برای آفت دهان چه بخوریم؟‌ (6 ماده غذایی موثر برای آفت)

برای درمان آفت دهان چه بخوریم؟

فهرست مطالب

آفت دهان یکی از مشکلات رایجی است که هر کدام از ما در مقطعی از زندگی با آن مواجه می‌شویم. این زخم‌ها دلایل متعددی دارند، مثل عفونت، ضربه خوردن یا حتی استعمال دخانیات. روش‌های بسیار زیادی برای درمان آفت دهان وجود دارد؛ از مصرف عسل در بازه زمانی درمان گرفته تا مکمل‌هایی مثل ویتامین B.

در برخی موارد، آفت دهان می‌تواند مشکلات جدی‌تری مثل سرطان دهان را برای اشخاص به‌همراه داشته باشد و به همین خاطر، پیش‌گیری و درمان آن به امری ضروری تبدیل می‌شود. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به این سوال پاسخ دهیم که برای آفت دهان چه بخوریم؟ و چه روش‌هایی برای درمان خانگی آفت وجود دارد. همراهمان باشید.

سوالات متداول

مواد غذایی مفید برای آفت دهان چیست؟
ماست، عسل، روغن نارگیل و رب انار از جمله مواد غذایی خوبی به‌شمار می‌آیند که مصرف آن‌ها در دوره بروز آفت دهانی می‌تواند درد ناشی از آن را تسکین ببخشد و با خشک کردن آفت، به شما کمک کند تا سریع‌تر بهبود پیدا کنید.
آفت دهان چرا اتفاق می افتد؟
آسیب‌های دهانی‌ای مثل گاز گرفتن قسمتی از داخلِ دهان، عفونت‌های ویروسی، استرس یا بیماری‌های مرتبط با آلرژی غذایی از جمله عوامل مهمی هستند که باعث بروز آفت می‌شوند. جدا از این موضوع، اگر کمبود ویتامین خاصی داشته باشید، احتمال بروز آفت افزایش پیدا می‌کند.
برای درمان خانگی آفت دهان کودکان چه کار کنیم؟
مسواک زدن و شست‌وشو با خمیر دندان و دهان‌شویه‌های مختلف می‌تواند راه‌حل بسیار خوبی برای درمان خانگی آفت دهان کودکان باشد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که از مسواکی نرم استفاده کنید و بدانید که کودک به چه غذاهایی حساسیت دارد.
چه کار کنیم که آفت نزنیم؟
اول از همه از غذاهای شور، تند و میوه‌های اسیدی مثل آناناس یا پرتقال دوری کنید. به‌یاد داشته باشید که بهداشت دهان‌تان اهمیت بسیار زیادی دارد و باید روزانه دو بار مسواک بزنید. داشتن اطلاعات درباره غذاهایی که دهان‌تان را تحریک می‌کند هم می‌تواند از بروز آفت در آینده جلوگیری کند.

آفت دهان چیست؟

آفت دهان (Canker Sore) بیماری شایعی است که به‌شکل زخم‌هایی می‌تواند روی هر از بافت‌های نرم دهان از جمله لب‌ها، داخل گونه‌، لثه‌، زبان، کف و سقف دهان ظاهر شود و هر شخصی در مقطعی از زندگی به‌علل متفاوتی با‌ آن مواجه می‌شود.

این بیماری معمولاً به‌عنوان یک تحریک جزئی شناخته می‌شود که در یک بازه ۱ تا دو هفته‌ای درمان می‌شود اما در برخی موارد، می‌تواند وضعیت جدی‌تری مثل عفونت یا سرطان دهان را به‌همراه داشته باشد.

در ادامه به شما کامل می‌گوییم برای آفت دهان چه بخوریم.

برای درمان آفت دهان چه بخوریم؟

برای درمان آفت دهان چه بخوریم؟

در پاسخ به این سوال که برای آفت دهان چه بخوریم؟، پاسخ‌های احتمالی بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام می‌تواند به‌نوبه‌ای روی بهبود زخم شما تأثیر بگذارد. روش‌های دارویی‌ای هم برای درمان سه سوته آفت دهان وجود دارد. با این حال، در این زیر عنوان بیش‌تر درباره روش‌های خانگی و مواد غذایی‌ای صحبت می‌کنیم که می‌توانید برای بهبود شرایط‌تان پیاده‌سازی کنید:

پودر آلوم

پودر آلوم از سولفات آلومینیوم پتاسیم تشکیل شده و اغلب برای نگهداری غذا و ترشی‌ سبزیجات استفاده می‌شود. به‌نقل از Healthline، تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که آلوم خواص قابض بسیار زیادی دارد و می‌تواند به کوچک کردن بافت‌ها و خشک کردن زخم‌ها کمک کند.

ماست

علت دقیق بروز آفت دهان هنوز شناخته‌شده نیست. خیلی‌ها منشأ این بیماری را به باکتری هلیکوباکتر پیلوری نسبت می‌دهند که می‌تواند باعث زخم معده و بیماری التهاب روده هم شود. با توجه به این تئوری، ماست‌هایی که حاوی پروبیوتیک هستند می‌توانند به درمان و بهبود هرچه سریع‌تر زخم شما کمک کند.

به همین منظور، ما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت بروز آفت دهان، روزانه حداقل ۱ فنجان ماست در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ماست برای درمان آفت دهان

عسل

عسل به‌دلیل توانایی‌های ضد باکتری و ضد التهابی‌اش شناخته می‌شود. Healthline عنوان کرده که درمان آفت دهان با عسل امکان‌پذیر است و در بهبود زخم‌های دهانی نقش بسیار زیادی دارد. عسل می‌تواند درد، اندازه و قرمزی آن را بهبود ببخشد و به جلوگیری از عفونت‌های ثانویه هم کمک کند.

توجه داشته باشید که به نوزادان زیر ۱۲ ماهی که با آفت دهان مواجه می‌شوند، عسل ندهید چون باعث بوتولیسم نوزاد می‌شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به‌خاطر داشتن اسید لوریک بالا خواص ضد میکروبی بسیار زیادی دارد و نه‌تنها روی درمان زخم‌های ناشی از باکتری نقش دارد، بلکه از گسترش آن هم جلوگیری می‌کند. پیشنهاد ما این است که هر روز روغن نارگیل را روی زخم‌های خود بمالید.

رب انار

یکی از مرسوم‌ترین روش‌های بهبود زخم‌های دهانی، درمان آفت دهان با رب انار است که خواص ضد التهابی و باکتریایی بسیار زیادی دارد و جدا از درد، در کوچک‌تر شدن و رفع قرمزی زخم هم تأثیر می‌گذارد.

آب نمک

شست‌وشوی دهان با آب نمک یکی از محبوب‌ترین روش‌های خانگی انواع عفونت‌های دهانی به‌شمار می‌آید که می‌تواند به خشک شدن آفت دهان کمک شایانی کند. اگر به‌دنبال راهی برای درمان سریع آفت دهان کودک می‌گردید، هر چند ساعت یک بار به‌سراغ غرغره کردن آب نمک بروید.

آب نمک برای درمان آقت دهان

درمان دارویی آفت دهان چیست؟

برای درمان آفت دهان، محصولات بدون نسخه یا تجویزی‌ای وجود دارد که به کاهش علائم و بهبود سریع‌تر زخم کمک می‌کند. عموماً پزشکان برای درمان این بیماری به‌سراغ داروهای زیر می‌روند:

  • بنزوکائین که به‌عنوان یک بی‌حس‌کننده موضعی شناخته می‌شود.
  • دهانشویه‌های مختلفی که حاوی پراکسید هیدروژن، کلرهگزیدین یا دگزامتازون باشد.
  • پماد‌های کورتیکواستروئیدی مثل فلوسینونید، بکلومتازون یا هیدروکورتیزون همی سوکسینات
  • آنتی‌بیوتیک‌هایی که معمولاً برای زخم‌های عودکننده توصیه می‌شود، مثل داکسی سایکلین.
  • کوتریزاسیون که برای زخم‌های شدید پیشنهاد می‌شود و بافت آسیب‌دیده را می‌سوزاند.

جدا از این موارد، مکمل‌های ویتامینی مثل B Complex وجود دارند که برای درمان آفت دهانِ اشخاصی که کمبود مواد مغذی دارند، از سوی پزشک پیشنهاد می‌شود.

درمان آفت دهان در طب سنتی

در طب سنتی، کبد را عامل اصلی بروز آفت دهان می‌شناسند و به همین خاطر تمامی راه‌حل‌ها حول محور این عضو از بدن می‌چرخد. در ادامه به برخی از روش‌های درمان آفت دهان در طب سنتی اشاره می‌کنیم که می‌تواند تأثیر خوبی در بهبود زخم‌ و درد آن داشته باشد:‌

  • ضد عفونی کردن کبد از مواد مضر صفراوی که تغییر حالت داده است.
  • مصرف غذاهای سرخ‌کرده که چربی بسیار زیادی دارد، ممنوع شود.
  • دهان‌شویه‌های موضعی برای بهبود شرایط. مثلاً برای درمان آفت دهان با جوش شیرین که تعادل pH را باز می‌گرداند و می‌تواند التهاب را کم‌تر کند.
  • مصرف آب انار تازه، ترشاله، هلو، زردآلو، آلو بخارا، گشنیز، کاسنی و اسفرزه
  • انجام روش‌های مختلف خون‌گیری مثل حجامت
  • استفاده از آب‌زن حمام گیاهی که بدون مواد شوینده تهیه می‌شود.

برای درمان آفت دهان چه بخوریم؟

چه کار کنیم تا آفت نزنیم؟‌

با وجود این‌که هیچ راه مطمئنی برای پیش‌گیری از آفت وجود ندارد، شما می‌توانید روش‌های متفاوتی را جهت بهبود پیش بگیرید و خطر ابتلا به آن را اندکی کم‌تر کنید، مثل:

  • از غذاهای اسیدی، شور یا تند دوری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را به‌خوبی رعایت کنید. دوبار در روز با یک مسواک نرم، مسواک بزنید و هر روز حداقل یک بار از نخ دندان استفاده کنید.
  • با پزشک و متخصصی صحبت کنید تا ببینید که چه کمبودهای تغذیه‌ای بالقوه‌ای ممکن است داشته باشید.
  • تکنیک‌های کاهش استرس و مدیتیشن هم می‌تواند در کم‌تر شدن احتمال بروز آفت دهانی نقش داشته باشد.

رژیم‌های مخصوص کاهش و افزایش وزن لیمومی

بدون استپ وزنی

بدون گرسنگی

هماهنگ با داروهای مصرفی

متناسب با مزاج

مناسب محل کار

غذاهای ساده و در دسترس

درخواست مشاوره رایگان

سخن پایانی

آفت‌های دهانی اکثراً درد بسیار زیادی دارند و می‌توانند اذیت‌کننده باشند. مطمئناً این درد خوشایند نیست اما خطری محسوب نمی‌شود. برخلاف تبخال، آفت در مرحله اولیه عفونت نیست و از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند. بیش‌تر مردم در چنین شرایطی به‌سراغ داروهای بدون نسخه می‌روند تا بتوانند دردِ ناشی از آن را تسکین ببخشند و در یک بازه زمانی مشخص آن را درمان کنند.

با این حال، اگر علائم این زخم پس از خوردن مواد غذایی مختلف و مصرف داروها، بهبود پیدا نکرد، باید به‌سراغ یک پزشک و متخصص بروید تا بتوانید از روش‌های درمانی بهتری کمک بگیرید و علل و منشأ آن بیابی. راستی روش شما برای درمان خانگی آفت چیست؟

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد و بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Cleveland Clinic

Verywell Health

Times of India

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

13 نظر

  1. سلام دختر ۱۷ ماهه ی من آفت دهان زده و بسیار زیاد هست دکتر هم بردم فقط شربت داده اونا هم اثر نمیکنن ممنون میشم راه حل بدین

    1. ممنون که همراه لیمومی هستید
      میتونید از اب نمک استفاده کنید
      یا چای سیاه دم کرده و خنک شده رو غرغره کنید و همچنین میتونید ازکمپرس یخ استفاده کنید

    2. سلام برو دلروخانه بگو آفتن ژل میخوام یبار بزنی خیلی میسوزه ولی دوساعت بعدش راحت ݝذا بخور نهایتا دوبار بزنی یک روزه خوب میشه عالیه خودتون معطل ماست و نمک و غیره نکنید فقط آفتن ژل بگیرید

  2. سلام..چرا من هر دوهفته یک بار افت درمیارم شما نمیدونی دلیلش چیه!؟؟؟

      1. سلام من الان هشت روزه که افت دهان گرفتم ولی
        بزرگ بود الان گوچیک شده مونده
        لطفا راهنمایم کنید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب