فواید و ضررهای عرق خارشتر که نباید از آن غافل شوید

خواص عرق خارشتر برای سلامتی بدن چیست؟

فهرست مطالب

در فرهنگ ایرانی یکی از ارکان مهم درمان‌های خانگی، مصرف عرقیات هستند. اما گاهی از خواص عرقیات آگاه نیستیم تا بتوانیم در مواقع نیاز از آن‌ها بهره ببریم. یکی از عرق‌های گیاهی که از محبوبیت زیادی برخوردار است و در خانه هر مادربزرگی یافت می‌شود، عرق خارشتر است.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی با ما همراه باشید تا با فواید خارشتر آَشنا شوید و بدانید چرا شما هم باید از این عرق گیاهی برای خود تهیه کنید.

سوالات متداول

فواید عرق خارشتر چیست؟
خواص ضدالتهابی خارشتر به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و درد و ناراحتی ناشی از شرایطی مانند ورم مفاصل و کوفتگی عضلانی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند به حفاظت بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو کمک کند. این امر می‌تواند خطر بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد.
ضررهای عرق خارشتر چیست؟
در خواص عرق خارشتر اشاره شد که ادرارآور است ولی مصرف بیش‌ازحد آن باعث بیماری‌های ادراری می‌شود. اگر به بواسیر یا زخم معده دچار باشید نیز برای شما مضر است. چون طبع این عرق گرم است، ممکن است موجب ایجاد حساسیت شود. پس آن‌ را قبل از مصرف با عرقی خنک مثل کاسنی مخلوط‌کنید.
عرق خارشتر برای کلیه چه فایده‌ای دارد؟
محال است که به سراغ عرق خارشتر بروید و از خواص ضد باکتری و قارچی آن مطلع نباشید. این ویژگی باعث جلوگیری از تشکیل باکتری‌های کلیوی و عفونت آن می‌شود. عرق خارشتر در دفع سنگ کلیه نیز مؤثر است و همچون سدی قوی از تشکیل آن‌ها جلوگیری می‌کند. از خاصیت عرق خارشتر در کنترل اسپاسم کلیه نیز نباید غافل شد.
عرق خارشتر برای کبد چرب چه فایده‌ای دارد؟
این روزها به علت سبک رندگی و مصرف غذاهای ناسالم بیماری کبد چرب به طرز چشمگیری افزایش داشته است. در کنار اصلاح سبک تغذیه، می‌توانید روزانه با نوشیدن یک استکان عرق خارشتر به بدن خود کمک کنید که از عوارض ناشی از بیماری کبد چرب در امان باشد.

عرق خارشتر چیست؟

عرق خارشتر گیاهی است که در طب عامیانه به ویژه طب سنتی ایران به دلیل داشتن طیف وسیعی از خواص درمانی و دارویی شناخته ‌شده است.

 این گیاه حاوی ترکیبات ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی است و به‌عنوان یک ادرارآور و خلط‌آور خوب استفاده می‌شود. برای تهیه عرق خارشتر، از روش جوشاندن ریشه این گیاه و تقطیر کردن بخار آن استفاده می‌کنند.

طبع عرق خارشتر چیست؟

طبع گیاه خارشتر ازنظر طب سنتی بسیار گرم و خشک است و خاصیت ادرارآور دارد و از اسپاسم کلیه جلوگیری می‌کند. به همین دلیل از قدیم‌الایام برای تسکین درد کلیه از سنگ کلیه و دفع سنگ‌های مجاری ادرار استفاده می‌شود.

خواص و مضرات خارشتر

خواص عرق خارشتر چیست؟

خواص عرق خارشتر بسیار زیاد است و به همین دلیل در طب سنتی کاربردهای فراوان دارد. در این بخش به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سلامت گوارش

خارشتر برای رفع اختلالات گوارشی مانند سوءهاضمه، درمان نفخ و ناراحتی معده استفاده می‌شود.

  • ضدالتهاب

اعتقاد بر این است که دارای خواص ضدالتهابی است که به‌طور بالقوه برای شرایطی مانند آرتریت و درد مفاصل مفید است.

  • خواص دیورتیک

خارشتر ممکن است برای اثرات دیورتیک استفاده شود که به افزایش تولید ادرار و حمایت از سلامت کلیه کمک می‌کند.

  • سلامت تنفسی

برای مدیریت شرایط تنفسی مانند سرفه، برونشیت و آسم استفاده می‌شود.

  • حمایت از کبد

خارشتر می‌تواند عملکرد کبد را تقویت کرده و به سم‌زدایی کمک کند.

خواص خارشتر برای گوارش

  • خواص ضد باکتریایی

اعتقاد بر این است که این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی است و می‌تواند در درمان عفونت‌ها مفید باشد.

  • سلامت قاعدگی

خارشتر ممکن است برای کمک به تنظیم چرخه‌های قاعدگی و کاهش ناراحتی مرتبط استفاده شود.

  • بیماری‌های پوستی

خارشتر به‌صورت موضعی برای بیماری‌هایی مانند اگزما، پسوریازیس و تحریک پوست استفاده می‌شود.

  • مدیریت وزن

برخی از کاربردهای سنتی نشان می‌دهد که ممکن است با بهبود هضم و افزایش متابولیسم، به مدیریت وزن کمک کند.

  • خواص ضد پیری

تصور می‌شود که ماهیت غنی از آنتی‌اکسیدان خارشتر به مبارزه با علائم پیری کمک می‌کند.

تأثیر عرق خارشتر برای عفونت

عرق خارشتر یک گیاه دارویی با ویژگی‌های ضدعفونی و ضدالتهابی است که اثرات مثبتی در برخی از عفونت‌ها دارد. تحقیقات نشان دادند که ترکیبات فعال موجود در عرق خارشتر می‌توانند باعث کاهش رشد و پراکندگی باکتری‌ها و ویروس‌ها شوند.

برای مثال، مطالعاتی نشان داده‌اند که عرق خارشتر ممکن است در درمان عفونت‌های معده و روده کمک کند، احتمالاً به‌عنوان یک ضد میکروب عمل کند و فرایند بهبودی بیمار را سرعت بخشد.

در ضمن، عرق خارشتر معمولاً دارای ترکیباتی مانند تانن‌ها، فلاوونوئیدها و فنل‌ها است که به عنوان ضدالتهاب‌های طبیعی شناخته ‌شده‌اند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که عرق خارشتر به عنوان یک ضدالتهاب قوی عمل کرده و در کاهش التهاب‌های پوستی و حتی عفونت‌های تنفسی کمک کند.

تأثیر عرق خارشتر برای کبد چرب

مطالعات نشان داده است که خارشتر تأثیر مثبتی بر کبد چرب دارد. این گیاه حاوی ترکیبات زیست فعال مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و ساپونین است که خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند.

این ترکیبات به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب در کبد کمک می‌کنند که از عوامل کلیدی در توسعه و پیشرفت بیماری کبد چرب هستند. علاوه بر این، خارشتر متابولیسم چربی را تعدیل کرده و تجمع چربی را در سلول‌های کبد کاهش می‌دهد.

تأثیر عرق خارشتر برای عفونت واژن

این گیاه دارای ویژگی‌های ضدعفونی و ضدالتهابی است که می‌تواند در کنترل و بهبود عفونت‌های واژنی کمک کند. ترکیبات فعال موجود در عرق خارشتر می‌توانند باعث کاهش رشد باکتری‌ها و ویروس‌هایی که عفونت‌های واژنی را ایجاد می‌کنند، شوند.

به عنوان مثال، عرق خارشتر به عنوان یک ضد میکروب عمل کرده و با کاهش تعداد باکتری‌ها، عفونت‌های واژنی را کنترل می‌کند. همچنین، خصوصیات ضدالتهابی آن باعث تسکین علائم ناشی از التهابات واژنی می‌شود.

بااین‌حال، استفاده از عرق خارشتر یا هر گیاه دارویی دیگری برای عفونت‌های واژنی باید با دقت و با مشورت پزشک صورت گیرد. پزشک شما می‌تواند مشاوره‌ای دقیق درباره میزان و نحوه استفاده از عرق خارشتر به شما بدهد و از هرگونه عوارض یا تداخل با داروهای دیگر جلوگیری کند.

تأثیر عرق خارشتر برای فشارخون

یکی از فواید اصلی عرق خارشتر کمک به دفع سموم بدن و تصفیه خون است. به‌این‌ترتیب اگر افزایش ناگهانی فشارخون داشتید، می‌توانید از خواص خارشتر بهره‌مند شوید تا به بدن شما کمک کند که فشارخون متعادل‌تری داشته باشد.

البته دقت کنید که برای درمان فشارخون باید با پزشک مراجعه کنید و فقط به درمان‌های خانگی متکی نباشید.

خواص  عرق خارشتر برای سنگ کلیه

تأثیر عرق خارشتر برای سنگ کلیه

برای سنگ کلیه چه بخوریم؟ عرق خارشتر. سنگ‌های کلیه می‌توانند بسیار دردناک باشند و زندگی روزمره را مختل کنند. گیاه شگفت‌انگیز خارشتر دارای خواص ادرارآور است، به این معنی که تولید ادرار را افزایش می‌دهد و به بیرون راندن سنگ‌های مزاحم کلیوی کمک می‌کند.

همچنین نه‌تنها به شکستن سنگ‌های موجود کمک می‌کند، بلکه از تشکیل سنگ‌های جدید نیز جلوگیری می‌کند.

این راز در ترکیبات فعال موجود در گیاه خارشتر نهفته است. این ترکیبات، مانند فلاونوئیدها و ساپونین، به صورت هم‌افزایی برای انحلال و حذف سنگ‌های کلیوی کار می‌کنند.

 آن‌ها با ممانعت از رشد بلوری تشکیل‌دهنده سنگ‌ها، جلوگیری از گسترش و یا ایجاد ناراحتی بیشتر عمل می‌کنند. علاوه بر این، خارشتر در کاهش التهاب در کبد چرب‌ موثر است و درد و ناراحتی ناشی از سنگ‌های کلیوی را تسکین می‌دهد.

یک نکته را به یاد داشته باشید عرق خارشتر جایگزین درمانی که پزشک شما برای سنگ کلیه تجویز کرده‌است نمی‌شود و اگر سنگ کلیه دارید،  باید با مشورت پزشکتان عرق خارشتر هم مصرف کنید.

عوارض جانبی عرق خارشتر چیست؟

برخی از عوارض گیاه عرق خارشتر به شرح زیر است:

  • هیچ مدرکی دال بر بی‌خطر بودن مصرف عرق خارشتر در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. اگر باردار یا شیرده هستید، بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنید.
  • اگر بیماری مزمنی دارید یا داروهایی برای آن مصرف می‌کنید، قبل از مصرف عرق خارشتر به هر شکلی با پزشک خود مشورت کنید.
  • درحالی‌که گیاهان عرق خارشتر دارای اثرات کاهش قند خون هستند، افراد دیابتی باید پس از مشورت با پزشک خود در مورد اثرات بالقوه یا فواید عرق خارشتر، از این گیاه استفاده کنند.
  • عرق خارشتر که یک ادرارآور است، می‌تواند منجر به تولید ادرار بیش‌ازحد و کم‌آبی بدن شود. با پزشک خود در مورد دوز مناسب صحبت کنید و برای جلوگیری از کم‌آبی بدن آن را در مقادیر تجویزشده مصرف کنید.

طریقه مصرف عرق خارشتر برای لاغری

اضافه کردن عرقیات گیاهی به برنامه روزانه غذایی، می‌تواند شما را در مسیر کاهش وزن قرار دهد. یکی از فواید عرق خارشتر کمک آن به چربی سوزی و درنهایت کاهش وزن است.

برای این کار شما می‌توانید هرروز نصف لیوان عرق خارشتر را با نصف لیوان آب مخلوط‌کنید. همان‌طور که می‌دانید، عرق خارشتر طبع گرمی دارد، پس برای کاهش گرمی، توصیه می‌کنیم آن را با مقداری عرق کاسنی مخلوط‌کنید.

 البته باید بدانید که این کار به منزله کمکی در مسیر کاهش وزن است و با رژیم غذایی و برنامه ورزشی می‌توانید به وزن دلخواه خود برسید. دقت کنید که در مصرف عرق خارشتر زیاده‌روی نکنید زیرا ممکن است موجب بیماری‌های کلیوی شود.

خواص گیاه خارشتر

عرق خارشتر با چه داروهایی تداخل دارد؟

اگر به بیماری‌های گوارشی مثل زخم معده دچار هستید و دارو مصرف می‌کنید، باید از مصرف عرق خارشتر خودداری کنید؛ زیرا باعث تداخل دارویی و تشدید بیماری می‌شود.

همچنین اگر از داورهای خواب‌آور و ضد استرس مصرف می‌کنید؛ استفاده از عرق خارشتر اثر سو بر آن‌ها دارد. پیش از مصرف این عرق باید با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض آن جلوگیری شود.

کلام پایانی

عرق خارشتر یک داروی گیاهی با خواص درمانی فراوان است که برای بهبود سلامتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. خواص عرق خارشتر شامل کنترل التهابات، افزایش سیستم ایمنی، کاهش چربی‌های خونی و مقابله با میکروب‌ها می‌شود.

 همچنین، ممکن است بهبود عملکرد کبد، کاهش استرس و تسکین علائم التهابی نیز ازجمله فواید آن باشد. همواره تأکید می‌شود که قبل از استفاده از هر گیاه دارویی به عنوان درمان، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

1mg

ncbi.nlm.nih

myupchar

sciencedirect

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب