برای درمان پروستات چه بخوریم؟ (درمان پروستات در طب سنتی)

برای درمان پروستات چی بخوریم

فهرست مطالب

با توجه به گسترش ابتلا به سرطان پروستات در سال‌های اخیر، حفظ سلامت این عضو از بدن برای بهبود وضعیت کلی بدن مردان بسیار مهم است. یک رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به پروستات بزرگ‌شده باید میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم بسیار زیادی داشته باشد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به این سوال پاسخ دهیم که برای درمان پروستات چه بخوریم؟ و درباره لیست مواد غذایی مضر برای پروستات صحبت کنیم.

سوالات متداول

چه غذاهایی برای پروستات مفید است؟
عموماً مواد غذایی که آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارند و دارای خواص ضد التهابی هستند، می‌توانند به بهبود سلامت پروستات کمک کنند، مثل  سیر، زردچوبه، حبوبات، خانواده توت‌ها، چای سبز، گردو، تخم کدو، ماهی‌های چرب مثل سالمون، سبزیجات چلیپایی و گوجه فرنگی.
چه غذاهایی برای پروستات مضر است؟
گوشت قرمز، فرآروده‌های شیر و سدیم می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را بیش‌تر کنند. نمک زیاد فشار زیادی به سیستم ادراری وارد می‌کند و فرآورده‌های شیر هم باعث بزرگ شدن پروستات می‌شود. نوشیدنی‌های حاوی کافئین و الکل نیز برای سلامتی پروستات مضر هستند.
راه‌های درمان پروستات چیست؟
برای اشخاصی که علائم جزئی در مشکلات مرتبط با پروستات دارند، تجویز دارو یا داشتن یک رژیم غذایی خاص می‌تواند به کنترل علائم و بهبود هرچه بهتر بیماری کمک کند اما در مراحل خطرناک‌تر، جراحی تنها گزینه باقی‌مانده است. برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP) یک عمل رایج است که برای مشکلات ادراری حاصل از بزرگ شدن پروستات استفاده می‌شود.
رژیم غذایی چه تأثیری در درمان پروستات دارد؟
پروستات تستوسترون را به هورمون دیگری به نام دی هیدروتستوسترون تبدیل می‌کند که بالا رفتن سطوح این هورمون جدید، باعث بزرگ شدن سلول‌های پروستات می‌شود. مصرف مواد غذایی خاص می‌تواند با تأثیر روی تستوسترون و سایر هورمون‌های بدن، به بهبود سلامت پروستات کمک کند.

رژیم غذایی چه تأثیری بر کارکرد پروستات دارد؟

رژیم غذایی و مصرف نوشیدنی‌ها و مواد غذایی خاص می‌تواند روی تستوسترون و هورمون‌های دیگر تأثیر بگذارد و به سلامت پروستات کمک کند.

غذای مفید برای پروستات

برای درمان پروستات چی خوبه؟

در پاسخ به این سوال که «برای درمان پروستات چی خوبه؟» می‌توانیم به رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم اشاره کنیم. به عنوان مثال، رژیم مدیترانه‌ای یکی از برنامه‌های غذایی‌ است که به بهبود سلامت این عضو از بدن کمک می‌کند.

در ادامه لیستی از غذاهای مفید برای پروستات را شرح می‌دهیم و درباره تأثیر هر کدام صحبت می‌کنیم:

گوجه فرنگی

اگر از هر پزشکی بپرسید که برای درمان غده پروستات چه بخوریم؟، احتمالاً اولین ماده غذایی‌ که به ذهن‌شان می‌آید، گوجه فرنگی است؛ ماده غذایی‌ که حاوی لیکوپن است و می‌تواند خطر سرطان پروستات و رشد تومور در این عضو از بدن را کاهش دهد.

توت‌ها

خانواده توت‌ها مثل توت‌فرنگی و تمشک، همگی پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند به محافظت از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های مختلف بپردازند و سلامت پروستات شما را تضمین کنند.

سبزیجات چلیپایی

سولفورافان یک ماده شیمیایی گیاهی است که در خیلی از سبزیجات چلیپایی مثل بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، کلم و انواع این سبزیجات یافت می‌شود. این ماده خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهد و می‌تواند نقش محافظتی در پیشرفت تومورهای این سرطان ایفا کند.

چای سبز

در بین غذاهای مفید برای پروستات، چای سبز هم به عنوان نوشیدنی فواید بسیار زیادی دارد. این چای از آنتی‌اکسیدان‌هایی به اسم کاتچین تشکیل شده که خواص ضد التهابی و ضد سرطانی دارد و به بهبود سلامت پروستات شما کمک می‌کند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چربی مثل سالمون و ساردین، منبع بسیار خوبی از امگا ۳ هستند که به کنترل لوپوس در بدن کمک می‌کنند و می‌توانند سلامت پروستات را بهبود ببخشند.

غذای مفید برای پروستات

تخم کدو

دانه کدو تنبل حاوی فیتوکمیکال است که می‌تواند به جلوگیری از بروز مشکلات مختلف در پروستات کمک کند. در صورت مواجه با هیپرپلازی پروستات، خوردن تقریباً ۵ گرم تخم کدو در روز توصیه می‌شود.

گردو

در خانواده آجیل‌ها و دانه‌ها، گردو به‌واسطه داشتن روی، سلنیوم و ویتامین E، فواید بسیار زیادی برای پروستات دارد و سلامت این عضو از بدن را بهبود می‌بخشد.

سیر

اگر می‌خواهید پاسخی به این سوال که «برای درمان پروستات چی خوبه؟» بیابید، باید سیر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این ماده غذایی بخشی از خانواده سبزیجات آلیوم است و ترکیبات گوگردی دارد که در بهبود سرطان پروستات و هیپرپلازی خوش‌ خیم نقش دارد.

زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است که خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند.

حبوبات

انواع لوبیا، عدس و نخود فرنگی همگی بخشی از خانواده حبوبات هستند و منبع عالی از فیبر، پروتئین و سایر مواد مغذی را شامل می‌شوند و می‌توانند به بهبود سلامت کلی پروستات کمک کنند.

میوه‌های مفید برای پروستات کدام‌اند؟

برای داشتن یک پروستات سالم‌تر، باید به سراغ میوه‌هایی بروید که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند و سلامت کلی بدن‌تان را بهبود می‌بخشند، مثل:

  • توت فرنگی
  • پرتقال
  • گریپ‌فروت
  • هندوانه
  • انار
  • سیب
  • آووکادو

برای پروستات چی بخوریم؟

سبزیجات مفید برای پروستات کدام‌اند؟

سبزیجات چلیپایی مهم‌ترین خانواده از سبزیجات برای درمان پروستات به‌شمار می‌آیند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • اسفناج
  • گل‌کلم
  • کلم پیچ

ادویه‌های مفید برای پروستات کدام‌اند؟

برخی از ادویه‌های مفید برای پروستات عبارت‌اند از:

  • زردچوبه
  • پودر سیر
  • فلفل قرمز
  • زنجبیل
  • دارچین
  • آویشن

بهترین دمنوش‌ها برای پروستات کدام‌اند؟

دمنوش‌ها معمولاً برای درمان انواع خوش‌خیم‌ بیماری‌های پروستات مفید هستند و می‌توانند روند درمانی را تسریع ببخشند. در ادامه به برخی از دمنوش‌های مفید برای پروستات اشاره می‌کنیم:

  • دمنوش زنجبیل
  • چای سبز
  • دمنو گل شبدر قرمز
  • دمنوش جوز برزیلی
  • دمنوش گزنه
  • دمنوش ریشه شیرین‌بیان

چه غذاهایی برای پروستات مضر هستند؟

مواد غذایی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند روی سلامتی هورمون‌ها و پروستات شما، تأثیری منفی داشته باشند، مثل:

  • گوشت قرمز
  • کافئین
  • الکل
  • مواد غذایی حاوی سدیم زیاد

غذاهای مفید برای پروستات

درمان پروستات در طب سنتی چگونه است؟

پزشکان حوزه طب سنتی بر این باورند که مصرف مواد غذایی با طبع گرم می‌تواند به بهبود سلامت پروستات شما کمک کند. به همین خاطر، در طب سنتی خوردن دمنوش شیرین‌بیان، گیاه‌ دم‌اسب و زنجبیل توصیه می‌شود تا در کنار ماساژ شکم و لگن با روغن‌های گیاهی، بهبود سلامت کلی پروستات را منجر شود.

سخن پایانی

انتخاب یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر هرگونه آسیب به پروستات را بهبود ببخشد و راهی عالی برای محافظت از عضو حیاتی بدن‌تان باشد. با این حال، در صورتی که از بی‌نظمی‌های ادراری رنج می‌برید و با علائمی مثل احساس سوزش هنگام ادرار، جریان ضعیف ادرار و دفع قطرات ادرار مواجه‌اند، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Medical News Today

Alliance Urology

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.