برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

کاهش چربی خون با غذا

فهرست مطالب

چربی خون یکی از مهم‌ترین عوامل مضر بر ای سلامتی ما است. با افزایش مصرف غذاهای چرب، سطح کلسترول و چربی خون افزایش می‌یابد و این اتفاق باعث بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و سایر مشکلات جدی می‌شود. برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ خوشبختانه، وجود برخی از غذاها به ما در کنترل و کاهش میزان این چربی‌ها کمک می‌کند.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به بررسی دقیق‌تر غذاهای مفید برای کلسترول بالا خواهیم پرداخت. بنابراین نگرانی‌های خود را کنار بگذارید و از این به بعد غذاهایی که سلامت قلبتان را حفظ می‌کنند مصرف کنید.

 

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

امروزه باتوجه به تحقیقات علمی و توسعه فناوری، محققان توانستند غذاهایی که تأثیرات مثبتی بر کاهش چربی خون می‌گذارند را کشف کنند. این غذاها با عناصر مغذی خاصی که دارند، باعث کاهش سطح LDL (کلسترول بد) و افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) می‌شوند. غذاهای مفید برای کلسترول بالا عبارت‌اند از:

1.    بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر دارای فیبر محلول است که باعث کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم یا به عبارت دیگر کلسترول بد می‌شود. فیبر محلول در غذاهایی مانند لوبیا، کلم بروکسل، سیب و گلابی نیز یافت می‌شود. این ماده مغذی توانایی کاهش جذب کلسترول در جریان خون را دارد.

 مصرف ۵ تا ۱۰ گرم فیبر محلول یا حتی میزان بیشتری از آن در روز، باعث کاهش سطح کلسترول LDL می‌شود. یک وعده غلات صبحانه با بلغور جو دوسر یا سبوس جو دوسر حدوداً ۳ تا ۴ گرم فیبر دارد. اگر میوه‌هایی مانند موز یا انواع توت‌ها را هم به آن اضافه کنید، فیبر بیشتری دریافت خواهید کرد.

2.    ماهی و اسیدهای چرب امگا 3

ماهی چرب دارای سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است که‌تری گلیسیرید (نوعی چربی موجود در خون) را کاهش می‌دهد. این اسیدها به کاهش فشار خون و خطر ابتلا به لخته شدن خون کمک می‌کنند. اسیدهای چرب امگا 3 در افرادی که قبلاً حملات قلبی داشتند، باعث کاهش خطر مرگ ناگهانی می‌شوند.

این اسیدها بر سطح کلسترول LDL تأثیر نمی‌گذارند، اما ممکن است به کاهش‌تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL کمک کنند. انجمن قلب آمریکا به دلیل فواید بسیار زیاد اسیدهای امگا3، خوردن حداقل دو وعده ماهی در هفته را توصیه می‌کند. بالاترین سطح اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌های زیر یافت می‌شود:

  • ماهی خال خالی
  • شاه ماهی
  • ماهی تن
  • ماهی سالمون
  • ماهی قزل آلا

غذاهایی مانند گردو، بذر کتان و روغن کانولا نیز جزو غذاهای مفید برای کلسترول بالا هستند و مقادیر کمی اسیدهای چرب امگا 3 دارند. قرص‌های مکمل‌های امگا 3 و روغن ماهی هم در صورت مشورت با پزشک و موافقتش گزینه خوبی خواهند بود.

بیشتر بخوانید: خواص بذر کتان برای لاغری

3.    مغزها

مصرف آجیل‌های درختی کلسترول خون را بهبود می‌بخشند. به‌عنوان‌مثال مطالعات نشان دادند گردو حاوی چربی‌های امگا 3 است و به محافظت از قلب و کاهش خطر حمله قلبی در افرادی که بیماری قلبی دارند کمک می‌کند.

همه آجیل‌ها کالری بالایی دارند بنابراین روزانه یک مشت از آن را به سالادتان اضافه کنید یا به‌عنوان میان وعده آن‌ها را بخورید.

بادام برای کاهش چربی خون

4.    بادام

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ در میان مغزیجات مختلف، «بادام» بهترین گزینه است. بادام معمولاً به‌عنوان یک تنقلات یا یک ماده افزودنی به غذاها مصرف می‌شود. این مغز فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق دارد و سطح کلسترول HDL را افزایش می‌دهد و سطح LDL را پایین می‌آورد.

بادام حاوی پروتئین، فلاونوئید، ویتامین E، منگنز، مس، منیزیم و EC است؛ به همین علت به ساخت عضلات و بازسازی بافت‌های بدن کمک می‌کند.  فلاونوئیدهای موجود در آن با محافظت از سلول‌های قلب و عروق از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

ویتامین E باعث تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از التهابات می‌شود. همچنین منگنز، مس و منیزیم موجود در بادام به حفظ سلامت عصبی، عضلانی و استخوانی کمک می‌کنند.

5.    آووکادو

آووکادو منبع خوبی از مواد مغذی و اسیدهای چرب تک غیراشباع است. تحقیقات نشان می‌دهند فیبر موجود در آووکادو می‌تواند سطح کلسترول بد را بهبود ببخشد.

در هفته مصرف دو وعده آووکادو برای سلامت قلب مفید است و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. مردم تمایل دارند برش‌های آووکادو را به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنند یا آن‌ها را به‌عنوان غذای جانبی بخورند.

کاهش چربی خون با آووکادو

6.    روغن‌های گیاهی

روغن گیاهی از دانه گیاهان روغن دار استخراج می‌شود. این نوع روغن فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق دارد. آن‌ها دارای چربی‌هایی هستند که سطح کلسترول HDL را افزایش و سطح LDL را کاهش می‌دهند. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 باعث کاهش التهاب، افزایش خون رسانی به بافت‌های قلبی و کاهش خطر ایجاد لخته خون می‌شوند.

 این روغن‌ها حاوی ویتامین E، اسید لینولئیک و اسید آلفالینولئنیک هستند. ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از التهابات کمک می‌کند. اسید لینولئیک و اسید آلفالینولئنیک هم باعث تولید پروستاگلاندین‌هایی که مسئول تنظیم فشار خون، دفع سدیم، تقسیم سلولی و پاسخ التهابی هستند، می‌شوند.

7.    روغن زیتون

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ سعی کنید از روغن زیتون به جای سایر چربی‌ها استفاده کنید. شما می‌توانید سبزیجات را در روغن زیتون تفت دهید، به‌عنوان سس سالاد آن را با سرکه مخلوط کنید یا از روغن زیتون به‌عنوان جایگزین کره در آشپزی‌هایتان استفاده کنید.

روغن زیتون برای کاهش چربی خون

8.    آب پنیر

پروتئین آب پنیر که در محصولات لبنی یافت می‌شود، فواید زیادی برای سلامتی ما دارد. مطالعات نشان دادند که پروتئین آب پنیر هم کلسترول بد و هم فشار خون را کاهش می‌دهد. بنابراین از امروز به بعد آب پنیر را به‌عنوان یک آب بی‌خاصیت دور نریزید و آن را به چشم یک خوراکی سالم ببینید.

9.    لوبیا سفید

لوبیا سفید در لیست غذاهای مفید برای کلسترول بالا قرار می‌گیرد و معمولاً به‌عنوان یک غذای اصلی یا یک پیش غذا سرو می‌شود. لوبیا سفید فواید زیادی برای سلامت قلب و عروق دارد، منبع خوبی از فیبر حلال است و باعث کاهش جذب چربی در روده می‌شود.

فیبر حلال با کمک به تولید یک ماده ژلاتینی در روده، باعث می‌شود کلسترول و چربی‌ها جذب نشوند. لوبیا سفید حاوی پروتئین، فولات، آهن و پتاسیم است. پروتئین به ساخت بافت‌های بدن، فولات به تولید خون و پیشگیری از کم خونی، آهن به حمل اکسیژن در خون و پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

10.بادمجان

بادمجان یک نوع سبزی است و معمولاً به‌عنوان یک غذای اصلی یا گاها پیش غذا درست می‌شود. بادمجان دارای مقدار زیادی فلاونوئید (یک نوع آنتی‌اکسیدان قدرتمند) است. فلاونوئید می‌تواند الزامات سلول‌های قلب و عروق را برآورده و از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند.

رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که باعث اکسیداسیون و التهاب در بدن می‌شوند. اکسیداسیون و التهاب باعث آسیب به دیواره‌های رگ‌های خونی شده و کلسترول را در آن‌ها جمع می‌کند. فلاونوئید با جلوگیری از این فرآیند از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.

بادمجان برای کاهش چربی خون

11.هویج

یکی از غذاهای مفید برای کلسترول بالا «هویج» است که در غذاهای مختلف یافت می‌شود. هویج فقط کاهش دهنده کلسترول بد نیست، بلکه دارای مقدار زیادی بتاکاروتن هم (نوعی ویتامین A) است.

بتاکاروتن از قلب و عروق محافظت می‌کند. هویج حاوی فولات، پتاسیم، فلاونوئید و ویتامین K است پس حتی به‌عنوان میان وعده هم که شده از آن استفاده کنید.

12.گل کلم

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟ گل کلم خام یا پخته به‌عنوان یک غذای جانبی یا اصلی گزینه پرطرفداری است. گل کلم حاوی فیبر، فلاونوئید، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، پتاسیم و فولات است.

همچنین مقدار زیادی «سولفورافان» دارد. سولفورافان به‌عنوان یک ترکیب ضدالتهاب از قلب و عروق محافظت می‌کند. درواقع با فعال کردن یک مسیر سیگنالینگ در سلول‌ها این کار را انجام می‌دهد.

بامیه برای کاهش چربی خون

13.بامیه

یکی از غذاهای مفید برای کلسترول بالا که اکثر متخصصان آن را توصیه می‌کنند «بامیه» است. بامیه خوشمزه‌ترین و در عین حال مقوی‌ترین غذایی است که چربی خون را کاهش می‌دهد.

این غذای گیاهی دارای مقدار زیادی پکتین (یک نوع فیبر مقوی) است. پکتین باعث کاهش جذب چربی در روده می‌شود و سطح LDL را پایین می‌آورد. پکتین با کمک به تولید یک ماده ژلاتینی در روده کاری می‌کند که کلسترول و چربی‌های روده جذب نشوند و در عوض با مدفوع خارج شوند.

سایر تغییراتی که باید در رژیم غذایی خود ایجاد کنید

تا این قسمت از مطلب غذاهای مفید برای کلسترول بالا را شناختیم. اما بهره‌مندی کامل از این غذاها مستلزم تغییرات دیگری در رژیم غذایی و سبک زندگی‌ است. یکی از مفیدترین تغییرات «محدود کردن چربی‌های اشباع شده و ترانس» است.

چربی‌های اشباع شده (مانند چربی‌های موجود در گوشت، کره، پنیر و سایر محصولات لبنی پرچرب) کلسترول را افزایش می‌دهند. کم کردن مصرف چربی‌های اشباع شده به کم‌تر از 7 درصد از کل کالری دریافتی روزانه، می‌تواند کلسترول LDL را بین ۸ تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

چربی‌های ترانس که گاهی در برچسب‌های مواد غذایی به‌عنوان «روغن گیاهی نیمه هیدروژنه» ذکر می‌شوند، اغلب در کلوچه‌ها و کیک‌ها کاربرد دارند. چربی‌های ترانس سطح کلی کلسترول را افزایش می‌دهند.

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از روغن‌های گیاهی نیمه هیدروژنه را در غذاهای فرآوری شده پس از ۱ ژانویه ۲۰۲۰ ممنوع کرد؛ پس شما هم آگاهانه از آن‌ها استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله یاد گرفتیم برای کاهش چربی خون چه بخوریم. امیدواریم اطلاعاتی که ارائه شد به شما در آگاهی از راهکارهای سالم و طبیعی برای کاهش سطح چربی خون کمک کند.

به یاد داشته باشید انتخاب مواد غذایی صحیح و سبک زندگی فعال و بهداشتی، در مدیریت سطح چربی خون بسیار مؤثر است. پس از این لحظه به بعد هدفتان این باشد که از این غذاهای سالم به‌طور مداوم در تغذیه روزانه‌تان استفاده کنید. با رعایت اصول سالم تغذیه می‌توانید به شادابی و سلامتی برسید و عمری طولانی داشته باشید.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

health

health

mayoclinic

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

32 نظر

    1. سلام وقت بخیر رژیم لیمومی رژیم مزوبولیک هست که در اون با توجه به طبع، ژنتیک و ویژگی‌های جسمی و سلامتی شما برنامه غذایی تنظیم میشه. برای مشاوره رایگان و دریافت رژیم می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

  1. سلام من مرد38سالمه و تقریباً 2سال است که چربی خون بالا گرفتموالان570است ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام وقت شما بخیر
      با رعایت برنامه غذایی درست میتونید چربی خون رو کنترل کنید
      برای دریافت مشاوره رایگان از طریق لینک زیر اقدام کنید
      https://limoo.me/blgcmnt2

  2. سلام من مرد38سالمه و تقریباً 2سال است که چربی خون بالا گرفتموالان570است ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. وقت شما بخیر
      با رعایت برنامه غذایی میتونید چربی خونتون رو کنترل کنید در کنار مصرف دارو که پزشک متخصص بهتون تجویز کرده
      برای دریافت مشاوره رایگان برای رژیم از طریق لینک زیر اقدام کنید
      https://limoo.me/blgcmnt2

    1. سلام علی عزیز
      به پزشک مراجعه کنید و اقدامات لازم برای کاهش چربی را انجام دهید

    1. سلام مریم عزیز
      حتما برای کاهش چربی اقدامات لازم را انجام دهید

      1. سلام دکتر خوب داخلی برای چربی خون در کرج سراغ دارین؟

      2. سلام دوست عزیزم
        تو گوگل میتونید سرچ کنید از روی امتیازی که کاربر ها دادن انتخاب کنید

  3. سلام من خانم 45 ساله هستم چربی خونم 251 بود برای کنترلش کلا چربی غذا رو حذف کردم وفقط اب پز وکبابی مبکنم واصلا دوست ندارم خونواده هم خیلی مواظبن که یه وقت روغن اضاف نکم به نظر شما برای کنترل چربی خون روغن باید حذف بشه منظورم روغن مایع که برای غذاها استفاده میکنیم نگو روغن زیتون وبقیه نمبتونم تهیه کنم فعلا

    1. سلام فرحناز عزیز
      بله مصرف روغن مایع باید به حداقل برسد اگر می‌توانید حذف کنید و آب پز و کبابی میل کنید

  4. سلام چربی خون بالا را چگونه در عرض دو ماه مهارکنیم؟ صد واحد اضافه ذارم؟

    1. سلام دوست عزیز
      حتما به مواردی که در مقاله گفته شده، دقت کنید انشالله سلامت باشید

  5. عالی بود البته اگر مطالب مختصرباش خیلی بهتر ممنون از شما

    1. سلام دوست عزیز
      در تلاش هستیم که مطالب را در کوتاه ترین حالت براتون بنویسیم
      ممنون از توجهتون

      1. سلام منم امشب آزمایش بودم متاسفانه چربی خون من 593بود بهم بگید چکار کنم

      2. سلام وقت بخیر. اول از همه اینکه باید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای مورد نیاز رو برای شما تجویز کنن. در کنار این داروها می‌تونید از رژیم لیمومی هم کمک بگیرید. رژیم لیمومی رژیم مزوبولیک هست که در اون با توجه به طبع، ژنتیک و ویژگی‌های جسمی و سلامتی شما برنامه غذایی تنظیم میشه. برای مشاوره رایگان و دریافت رژیم می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب