روش‌های خانگی برای درمان گلودرد چیست؟

روش‌های درمان خانگی گلودرد

فهرست مطالب

گلو درد از آن دست مشکلاتی است که نه‌تنها دلایل مختلفی برای به‌وجود آمدنش وجود دارد، بلکه به روش‌های مختلف می‌توان‌ آن را درمان کرد. به‌عنوان مثال‌، از گذشته تا به امروز در خانه و با استفاده از آب نمک، گیاهان دارویی و عسل تلاش می‌کردند تا درمان گلو درد را ممکن کنند.

با این حال این احتمال وجود دارد که گلو درد با گذشت زمان درمان نشود و حتی علائم جدی‌تری از خودش نشان دهد. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم به روش‌های درمان گلو درد و تسکین گلو درد در خانه و با استفاده از روش‌های ساده اشاره کنیم و بایدها و نبایدهای آن را شرح دهیم.

سوالات متداول

راه درمان سریع گلودرد چیست؟
با داشتن یک خواب کافی، مصرف مایعات بسیار زیاد، استفاده از دستگاه‌هایی مثل رطوبت‌ساز و بخور برای تنفس هوای مرطوب، نوشیدن چای و ترکیبات گرم و گیاهی، مصرف مسکن‌های بدون نسخه و آنتی‌ هیستامین‌ها و غرغره کردن آب نمک به‌شما کمک می‌کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، گلودردتان را درمان کنید.
چگونه گلودرد خشک را در منزل درمان کنیم؟
برای درمان گلودرد‌های خشک، مهم‌ترین راهکار این است که ابتدا با استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌ساز و دوش آب گرم، خشکی گلوی خود را برطرف کنید و سپس از طریق دمنوش‌های گیاهی و مواد غذایی‌ای مثل عسل، سیر و چای بابونه، دردِ گلوی خود را تسکین ببخشید.
بهترین دارو برای درمان گلودرد چیست؟
مسکن‌های بدون نسخه به‌عنوان یک درمان اولیه مؤثر برای گلودرد شناخته می‌شود. استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن جزو داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی‌ای هستند که می‌توانند التهاب را کم‌تر کرده و درد احساس‌شده در طول روز را کاهش دهند.
آیا گلودرد خطرناک است؟
عموماً گلودرد عامل ویروسی‌ای دارد و بعد از یک دوره زمانی درمان می‌شود. اما اگر احساس می‌کنید که گلوی شما باد دارد، به‌جلو آمده یا مشکلاتی مثل تنگی نفس و بلع در طول روزتان وجود دارد، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل تیروئید در شما بررسی شود.

۸ روش برای درمان گلو درد در خانه

اگر ویروسی وارد بدن‌تان شوند، یکی از پاسخ‌های ایمنی طبیعی‌ بدن، گلو درد است؛ التهابی که باعث تورم غشاهای مخاطی در گلو می‌شود. با این حال، راه‌حل‌های زیادی برای درمان این التهاب و درد در خانه وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین‌شان اشاره می‌کنیم:

ریشه گل ختمی

از گذشته تا به امروز، یکی از راه‌های درمان گلو درد خشک در منزل، استفاده از عصاره گل ختمی است که به واسطه یک ماده ژلاتین‌مانند تحت عنوان موسیلاژ، می‌تواند وظیفه روان‌سازی گلو را برعهده بگیرد.

درمان گلودرد

مریم گلی و سرخارگل

مریم گلی یکی از گیاهان محبوب در آشپزی است که کاربردهای دارویی متعددی دارد و می‌تواند به واسطه مواد تشکیل‌دهنده‌اش، در بهتر شدن التهاب گلو نقش داشته باشد.

دمنوش حاصل از سرخارگل هم با باکتری‌های مختلف در بدن مبارزه کرده، التهاب را کاهش می‌دهد و برای درمان بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است.

سرکه سیب

سرکه سیب به‌عنوان یک تونیک طبیعی برای سلامتی شناخته می‌شود که ماده اصلی آن، یعنی اسید استیک، می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های مختلف می‌پردازد و از گذشته تا امروز برای درمان علائم آنفولانزا مثل سرفه و گلودرد تجویز می‌شد.

آب نمک

غرغره کردن با آب نمک یک درمان طبیعی شناخته‌شده برای تسکین گلودرد در خانه است. نمک با بیرون کشیدن آب از بافت گلو به کاهش تورم کرده و در از بین بردن میکروب‌های مضر در گلو هم نقش دارد.

عسل

عسل شیرین‌کننده‌ای است که مردم اغلب آن را با سایر مواد طبیعی ترکیب می‌کنند تا به درمان سوزش گلو درد در خانه بپردازند چراکه اثرات ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی دارد. عسل علاوه بر رفع عفونت، می‌تواند طعم بعضی از داروهای خاص را هم بهتر کند.

برای درمان گلودرد چه بخوریم؟

آب لیمو

آب لیمو یکی دیگر از نوشیدنی‌هایی است که مصرف آن در دوران سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌تواند به درمان گلودرد منجر شود. لیمو حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است؛ ترکیباتی که با التهاب مبارزه می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

بخار و رطوبت

شاید جالب باشد که بدانید دوش آب گرم تأثیر زیادی روی درمان گلو درد خشک در منزل دارد. بخار حاصل از دوش آب گرم، مخاط را شل می‌کند و می‌ةواند گلو درد را تسکین ببخشد.

مایعات گرم

خوردن نوشیدنی‌ و غذاهای گرم مثل چای یا سوپ مرغ تأثیر بسیار زیادی روی بهبود گلو درد دارد. جدا از آن، مصرف مایعات خیلی سرد مثل آب یخ هم می‌تواند روی بهبود گلودرد تأثیرگذار باشد، البته در صورتی که دردِ حاصل از خوردن یک نوشیدنی خیلی سرد را بتوانید تحمل کنید.

مصرف آنتی هیستامین

آنتی‌هیستامین‌ها و مسکن‌های بدون نسخه هم می‌توانند یکی از روش‌های درمان سوزش گلو درد در خانه به‌شمار بیایند. استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن کمک می‌کنند تا درد در غدد و قسمت‌های مختلف گلو بهبود یابد.

درمان گلودرد

برای درمان گلودرد چه بخوریم؟

مواد غذایی بسیار زیادی هستند که می‌توانند برای درمان گلودرد خشک در منزل مورد استفاده قرار بگیرند، مثل:

  • آب‌لیمو: لیمو حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است؛ ترکیباتی که با التهاب مبارزه می‌کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.
  • عسل: عسل اثرات ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی بسیار زیادی دارد که برای درمان گلو درد مناسب است.
  • سرکه سیب: سرکه سیب به‌عنوان یک تونیک طبیعی برای سلامتی شناخته می‌شود که ماده اصلی آن، یعنی اسید استیک، می‌تواند به مبارزه با باکتری‌های مختلف می‌پردازد
  • دارچین: دارچین به‌واسطه انتی‌اکسیدان‌های بالایی که دارد، می‌تواند در درمان گلو درد نقش داشته باشد.
  • سوپ: سوپ به‌عنوان یک غذای راحت شناخته می‌شود که در دوران سرماخوردگی، گلودرد را تسکین می‌بخشد. اضافه کردن سیر به آن فواید بیش‌تری برای این درد به‌همراه خواهد داشت.
  • چای نعناع فلفلی: نعناع فلفلی حاوی ترکیبات ضد التهابی است و دم کردن آن می‌تواند در درمان گلودرد و التهاب‌های بدن نقش مؤثری داشته باشد.
  • چای بابونه: بابونه به خواب راحت در دوران نقاهت کمک کرده و می‌تواند مدت زمان تسکین گلودرد در خانه را سریع‌‌تر کند.
  • ریشه شیرین بیان: دم کردن ریشه شیرین‌ بیان و مصرف آن به‌عنوان یک دمنوش گیاهی، می‌تواند از رشد باکتری‌هایی که باعث ایجاد گلودرد می‌شوند، جلوگیری کند.
  • سیر: سیر خواص ضد باکتریایی بسیار زیادی دارد و در دفع عفونت‌های ویروسی نقش خواهد داشت.
  • شنبلیله: دمنوش شنبلیله نه‌تنها التهاب را کاهش می‌دهد، بلکه به‌عنوان یک ضد قارچ قوی هم عمل می‌کند.

راهکارهای خانگی برای درمان گلودرد

برای درمان گلودرد چه غذاهایی را نباید بخوریم؟

زمانی که گلودرد دارید، باید از خوردن غذاهایی که به تحریک گلو منجر می‌شوند و بلعیدن‌شان سخت است، دوری کنید. این غذاها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • بیسکوییت‌ها
  • نان ترد
  • ادویه‌ها و سس‌های تند
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • قهوه
  • الکل
  • وعده‌های خشک مثل چیپس، چوب‌شور یا ذرت بو داده
  • سبزیجات تازه و خام
  • میوه‌ها و صیفی‌جات اسیدی مانند لیمو ترش، گوجه فرنگی و گریپ‌فروت

در برخی افراد، لبنیات نیز ممکن است باعث غلیظ شدن یا افزایش تولید مخاط شود که در نتیجه آن، درد گلوی شما تشدید می‌شود. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، در این دوران از مصرف لبنیات‌های مختلف هم دوری کنید.

درمان گلودرد

درمان گلودرد در بارداری

در دوران بارداری، عموماً پیشنهاد می‌شود که به‌سراغ مسکن‌های بدون نسخه‌ای مثل تایلانول، استامینوفن و آنتی هیستامین‌ها بروید تا بتوانید درد و تب ناشی از گلودرد را تسکین ببخشید. جدا از آن غرغره کردن آب نمک هم می‌تواند تأثیر بسزایی در این دوران داشته باشد.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که پیش از انجام هر کاری مثل تهیه دارو، با پزشک  یا دکتر داروساز داروخانه مشورت کنید و اطلاع دهید که باردارید تا  برای خود و جنینتان مشکلی پیش نیاید.

برای گلودرد در دوران شیردهی چه بخوریم؟

مادران شیرده بهتر است در این دوران، اگر دچار گلودرد هستند، عسل و لیمو را با آب داغ مخلوط کرده و به‌شکل گرم میل کنند. مصرف مایعات گرم دیگر، از جمله چای طبیعی و دمنوش‌های گیاهی مثل چای بابونه هم می‌تواند گلو را مرطوب نگه دارد.

با این حال، پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام هر کاری با پزشک خود درباره این موضوع صحبت کنید تا طبق نظر یک متخصص پیش بروید.

راهکارهای خانگی برای درمان گلودرد

درمان گلو درد صبحگاهی

منشأ گلودرد صبحگاهی متفاوت است؛ برخی‌ها به‌واسطه آلرژی‌ها و حساسیت‌های فصلی با این مشکل مواجه می‌شوند و برخی به‌واسطه آپنه خواب با گلودرد در شروع یک روز دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با این حال، راه‌حل‌هایی هم برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • یخ: مکیدن یخ یا بستنی سر صبح می‌تواند یک راه خوب برای تسکین گلودرد صبحگاهی باشد.
  • بخور: استفاده از دستگاه بخور و رطوبت‌ساز می‌تواند راه عالی برای اتاق‌هایی باشد که هوا در آن خشک است.
  • آب‌نمک: می‌توانید سر صبح با غرغره‌کردن آب نمک، خارش‌های گلو را مهار کنید.
  • نوشیدنی‌های گرم: مصرف نوشیدنی‌های گرم و مایعات فراوان باعث می‌شود تا هیدراته بمانید.
  • عسل: اگر کودکان بالای ۱ سال با این مشکل مواجه‌اند، می‌توانند عسل را به‌عنوان یک صبحانه خوشمزه و در عین حال مفید برای گلودرد انتخاب کنند.

درمان گلودرد

چه زمانی برای گلودرد نگران شویم؟

عموماً گلودرد عامل ویروسی‌ای دارد و به همین واسطه، بعد از یک دوره زمانی درمان می‌شود. با این حال، اگر احساس می‌کنید که گلوی شما باد دارد، به‌جلو آمده یا مشکلاتی مثل تنگی نفس و بلع در طول روزتان وجود دارد و حتی باعث بوی بد دهان هم می‌شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل لنف، تیروئید یا هاشیموتو مورد بررسی قرار بگیرد.

سخن پایانی

گلودرد اشخاص عموماً پس از چند روز به طور کامل رفع می‌شود و با روش‌های گفته‌شده می‌توانید به تسکین و تحمل دردِ چندروزه‌ای که همراه شماست، بپردازید. با این حال، به این موضوع هم توجه داشته باشید که اگر گلودرد شما پس از یک هفته درمان نشد یا درد شدید‌تری را نسبت‌به قبل احساس کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع: 

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب