خواص تخمه کدو؛ از بهبود کبد چرب تا سلامت قلب

خواص تخمه کدو برای سلامتی بدن

فهرست مطالب

عموماً همه ما زمانی که کدو تنبل می‌خریم، دانه‌ها و تخم‌ آن را دور می‌اندازیم تا خودِ کدو را به‌شکل خام یا پخته‌شده مصرف کنیم. اما زمان آن رسیده تا با خواص تخمه کدو آشنا شوید تا ببینید که این دانه‌های کوچک از فلفل ریز، تیزترند.

تخم کدو حاوی آنتی‌اکسیدان، فیبر، چربی‌های سالم، منیزیم و پروتئین است که هر کدام می‌تواند خواص و فواید بسیار زیادی را برای سلامت بدن و بخش‌های مختلف آن به‌همراه دارند. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است درباره خواص تخم کدو صحبت کنیم و بگوییم که چرا این دانه کوچک باید به رژیم غذایی هر شخصی اضافه شود.

سوالات متداول

خواص روغن تخمه کدو چیست؟
خواص روغن تخمه کدو شامل مزایای بسیاری می‌شود؛ این روغن غنی از اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 است که برای سلامتی قلب و عروق مفید است. جدا از این، ویتامین‌های E و K موجود در آن روی سلامت پوست و مو نقش اساسی دارند.
تخمه کدو چقدر کالری دارد؟
تخمه کدو به طور متوسط حاوی حدود ۴۹ کالری در هر ۱۰۰ گرم است. این میزان کالری معمولاً به اندازه‌ای است که از آن برای افزایش انرژی و پشتیبانی از فعالیت‌های روزانه استفاده می‌شود.
طبع تخمه کدو چیست؟
در طب سنتی، تخم کدو تنبل را با طبع سرد و خشک می‌شناسند  و مصلح آن را، تخم کدو عسل و گلنگبین می‌دانند. به‌خاطر همین طبع، تخم کدو می‌تواند حرارت بدن را تعدیل ببخشد و در رفع تب هنگام سرماخوردگی نقش داشته باشد.
آیا تخمه کدو چاق‌کننده است؟
این دانه از نظر کالری کمترین میزان چربی و کربوهیدرات را داراست و به دلیل این ویژگی، به‌طور معمول به عنوان یک انتخاب سالم در برنامه‌های کاهش وزن مطرح می‌شود. با این حال، مصرف آن در حجم گرفتن بدن‌سازان هم نقش دارد و مصرف زیاد آن به‌عنوان میان‌وعده می‌تواند روی وزن اشخاص نقش داشته باشد.

تخمه کدو چیست؟

تخم کدو (Pumpkin Seeds) دانه‌های خوراکی‌ای از کدو تنبل و انواع دیگر کدو حلوایی هستند که کرم‌رنگ، مسطح و بیضی‌شکل با طعمی آجیلی و کمی شیرین هستند. این دانه‌ها در بسیاری از نقاط جهان به‌شکل برشته و نمک‌زده به‌عنوان میان‌وعده در رژیم غذایی اشخاص مصرف می‌شود.

کدو تنبل یکی از شیرین‌مزه‌های بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است که برای قرن‌ها توسط بومیان آمریکا به‌عنوان غذا و دارو استفاده می‌شد. دانه‌های کدو تنبل سرشار از مواد مغذی مثل چربی‌های غیر اشباع مثل امگا ۳ و مواد معدنی مثل منیزیم هستند.

خواص تخمه کدو برای سلامتی بدن

از آن‌جایی که دانه‌های کدو تنبل بسیار مغذی هستند، سابقه استفاده طولانی‌مدتی دارند که منشأ آن به ارتفاعات اوآخاکا مکزیک به بیش از ۷۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

فواید تخمه کدو چیست؟

خوردن مقدار کمی تخم کدو در طول روز می‌تواند مقدار قابل توجهی از چربی‌های سالم، منیزیم و روی را به بدن برساند. به همین خاطر هم، فواید تخمه کدو بسیار زیاد است؛ از بهبود سلامت قلب گرفته تا سلامت پروستات و محافظت در برابر انواع سرطان‌ها. در ادامه قرار به شکلی کامل‌تر درباره خواص تخم کدو صحبت کنیم:

خواص تخمه کدو خام برای پروستات

دانه‌های کدو تنبل می‌توانند به علائم هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (‌BPH) را بهبود ببخشد؛ وضعیتی که در آن غده پروستات بزرگ شده و مشکلاتی را در ادرار برای اشخاص به‌همراه دارد. به‌نقل از سایت Healthline، تحقیقات انجام‌شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد که دانه‌های کدو تنبل به‌عنوان مکمل‌هایی برای درمان علائم مثانه بیش‌فعال هم شناخته می‌شوند و می‌توانند عملکرد ادرار را بهبود ببخشند.

خواص تخم کدو برای مو

روغن تخم کدو سرشار از روی است که می‌تواند روی پیش‌گیری و درمان شوره سر تأثیر بگذارد و به بهبود و حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند. جدا از این موضوع، همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم، تخم کدو منیزیم بسیار زیادی دارد که می‌تواند به رفع انسداد رسوبات کلسیم در اطراف فولیکول مو و بهبود گردش خون در پوست سر کمک کند.

فواید تخمه کدو

روغن این دانه خواص ضد التهابی بسیار زیادی هم دارد و مصرف آن می‌تواند برای اشخاصی که التهاب‌هایی در سرشان دارند، کمک کند.

خواص تخم کدو برای مردان

خواص تخمه کدو خاک برای مردان بسیار زیاد است. این دانه‌های کوچک مواد مغذی ضروری بسیار زیادی از جمله روی را دارند که برای بهبود باروری مردان بسیار مهم است. روی باعث تولید اسپرم‌های سالم می‌شود و می‌تواند باروری را بهبود دهد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم کدو به سلامت پروستات هم کمک کرده و مشکلات مرتبط با این عضو از بدن را کاهش می‌دهد. منیزیم هم به بهبود سلامت قلب در مردان کمک می‌کند و کیفیت خواب را افزایش می‌دهد.

در نتیجه می‌توانیم بگوییم که گنجاندن این دانه به رژیم غذایی، یک راه بسیار عالی برای حفظ و تقویت سلامتی مردان به‌شمار می‌آید.

تخمه کدو در بارداری

مثل همه آجیل‌ها و دانه‌ها، یکی از خواص مغز تخمه کدو این است که منبع خوبی از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است؛ مواد مغذی‌ای که می‌توانند روی رشد هرچه بهتر مغز و چشم جنین نقش داشته باشد. جدا از این، تخم کدو یک میان‌وعده سالم و بدون نمک برای مادران باردار است که می‌تواند سلامت خود و جنین را تقویت دهد.

فواید تخمه کدو برای بارداری

خواص تخمه کدو برای کبد چرب

سایت Today به تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ اشاره کرده که در آن، نشان می‌دهد مصرف دانه کدو تنبل می‌تواند جایگزینی خوب برای چربی‌های اشباع‌شده باشد تا خطر ابتلا به انواع بیماری‌های کبد چرب را کاهش دهد. این مطالعه همچنین نشان داده که اثر ضد التهابی روغن کدو تنبل، فواید بسیار بیش‌تری را برای کبد چرب در اشخاص به‌همراه دارد.

خواص تخمه کدو برای کودکان

مواد مغذی فراوانی که در دانه کدو تنبل وجود دارد، هر کدام فواید زیادی را برای کودکان به‌همراه دارد:

  • چربی: چربی‌های سالم کدو تنبل کمک می‌کند تا ویتامین‌های محلول در چربی مثل A و D و K و E به خوبی جذب بدن شود.
  • ویتامین E: یکی از خواص شگفت انگیز تخمه کدو این است که آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E را دارد که می‌تواند به تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند.
  • آهن: این ماده معدنی می‌تواند به رشد و تکامل مغز کودکان کمک کند.
  • فیبر: این ماده غذایی به سلامت روده کمک می‌کند و می‌تواند نظم ادرار و هضم را در روده افزایش دهد.
  • منیزیم؛ این ماده معدنی از عملکردهای عصبی در بدن کودکان حمایت کرده و رشد عضلات را بهبود می‌بخشد.

خواص تخم کدو برای زنان

منیزیم موجود در دانه کدو تنبل می‌تواند به کاهش مشکلات رایج در بانوان مثل دردهای قاعدگی و علائم PMS کمک کند. جدا از این، تخمه کدو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E و بتاکاروتن است که از سلامت پوست بانوان کمک می‌کند و علائم پیری در آن‌ها را کاهش می‌دهد.

محتوای فیبر بالای دانه‌های کدو هم می‌توانند سلامت گوارش را بهبود ببخشند و روی مدیریت وزن بانوان نقش داشته باشد.

خواص تخمه کدو برای بدن‌سازی

یکی از معجزات و خواص تخمه کدو در حجم گرفتن برای بدن‌سازان است. یک چهارم فنجان تخم کدو تنبل معمولاً حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ کالری دارد که تقریباً نیمی از آن، چربی‌های سالم هستند. جدا از این، دانه این کدو پروتئین بسیار زیادی دارد و فیبر و کربوهیدرات مورد نیاز برای بدن‌سازان را به‌خوبی تأمین می‌کند.

لوسین موجود در دانه کدو تنبل هم به به سنتز پروتئین و افزایش سطح تستوسترون در بدن کمک کرده و می‌تواند حجم و عضله‌سازی را در بدن‌سازان بهبود ببخشد.

مضرات تخمه کدو چیست؟

هیچ خطر جدی‌ای با مصرف تخم کدو وجود ندارد، مگر این‌که عکس‌العمل‌های آلرژیکی بعد از مصرف بروز پیدا کند یا این‌که تداخلات دارویی‌ای داشته باشد.  حساسیت به دانه کدو تنبل بسیار نادر است و فقط تعداد دفعات محدودی گزارش شده است و عموماً هم علائم موضعی و خفیفی در دهان و گلو را برای اشخاص به‌همراه دارد.

مضرات تخمه کدو

جدا از این، تخم کدو سرشار از ویتامین K، اسید‌های چرب امگا ۳ و منیزیم است که اثرات ادرارآوری را به‌همراه دارد. دیورتیک‌های موجود در این دانه با درست کردن ادرار بیش‌تر به دفع مایعات و نمک اضافی در بدن کمک می‌کنند.

به همین خاطر هم، اگر داروهای رقیق‌کننده خونی مثل هپارین مثل می‌کنید، قبل از اضافه کردن تخم کدو به رژیم غذایی‌تان بهتر است با پزشکی مشورت کنید تا برای عملکرد داروی مصرفی شما، تداخلی ایجاد نکند.

طب سنتی راجع‌به تخمه کدو چه نظری دارد؟

در طب سنتی، تخم کدو تنبل را با طبع سرد و خشک می‌شناسند و به‌واسطه این طبع، می‌تواند حرارت بدن را تعدیل ببخشد و در رفع تب هنگام سرماخوردگی نقش داشته باشد. جدا از این موضوع، از روغن تخم کدو در طب سنتی برای رفع خشکی مغز، درمان بی‌خوابی و عفونت و ورم‌های مجاری استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

تخم کدو تنبل بسیار مغذی است و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی در بطن خودش دارد. این ماده می‌تواند کمبودهای غذایی در رژیم ما را رفع کند و به‌اشکال مختلفی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد، از سلامت قلب گرفته تا بهبود سطح قند خون، باروری و کیفیت خواب.

جدا از این موضوع، محتوای غنی موجود در کدو تنبل روی جدا از سلامت فیزیکی به بهبود انرژی، خلق‌وخو و عملکرد سیستم ایمنی بدن هم کمک می‌کند. در این مطل تلاش کردیم تا به‌شکلی کامل درباره فواید تخمه کدو صحبت کنیم تا بدانید که اضافه کردن آن به رژیم غذایی‌تان، چه فواید و تغییراتی را در سبک زندگی برای شما به‌همراه دارد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Health

Healthline

WebMD

Today

Buddha Natural

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب