آشنایی با انواع بیماری های زنان که شایع هستند

بیماری های زنان

فهرست مطالب

در حال حاضر دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی بیماری‌ها ریشه در جنسیت دارند. به‌عبارت‌دیگر انسان‌ها در طول زندگی خود با بیماری و اختلالات موقت یا طولانی‌مدتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اما برخی از این مشکلات در زنان یا مردان بیشتر شایع است.

تحقیقات بسیاری در زمینه شیوع بیماری‌ها  انجام شده که نشان می‌دهد خانم‌ها از نظر جنسیت مستعد بیماری‌های بیشتری در مقایسه با آقایان هستند.

اگر شما بتوانید انواع بیماری‌ های زنان را بشناسید و راه‌های درمان، کنترل و  پیشگیری هر یک را بدانید، گام بزرگی در جهت سلامت جسم و روان خود برداشته‌اید.

 

به همین منظور ما در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی شما را با 20 نوع بیماری شایع در زنان، راه‌های پیشگیری و درمان هر یک از آن‌ها آشنا خواهیم کرد. توصیه می‌کنیم برای مراقبت از خود و عزیزانتان با ما همراه شوید.

سوالات متداول

چرا پوکی‌استخوان در دسته بیماری‌های شایع در زنان قرار می‌گیرد؟
آمار نشان‌دهنده آن است که خانم حدود 80 درصد از مبتلایان بیماری پوکی‌استخوان را تشکیل می‌دهند. این بیماری به علت کمبود کلسیم، ویتامین D و کاهش استروژن در کنار بالا رفتن سن و نزدیک شدن به دوران یائسگی نمایان خواهد شد.
کدام بیماری‌های زنانه صرفاً جنبه جنسیتی دارند؟
انواع سرطان‌های زنانه، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، آندومتریوز و فیبروم رحم از جمله بیماری‌های شایع زنان هستند که به جنسیت وابسته‌اند.
علت شایع بودن بیماری میگرن کدام است؟
یکی از انواع بیماری‌های زنانه میگرن است. هر چند که این بیماری در بین خانم‌ها و آقایان مشترک است؛ اما تغییرات هورمونی همان عاملی است که سبب شده تا میگرن حدود 3 برابر بیشتر از مردان در زنان رایج باشد.
شایع‌ترین بیماری زنان که در مقایسه با مردان درصد بیشتری را شامل می‌شود، کدام است؟
یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنان اختلالات خودایمنی است. این بیماری 80 نوع اختلال را شامل می‌شود و متأسفانه حدود 75 درصد از جامعه مبتلایان آن زنان هستند.

1.    اضطراب

زنان دو برابر مردان در طول زندگی خود به اختلال اضطراب مبتلا می‌شوند. اضطراب بخش جدایی نشدنی از زندگی بشر امروزی است؛ اما تا زمانی این اختلال، کم‌خطر و نگران‌کننده نیست که به یک اختلال ثابت، شدید و روزانه تبدیل نشود.

در حال حاضر اختلال اضطراب به ۵ دسته تقسیم می‌شوند که خانم‌ها بزرگ‌ترین جامعه هدف این بیماری هستند. مانند:

  • اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
  • اختلال وسواس فکری – اجباری (OCD)
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اختلال هراس (PD)
  • اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)
راه های کاهش استرس
بیشتر بخوانید:

2.    بیماری‌های خودایمنی

دانشمندان بیش از ۸۰ نوع بیماری خودایمنی شناسایی کرده‌اند که متأسفانه بیش از ۷۵ درصد از بیماران مبتلا به این بیماری‌ها، زنان هستند. بیماری‌های خودایمنی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن بر اثر فرسودگی به اشتباه به سلول‌های سالم حمله می‌کند و شخص را دچار مشکلات متعددی خواهد ساخت.

انواع بیماری خود ایمنی
بیشتر بخوانید:

شایع‌ترین بیماری‌های خودایمنی که خانم‌ها به آن مبتلا می‌شوند شامل: لوپوس، آرتریت روماتوئید، بیماری سلیاک، دیابت نوع ۱ و ام اس است.

بیماری خود ایمنی

3.    سرطان پستان

در نگاه اول این بیماری تنها مختص به خانم‌ها است؛ اما باید بگوییم که احتمال ابتلا مردان به سرطان پستان هم وجود دارد؛ اما زنان حدود ۱۰۰ برابر بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

به‌طورکلی یک خانم در طول زندگی خود با احتمال ۱۲ درصد کاندید ابتلا به سرطان پستان است. در صورت داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل، دوری از سیگار، محدودکردن مصرف الکل و مواد مخدر می‌توانید خود را در برابر این نوع بیماری ایمن نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

4.    سندرم قلب شکسته

سندرم قلب شکسته یک بیماری قلبی موقت است که اشتراکات زیادی با حمله قلبی دارد. این سندرم عمدتاً در اثر استرس زیاد، احساسات شدید، جراحی یا یک آسیب جسمی جدی ایجاد می‌شود.

این احساسات مخرب و منفی به‌سرعت عضله قلب را به علت ترشح زیاد آدرنالین ضعیف و شکننده می‌کنند و شخص با علائم حمله قلبی روبه‌رو خواهد شد. طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، آمار ابتلا به سندرم قلب شکسته در زنان بیشتر از مردان است.

5.    افسردگی

یکی دیگر از شایع‌ترین انواع بیماری های زنان ، افسردگی است. مطالعات نشان می‌دهد که زنان ۲ برابر بیشتر از مردان به افسردگی دچار خواهند شد. این اختلال در پی کنترل‌نشدن اضطراب پدیدار می‌شود .

افسردگی در زنان می‌تواند ناشی از عوامل بیولوژیکی مانند نوسانات هورمون‌های زنانه در طول چرخه قاعدگی، بارداری، پس از زایمان و یائسگی باشد. هرچند که عوامل محیطی مانند درد، مشکلات خانوادگی و اجتماعی نیز در این امر نقش مهمی دارند.

علائم افسردگی در زنان
بیشتر بخوانید:

6.    سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) از انواع بیماری های زنان است. البته این عبارت به این معنا نیست که مردان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، خیر. بلکه خانم‌ها کاندیدهای مناسب‌تری برای این بیماری هستند که عمدتاً علائم آن در شروع هر دوره قاعدگی به نمایش گذاشته می‌شود.

علائم سندرم روده تحریک‌پذیر شامل: گرفتگی عضلات، اسهال، یبوست و نفخ به مدت بیش از سه ماه یا بیشتر می‌شود.

7.    میگرن

میگرن سردردهای شدید و گاهی مزمن هستند که باعث ایجاد تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و تغییرات بینایی می‌شود.

یک مرکز تحقیقاتی معتبر در آمریکا به این نتیجه رسیده است که زنان سه برابر بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند. چراکه تغییرات هورمونی علائم و عوارض این بیماری را بیشتر تحریک می‌کند.

8.    پوکی‌استخوان

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌ های زنان در جهان، پوکی‌استخوان است. نتایج آزمایشات و مطالعات متعددی نشان می‌دهد که جامعه هدف این بیماری زنان است.

چراکه حدود ۸۰ درصد از زنان به این بیماری مبتلا هستند و یا در آینده نه‌چندان دور مبتلا خواهند شد. درحالی‌که این آمار در آقایان به حدود ۲۰ درصد می‌رسد.

اما دلیل چنین نتایجی در چیست؟ باید بگوییم که افزایش سن و شروع دوران یائسگی خطر ابتلا به پوکی‌استخوان در زنان را افزایش می‌دهد. زیرا سطح استروژن کاهش یافته و رفته‌رفته بافت استخوان تحلیل می‌رود.

البته عوامل دیگری همچون زایمان‌های مکرر نیز عاملی برای ابتلا به پوکی‌استخوان در زنان هم هست. شما می‌توانید با افزایش تمرینات ورزشی مناسب و افزایش مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین D و کلسیم هستند از خطر ابتلا به این بیماری کم کنید.

9.    سکته

بروز سکته در خانم‌ها با درصد بسیار بالاتری از آقایان شکل می‌گیرد؛ اما سکته‌های مغزی دراین‌بین شایع‌تر از سایر سکته‌ها در خانم‌ها است.

چراکه خانم‌ها نسبت به بیماری‌هایی همچون فشارخون بالا، کلسترول بالا و مسائل ژنتیکی مستعدتر از آقایان هستند. حاملگی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، استفاده از درمان جایگزین هورمونی و میگرن‌های مکرر خود عاملی برای ایجاد سکته است.

سکته در زنان

10.تیروئید

از هر هشت زن، یک زن در طول زندگی خود دچار مشکلات تیروئیدی خواهد شد. بیماری‌های مربوط به تیروئید مانند: کم‌کاری تیروئید (تیروئید کم‌کار) و پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) از بیشترین بیماری‌های زنانه هستند که بر چرخه قاعدگی، باروری و دوران بارداری اختلال ایجاد می‌کند.

کم کاری تیرویید
بیشتر بخوانید:

11.تریکوتیلومانیا

نوعی بیماری کمتر شناخته شده است که عمدتاً زنان به آن مبتلا خواهند شد. تریکوتیلومانیا نوعی اختلال کنترل تکانه است که فرد در آن به طور مکرر موهای خود را می‌کند.

این بیماری در سنین کودکی بین دو جنسیت دختر و پسر به یک اندازه است اما ۸۰ تا ۹۰ درصد مبتلایان بزرگسالان را زنان تشکیل می‌دهند. این بیماری باعث طاسی سکه‌ای ابرو، مژه و موی سر خواهد شد.

12.درماتیلومانیا

نوعی اختلال تکانه دیگری است که این بار به‌جای کندن مو، شخص شروع به خراشیدن یا برداشتن پوست خواهد کرد که در نوع شدید آن خونریزی، زخم‌های دردناک و حتی عفونت ایجاد می‌شود. زنان بالاترین نرخ ابتلا به این بیماری را دارند. آن‌ها بیش از ۷۵ درصد از جامعه آماری مبتلایان به درماتیلومانیا را تشکیل می‌دهند.

13.عفونت‌های دستگاه ادراری

کارشناسان معتقدند که زنان بیشتر از مردان به عفونت‌های ادراری دچار خواهند شد. زیرا مجرای ادراری کوتاه‌تری نسبت به آقایان دارند. در نتیجه احتمال انتقال باکتری از مقعد یا محیط به ناحیه تناسلی افزایش پیدا خواهد کرد.

14.آندومتریوز یا endometriosisexternal (medlineplus)

آندومتریوز بیماری خاص زنان است. زیرا هدف این بیماری رحم خانم‌هاست. آندومتریوز زمانی ایجاد می‌شود که نوع بافت به طور غیرمعمول روی تخمدان‌ها، پشت رحم، روی روده‌ها یا مثانه رشد کند. هر چند که به‌ندرت آندومتریوز را می‌توان در قسمت‌های دیگر بدن نیز مشاهده کرد.

این بیماری باعث ایجاد دردهای شدید شکمی، لگنی و کمر خواهد شد و عوارضی همچون ناباروری و دوره‌های بسیار سنگین قاعدگی می‌شود. تشخیص این بیماری کار چندان ساده‌ای نیست. زیرا ممکن است مدت‌های زیادی بدون علائم باقی بماند.

15.فیبروم‌های رحمی، Fibroidsexternal یا MedlinePlus

فیبروم‌های رحمی شایع‌ترین تومورهای غیر سرطانی در زنان هستند که عمدتاً در سن فرزندآوری ایجاد می‌شوند. فیبروم‌ها از سلول‌های عضلانی و بافت‌هایی ساخته می‌شوند که در داخل یا اطراف دیواره رحم رشد می‌کنند. هر چند دانشمندان تا کنون دلیل اصلی بروز این بیماری را پیدا نکرده‌اند؛ اما معتقدند که اضافه وزن یکی از دلایل ابتلا به فیبروم است.

تنبلی تخمدان
بیشتر بخوانید:

فیبروم علائم مختلفی همچون: دوره‌های سنگین و دردناک قاعدگی، تکرر ادرار، درد در طول رابطه جنسی و کمر دارد. در صورت عدم کنترل یا درمان، این بیماری زنانه می‌تواند باعث ناباروری، فراوانی سقط‌جنین یا زایمان زودرس شود.

فیبروم رحمی

16.سرطان زنانه

به‌طورکلی ۵ نوع سرطان زنانه که مربوط به دستگاه تناسلی خانم‌ها است آن‌ها را تهدید می‌کند. شایع‌ترین نوع سرطان زنانه، سرطان دهانه رحم است. سرطان تخمدان از انواع بیماری های زنان است که در تخمدان‌ها ایجاد می‌شود.

نوعی سرطان که کل بافت و بخش‌های مختلفی از این رحم را تحت شعاع قرار می‌دهد، سرطان رحم نام دارد. سرطان واژن درون کانال توخالی و لوله‌ای مانند بین قسمت پایین رحم و خارج از بدن ایجاد می‌شود.

علائم سرطان تخمدان
بیشتر بخوانید:

17. HIV  در زنان

ویروس HIVعامل نقص ایمنی انسان است که بر سلول های خاصی به نام سلول های CD4 تأثیر می‌گذارد. HIV می‌تواند بسیاری از این سلول‌ها را از بین ببرد تا جایی که دیگر سیستم ایمنی بدن توانایی لازم برای مقابله با عفونت را نداشته باشد.

در صورت عدم کنترل، این بیماری به ایدز تبدیل خواهد شد که نوعی سندرم نقص ایمنی اکتسابی است و سیستم ایمنی بدن بیش‌ازپیش ضعیف و بی‌دفاع می‌شود.

ایدز و HIV بیماری‌هایی هستند که زنان را مورد هدف قرار می‌دهند. زیرا عامل اصلی انتقال این ویروس رابطه جنسی حفاظت نشده، انتقال خون‌آلوده یا بارداری است.

اگر مادری به این بیماری مبتلا باشد باید قبل و حین بارداری اقداماتی را انجام دهد تا از طریق پرورش جنین و شیردهی کودک خود را به این ویروس آلوده نکند.

اچ ای وی در زنان

18.سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی (IC) یک بیماری مثانه مزمن است که منجر به تکرر ادرار، درد در ناحیه مثانه و اطراف لگن می‌شود. دیواره مثانه افراد مبتلا به IC معمولاً ملتهب، سفت یا زخم است به همین دلیل احساس فشار و درد در ناحیه لگن و مثانه دارند.

این بیماری قادر است که هر شخصی را در هر سن‌وسال و با هر جنسیتی به این شرایط دچار کند. بااین‌حال، سیستیت بینابینی در زنان بیشتر از مردان رایج است.

سندروم سیستید

19.سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یکی دیگر از انواع بیماری‌ های زنان است که زمانی رخ می‌دهد که تخمدان‌ها یا غدد فوق‌کلیه بیشتر از حد معمول هورمون‌های مردانه تولید کنند.

در چنین شرایطی کیست یا کیسه‌های پر از مایع روی تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند که با به اشتراک گذاشتن علائمی همچون: ناباروری، درد لگن، رشد بیش از حد موهای زاید در صورت یا بدن، آکنه، پوست چرب و شوره سر خود را نشان می‌دهد.

احتمال ابتلا به PCOS در زنان چاق بیشتر از سایر هم‌نوعانشان است که در صورت‌ عدم کنترل و درمان می‌تواند خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

سندروم پلی کیستیک

20.بیماری‌های مقاربتی (STD)

این نوع بیماری‌ها از طریق داشتن رابطه جنسی با شخصی که به عفونت مبتلا است، ایجاد می‌شود. علل STDها باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌های خاصی هستند که توانسته‌اند حدود ۲۰ نوع بیماری مقاربتی ایجاد کنند. زگیل تناسلی یکی از همین بیماری‌ها است.

STDها هم زنان و هم مردان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؛ اما در بسیاری موارد عوارض و مشکلات این بیماری‌ها برای زنان بیشتر است.

اگر یک زن به STD دچار باشد در زمان بارداری می‌تواند مشکلات فراوانی را به کودک خود انتقال دهد. استفاده صحیح از کاندوم لاتکس و داشتن یک شریک جنسی می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

کلام آخر

برخی بیماری‌های در زنان به نسبت مردان بیشتر رایج و متداول است. هر چند که دلیل قطعی و مشخصی برای این موضوع وجود ندارد؛ اما دانشمندان بر این باورند که تغییرات هورمونی و سبک زندگی خانم‌ها سبب شده تا کاندید مناسبی برای ابتلا به این بیماری‌ها باشند.

منشأ برخی از این بیماری‌ها همچون سرطان‌های زنانه و مشکلات دستگاه تناسلی از جمله بیماری‌هایی هستند که مستقیماً به جنسیت وابسته‌اند اما برخی دیگر از بیماری‌ها مانند میگرن،  تیروئید، سکته و پوکی‌استخوان از جمله بیماری‌های شایع در زنان هستند که صرفاً از نظر آماری خانم‌ها سهم بیشتری را نصیب خود کرده‌اند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

cdc

adventhealth

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب