طرز تهیه آش ماست ساده و خوشمزه از نوع همدانی تا تبریزی

طرز تهیه آش ماست ساده و خوشمزه

فهرست مطالب

آش ماست یکی از آن خوراکی‌هایی است که برای همه جذابیت ندارد، اما پر از خاصیت و مواد مغذی است. این آش از ماست، سبزی و برنج درست می‌شود و درعین ترکیب ساده‌ای که دارد، بسیار خوشمزه است.

این آش که از روزگاران قدیم در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شده است، دستورپخت‌های متفاوتی دارد و می‌توانید با مطالعه این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» با انواع طرز تهیه آش ماست آشنا شوید و از خوردن آن لذت ببرید.

سوالات متداول

آیا آش ماست چاق کننده است؟
خیر. این آش کالری بسیار پایینی دارد و چاق‌کننده نیست.
سبزی آش ماست شامل چه چیزهایی است؟
سبزی آش ماست دارای جعفری، گشنیز، تره، اسفناج، شوید، نعنا است.
آش ماست چه حبوباتی دارد؟
در دستورپخت‌های مختلف لپه، عدس و لوبیا به اش ماست اضافه می‌شود.
طرز تهیه آش ماست به چه صورت است؟
ساده‌ترین روش پخت آش ماست، پخت برنج و نخود روی شعله گاز است. سپس سبزی و درنهایت ماست را به ترکیب اضافه کنید تا آش آماده طبخ شود.

آش ماست؛ این غذای لذیذ

آش ماست یکی از خوراکی‌های بسیار کم کالری است. در هر 100 گرم از این آش حدود 53 کالری بیشتر وجود ندارد، درنتیجه برای افرادی که می‌خواهند از انواع رژیم غذایی بگیرند، یک گزینه بسیار جذاب برای میان‌ وعده رژیمی یا وعده‌های اصلی غذاست.

جدول ارزش غذایی آش ماست

کربوهیدرات

6.60 گرم

پروتئین

3.94 گرم

چربی

1.13 گرم

آب

34.51 گرم

فیبر

0.51 گرم

قند

0.26 گرم

قند

0.26 گرم

کلسترول

12.78 میلی گرم

طرز تهیه انواع آش ماست

آش ماست از آن نوع غذاهاست که هر کجای ایران سراغش را بگیرید، احتمالا بنا به مواد موجود در آن منطقه چیزهایی به ترکیبات آن اضافه شده یا از آن کم شده است.

طرز تهیه آش ماست

با این وجود، ماست، برنج و سبزی اصلی‌ترین ترکیبات در یک آش ماست ساده را تشکیل می‌دهند و طعم‌دهنده‌های اصلی آن هستند. در ادامه طرز تهیه آش ماست به روش شهرهای مختلف ایران را برای شما نوشته‌ایم تا به سادگی، یک آش خوشمزه درست کنید.

آش ماست همدان

آش ماست در همدان با ترکیبات مختلفی درست می‌شود. برای اینکه از این آش لذت ببرید کافیست مواد گفته شده در جدول زیر را آماده کنید و بعد از چند دقیقه یک آش خوشمزه تحویل بگیرید.

مواد لازم برای تهیه آش ماست همدان

ترکیبات

مقدار لازم

نخود

۱۰۰ گرم

لوبیا قرمز

 ۱۰۰ گرم

عدس

۱۵۰ گرم

برنج

۵۰۰ گرم

اسفناج

۵۰۰ گرم

پیاز سرخ شده

 ۴ عدد متوسط

ماست‏

‏ ۱ کیلوگرم

نمک

به مقدار لازم

طرز تهیه آش ماست همدان

  • ابتدا همه حبوبات را خیس کرده و با همدیگر به مدت 1 ساعت بپزید تا کاملا پخته شود.
  • سپس برنج را به آن اضافه کنید و بعد از اینکه پخته شد، اسفناج خرد شده و نمک را داخل قابلمه بریزید.
  • هنگامی که مواد پخت، قابلمه را از روی شعله بردارید و اجازه دهید خنک شود.
  • در این زمان ماست را خوب هم بزنید و به مواد اضافه کنید تا آش ماست شما آماده سرو شود.
  • درصورت علاقه‌مندی می‌توانید این آش لذیذ را با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید.

آش ماست تبریز

آش ماست تبریز، همان چیزی است که شما را به چشیدن اوج مزه‌ها دعوت می‌کند. جالب است بدانید که خاستگاه این آش اردبیل و تبریز است، برای همین دستورپخت مخصوص به خودش را دارد و البته برای آن‌هایی که به دنبال غذای گیاهی هستند، مناسب نیست.

مواد لازم برای آش ماست تبریز

ترکیبات

مقدار لازم

پیاز

۲ عدد متوسط

عدس

۱ پیمانه

نخود

۱ پیمانه

برنج ایرانی

۱ پیمانه

سبزی آش خرد شده (تره، جعفری، اسفناج و گشنیز)

۳ پیمانه

آب گوشت یا آب قلم

۳ تا ۴ پیمانه

بلغور گندم

نصف پیمانه

آب

۲ پیمانه

مواد لازم برای کوفته ریزه داخل آش

ترکیبات

مقدار لازم

گوشت چرخ ‌کرده

۱۵۰ گرم

پیاز رنده‌ شده

۲ قاشق غذاخوری

آرد ذرت

۲ قاشق مربا خوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه

به مقدار لازم

آب

نصف پیمانه

روغن سرخ‌ کردنی

به مقدار لازم

طرز تهیه آش ماست تبریزی

طرز تهیه آش ماست تبریز

  • برای تهیه آش ماست تبریز بهتر است از کوفته ریزه‌های آن شروع کنیم. ابتدا باید گوشت چرخ ‌کرده را با پیازهای رنده ‌شده در یک ظرف مخلوط کنید.
  • آرد ذرت و ادویه‌ها را به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید و حسابی آن را ورز دهید تا گوشت به حالت چسبندگی نزدیک شود و وا نرود.
  • مایع را به گوشت‌های قلقلی و ریز تقسیم کنید و آن را در مقدار کمی روغن تفت دهید. سپس مقداری آب داخل ماهیتابه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا گوشت‌ها کاملا بپزد. در این مرحله باید اجازه دهید آب گوشت‌ها کاملا تبخیر شود.
  • حالانوبت به آش رسیده است. نخود و عدسی که از شب قبل خیس کرده‌اید با مقداری آب روی شعلع گاز بگذارید تا کاملا پخته شود. بلغور گندم و برنج را هم از چند ساعت قبل از پخت آش ماست، خیس کنید.
  • کمی روغن یا کره را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا گرم شود. سپس پیازها را داخل قابلمه ریخته و آن‌ها را تفت دهید. بعد از اینکه پیازها نرم شدند و رنگشان تغییر کرد، ادویه‌های باقیمانده ازجمله نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کنید.
  • عدس، برنج و بلغور گندم را آبکش و به پیاها اضافه کنید. شعله گاز را بسیار کم کنید و به اندازه ۲ پیمانه آب را داخل قابلمه بریزید تا پخته شوند. زمانی که حبوبات و برنج به مزحله نیم‌پز رسیدند، نخودهای پخته را به آن اضافه کنید و هم بزنید.
  • باید اجازه دهید که محتویات آش روی شعله بسیار ملایم گاز کاملا پخته شود. سپس در حین هم زدن محتویات، سبزی را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا نسوزد.
  • حدود 20 دقیقه قبل از اینکه آش را سرو کنید، کوفته ریزه‌ها را داخل آن بریزید و بگذارید چند قل بخورد.
  • شعله را خاموش کنید و مدتی صبر کنید تا آش کمی خنک شود. سپس ماست را به آن اضافه نموده و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
  • آش ماست شما به روش پخت تبریزی‌ها آماده است. می‌توانید آن را با نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین و نوش جان کنید.

آش ماست شیراز

آش ماست شیرازی کاملا یک دستورپخت مجزا دارد و حتی رنگ و بوی آن هم بسیار متفاوت با شهرهای دیگر است.

مواد لازم برای آش ماست شیراز

ترکیبات

مقدار لازم

پیاز

۱ عدد

برنج

۵۰۰ گرم

لپه

یک‌دوم پیمانه

ماست ترش

۱ کیلوگرم

شوید و ترخون

۵۰۰ گرم

پیاز داغ

۶ قاشق غذا خوری

گوشت گردن بدون استخوان

۶۰۰ گرم

پیاز

۱ عدد

طرز تهیه آش ماست شیراز

  • اولین مرحله برای تهیه آش ماست شیرازی، خیساندن لپه‌هاست. یکی از ترفندهای مهم تهیه آش ماست شیرازی این است که از شب قبل ماست را از یخچال خارج کنید و یک قاشق نمک به آن بزنید و بگذارید داخل یخچال بگذارید.
  • دومین مرحله پخت آش ماست به روش شیرازی این است که گوشت را به همراه پیاز بگذارید روی اجاق گاز تا خوب بپزد. حتما حواستان باشد که ادویه‌ها را به قابلمه اضافه کنید.
  • نکته مهم در این دستورپخت، حفظ آب گوشت برای پخت آش است؛ درنتیجه حواستان باشد که حرارت را زیاد نکنید تا آب گوشت تبخیر نشود. گوشت‌ها که پخته شدند، آب باقیمانده را جدا کنید و بگذارید گوشت‌ها کف قابلمه بماند تا آب خود را از دست بدهد و نیمه ‌سرخ‌کرده شود.
  • لپه‌ها را همراه با آب گوشت باقی مانده درون یک قابلمه بریزید و همراه با نمک و فلفل آن‌ها را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا بپزد.
  • سبزی‌ها ازجمله ترخون و شوید را تمیز کنید، بشورید و حسابی خرد کنید. سری به لپه‌ها بزنید، اگر نیمه پز شده بودند برنج را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید آرام آرام پخته شود. برنج‌ها که له شدند سبزی و مقدار کمی نمک به قابلمه اضافه نمایید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا همه مواد با همدیگر بپزد. سعی کنید رنگ سبزی‌ها حفظ شود و زیاد نپزد که تغییر شکل و رنگ بدهد.
  • در این فاصله گوشت‌ها را بکوبید تا کاملا له شوند. سبزی‌ها که پخت، گوشت کوبیده شده را به محتویات قابلمه اضافه کنید و آرام آرام روی شعله بسیار کم هم بزنید تا آش شما غلیط شود. حواستان باشد که آش ته نگیرد.
  • کمی که محتویات سفت شدند، ماست را که قبلا از یخچال خارج کرده‌اید تا هم دمای محیط شود، به قابلمه اضافه کنید و با پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ آن را تزیین کنید. آش ماست شیرازی شما آماده است.

طرز تهیه آش ماست اصفهانی

طرز تهیه آش ماست اصفهان

آش ماست در یکی از روستاهای اطراف اصفهان به نام جرقویه شهرت دارد و محبوب است. دستورپخت این آش بیشتر ترکیبی از دستور پخت آش ماست در شهرهای دیگر است، اما تفاوت‌های مخصوص به خودش را دارد.

برای تهیه آش ماست به روش اصفهانی‌ها به عدس، نخود و لوبیا نیاز دارید. باید همه مواد را بپزید و با یکدیگر مخلوط کنید سپس خرده برنج را به قابلمه اضافه نمایید تا همراه حبوبات بپزد. نعنا داغ و پیاز داغ را هم پس از پخت کامل محتویات به قابلمه بریزید.

ماست را در آخرین مرحله داخل قابلمه ریخته و کمی روی شعله هم بزنید. اجازه بدهید برای چند دقیقه آش شما روی شعله ملایم جا بیفتد تا حسابی خوش طعم شود. آش ماست اصفهانی شما آماده سرو است.

طرز تهیه آش ماست برای 4 نفر

آش ماست رژیمی

آش ماست، یکی از انتخاب‌های مفید و کم کالری برای افراد در رژیم، است. با سرو این آش هم سیر می‌شوید و هم آنچه برای لاغری و سلامتی مفید است را دریافت می‌کنید.

مواد لازم برای تهیه آش ماست رژیمی

ترکیبات

مقدار لازم

برنج

500 گرم

پیاز

1 عدد

لپه

نصف پیمانه

نمک

به مقدار لازم

ماست ترش

یک کیلو

شوید و ترخون

۵۰۰ گرم

گوشت گردن بدون استخوان

۶۰۰ گرم

برنج

۵۰۰ گرم

طرز تهیه آش ماست رژیمی

  • ابتدا لپه ها را خیس کنید و بگذارید تا کاملا بپزد. در همین زمان گوشت گردن را به همراه پیاز در قابلمه‌ای مجزا برای پخت آماده کنید.
  • ماست را از یخچال کرده تا با محیط هم دما شود سپس یک قاشق نمک به آن اضافه کنید و داخل یخچال بگذارید.
  • گوشت‌ها که کاملا پخته شد آب را جدا کنید و نگه دارید. خود گوشت‌ها را درون قابلمه روی شعله بگذارید تا اب آن کشیده و کاملا خشک شود.
  • لپه ها که نیمه پز شد، نمک و سبزی را به آن اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه اجازه بدهید کاملا پخته شوند.
  • در این مدت می‌توانید گوشت‌ها را با گوشت کوب له کنید تا زمانی که لپه‌ها پخته شدند به قابلمه اضافه کنید.
  • آب گوشت‌ها را درون قابلمه ریخته و گوشت‌ها را اضافه کنید. همه مواد را روی شعله ملایم گاز مدام هم بزنید تا نسوزد و آماده اضافه کردن ماست شود.
  • قابلمه را از روی شعله برداشته، کمی که خنک شد ماست را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. آش ماست شما آماده خوردن است.

آش ماست بدون گوشت

آش ماست بدون گوشت در واقع همان آش ماست ساده‌ای است که در ابتدا برای شما آموزش دادیم. پخت آش با این روش زمان بسیار کمتری از شما می‌گیرد و برای افراد سالم‌خوار، گیاه‌خواران و زمان‌های کم بسیار مناسب است.

در نهایت:

در این مطلب با طرز تهیه آش ماست به سبک شهرهای مختلف ایزان آشنا شدیم. به ما بگویید طرز تهیه آش ماست در شهر شما به چه شکل است و آیا این غذا را دوست دارید؟

منابع:

The Wimpy Vegetarian

Food.com

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب