غذاهای مضر برای کلسترول بالا کدامند؟

فهرست مطالب

کلسترول، یکی از مشکلات رایج سلامتی در عصر حاضر است که بسیاری از افراد در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این چالش در صورت نادیده گرفته شدن و عدم درمان، آسیب‌های جدی روی سیستم قلب و عروق خواهد داشت. برای مقابله با کلسترول بالا باید بخشی از غذاهای خوشمزه و خوش طعمی که تا به حال می‌خوردید را از منو غذایی‌تان حذف کنید تا سلامتتان به خطر نیفتد.

با تحقیقات مختلف سعی کردیم در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی لیست کامل غذاهای مضر برای کلسترول بالا را برای شما آماده کنیم. اگر دغدغه حال خوب خودتان یا اطرافیانتان را دارید تا انتهای این مقاله با ما باشید.

چرا کلسترول بالا خطرناک است؟

بسیاری از مردم با اصطلاح «کلسترول» آشنا هستند و شنیدند که کلسترول بالا خطرناک است. اما این اطلاعات برای درک واقعی این کلمه کافی نیست. کلسترول ذره‌ای در خون است که همه انسان‌ها و حیوانات برای زندگی به آن نیاز دارند. نقش اصلی آن ایجاد یک غشاء (مانند یک حباب) در اطراف مولکول‌های بدن و کمک به حرکت آن‌ها از جایی به جای دیگر است.

غذا برای کلسترول

تصور کنید در نزدیکی کارخانه‌ای زندگی می‌کنید که دودهای خطرناکی منتشر می‌کند. ممکن است آسم نداشته باشید یا هر روز سرفه نکنید، اما در ته ذهن خود این سؤال را دائماً می‌پرسید که آیا استنشاق هر روز این بخارها مفید است یا مضر؟! کلسترول هم دقیقاً به همین شکل است. همه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن غذاهای خوشمزه اما مضر وجود دارد که ممکن است ما را درگیر انواع بیماری‌ها کند.

بیشتر بخوانید: ورزش برای پایین آوردن چربی خون 

زمانی که بدن شما کلسترول بیشتری نسبت به نیاز طبیعی‌اش دارد، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. کلسترول روی دیواره رگ‌های شما جمع شده و احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سایر مشکلات جدی را افزایش می‌دهد. حمله قلبی و سکته مغزی شایع‌ترین مشکل ناشی از سطح بالای کلسترول هستند.

زمانی که کلسترول در امتداد دیواره سرخرگ‌ها جمع می‌شود، به آن «تصلب شرایین» می‌گویند. حمله قلبی و سکته مغزی هر دو بیماری‌های معمولی هستند که آترواسکلروز می‌تواند ایجاد کند. وقتی به راه‌هایی فکر می‌کنیم که از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کنند، کنترل کلسترول و فشار خون یک عامل کلیدی است.

برنامه غذایی کلسترول بالا

غذاهای مضر برای کلسترول بالا را بشناسید

در حالی که مقداری کلسترول در رژیم غذایی خوب است، اما مقدار زیادی چربی اشباع شده بسیار مضر است. رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع شده با افزایش کلسترول خون و خطر بیماری قلبی مرتبط است. متخصصان بر این باور هستند که غذاهای مضر برای کلسترول بالا عبارتند از:

لبنیات پرچرب

شیر کامل، کره، ماست پرچرب و پنیر سرشار از چربی اشباع شده هستند. پنیر سدیم بالایی دارد؛ به همین علت بهتر است مصرف آن را به‌طور حدودی به ۸۵ گرم در هفته محدود کنید و ترجیحاً به دنبال پنیرهای کم چرب باشید.

لبنیات پرچرب

برای دریافت کلسیم، شیر بدون چربی بنوشید و به دنبال ماست‌های بدون چربی یا کم چرب باشید. به جای کره از روغن زیتون یا روغن آووکادو استفاده کنید تا دچار کلسترول بالا نشوید.

گوشت قرمز

یکی از غذاهای مضر برای کلسترول بالا «گوشت قرمز» است. استیک، گوشت گاو، دنده و گوشت چرخ کرده گوساله، دارای چربی اشباع شده و کلسترول بالایی هستند. برای اینکه سالم بخورید، گوشت چرخ کرده بدون چربی را انتخاب کنید و روی منابع کم چرب پروتئین حیوانی مانند مرغ بدون پوست تمرکز کنید.

گوشت فرآوری شده

به‌طورکلی باید گوشت فرآوری شده را به دلیل محتوای بالای سدیمش محدود کنید. در واقع بیکن، سوسیس و هات‌داگ جزو غذاهای مضر برای کلسترول بالا هستند. اگر مجبورید گوشت فرآوری شده بخورید پس سوسیس با گوشت بوقلمون یا مرغ که چربی کمی دارند را انتخاب کنید.

گوشت فراوری شده

غذاهای سرخ شده

سیب زمینی سرخ کرده، مرغ سرخ شده با پوست و سایر غذاهایی که در سرخ کن پخته می‌شوند، دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده و کلسترول بد هستند. پیشنهاد متخصصان مرغ یا بوقلمون بدون پوست، سیب زمینی آب پز یا سیب زمینی سرخ شده با کمی روغن زیتون است. در ادامه چند مورد از غذاهای مضر برای کلسترول بالا که اکثر ایرانی‌ها عاشق آن‌ها هستند را به شما معرفی می‌کنیم؟

  • سوسیس / کالباس / هات‌داگ: این غذاها حاوی چربی‌های اشباع شده و ترانس هستند که باعث افزایش کلسترول «بد» و کاهش کلسترول «خوب» در خون می‌شوند. این غذاها ترکیباتی دارند که فشار خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند.
  • سوخاری / پفک / چیپس: این نوع غذاها چربی‌های ترانس دارند به همین علت باعث افزایش کلسترول بد می‌شوند. همچنین حاوی قند، نشاسته و سدیم هستند و نه تنها قند خون و فشار خون را افزایش می‌دهند بلکه باعث افزایش وزن هم می‌شوند.
  • ساندویچ / پیتزا / همبرگر: فست‌فودها نیز حاوی چربی‌های اشباع شده و ترانس هستند. آن‌ها سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهند. این غذاها معمولا حاوی مواد نگه دارنده، رنگ مصنوعی، طعم دهنده و تقلبی هستند که به سلامت بدن آسیب می‌زنند.

غذاهای فست فودی

پختنی‌ها و شیرینی‌ها

کوکی‌ها، کیک‌ها و دونات‌ها حاوی کره هستند. کره باعث چربی اشباع و کلسترول بالا می‌شود. این خوراکی‌ها قند بالایی دارند. در نتیجه می‌توانند منجر به ایجاد سطوح بالای تری گلیسیرید خون شوند و چربی خون ناسالم (لیپید) که عامل خطرناکی برای بیماری عروق کرونر قلب است را بیشتر کنند.

شیرینی برای کلسترول بالا

به جای غذاهای مضر برای کلسترول بالا، دسرهای خانگی درست کنید که کره ندارند یا شیرینی آن‌ها به میزان کافی است. در خوراکی‌های خانگی این اجازه را دارید که دستورالعمل‌ها را تغییر دهید و میزان شکر یا چربی را کم‌تر کنید.

شکلات

شکلات یکی دیگر از غذاهای پرکالری و پر قند است که باعث افزایش وزن و قند خون می‌شود. این خوراکی حاوی چربی‌های اشباع شده و ترانس است. پس در لیست غذاهای مضر برای کلسترول بالا قرار می‌گیرد.

این خوراکی به دلیل داشتن قند ساده باعث افزایش گلوکز خون می‌شود و نیاز به تولید انسولین را بیشتر می‌کند. این عوامل، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را نیز افزایش می‌دهند.

نوشابه

نوشابه یک نوع نوشیدنی پرکالری و پر قند است که باعث افزایش وزن و قند خون می‌شود. این نوشیدنی به دلیل داشتن مقادیر زیادی قند، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. همچنین حاوی کافئین است و باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود. این مورد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا می‌برد.

نوشابه برای کلسترول بالا

آجیل و خوراکی‌های چرب

آجیل و برخی از تنقلات جزو غذاهای پرکالری و پر قند هستند که وزن و قند خون را بیشتر می‌کنند. مغزها چربی‌های اشباع شده و ترانس دارند و باعث افزایش کلسترول بد می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال ۱۰۰ گرم آجیل شیرین به‌طور میانگین حاوی ۵۷۶ کالری، ۴۰ گرم چربی، ۳۵ گرم قند و ۲۰ میلی‌گرم سدیم است. پس اگر کلسترول خون بالا دارید، در مصرف این گزینه هم احتیاط کنید.

خوراکی‌های بسته‌بندی شده

چربی‌های ترانس برای شما مضر هستند و معمولاً در میان وعده‌های بسته بندی شده مانند شیرینی‌ها و کلوچه‌ها یافت می‌شوند. از متداول‌ترین خوراکی‌ها و غذاهایی که چربی‌های ترانس دارند می‌توان به بیسکویت، ساندویچ، ذرت بو داده، آب نبات، دونات، فست‌فودهای سرخ شده و… اشاره کرد.

غذاهای فراوری شده

غذای پرنمک و شور

health می‌گوید که نمک به تنهایی جزو غذاهای مضر برای کلسترول بالا نیست، اما در این دسته از غذاها به میزان زیادی وجود دارد. سدیم فشار خون را به طور عجیب و غریبی افزایش می‌دهد. حتماً شنیدید که سوپ‌های کنسرو شده و میان وعده‌های شور به‌هیچ‌عنوان سالم نیستند.

آیا می‌دانستید که نمک در نان‌ها و رول‌ها، غذاهای سرد و گوشت‌های پخته شده، پیتزا، و اکثر ساندویچ‌ها هم وجود دارد؟ اگر شک دارید از فردا پشت بسته‌بندی‌ها را بخوانید تا این حقیقت برای شما آشکار شود!

روش‌هایی که به‌سرعت سطح کلسترول را کاهش می‌دهند

تا این قسمت از مطلب انواع غذاهای مضر برای کلسترول بالا را معرفی کردیم. اگر تا به امروز به هر دلیلی از این غذاهای مضر مصرف می‌کردید، از همین الان تصمیم بگیرید که رژیم غذاییتان را تغییر دهید و به سلامتی خود کمک کنید. در ادامه راه‌های کاهش کلسترول را معرفی می‌کنیم.

تغییر رژیم غذایی:

یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش کلسترول بد، انتخاب غذاهای سالم و کم چرب است. توصیه می‌شود که مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس را به حداقل برسانید و آن‌ها را با چربی‌های خوب و سالم جایگزین کنید. مصرف غذاهای پر فیبر، پروتئین و ویتامین مانند سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، دانه‌ها، ماهی، مرغ و لبنیات کم چرب هم به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

ورزش برای کلسترول بالا

افزایش فعالیت جسمانی:

فعالیت جسمانی منظم و متناسب باعث می‌شود سطح کلسترول خوب یا HDL در خون افزایش یابد. کلسترول خوب می‌تواند کلسترول بد را از دیواره شریان‌ها جدا کرده و به کبد منتقل کند. فعالیت‌های جسمانی باعث کاهش وزن، کاهش قند خون، تنظیم فشار خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

استفاده از دارو:

در بعضی موارد تغییر رژیم غذایی و فعالیت جسمانی برای کاهش سطح کلسترول بد کافی نیست. در این صورت باید با پزشک مشورت کنید تا داروهای خاصی را برای شما تجویز کند. این داروها عملکرد آنزیم‌های مسئول تولید چربی در بدن را تغییر می‌دهند و باعث کاهش تولید چربی و کلسترول بد می‌شوند.

بیشتر بخوانید: افراد دیابتی چه غذاهایی را می‌توانند بخورند؟
کلام آخر

با مطالعه این مقاله، غذاهای مضر برای کلسترول بالا را شناختید. انتخاب درست غذاها و رعایت یک رژیم غذایی سالم برای کاهش کلسترول بسیار حائز اهمیت است. کلسترول بالا عوارض جدی برای سلامتی دارد اما با تغییرات ساده در رژیم غذایی می‌توان آن را کنترل کرد.

با انتخاب هوشمندانه غذاها و رعایت رژیم غذایی سالم می‌توانید این عارضه را برطرف کنید و به سبک زندگی سالم و پر انرژی را در پیش بگیرید؛ اما به خاطر داشته باشید که انتخاب یک رژیم غذایی سالم قدم اولیه است.

برای مدیریت کلسترول، تمرین منظم و حفظ وزن سالم نیز اهمیت دارد. مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه برای انتخاب رژیم غذایی مناسب بر اساس وضعیت شما یک تصمیم عاقلانه خواهد بود.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

massgeneralbrigham

health

webmd

zoomlife

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

4 نظر

  1. سلام وعرض ادب خدمت سرکارخانم فانی. عالی بود خیلی استفاده کردم.

  2. خوب بود.مقاله کلی بود به نکات ریز اشاره نشد.مثلا در بحث،مضر بودن شکلات نگفتین شکلات تلخ هم ضرر دارد.یا شیرینی نگفتن شیرینی خشک یا خامه ای.یا آجیل نگفتین کدام آجیل چون اغلب میگن پسته خوب نیست بجاش بادوم یا گردو بخورید.یا منظور از دانه ها چیست آیا دانه آفتابگردان برای کلسترول مضر است

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب