برای سنگ کلیه چه بخوریم؟ [لیست غذاهای مفید برای سنگ کلیه]

برای سنگ کلیه چه بخوریم؟

فهرست مطالب

بیماری سنگ کلیه به‌عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کلیوی شناخته می‌شود که بسیاری از افراد در سرتاسر جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. درد ناشی از سنگ کلیه می‌تواند بسیار شدید باشد و کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. سوالی که این میان باقی می‌ماند این است که «چه کاری از دست ما برمی‌آید؟» و حتی «برای سنگ کلیه چه بخوریم؟»

انتخاب یک رژیم غذایی درست و رعایت اصول تغذیه نقش بسیار زیادی در بهبود سنگ کلیه ایفا می‌کند و می‌تواند روی کاهش علائم این بیماری و تولید سنگ در کلیه نقش داشته باشد.به همین خاطر در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به‌شکلی کامل و جامع درباره غذاهای مفید برای سنگ کلیه صحبت کنیم و بگوییم که رژیم غذایی سنگ کلیه شامل چه مواد غذایی‌ای می‌شود. امیدواریم خواندن این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

برای سنگ کلیه چه بخوریم؟
توت فرنگی، بلوبری، مرکبات، انار، جعفری، ریحان، دمنوش قاصدک، چای سبز، دمنوش کاکل ذرت و مهم‌تر از همه آب جزو غذاهای مفید برای پیشگیری از سنگ کلیه و یا درمان سنگ کلیه هستند.
چه حبوباتی برای کلیه مضر است؟
حبوباتی مانند لوبیا و نخود فرنگی که اگزالات بسیار زیادی دارند، برای افرادی که سنگ‌های اگزالات کلسیم تولید می‌کنند، شدیداً مضرند.
برای سنگ کلیه چی نخوریم؟
برای این‌که بتوانید از تولید سنگ کلیه اجتناب کنید، باید مصرف نمک، پروتئین‌های حیوانی و غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین C را کنار بگذارید تا کریستال‌های مختلف در کلیه‌ها ایجاد نشود.
بعد عمل سنگ کلیه چه بخوریم؟
پس از عمل سنگ کلیه، توصیه می‌شود رژیم غذایی‌ای سرشار از مایعات، میوه‌های مختلف مثل پرتقال و انار، سبزیجات و غذاهای کم‌نمک را دنبال کنید تا بتوانید عملکرد سیستم گوارشی و کلیه‌های خود را بهبود ببخشید.

تغذیه و دفع سنگ کلیه

تغذیه نقش کلیدی در پیشگیری و درمان سنگ کلیه دارد. انواع رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش احتمال تشکیل سنگ کلیه کمک کند و در صورت وجود سنگ، فرآیند دفع آن را تسهیل ببخشد. سنگ کلیه انواع بسیار زیادی دارد؛ از سنگ‌های کلسیمی گرفته تا اوریک اسیدی، استروویتی و سیستینی که هر کدام تحت تأثیر عوامل غذایی مختلفی قرار می‌گیرند.

 به طور کلی، افزایش مصرف آب و مایعات، کاهش مصرف نمک و پروتئین‌های حیوانی و مصرف متعادل غذاهایی که غنی از اگزالات هستند، می‌تواند به پیشگیری و کمک به دفع سنگ کلیه کمک کند. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که تغذیه نقش بسیار زیادی در دفع و بهبود سنگ کلیه دارد.

    

چه غذاهایی سنگ‌ کلیه می‌سازند؟

گروه‌های غذایی زیر در تولید انواع سنگ‌های کلیوی مؤثرند:

  • غذاهایی با اگزالات بالا: بسیاری از گیاهان حاوی اگزالات هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند تولید سنگ کلیه را افزایش دهد.
  • نمک: مصرف بیش از حد نمک باعث می‌شود تا میزان کلسیم در ادرار افزایش پیدا کند و مقدار اضافی آن به کلیه‌ها بچسبد.
  • پروتئین‌های حیوانی: گوشت گاو، تخم مرغ، پنیر و ماهی جزو پروتئین‌های حیوانی‌ای هستند که می‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند.
  • ویتامین C: مصرف بیش از حد ویتامین C می‌تواند اگزالات زیادی را وارد بدن کند که در نهایت منجر به تولید سنگ کلیه می‌شود. سعی کنید بیش‌تر از ۵۰۰ میلی‌گرم در روز ویتامین C مصرف نکنید.
  • نوشیدنی‌های شیرین: نوشیدنی‌ها و غذاهایی که با شکر افزوده و غیر طبیعی درست می‌شوند، فروکتوز بسیار بالایی دارند که می‌توانند باعث ایجاد سنگ در کلیه شوند.

پس وقتی می‌گوییم برای سنگ کلیه چه بخوریم مواد غذایی بالا نباید در لیست رژیم غذایی شما باشند.

بهترین میوه‌ها برای درمان سنگ کلیه

دانشمندان بر این باورند که میوه‌هایی با سطوح بالای اسید سیتریک، مثل پرتقال و لیمو می‌توانند تأثیر مثبتی در پیش‌گیر از تولید سنگ کلیه در رژیم غذایی داشته باشند. در ادامه به برخی از بهترین میوه‌ها برای درمان سنگ کلیه اشاره می‌کنیم:

توت‌فرنگی

این میوه حاوی دو نوع فنول با نام‌های آنتوسیانین و الاگیتانین است که عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشند. توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که به محافظت از بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو کمک می‌کند.

جدا از این موضوع، ویتامین C، منگنز و فیبر این میوه خواص ضد سرطانی و ضد التهابی دارد و جدا از سنگ کلیه، می‌تواند سلامت کلی بدن را هم بهبود ببخشد.

بلوبری

۱ فنجان بلوبری حاوی ۱۱۴ گرم پتاسیم و ۱۸ میلی‌گرم فسفر است و آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی‌ای به اسم آنتوسیانین دارد که التهاب را در بدن کاهش داده و سلامت کلیه‌ها را تقویت می‌کند. بلوبری منبع خوبی از ویتامین C و منگنز هم است که برای استخوان‌ها و پوست مفید است و می‌تواند علائم پیری را در شخص کم‌تر کند.

مرکبات

برای سنگ کلیه چه بخوریم؟ مرکبات! از لیمو گرفته تا پرتقال و گریپ‌فروت، تمامی میوه‌هایی که در گروه مرکبات قرار می‌گیرند، اسید سیتریک بالایی دارند؛ ماده‌ای که می‌تواند از تشکیل انواع خاصی از سنگ کلیه در بدن جلوگیری کند. اسید سیتریک به تجزیه سنگ‌های کلیه مبتنی بر کلسیم کمک می‌کند و باعث کوچک‌تر شدن و دفع راحت‌تر این نوع از سنگ می‌شود.

انار

انار به‌واسطه آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیباتی که دارد، از تجمع کریستال‌های مختلف در ادرار و تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. مدل‌های مختلفی از انار را می‌توان مصرف کرد که هر کدام برای بهبود سلامت کلیه مفید خواهد بود، از دانه کردن آن گرفته تا آب انار که به‌عنوان جایگزین نوشیدنی‌های شیرین می‌توانید مصرف کنید. با این حساب یکی از جواب‌های برای سنگ کلیه چه بخوریم؟، قطعا انار است.

بهترین سبزی‌ها برای درمان سنگ کلیه

سبزیجات یکی دیگر از انواع گروه‌های غذایی‌ای هستند که می‌توانند نقش مؤثری در بهبود سنگ کلیه داشته باشند. در ادامه به برخی از بهترین نوع سبزیجات برای دفع کلیه اشاره می‌کنیم:

جعفری

جعفری یکی از محبوب‌ترین سبزیجاتی است که در آشپزخانه تمامی ما ایرانی‌ها یافت می‌شود. این سبزی جدا از خواص دارویی بسیار زیادی که دارد،  به درمان اختلالات کلیوی کمک می‌کند. می‌توانید این سبزی را در سوپ، سالاد و به‌شکل خام در کنار سبزیجات دیگر مصرف کنید.

ریحان

برای سنگ کلیه چه بخوریم؟ ریحان! سبزی ریحان از گذشته تا به امروز به‌واسطه خواص آنتی‌اکسیدان و ضد التهابی‌ای که دارد، برای درمان و بهبود بیماری‌های مختلف کلیه و اختلالات گوارشی مثل سنگ کلیه مورد استفاده قرار می‌گرفت. می‌توانید این گیاه را به‌شکل خام مصرف کنید یا به‌شکل دم کرده و در کنار چای بنوشید تا از خواص مختلف آن برای درمان سنگ کلیه، بهره ببرید.

معرفی بهترین دمنوش‌ها برای سنگ کلیه

اگر به‌دنبال روش‌های گیاه و سنتی‌تری برای درمان سنگ کلیه هستید، دمنوش‌ها می‌توانند گزینه‌ بسیار خوبی باشند که هم به‌عنوان نوشیدنی‌ای روزمره مورد استفاده قرار بگیرند و سلامت کلی بدن‌تان را بهبود ببخشند و هم در درمان سنگ کلیه مؤثر باشند. در ادامه به برخی از بهترین دمنوش‌ها برای درمان سنگ کلیه اشاره می‌کنیم:

دمنوش قاصدک

این دمنوش در ترکیبات خود ویتامین‌های A ،B ،C و D و مواد معدنی بسیار زیادی مثل پتاسیم، آهن و روی را دارد که می‌تواند به دفع مواد زائد در بدن، افزایش خروجی ادرار و بهبود هضم غذا کمک کند. می‌توانید خودتان ریشه گیاه قاصدک را دم کرده یا دمنوش آن را از عطاری‌های مختلف تهیه کنید.

دمنوش کاکل ذرت

این دمنوش به‌صورت ترکیبی از ۲۵ گرم کاکل ذرت به یک لیتر آب جوش تهیه می‌شود و فرایند دم کردن مشخصی دارد و در طب سنتی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها برای درمان و بهبود علائم سنگ کلیه شناخته می‌شود.

چای سبز

چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی‌های گیاهی‌ای است که باید در خانه همه ما جایی داشته باشد. این دمنوش  پلی‌فنل‌های زیادی دارد که سلامت کلی سیستم ادراری و کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد و می‌تواند از شکل‌گیری سنگ کلیه جلوگیری کند.

اگر با سنگ‌های کلیه اگزالات کلسیمی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، مصرف چای سبز می‌تواند یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان باشد.

ویتامین و مواد معدنی مفید برای سنگ کلیه

مصرف برخی مکمل‌های طبیعی که ویتامین و مواد معدنی لازم مثل منیزیم، سیترات پتاسیم و ویتامین D را برای بدن فراهم می‌کنند، می‌توانند در بهبود و درمان سنگ کلیه نقش مؤثری داشته باشند. در ادامه به برخی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی اشاره می‌کنیم:

منیزیم

منیزیم از آن دست مواد معدنی است که برای انجام بیش از ۳۵۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن انسان مورد نیاز است. هنگامی که بدن کمبود منیزیم داشته باشد، خطر تپش قلب، گرفتگی عضلات پا، فشار خون بالا و تولید سنگ کلیه افزایش پیدا می‌کند.

این ماده معدنی از تشکیل کریستال‌های اگزالات کلسیم در ادرار جلوگیری می‌کند و از قرن ۱۷ الی ۱۸ میلادی تاکنون به‌عنوان یکی از مکمل‌های درمانی برای سنگ کلیه شناخته می‌شود.

سیترات پتاسیم

سیترات پتاسیم با کلسیم موجود در ادرار وصل شده و از تشکیل سنگ‌های کلسیمی جلوگیری می‌کند. این ماده معدنی جدا از کلسیم با اگزالات موجود در کلیه هم ترکیب می‌شود و در کوچک کردن سنگ‌های کلسیمی نقش دارد.

ویتامین D

کمبود ویتامین D یکی از شایع‌ترین مشکلات در جهان است. مطالعات بسیار زیادی در دهه‌های اخیر ثابت کرده که سطوح پایین این ویتامین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عصبی و سرطان‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

جدا از این، شواهد به‌دست آمده نشان می‌دهد که کسانی که در معرض خطر سنگ کلیه هستند، بیش‌تر از دیگر اشخاص با کمبود ویتامین D دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

غذای مفید برای سنگ کلیه

ویتامین و مواد معدنی مضر برای سنگ کلیه

عموم ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای که برای سنگ کلیه مضرند، عامل اصلی ایجاد آن در بدن هستند و مصرف بیش‌تر آن‌ها می‌تواند خطر تولید بیش‌تر و بزرگ شدن سنگ کلیه را افزایش دهد:

کلسیم

مطالعات در این‌باره عموماً ضد و نقیض است. در بعضی تحقیقات نشان داده شده که رژیم کم‌کلسیم منظر به افزایش جذب روده‌ای اگزالات شده و سنگ‌های کلیه بیش‌تری در بدن اشخاص ایجاد می‌کند. با این حال، تحقیقات انجام‌شده در یک دهه اخیر نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های کلسیم خطر تشکیل سنگ کلیه را بیش‌تر می‌کند.

ویتامین C

ویتامین C در بدن به اگزالات تبدیل می‌شود و می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را بیش‌تر کند. مصرف این ویتامین تا حداکثر ۱۰۰۰ میلی‌گرم در روز منطقی است اما بیش‌تر از آن می‌تواند خطر تولید سنگ کلیه را افزایش دهد.

کدام عرق گیاهی برای سنگ کلیه خوب است؟

برای سنگ کلیه چه بخوریم؟

برخی از عرق‌های گیاهی که می‌توانند به پاکسازی کلیه‌ها و دفع سنگ کلیه کمک کنند، عبارت‌اند از:

  • عرق گیاهی گزنه: عرق این گیاه به‌دلیل خواص دیورتیکی منجر به دفع بهتر سنگ کلیه می‌شود.
  • عرق خارشتر: از گذشته تا به‌امروز از این عرق برای درمان بیماری‌های مختلف کلیوی استفاده می‌کردند.
  • عرق زیره سبز: این عرق در بهبود عملکرد دستگاه‌های ادراری و دفع هرچه بهتر سنگ‌های کلیه نقش دارد.
سخن پایانی

امیدواریم در این مقاله جواب سوال برای سنگ کلیه چه بخوریم را داده باشیم. سنگ کلیه معمولاً بیماری بسیار دردناکی است و می‌تواند روی سبک زندگی و سلامت کلی اشخاص تأثیری منفی به‌جا بگذارد. رعایت یک رژیم غذایی مؤثر، هیدراته ماندن و پرهیز از غذاهای خاصی که حاوی نمک و شکر بسیار زیاد هستند، می‌تواند به کاهش اگزالات و کلسیم موجود در ادرار منجر شود و خطر تولید سنگ کلیه را کاهش دهد. 

جدا از روش‌های خانگی، پیشنهاد می‌کنیم با مشورت از پزشک متخصص، نسبت‌به نوع سنگ ایجاد شده در کلیه‌تان اطلاعات بیش‌تری کسب کنید تا بتوانید براساس آن، مواد غذایی به‌خصوصی را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Kidney org

Medical News Today

iHerb

WebMD

Medicine Net

ST Luke’s Hospital

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

6 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب