رژیم کالری شمار چیست؟ (مزایا و معایب کالری‌شماری روزانه)

رژیم کالری شمار

فهرست مطالب

همه ما می‌دانیم که برای لاغر شدن، باید غذای کم‌تری بخوریم؛ اما خیلی‌ها نمی‌دانند که چقدر کم‌تر؟ ممکن است به یکی وحی شود که هر روز فقط با خوردن قهوه می‌تواند وزن زیادی کم کند و واقعاً هم کم می‌کند؛ اما آیا این روش درست است؟ آن هم زمانی که ما چیزی به نام رژیم کالری شمار داریم؟ 

کتاب‌ها و قلم‌ها را به دست بگیرید که قرار است با یک مدل رژیم جدید آشنا شوید که پر از اعداد و محاسبات را دربرمی‌گیرد؛ از الان هم گفته باشم که اگر به ریاضیات و این داستان‌ها علاقه ندارید اما می‌خواهید وزن کم کنید، باید با این موضوع کنار بیایید. 

اگر نمی‌دانید درباره چه چیزی صحبت کنیم، با من در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی همراه شوید که هرآن‌چه درباره رژیم کالری شماری وجود دارد را با شما به اشتراک بگذارم. 

سوالات متداول

رژیم کالری شما چه ضررهایی دارد؟
در رژیم کالری شماری احتمال بالایی وجود دارد که بدن شما دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی شود و انرژی لازم را دریافت نکند. به همین دلیل در این رژیم احتمال ریزش مو، مشکلات گوارشی، استپ وزنی و خستگی بیش از حد وجود دارد.
رژیم کالری شمار چیست؟
در رژیم کالری شماری، شما یا متخصص تغذیه انرژی مورد نیازتان تخمین میزند و سپس بر اساس همین انرژی مورد نیاز تصمیم می گیرید که چه مقدار کالری مصرف کنید. در این روش معمولا حجم دریافتی کالری باید کمتر از میزان مورد نیاز بدنتان باشد تا کاهش وزن اتفاق بیفتد.
آیا رژیم کالری شما به سلامت مو ضرر می‌رساند؟
بله! در رژیم کالری شما معمولا فقط به میزان کالری دریافتی توجه می‌شود و نظارت خاصی روی دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود ندارد به همین دلیل معمولا افرادی که این رژیم را بدون مشورت پزشک می‌گیرند، دچار ریزش مو می‌شوند.
آیا رژیم کالری شما برای از دست دادن وزن مناسب است؟
رژیم کالری شمار می‌تواند در کوتاه مدت اضافه وزن شما را کم کند، اما این کاهش وزن معمولا نمی‌تواند ماندگار شود و فرد پس از مدتی خسته شده و دوباره به همان راه و روش اشتباهی که در مصرف ماده‌های غذایی داشت، برمی‌گردد.

پیش از هرچیزی، کالری چیست؟

در رژیم کالری شمار،  کالری (Calorie) به‌عنوان یک واحد انرژی شناخته می‌شود؛ در واقع، زمانی که درباره کالری یک غذا صحبت می‌کنیم یا می‌گوییم در حین ورزش چند کالری سوزانده‌ایم، در واقع به میزان انرژی‌ای که آن غذا دارد یا در حین ورزش مصرف کرده‌ایم، اشاره می‌کنیم. 

یک کالری، انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای ۱ میلی‌لیتر آب به اندازه ۱ درجه سانتی‌گراد است که انرژی بسیار کمی است. حالا شاید با خودتان فکر کنید که خیلی از مواد غذایی انرژی کمی دارند چون روی برچسب‌شان، میزان کالری‌شان کم است. 

وقتی صحبت از کالری می‌شود، آن هم در مواد غذایی، منظور اصلی کیلوکالری (Kilocalories) است. در واقع، هرچیزی که روی بسته‌های غذایی و منوهای رستوران می‌بینید برحسب کیلوکالری نوشته شده است.

میانگین دریافت کالری روزانه برای مردان، ۲۵۰۰ کیلوکالری در روز و برای زنان، ۲۰۰۰ کیلوکالری است. البته که این یک عدد میانگین و استاندارد است و کالری دریافتی هر شخص به عوامل بسیار زیادی مثل فعالیت بدنی‌، سن و وضعیت سلامتی بستگی دارد. 

رژیم کالری شماری

چرا باید کالری‌ مصرفی روزانه را محاسبه کنیم؟ 

چرا باید به محاسبه کالری روزانه بپردازیم؟ کالری شماری به عنوان یکی از روش‌های معروف برای کاهش وزن و چایگزین عمل‌های لاغری شناخته می‌شود. در این روش، شما در ابتدا انرژی مورد نیاز بدن‌تان را براساس شاخص‌های مختلف و از طریق ابزارهای مختلفی که هم‌اکنون در اینترنت به‌طور رایگان در دسترس‌اند، محاسبه می‌کنید و در ادامه تصمیم می‌گیرید که چه مقدار کالری کم‌تر از عدد به‌دست آمده مصرف کنید. 

Healthline می‌گوید شواهد و تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی و برنامه‌های کاهش وزن، حدود ۶۰۰ کیلو کالری کسری در برنامه غذایی اشخاص ایجاد می‌کنند. این موضوع در بازه زمانی می‌تواند منجر به کم‌ کردن وزن بدن شود. 

با این حال، این کاهش ۶۰۰ کیلو کالری می‌تواند احساس گرسنگی خیلی زیادی در بعضی اشخاص به‌وجود آورد و باعث شود تا استمراری در برنامه غذایی خود نداشته باشید. از آن طرف هم، کاهش شدید کالری و تصمیمات شخصی‌ای که برای برنامه غذایی‌تان می‌گیرید، ممکن است در کوتاه‌مدت نتایج خوبی داشته باشد. اما در درازمدت آسیب‌های شدیدی به بدن وارد می‌کند. 

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که رژیم‌های خود را با نظارت پزشکی آغاز کنید. یکی از خوبی‌های رژیم‌های لاغری لیمومی این است که بدون احساس گرسنگی و بدون حذف مواد غذایی مختلف از برنامه‌تان و به همراه میان‌وعده‌های رژیمی، انجام می‌شود و با توجه به این‌که پزشکان و متخصصانی روی برنامه‌تان نظارت دارند، مطمئن هستید که مسیر درستی را در درازمدت طی می‌کنید. 

رژیم کالری شماری

دلایل مضر بودن رژیم کالری شمار

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در چنین رژیم‌های غذایی‌ای وجود دارد، این است که نمی‌دانید چگونه تعادل را در برنامه غذایی‌تان ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، ممکن است به این فکر کنید که با کم‌تر خوردن یا حذف خیلی از مواد غذایی، کالری دریافتی‌تان در طول روز کم‌تر می‌شود. اما آیا به این فکر کرده‌اید که شاید کیفیت کلی رژیم غذایی‌تان به همان میزان کم‌تر شود؟ 

به عنوان مثال، ممکن است نصف آووکادو یا نصف شکلات، ۱۰۰ کیلو کالری باشند اما از منظر ارزش غذایی، هر دو فرسنگ‌ها با یک‌دیگر تفاوت دارند. یا در کنار این موضوع، ممکن است به مصرف محصولات ظاهراً رژیمی‌ای روی بیاورید و احساس کنید که برنامه غذایی‌تان را به درستی اجرا کرده‌اید. اما  نمی‌دانید که همین محصولات رژیمی در اطلاعات و داده‌هایی که به مصرف‌کننده ارائه می‌دهند، اجازه ۲۰ درصد ضریب خطا یا تفاوت را دارند.

البته که خوردن یک‌باره این محصولات آن‌قدرها هم در کالری دریافتی‌تان تأثیری نخواهد داشت اما اگر به مراتب زیاد مصرف شود، می‌تواند اثر بزرگی روی روند کاهش وزن‌تان داشته باشد. 

رژیم کالری شماری

در نتیجه، زمانی که رژیم کالری شماری را آغاز می‌کنید، باید با برنامه اصولی‌ پیش بروید تا بدانید که تمام مواد مغذی به یک‌ اندازه در رژیم‌تان وجود دارد و در مصرف غذاهایی که کالری یکسانی دارند، ارزش غذایی را  در اولویت قرار می‌دهید. در ادامه مهم‌ترین دلایلی را توضیح می‌دهیم که شما را قانع می‌کند برای گرفتن رژیم کالری شمار تجدید نظر کنید.

1. ریزش مو

بسیاری از رژیم‌های غیراستاندارد، دارای عوارض هستند. رژیم کالری شماری نیز از دسته همین رژیم‌هاست. جالب است بدانید این رژیم توسط هیچ مرکز علمی و تحقیقاتی یا هیچ پزشک متخصصی تأیید نشده است.
 
یکی از عوارض مهم و بسیار پر رنگ این رژیم، ریزش مو است. در این برنامه کاهش وزن، تمرکز روی کالری مصرفی روزانه است و برنامه‌ای در خصوص ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی در بدن وجود ندارد. این اتفاق در مدت‌زمان کوتاهی باعث واکنش منفی در بدن شما می‌شود.
اولین بخشی که به عدم توجه به تامین ویتامین‌ها واکنش نشان می‌دهد، موی شما است. فولیکول‌های مو که وظیفه مراقبت و حمایت از مو را برعهده دارند. 
زمانی که منابع مواد مغذی محدود شوند، فولیکول‌ها رفته‌رفته کوچک و ضعیف می‌شوند و توان خود را از دست می‌دهند. در نتیجه ریزش مو آغاز می‌شود.
البته کمبود ویتامین و پروتئین بر اثر پیروی از رژیم کالری شمار، بر دیگر اعضای بدن نیز تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال ضعف بدنی، ضعف چشم و تضعیف سیستم ایمنی نیز از اثرات استفاده از این رژیم است.
شمارش کالری برای لاغری

2. کاهش وزن مقطعی

دستیابی به وزن متعادل و کم کردن وزن یک سفر طولانی، سخت ولی شیرین است. اما سخت‌تر و مهم‌تر از آن، ثبات و ماندن در آن وزن است. بسیاری از رژیم‌های لاغری قادر به کاهش وزن هستند و می‌توانند در مدت‌زمان معلومی از وزن شما کم کنند.

اما بسیاری از اوقات پیش آمده که تلاش‌های چند ماهه و چندساله شما ظرف مدت‌زمان کوتاهی بر باد می‌رود. رژیم کالری شماری، هیچ برنامه‌ای برای ثبات وزنی و افزایش متابولیسم دائم ندارد. بررسی‌های Healthline نشان می‌دهند بازگشت به وزن قبل، در این برنامه غذایی به‌وفور رخ می‌دهد.  هدفی که به شما انگیزه می‌دهد تا کالری شماری کنید، کاهش وزن است. بااین‌حال، بخش ناگفته این هدف، حفظ وزن نهایی است.

کالری شماری معمولاً فقط برای مدت کوتاهی پایدار است. شما برای ایجاد تغییرات انگیزه دارید و برای داشتن یک برنامه هیجان‌زده هستید. در واقع این اتفاق نشان می‌دهد، این برنامه غذایی، یک برنامه کامل و جامعه برای رسیدن به لاغری شما نیست.

رژیم غذایی
بیشتر بخوانید:

3. محدودیت در کاهش یا افزایش وزن

تصور کنید قصد مسافرت کردن دارید و می‌خواهید تا یک مقصد مشخص بروید. به شما یک ماشین سرعتی پیشنهاد می‌شود که می‌توانید به‌وسیله آن سریع‌تر از ماشین‌های دیگر حرکت کنید، اما یک مشکل در کار است.
 
این ماشین دارای محدودیت است و شما تنها می‌توانید تا مسافت خاصی با آن جلو بروید. شاید سرعت شما در مسیر زیاد باشد، اما باز هم محدودیت مانع موفقیت شما می‌شود.
 
رژیم کالری شمار نیز به همین صورت است. این برنامه غذایی نمی‌تواند بیش از یک اندازه معمول باعث کاهش یا افزایش وزن شما شود. تمرکز در این رژیم تنها روی میزان کالری است، درصورتی‌که غذاهای چرب و سیرکننده نیز در کم ‌و زیاد شدن وزن تأثیر دارند.
 
healthline می‌گوید که به‌اصطلاح علمی در رژیم کالری شماری استپ وزنی رخ می‌دهد و می‌تواند مانع از رسیدن شما به وزن دلخواه شود. شاید در بازه زمانی کوتاه روند کاهش وزن شما مناسب باشد و این مسئله شما را گول بزند، اما بعد از مدتی این روند متوقف خواهد شد.
رژیم شمارش کالری روزانه

4. خسته کننده بودن

یکی از موانع اصلی و بزرگ افراد در راه لاغر شدن و کاهش وزن، دلسرد شدن است. زیاد پیش آمده که بسیاری از ما، طی یک تصمیم جدی، برنامه غذایی و رژیم خود را در جهت کاهش وزن آغاز می‌کنیم، اما بعد از مدت کوتاهی آن را رها کرده و به حالت اول باز می‌گردیم.

بخشی از دلایل این اتفاق به خود ما و قدرت اراده‌مان بازمی‌گردد، اما بخش بزرگی از آن مربوط به رژیمی است که می‌گیریم. بسیاری از رژیم‌ها آن‌قدر سخت یا پیچیده هستند که ظرف مدت کوتاهی ما را خسته و دلسرد می‌کنند.
 
رژیم کالری شماری یکی از این رژیم‌هاست. در این رژیم شما باید حساب‌کتاب و میزان کالری بسیاری از غذاها را بدانید و مطابق آن عمل کنید. از آنجایی‌که این رژیم بر پایه کاهش مصرف کالری است، احساس خستگی و گرسنگی به شما غالب خواهد شد.
 
از طرفی شما برای مقابله با این احساس باید خوراکی‌های مفید کم‌کالری را بلد باشید، آن‌ها را تهیه و مصرف کنید. این روند بسیار سخت، هزینه‌بر و پیچیده است که باعث دلسرد شدن شما در مدت‌زمانی کوتاه خواهد شد.
 

پس یا باید با احساس گرسنگی و عدم توان انجام فعالیت‌های روزانه دست‌وپنجه نرم کنید یا باید برای مصرف خوراکی‌های مفید هزینه کنید و وقت کافی برای کسب اطلاعات درباره این خوراکی‌ها وسط بگذارید.

5. مشکلات گوارشی سخت

رژیم‌های استاندارد براساس سوخت‌وساز و شرایط بدن افراد تنظیم می‌شوند. در رژیم‌های استاندارد تمام جوانب کار از جمله حفظ سلامت دستگاه گوارش مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
در رژیم کالری شماری بسیاری از مواد مغذی که تاکنون به دستگاه گوارش می‌رسیده حذف می‌شوند، از طرفی احساس گرسنگی طولانی‌مدت نیز همراه شما خواهد بود. این دو عامل برای انهدام سیستم گوارشی کافی هستند!
 
بسیاری از افرادی که از این رژیم استفاده می‌کنند، بعد از مدت کوتاهی درگیر بیماری‌های گوارشی خواهند شد. این عارضه به‌خصوص در افراد کهنسال بیشتر پیش می‌آید که ممکن است، خطرناک باشد.

6. توجه به کمیت و غفلت از کیفیت

در رژیم کالری شماری، تنها مقدار غذایی که می‌خورید محاسبه می‌شود. هرچند که میزان غذا خوردن برای متعادل کردن مصرف مهم است، اما تنها عامل برای رسیدن به وزن مطلوب نیست. برخی از افراد بر کاهش چربی در برنامه غذایی خود تمرکز می‌کنند، در حالی که آن‌ها به‌اشتباه فکر می‌کنند که کاهش چربی همیشه به معنای کاهش کالری است.

 برخی از غذاهای بدون چربی درواقع کالری بیشتری نسبت به بقیه دارند. زیرا تولیدکنندگان از  قند اضافی برای جبران طعم ازدست‌رفته به دلیل حذف چربی استفاده می‌کنند. بنابراین اگر غذاهای کم‌چرب یا بدون چربی را به مقدار زیاد مصرف کنید، چندان کم‌کالری هم نیستند!

7. بروز اختلال در تغذیه

ممکن است اصطلاح اختلال در تغذیه را بشنوید و فکر کنید که در توصیف رفتار بسیاری از افرادی که کالری شماری می‌کنند، کمی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. بااین‌حال، اختلال در خوردن غذا و کالری شماری اغلب دست‌به‌دست هم می‌دهند و فرد را بیمار می‌کنند.

حالا ممکن است بپرسید که اختلال در خوردن دقیقاً چیست؟ این اصطلاح، طیفی از رفتارهای غذایی نامنظم را توصیف می‌کند. علائم و نشانه‌های اختلال در تغذیه:

  • رژیم گرفتن مکرر
  • اضطراب مرتبط با غذاهای خاص یا حذف وعده‌های غذایی
  • نوسانات مزمن وزن
  • روال‌های سفت‌وسخت پیرامون غذا و ورزش
  • احساس گناه و شرم ناشی از غذا خوردن
  • اشتغال ذهنی به غذا، وزن و تصویر بدن
  • احساس از دست دادن کنترل در مورد غذا
  • استفاده از محدودیت غذایی، رژیم‌های فستینگ، ورزش شدید یا پاک‌سازی برای جبران انتخاب‌های بد

مضرات کالری شماری

کالری شماری نوعی رژیم غذایی است و فرد اگر به اهداف روزانه خود دست نیابد، اغلب باعث اضطراب، احساس گناه و شرمساری می‌شود. روال پیگیری مصرف غذا به‌طور خاص، سخت است و می‌تواند منجر به‌صرف زمان زیادی برای تمرکز شود، ازجمله اینکه دائماً به این فکر کنید که بعداً چه چیزی می‌خورید!

به همین ترتیب، صرف بیش از حد کالری روزانه، اغلب باعث می‌شود که مجبور شوید مصرف غذای خود را برای جبران آن وعده محدود کنید. باگذشت زمان، محدودیت می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل غذا و اشتهای کاذب شود.

نکاتی که پیش از شروع رژیم کالری شماری باید بدانید

اگر به هر دلیلی تمایل به پیروی از رژیم کالری‌شمار دارید، با در نظر گرفتن آسیب‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، پیشنهاد می‌کنیم یک‌سری نکته را نیز رعایت کنید. در ادامه به ۵ نکته کلیدی اشاره می‌کنیم که بهتر است پیش از شروع کردن این رژیم، رعایت کنید: 

  1. آماده باشید: قبل از شروع، یک برنامه کالری شمار یا ابزار آنلاین فراهم کنید. تصمیم بگیرید که می‌خواهید چگونه وعده‌های خود را اندازه‌گیری کنید و در نهایت به فکر تهیه یک برنامه غذایی درست باشید. 
  2. برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید: برچسب‌های مواد غذایی اطلاعات مفید خیلی زیادی برای محاسبه کالری دارند. در نتیجه پیش از خرید هر ماده غذایی‌ای، برچسب‌اش را با دقت مطالعه کنید. 
  3. وسوسه‌های خود را از بین ببرید: اگر می‌خواهید این رژیم را شروع کنید، باید از این موضوع آگاه باشید که مصرف غذاهای ناسالم و تنقلات مختلف ممنوع است. در این شرایط می‌توانید میان‌وعده‌های سالم‌تری داشته باشید و راحت‌تر به هدفی که می‌خواهید، دست پیدا کنید. 
  4. فرایند کاهش وزن را به شکلی آهسته پیش بگیرید: برای این‌که بتوانید این رژیم را به‌طور مستمر ادامه دهید، باید آرام پیش بروید. کاهش یک‌باره حجم وسیعی از کالری می‌تواند در مدتی کوتاه وزن‌تان را به میزان بسیار زیاد کاهش دهد اما نمی‌تواند به عنوان یک برنامه درازمدت شناخته شود. 
  5. ورزش کنید: حتی اگر بهترین برنامه غذایی و رژیم را هم داشته باشید، فعالیت بدنی و ورزش حرف اصلی را می‌زند و در کنار غذاهای روزانه‌ای که مصرف می‌کنید، باید رعایت شود. در نتیجه، سعی کنید در طول روز تمرینات ورزشی مختلف را انجام دهید. 
در پایان
توصیه می‌شود به‌جای اینکه خود را درگیر حساب و کتاب کالری خوراکی‌های مختلف کنید، دور رژیم‌های پر سر و صدای کالری شمار را یک خط قرمز بکشید و از روش‌های کاربردی‌ و علمی‌تری استفاده کنید. بهترین راهکار استفاده از دانش یک پزشک متخصص یا دریافت مشاوره آنلاین رژیم غذایی است.
اگر قصد دارید در این راه کنارتان باشیم، حتما از کارشناسان ما در لیمومی کمک بگیرید. مطمئن باشید که ما رژیمی مناسب با وضعیت ژنتیکی و سلامتی شما طراحی می‌کنیم که به بهترین شکل به وزن ایده‌آل خود برسید.
 
 
نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Measure Up

Simply Gym

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب