رژیم غذایی آبله‌مرغان؛ غذاهای مفید برای بهبود آبله مرغان

رژیم غذایی آبله مرغان

فهرست مطالب

آبله‌مرغان یک بیماری مسری است که عامل آن یک ویروس از خانواده هرپس ویروس‌ها است. این عارضه یک بیماری شایع است و در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. داشتن رژیم غذایی متناسب با آبله‌مرغان کمک می‌کند که این دوره راحت‌تر سپری شود.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی همراه ما باشید تا بیشتر درباره این بیماری یاد بگیریم و بدانیم که رژیم غذایی مناسب برای آبله‌مرغان چیست.

سوالات متداول

رژیم غذایی مناسب برای آبله‌مرغان چیست؟
غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می‌کنند و در عین حال برای فرد حساسیت هم ایجاد نمی‌کنند، بهترین منابع غذایی هستند. غذاهایی که دارای آمینو اسیدهایی مثل لیزین و آرژنین هستند برای این دوره مفید هستند. مصرف لبنیات، میوه‌هایی مثل پاپایا، انبه و موز هم توصیه می‌شود.
چه غذایی برای آبله‌مرغان بد است؟
غذاهای پر ادویه، فلفل، سس تند، سالسا، ترشیجات، انگور، غذاهای پرنمک و چرب، مناسب این دوره نیستند. آبله‌مرغان باعث کاهش اشتها و کم آب شدن بدن می‌شود و خوردن این قبیل غذاها و همچنین نوشیدن قهوه می‌تواند این شرایط را بدتر و طولانی‌تر کند.
چگونه آبله‌مرغان را درمان کنیم؟
آبله‌مرغان در بیشتر مواقع بدون نیاز به دارو و درمان خاصی بهبود پیدا می‌کند و صبر و حوصله زیادی لازم دارد. می‌توانید کارهای زیر را انجام بدهید تا علائم این بیماری قابل تحمل‌تر شود: استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان، استفاده از پماد و لوسیون‌هایی که خارش بدن را کم می‌کنند، پوشیدن دستکش در کودکان برای جلوگیری از خراشیدگی پوست و دوش آب ولرم.
بهترین غذاها برای آبله‌مرغان در کودکان چیست؟
به دلیل این‌که این بیماری در بین کودکان خیلی رایج است، بهتر است غذاهایی تهیه کنید که با سیستم گوارش آنها سازگار باشد. سبزیجات و میوه‌های غیر اسیدی، غذاهای خنک، نرم و غذاهای پرخاصیت و غنی از انواع ویتامین‌ها و آمینواسیدهای ضروری بدن باید در این دوره بیشتر مصرف شود.
غذاهایی که اشتهای کودک را بیشتر می‌کنند و در عین حال باعث کاهش تب کودک هم می‌شوند.

آبله‌مرغان چیست و روش درمان آن چگونه است؟

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است و تا زمانی که ویروس به طور کامل  از بدن خارج نشده باشد طول می‌کشد. به بیشتر افرادی که این بیماری را می‌گیرند توصیه می‌شود که تا جای ممکن علائم این بیماری را که شامل تب، سردرد و کاهش اشتها است، مدیریت کنند تا ویروس از بدنشان خارج شود.

در خانه ماندن و استراحت کردن، علاوه بر این که از پخش شدن ویروس جلوگیری می‌کند، باعث می‌شود که این دوره سریع‌تر طی شود.

درمان خاصی برای این بیماری وجد ندارد اما ممکن است که پزشک برای کم کردن اثرات خارش، داروهای ضد حساسیت مثل انواع هیستامین‌ها را تجویز کند.

انجام موارد زیر هم بسیار کمک کننده است:

  • حمام آب گرم؛
  • استفاده از پمادها و لوسیون‌های بی‌بو؛
  • پوشیدن لباس‌های سبک و نرم.

 اگر علائم خیلی شدید باشند یا در معرض عوارض ناشی از ویروس قرار گرفته باشید، پزشک ممکن است که داروهای ضد ویروس هم تجویز کند.

غذا برای آبله مرغان

برای آبله‌مرغان چی بخوریم؟

ویروس آبله‌مرغان نه تنها که کل بدن فرد را درگیر می‌کند، بلکه ممکن است که زبان و دهان فرد هم تحت تاثیر قرار بگیرد و در این صورت غذایی که مصرف می‌شود مهم است.

همچنین به دلیل اینکه در این دوره، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود، عوارضی مثل گاستریت ایجاد می‌شود که باعث می‌شود فرد احساس درد، حالت تهوع و استفراغ داشته باشد.

سوالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که برای آبله‌مرغان چه غذایی باید بخوریم؟

اول باید بگوییم که از خوردن غذاهایی که ممکن است سطح زبان و گلوی شما را تحریک کنند، خودداری کنید. غذاهایی که ادویه‌دار هستند، غذاهای تند، کرانچی، شور و ترشی مناسب این دوره نیستند. بعضی از غذاها می‌توانند مواد مغذی بدن شما را تامین کنند تا فرایند درمان سریع‌تر طی شود.

در اینجا به بعضی از غذاهایی که برای این دوره مناسب هستند و باعث می‌شوند که ایمنی بدن شما افزایش پیدا کند، اشاره می‌کنیم:

عصاره قلم

این عصاره دارای اسیدهای آمینه ضروری مثل آرژنین، گلایسین و پرولین است. همچنین دارای ترکیبات معدنی مثل کلسیم، منیزیم و فسفر است. این غذا سریع هضم می‌شود و این مسئله زمانی که فرد احساس ناخوشایندی از بابت بیماری خود دارد، مهم است.

سبزیجات

توصیه می‌شود که حتما سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، خیار و اسفناج در این دوره استفاده شود. این سبزیجات دارای ویتامین‌های A ،K  و C هستند. همچنین دارای بتاکاروتن هستند که برای درمان زخم مفید است.

سیر

 از زمان‌های دور سیر به عنوان یک ماده غذایی ضد ویروس شناخته شده است .سیر دارای ترکیبی به اسم آلیسین است که دارای خاصیت ضد ویروس، ضد باکتری و ضد قارچ است.

اگر در دوران ابتلا به آبله‌مرغان، به غذای خودتان سیر اضافه کنید کمک می‌کند که زخم‌ها زودتر بهبود پیدا کنند و سیستم ایمنی بدنتان قوی‌تر شود.

زنجبیل

زنجبیل یک ضد التهاب قوی است و می‌تواند درد و التهاب ناشی از آبله‌مرغان را کم کند. از این ماه غذایی می‌توانید به صورت چای زنجبیل استفاده کنید یا به صورت تازه در سوپ بریزید.

بستنی برای آبله مرغان

عسل

این ماده  یک ترکیب ضد باکتری و ضد التهاب طبیعی است. عسل به آرام شدن پوست کمک می‌کند و همچنین خارش ناشی از آبله‌مرغان را کم می‌کند.

زردچوبه

این ادویه بسیار محبوب، دارای ترکیبی به اسم کورکومین است. کورکومین دارای خاصیت افزایش سیستم ایمنی بدن و ضد ویروس است. می‌توانید با درست کردن شات ایمنی زردچوبه یا ریختن در سوپ و خورشت، از این ادویه استفاده کنید و سیستم ایمنی بدنتان را در زمان ابتلا به آبله‌مرغان افزایش دهید.

ماست

ماست دارای باکتری‌های پروبیوتیک مفیدی است که به عملکرد بهتر سیستم گوارش شما کمک می‌کنند. در زمان ابتلا به آبله‌مرغان که سیستم گوارش تحت تاثیر قرار می‌گیرد، توصیه می‌شود که حتما ماست در رژیم غذایی فرد وجود داشته باشد.

اوتمیل

اوتمیل منبع بی‌نظیر فیبر است که باعث بهبود عملکرد هضم شده و از بروز یبوست که در دوره آبله‌مرغان خیلی شایع است جلوگیری می‌کند. همچنین باعث کم کردن خارش پوست و آرام شدن سطح آن می‌شود.

غذا برای آبله مرغان

غذاهای غنی از پروتئین

پروتیین یک ترکیب ضروری برای بهبود زخم‌ها و بازیابی بافت پوست است. غذاهایی مثل مرغ آب‌پز، تخم‌مرغ و ماهی باعث می‌شوند که زخم‌های ناشی از آبله‌مرغان زودتر درمان شوند.

غذاهای نرم

انواع سیب‌زمینی له شده، سیب‌زمینی شیرین، آووکادو، انواع لوبیا و عدس مناسب این گروه هستند.

غذاهای سرد و خنک

می‌توانید از کفیر، بستنی، میلک‌شیک، پنیر، انواع اسموتی‌ها هم برای رژیم غذایی ابله مرغان استفاده کنید.

میوه‌ها

موز، پاپایا، انبه و میوه‌هایی غیر اسیدی مثل سیب را می‌توان در زمان ابتلا به این بیماری مصرف کرد.

از غذاهای دیگر می‌توانیم به برنج و پاستا هم اشاره کنیم. موضوع دیگر این است که در دوره ابتلا به آبله‌مرغان، ممکن است که سطح آهن خون پایین‌تر از حد استاندارد باشد و بهتر است که منابع غذایی غنی از نظر آهن هم در رژیم غذایی خود داشته باشید.

همانطور که گفته شد ویروس آبله‌مرغان ممکن است که گلو و دهان فرد را هم درگیر کند و این مسئله باعث می‌شود که فرد تمایلی برای خوردن و نوشیدن نداشته باشد و دچار کاهش اشتها شود.

 اما نوشیدنی‌هایی مثل آب، آب نارگیل، دمنوش‌های گیاهی، نوشیدنی‌های بدون شکر و نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت کمک می‌کنند که آب از دست رفته بدن جبران شود و از دهیدراته شدن بدن جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی مناسب برای کودکانی که آبله مرغان دارند

رژیم غذایی کودکان در زمان ابتلا به آبله‌مرغان

رژیم غذایی کودکان در مدت زمانی که دچار بیماری آبله‌مرغان شده‌اند باید بر پایه موادی باشد که سرشار از اسیدهای آمینه ضروری بدن هستند. همچنین باید مواد غذایی ضد التهاب و هیدراته کننده در این دوره مصرف شود.

رژیم غذایی این دوره باید سیستم ایمنی بدن کودک را تقویت کند و بتواند دوره عفونت را کاهش دهد. غذاها و میوه‌هایی مثل سیب، موز، برنج و نان تست مناسب هستند.

مواد غذایی که در  این دوره مصرف می‌شوند نباید آلرژی‌زا و تحریک کننده باشند. غذاهای نرم و خنک، میوه‌های غیر اسیدی و مقدار زیادی آب می‌تواند برای کودکان مفید باشد.

غذای مناسب برای ابله مرغان

کلام آخر

آبله‌مرغان بیماری شایعی است که می‌تواند هم افراد بزرگسال و هم کودکان خردسال را درگیر کند. مدیریت کردن علائم این بیماری و حفظ خونسردی کمک می‌کند که این دوره راحت‌تر طی شود.

بهترین روش درمان برای این بیماری این است که در طی این دوره تا جای ممکن از مواد غذایی مقوی و سالم استفاده کنید که در عین حال راحت‌تر هم هضم شوند و آب کافی بنوشید.

در مواردی که از بابت کم‌اشتهایی خود یا اطرافیانتان نگرانی دارید، با پزشک متخصص مشورت کنید. در این مقاله از مجله سلامت لیمومی به بعضی از غذاهایی که برای این دوره مناسب هستند اشاره شد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

healthline

 NHS

Vinmec Healthcare System

Kids Health

 Health Archives

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

11 نظر

  1. سلام ببخشید من آبله مرغان گرفته ام ۱۶ سالمه ولی پنج شنبه عروسی داریم چکاد باید بکنم؟
    راستش بدنم خیلی جوش زده اما صورتم ۴ ۵ تاس

    1. سلام وقت بخیر. شما باید استراحت کنید چون آبله مرغون واگیردار هست و ممکنه افراد دیگه‌ای اونجا مبتلا بشن بنابراین لطفا به عروسی نرید.

  2. سلام متشکرم مطالب مفیدی بود پسرم درگیر این بیماری شده ولی دکتر گفته نیاید بستنی بخوره واینکه موز ماهیت گرمی داره آیا میتوان استفاده کرد؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      رژیم آبله مرغان برای بهبودی سریع باید شامل میوه‌ها و سبزیجات غنی از مواد مغذی باشد. با این حال، توصیه می شود که فقط میوه‌ها و سبزیجات غیر اسیدی مانند موز، هلو، خربزه، خیار، اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ مصرف کنید که از ترشح هیستامین در بدن جلوگیری می‌کند.
      برای مصرف بستنی هم بر اساس حرف پزشک پیش برید ولی به طور کلی بستنی جزو موادیه که کمک میکنه در این دوران دمای بدن کمتر بشه و تب اذیت نکنه.

  3. سلام خسته نباشید من الان تقریبا ۳ روز ک ابله گرفتم و ۱۹ سالمه کل بدنمو گرفته و ابله های صورتم مثل جوش سر سفید . سفید شده
    ولی اصن خارشت نداره لازمه از پماد کالامین استفاده کنم؟

    1. سلام وقت بخیر. چون سنتون 19 ساله یه مقدار با احتیاط پیش برید که جای جوش نمونه. طبق دستور پزشک پیش برید و کمی صبور باشید. پمادی هم که گفتید خوبه ولی نباید جوری استفاده کنید که جوش‌ها رو تحت فشار قرار بدین.

  4. سلام وقت بخیر 🌺 پسرم درگیر شده نمی‌دونستم چی باید بخوره اما مطالب مفیدی بود سپاسگزارم 🙏

    1. سلام وقت بخیر. امیدواریم هرچه سریع‌تر حال فرزند عزیزتون بهتر بشه و خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده.

      1. سلام برای من هم خیلی اموزند بود چون دختر 14ساله من درگیرش شده با اینکه در کودکی گرفته بود ولی دوباره گرفته

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب