هر آنچه باید درباره خواص مویز بدانید؛ از سلامت قلب تا کاهش وزن

خواص مویز

فهرست مطالب

همیشه زمانی که امتحانی داریم یا باید درس بخوانیم، بزرگ‌های خانواده به ما می‌گویند که «مویز بخور، برات خوبه!». جدا از این، یکی از میان‌وعده‌های مغذی و بسیار جالبی که برای ما در مدرسه آماده می‌کردند، ترکیب‌هایی از مویز و کشمش و گردو بود و ما هم همیشه می‌دانستیم که خواص مویز بسیار زیادی است، اما نمی‌دانستیم این خواص چیست؟

 از تقویت سیستم ایمنی بدن گرفته تا کمک به هضم غذا، سلامت قلب و کنترل قند خون، مویز فوایدی فراتر از آن چیزی که فکرش را می‌کنید، دارد و برای خانم‌هایی که به دنبال راه‌هایی سالم برای مدیریت وزن‌شان دارند، گزینه‌ای عالی است. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی، علاوه بر بررسی خواص کلی مویز قصد داریم به تأثیر مویز روی لاغری و کاهش وزن هم اشاره کنیم.

سوالات متداول

آیا مصرف مویز برای افراد دیابتی مناسب است؟
اگرچه مویز حاوی قند طبیعی است، اما می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و با نظارت دقیق بر مقادیر مصرفی، برای افراد دیابتی مناسب باشد. توصیه می‌شود قبل از افزودن مویز به رژیم غذایی‌تان با پزشک مشورت کنید.
چه مقدار مویز در روز می‌توان مصرف کرد؟
مقدار دقیق مصرف مویز بستگی به نیازهای هر فرد دارد ، اما به طور کلی توصیه می‌شود که مصرف روزانه مویز به یک مشت کوچک محدود شود و به‌شکل تقسیم‌بندی شده در ساعت‌های مختلفی از روز، انجام شود.
آیا مویز می‌تواند باعث افزایش وزن شود؟
مویز دارای کالری است و اگر بیش از حد مصرف شود، می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.  به همین خاطر، مدیریت مقادیر مصرفی آن مهم است. البته مقدار کالری مویز آن‌قدرها هم زیاد نیست و تصور نکنید که با مصرف بیش‌ترش، قرار است وزن بسیار زیادی به‌دست آورید.
آیا مویز برای کودکان مناسب است؟
بله، مویز می‌تواند یک میان‌وعده سالم و مغذی برای کودکان باشد، اما بهتر است در کنار سایر مواد غذایی سالم و در مقدار متعادل مصرف شود.

خواص مویز چیست؟

مویز منبع غنی‌ای از مواد مغذی ضروری است که نقش مهمی در حمایت از سلامت کلی بدن ایفا می‌کنند. این میوه که از خشک کردن انگور به‌دست می‌آید، ویتامین‌های خیلی زیادی از جمله ویتامین‌های گروه B مانند B6 و نیاسین را دارد که انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کرده و به حفظ عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.

مویز همچنین دارای مقادیر قابل توجهی از آهن است که تولید گلبول‌های قرمز خون را ممکن می‌کند. پتاسیم موجود در این میوه خشک شده هم روی تنظیم فشار خون نقش دارد. جدا از این، یکی دیگر از خواص مویز، داشتن کلسیم زیاد است که به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و به عنوان یک منبع مهم برای پیشگیری از بیماری‌های استخوانی مثل پوکی استخوان شناخته می‌شود.

موایز برای بدن

خواص درمانی مویز 

  • تقویت سیستم ایمنی: مویز به دلیل داشتن ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها، به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌کند.
  • کمک به هضم غذا: فیبر بالای موجود در مویز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و در پیشگیری از یبوست نقش دارد. 
  • حفظ سلامت قلب: گزارش Dietary Guidelines for Americans نشان داده که مصرف منظم مویز می‌تواند به کاهش فشار خون و کلسترول LDL (کلسترول بد) کمک کند؛ دو عامل اصلی‌ای که منشأ بروز بیماری‌های قلبی هستند.
  • پیشگیری از کم‌خونی: محتوای آهن مویز، به‌ویژه برای زنانی که ممکن است به دلیل قاعدگی دچار کم‌خونی شوند، اهمیت دارد و می‌تواند در بهبود کم‌خونی نقش داشته باشد.
  • حمایت از سلامت چشم: مویز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لوتئین و زیگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم‌ها مهم هستند و می‌توانند از بیماری‌های مرتبط با سن مانند دژنراسیون شبکیه چشم جلوگیری کنند.
  • کنترل قند خون: با وجود داشتن قند طبیعی، فیبر موجود در مویز به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند، موضوعی که به‌ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 حیاتی است.
  • کاهش التهاب: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مویز، مانند کوئرستین، به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند، که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل آرتریت و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
  • تقویت استخوان‌ها: مویز منبع خوبی از بور است، ماده‌ای معدنی که به حفظ استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و در جلوگیری از پوکی استخوان هم نقش دارد.

 یکی از خواص مویز این است که مواد معدنی‌ مثل منیزیم و روی دارد که هر دو برای سلامتی حیاتی هستند. منیزیم باعث بهبود عملکرد عضلانی می‌شود و سیستم اعصاب را بهبود می‌بخشد. از آن طرف، روی برای ترمیم بافت‌ها و عملکرد مناسب سیستم ایمنی ضروری است.

کالری مویز

آیا مویز باعث لاغری هم می‌شود؟

مویز به دلیل ترکیب منحصر به فرد مواد مغذی و فیبر، می‌تواند یک افزودنی مؤثر در رژیم‌های لاغری باشد.  این میوه خشک‌شده سرشار از فیبر است که باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها می‌شود. فیبر همچنین به کاهش جذب چربی و قند در روده کمک کرده و تنظیم وزن بدن را برعهده دارد.

قندهای طبیعی موجود در مویز انرژی را به تدریج آزاد می‌کنند و باعث جلوگیری از نوسانات قند خون و حفظ سطح انرژی ثابت می‌شود.

البته که مویز حاوی کالری مشخصی است که باعث می‌شود تا مصرف بیش از حد آن، کالری دریافتی روزانه‌تان را بیش‌تر کند، اما به دلیل ترکیبات مغذی آن، این کالری‌ها به راحتی توسط بدن جذب نمی‌شود. در این بین، مصرف متعادل مویز می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی برای کاهش وزن مناسب باشد.

موایز برای بدن

برای استفاده از مویز در رژیم‌های خودتان، توصیه می‌شود آن را با مواد غذایی کم کالری مثل ماست یا سالاد ترکیب کنید. این ترکیب می‌تواند به تقویت محتوای مغذی وعده‌های غذایی کمک کند تا کالری زیادی وارد بدن‌تان نشود. در ادامه به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانید مویز را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید:

  • مویز می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده سریع و سالم مورد استفاده قرار گیرد. می‌توانید آن را با آجیل‌ها و دانه‌های مختلف ترکیب کنید و بین وعده‌های غذایی اصلی‌تان بخورید.
  • مویز را می‌توان به جو دوسر، ماست یا سایر غلات صبحانه اضافه کرد تا طعم و محتوای تغذیه‌ای آن‌ها افزایش پیدا کند و جدا از آن، یک صبحانه خوشمزه بخورید.
  • اضافه کردن آن به دستورالعمل‌های غذایی از جمله کیک‌ها، کوکی‌ها و سالادهای مختلف هم ایده خوبی است تا طعم لذیذتری به آن‌ها بخشید و جدا از آن، از خواص مویز استفاده کرد.
سخن پایانی

در این مقاله، ما به بررسی دقیق خواص مویز پرداختیم، از فواید تغذیه‌ای گرفته تا تأثیر آن بر کاهش وزن. مویز، با داشتن محتوای بالای فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها، یک افزودنی ارزشمند به رژیم غذایی هر فرد است. خانم‌هایی که به دنبال مدیریت وزن هستند، مویز می‌تواند یک گزینه عالی برای ارتقای سلامتی و کمک به رسیدنِ اهداف کاهش وزن باشد.

با این حال، مهم است که مصرف مویز را به شکل متعادل حفظ کرده و آن را با سایر مواد غذایی سالم ترکیب کنیم تا کالری بیش از اندازه‌ای از این میوه خشک دریافت نکنیم. امیدواریم اطلاعات این مطلب برای شما مفید باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:‌

Eating Well

Fitelo

Healthline

Health Shots

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

یک نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب