ریزش مو ضروری هستند همزمان با خوردن یک خوراکی به‌دست آورید، باید به سراغ اسفناج بروید.

اسفناج از آن خوراکی‌هایی است که اگر علاقه زیادی به آن ندارید، می‌توانید آن را به‌عنوان اسموتی همراه با مرکبات مانند پرتقال یا میوه‌هایی مثل سیب میل کنید. اگر هم ورزشکارید، مخلوط اسفناج با کره بادام‌زمینی و شیر بادام پیشنهاد خوبی است.

درمان ریزش مو

  • سیب‌زمینی شیرین

خوردن سیب‌زمینی شیرین می‌تواند به جذب ویتامین A کمک کند. این ماده خوراکی را بخورید تا موهای‌تان مرطوب و سالم بماند. به‌علاوه برای درمان ریزش مو می‌توانید سیب‌زمینی شیرین را کتلت کنید و با سایر سبزیجات نوش جان کنید.

موادمغذی موردنیاز مو

  • لبنیات کم‌چرب

کلسیم یک ماده معدنی بسیار ضروری برای رشد مو و درمان ریزش مو است، چراکه حاوی پروتئین، کشک و کازئین است. ماست یا پنیر را به لیست میان‌وعده‌ و صبحانه خود اضافه کنید و سعی کنید حتماً آن را با مقداری آجیل مانند گردو و دانه کتان ترکیب کنید تا مواد مغذی دیگری مثل روی و اسیدهای چرب امگا 3 را هم دریافت کنید.

  • حبوبات

لوبیا سرشار از روی، بیوتین آهن و فولات است. اگر می‌خواهید موهای درخشان و سالمی داشته باشید، حتماً هر چند وقت یکبار به سراغ لوبیا بروید. عدس و نخود هم سرشار از اسیدفولیک هستند و به ضخامت مو کمک می‌کنند. بهتر است این حبوبات را در غذاهایتان مصرف کنید تا موهایی سالم و پر داشته باشید.

درمان ریزش مو

  • گوشت

گوشت قرمز منبعی بسیار غنی از آهن است و به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به‌طور موثر به تمام قسمت‌های بدن، ازجمله فولیکول‌های مو برساند و از ریزش آن‌ها جلوگیری کند.

  • کیوی

کیوی، میوه‌ای پر از ویتامین C است که به بدن شما کمک می‌کند تا آهن موردنیازش را به طور موثرتر جذب کند. بنابراین رشد مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. اگر به‌دنبال معجزه‌ای برای درمان ریزش مو هستید، مقداری آب کیوی را با چند آجیل و میوه دیگر ترکیب و آن را به کاسه غلات خود اضافه کنید تا یک صبحانه کامل داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: تغذیه سالم چه کمکی به شما می‌کند؟

هرچند خوردن خوراکی‌هایی که برای درمان ریزش مو و تقویت ریشه تارها به شما پیشنهاد شد، ضرری ندارد، اما بهتر است در مصرف هیچکدام از این موارد زیاده‌روی نکنید. پزشکان و متخصصان تغذیه با حفظ تعادل مواد مغذی موردنیاز بدن، برنامه‌های رژیم لاغری را برای شما می‌نویسند. پس طبق برنامه حرکت کنید تا سالم و خوش‌اندام بمانید.

خوراکی های مقوی برای مو

جمع‌بندی

مو، بخش مهمی از زیبایی ما را تشکیل می‌دهد. هرچه موهای ما سالم‌تر، درخشان‌تر و پرپشت‌تر باشد، به همان میزان اعتمادبه‌نفس ما هم افزایش پیدا می‌کند. با وجود این، چرخه رشد و ریزش مو در تمام طول عمر و برای همه انسان‌ها اتفاق می‌افتد.

این چرخه برای عده‌ای بیشتر و برای تعدادی کمتر رخ می‌دهد. عوامل متعددی همچون سن، تغذیه، رژیم‌های لاغری، بیماری‌ها و مصرف دارو و غیره نیز در تسریع یا کندی این چرخه اثرگذارند. در این مقاله خوراکی‌های مفیدی که برای درمان ریزش مو موثر هستند، به شما معرفی شد تا بتوانید آن‌ها را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید و برای یک عمر، موهایی درخشان، سالم و زیبا داشته باشید.

برای دریافت رژیم لیمومی، کلیک کنید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید