راهنمای انواع مشکلات گوارشی و روش‌های درمان آن

انواع مشکلات گوارشی

فهرست مطالب

گاهی اوقات، انواع مشکلات گوارشی برای دستگاه گوارشی به وجود می‌آید که جدا از علائم، می‌تواند شرایط خطرناکی را برای بدن به‌همراه داشته باشد؛ به همین خاطر، داشتن دانش درباره انواع مشکلات گوارشی می‌تواند به شما در این شرایط کمک کند.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است‌ به‌شکلی کامل و جامع درباره انواع مشکلات گوارشی صحبت کنیم، علائم هر کدام را شرح دهیم و به تشخیص و روش‌های درمانی‌شان اشاره کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

چگونه مشکلات گوارشی را درمان کنیم؟
داشتن یک رژیم غذایی مناسب، کاهش مصرف فیبر برای جلوگیری از یبوست، نوشیدن مایعات فراوان برای هضم بهتر غذا، مصرف کم‌تر مواد غذایی چرب، مصرف مداوم پروبیوتیک‌ها و ورزش منظم از جمله روش‌هایی است که می‌توانید برای جلوگیری و درمان انواع مشکلات گوارشی به‌کار بگیرید.
چه مواد غذایی به درمان مشکلات گوارشی کمک می‌کنند؟
اگر با مشکلات گوارشی متفاوت دست‌وپنجه نرم می‌کنید، بهتر است به سراغ مواد غذایی‌ای بروید که فرایند هضم را برای شما آسان‌تر می‌کنند و می‌توانند علائم این بیماری‌ها را کاهش دهند. این مواد غذایی شامل برنج سفید یا قهوه‌ای، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی، میوه‌های کم فروکتوز، آووکادو و آب بسیار زیاد است.
نحوه تشخیص انواع مشکلات گوارشی چیست؟
معایانه‌های فیزیکی، تفسیر آزمایش مدفوع، انجام آزمایشاتی مثل کولونوسکوپی، آندوسکوپی، سی‌تی‌اسکن، سونوگرافی، بررسی علائم و سوابق پزشکی از سوی پزشک و آزمایش خون از جمله روش‌هایی هستند که پزشکان می‌توانند با استفاده از آن‌ها، نوع مشکل گوارشی شما را تشخیص دهند.
علائم مشکلات گوارشی چیست؟
برخی از مهم‌ترین علائم مشکلات گوارشی که بعد از بروز آن در یک بازه زمانی طولانی‌مدت باید به پزشک مراجعه کنید، عبارت‌اند از: خون‌ریزی، نفخ، یبوست، اسهال، تهوع و استفراغ، مشکل در بلع، درد در ناحیه شکم، احساس سیری طولانی مدت و کاهش وزن بدونِ دلیل.

انواع مشکلات گوارشی کدام‌اند؟

عموماً مشکلات گوارشی به دو دسته‌بندی عملکردی و ساختاری طبقه‌بندی می‌شوند که به نوعی روی دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارند و می‌توانند دلیل بروز بیماری‌های مختلفی باشند. در ادامه به انواع مشکلات دستگاه گوارش اشاره می‌کنیم:

انواع مشکلات گوارشی

معده درد

معده درد عموماً به‌خاطر آسیب در بخش‌های مختلف بدن مثل کیسه صفرا، قلب، کبد، لوزالمعده یا آسیب‌های روده‌ای و گوارشی به‌وجود می‌آید و می‌تواند علائمی مثل یبوست، مشکل در بلع غذا، نفخ، کاهش وزن، اسهال و استفراغ را به‌همراه داشته باشد.

در صورتی که معده‌دردهای شما مداوم باشد و علتی برای آن پیدا نکنید، باید به پزشک مراجعه کنید تا پس از کشف دلیل اصلی آن، به سراغ گزینه‌های دارویی‌ای مثل لوپرامید و داروهای حاوی سیمتیکون بروید. روش‌های درمانی خانگی مثل مصرف زنجبیل، نعنای تند، چای بابونه یا استفاده از کیسه آب گرم هم می‌تواند مفید باشد.

زخم معده

زخم معده (Stomach Ulcer) به‌عنوان یک زخم دردناک شناخته می‌شود که در پوشش معده ایجاد شده و روده کوچک را درگیر می‌کند. این بیماری زمانی بروز پیدا می‌کند که لایه ضخیم مخاطی‌ای که از معده در برابر اسیدهای گوارشی محافظت می‌کند، آسیب ببیند.

پزشکان معمولاً با استفاده از تست بلع باریوم، آندوسکوپی یا آزمایش بیوپسی آندوسکوپی وجود زخم معده در بدن افراد را تشخیص می‌دهند. پس از تشخیص بسته‌به میزان شدت بیماری، ممکن است داروهایی مثل آموکسی سیلین یا مترونیدازول، امپرازول، داروهای مسدودکننده H2، آنتی‌اسیدها و آلژینات‌ها تجویز شود یا حتی با استفاده از عمل جراحی، قسمتی از زخم برداشته شود.

رفلاکس معده

رفلاکس معده به بیماری‌ای گفته می‌شود که در آن، اسید معده بیش از حد ترشح شده و به سمت مری حرکت می‌کند؛ شرایطی که احساسی ناخوشایند در افراد به‌وجود می‌آورد و می‌تواند میل و اشتها به غذا را کم‌تر کند.

برخی از مهم‌ترین علائم رفلاکس معده شامل احساس سوزش در معده، قفسه سینه، گردن و گلو، طعم ترش یا تلخ در پشت دهان، برگشت غذا یا مایعات از معده به دهان، سرفه مزمن، بوی بد دهان و احساس سیری با وجود غذا نخوردن برای مدت طولانی است.

پزشکان معمولاً برای درمان رفلاکس معده، تغییر در سبک زندگی را پیشنهاد می‌کنند تا در آن به‌سراغ تمرینات تنفسی بروید، غذاها و مایعاتی را مصرف کنید که علائم این بیماری را بهبود می‌بخشد و از کشیدن سیگار یا خوردن وعده‌های غذایی سنگین دوری کنید.

انواع مشکلات گوارشی

کبد چرب

کبد چرب زمانی رخ می‌دهد که میزان چربی بسیار زیادی در این عضو از بدن جمع شود که علائم متفاوتی، از تورم شکم تا رگ‌های بزرگ شده در زیر پوست، سینه‌های بزرگ‌تر از حد معمول در مردان، کف دست قرمز، زرد شدن پوست و چشم و حتی حالت تهوع و کاهش وزن را به‌همراه خواهد داشت.

برای تشخیص این بیماری معمولاً باید آزمایش خون انجام دهید که بسته‌به تجویز پزشک می‌تواند متفاوت باشد؛ از آزمایش شمارش کامل گلبول‌ها گرفته تا آزمایش هموگلوبین، آزمایش هپاتیت C و حتی سونوگرافی. مهم‌ترین راهکار درمانی برای کبد چرب، داشتن یک رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی مداوم است.

در برخی موارد هم، پزشکان برای درمان بیماری کبد چرب داروهای فشار خون و دیابت را به بیماران تجویز می‌کنند.

هپاتیت

هپاتیت (Hepatitis) به التهاب کبد گفته می‌شود که به‌وسیله ویروس‌های مختلف مواد شیمیایی، دارو، الکل، اختلالات ژنتیکی یا سیستم ایمنی بیش‌فعال به وجود می‌آید و می‌تواند باعث آسیب به کبد، سیستم گوارشی و بسیاری دیگر از بخش‌های سالم بدن شود.

پزشکان معمولاً به‌وسیله علائمی مثل دردهای شکمی، درد مفاصل، از دست دادن اشتها یا ادرار تیره‌رنگ می‌توانند تشخیص اولیه‌ای از هپاتیت داشته باشند و با انجام آزمایشات مختلف، تأیید قطعی‌ای نسبت‌به آن بدهند. از آن‌جایی که هپاتیت انواع مختلفی دارد، روش‌های درمانی متفاوتی هم برای آن در نظر گرفته می‌شود اما مصرف داروهای ضد ویروس، مهم‌ترین راهکار درمانی این بیماری است.

یبوست

یکی از شایع‌ترین انواع مشکلات دستگاه گوارش که بسیاری از ما با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، یبوست است. در تعریف آن، می‌توانیم بگوییم که اگر فاصله زمانی دفع مدفوع‌تان زیاد باشد یا مدفوعی سفت و خشک داشته باشید که دفع‌اش دردناک باشد، یعنی به یبوست مبتلا شده‌اید.

برای درمان یبوست، تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی بهترین راهکاری است که می‌توانید پیاده‌سازی کنید؛ از تمرینات مداوم ورزشی گرفته تا مصرف غذاهایی که حاوی فیبر هستند و نوشیدن مایعات بسیار در طول روز.

انواع مشکلات گوارشی

بواسیر

بواسیر که تحت عنوان هموروئید (Hemorrhoids) هم شناخته می‌شود، وریدهای گشاد شده در کانال مقعد هستند که به دلیل فشار بیش از حد، اسهال مداوم یا حتی بارداری به‌وجود می‌آید. ما دو نوع هموروئید داریم که تحت عناوین داخلی و خارجی شناخته می‌شوند و هرکدام علائم خاص خودشان را دارند.

برای درمان هموروئید، عموماً پزشکان برای درمان این بیماری، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، پرهیز از فشار بیش از اندازه حین اجابت مزاج و بستن عروق و وریدهای گشاد شده را پیشنهاد می‌کنند. در برخی شرایط حساس، ممکن است عمل جراحی برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.

آبسه مقعدی

آبسه مقعدی (Perianal Abscesses) یکی از انواع مشکلات گوارشی است که در آن، غدد ریز مقعدی مسدود شده و باکتری‌های موجود در این غدد، عفونت می‌کنند. هنگامی که این عفونت چرک کند، آبسه ایجاد می‌شود.روش درمانی این بیماری معمولاً تخلیه آبسه است که در فرایند آن، یک بی‌حسی موضعی از سوی ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تزریق می‌شود.

انواع مشکلات گوارشی

کولیت

کولیت (Colitis) شرایطی است که در آن، روده التهاب می‌کند. ما انواع بسیار زیادی کولیت داریم: از کولیت عفونتی گرفته تا کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و کولیت پرتویی.این بیماری می‌تواند باعث اسهال، خونریزی مقعدی و گرفتگی شکم شود و به عنوان یکی از مشهورترین انواع مشکلات دستگاه گوارش شناخته می‌شود. بسته‌به تشخیص پزشک که از طریق آزمایشات مختلفی انجام می‌شود، روش‌های درمانی‌ای مثل کولونوسکوپی و بیوپسی انجام می‌شود.

ورم معده

گاستریت یا ورم معده به مجموعه شرایطی گفته می‌شود که باعث التهاب در پوشش معده شده و علائمی مثل درد شکم، کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ و کاهش وزن را برای شخص به‌همراه دارد.برای تشخیص این بیماری، فوق تخصص گوارش پس از بررسی سوابق پزشکی، آزمایش‌های خون و آندوسکوپی فوقانی را تجویز می‌کند تا پوشش معده را مورد بررسی قرار دهد. برای درمان این بیماری هم معمولاً از آنتی‌اسیدها مثل فاموتیدین استفاده می‌شود و باید رژیم غذایی اصلاحی‌ را هم پیش بگیرید.

انواع مشکلات گوارشی

سندرم روده تحریک‌پذیر

سندروم روده تحریک‌پذیر یک اختلال عملکردی در دستگاه گوارش است که با گرفتگی عضلات، درد شکم، نفخ، اسهال و یبوست تشخیص داده می‌شود و زنان بیش‌تر از مردان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.هیچ آزمایشی نمی‌تواند بروز سندرم روده تحریک‌پذیر را نمایش دهد و بیش‌تر علائم و نشانه‌های پدیدار شده به پزشکان در تشخیص بهتر این بیماری کمک می‌کنند. برای درمان این بیماری معمولاً داروهای ضد اسپاسم و نرم‌کننده‌های مدفوع از سوی پزشک تجویز می‌شود و برای بهبود علائمی مثل اسهال، باید لوپرامید مصرف کنید.

سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا، عضو کوچکی در زیر کبد است که وظیفه ذخیره کردن مایع صفراوی را برعهده دارد و هضم غذا را آسان‌تر می‌کند. وجود کلسترول زیاد در این عضو از بدن می‌تواند باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود.معمولاً با استفاده از سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن از شکم، اسکن رادیونوکلئید کیسه صفرا و انجام آزمایش خون، می‌توان وجود سنگ در کیسه صفرا را تشخیص داد. درمان آن بسته‌به شدت شرایط متفاوت است و می‌توانید با رژیم غذایی، تا حدود خوبی احتمال بروز آن را کاهش دهید. با این حال، در شرایط وخیم ممکن است پزشکان با عمل جراحی، سنگ را از کیسه صفرا خارج کنند.

پانکراتیت

پانکراتیت نوعی التهاب و تورم در پانکراس است که می‌تواند مشکلات کوتاه‌مدت یا حتی بلندمدتی را در شرایط خاص برای سلامتی اشخاص به‌همراه داشته باشد و به پانکراس آسیب برساند.رادیوگرافی، سونوگرافی، سونوگرافی آندوسکوپی و سی‌تی‌اسکن آزمایش‌هایی برای تشخیص پانکراتیت و التهاب در پانکراس است. عموماً پزشکان برای درمان این بیماری، داروهای مسکن و آنتی‌بیوتیک‌هایی را تجویز می‌کنند تا در یک دوره کوتاه، تورم از بین برود. جدا از این، مصرف غذاهای آبکی و رژیم غذایی کم‌چرب هم می‌تواند به بهبود تورم در این عضو از بدن کمک کند.

انواع مشکلات گوارشی

پیشنهاد لیمومی برای مشکلات گوارشی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم، یکی از راه‌حل‌های درمانی برای انواع مشکلات دستگاه گوارش، داشتن یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم است که می‌تواند در کنار راهکارهای درمانی دارویی،‌ به شما در بهبود علائم و حتی درمان کامل این بیماری کمک کند.

ما در لیمومی با رژیم مزوبولیک به شما کمک می‌کنیم تا در کنار روش‌های درمانی تجویز شده از سوی پزشک، تک‌تک مشکلات مرتبط با دستگاه گوارش را درمان کنید؛ از تسریع فرایند درمان یبوست گرفته تا کنترل علائم مختلف بیماری‌های گوارشی مثل یبوست و رفلاکس معده و استرس و اضطراب ناشی از درد و علائم هر یک از این بیماری‌ها.

برای کسب اطلاعات بیش‌تر، می‌توانید به صفحه رژیم‌های درمانی ویژه بیماری‌های گوارشی مراجعه کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

NHS

Tylenol

Cleveland Clinic

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب