15 خاصیت جادویی تخمه آفتابگردان برای سلامت بدن

خواص تخمه آفتابگردان برای سلامتی بدن

فهرست مطالب

تخمه آفتابگردان محبوب دل ایرانیان و خوراکی دورهمی‌ها و سینما رفتن‌هاست. شاید بیشتر ما این تخمه را با جوش‌زدن‌های بعدش بشناسیم، اما خواص تخمه آفتابگردان به قدری زیاد هست که خوردن آن را در میان‌وعده‌ها و حتی در دوران رژیم لاغری مدنظر قرار دهیم.

در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» همه چیزهایی که باید در مورد تخمه آفتابگردان بدانید را جمع کرده‌ایم تا از این به بعد با خیال راحت و دلی قرص از جذب فواید تخمه آفتابگردان آن را نوش جان کنید.

سوالات متداول

آیا تخمه آفتابگردان ما را چاق می‌کند؟
بله. کالری این دانه بالاست و زیاده‌روی در خوردن تخمه آفتابگردان می‌تواند باعث چاقی شود.
عوارض استفاده از تخمه آفتابگردان چیست؟
زدن جوش، کهیر، گرگرفتیگی از عوارض خوردن بیش از اندازه تخمه آفتابگردان است.
کالری تخمه آفتابگردان چه قدر است؟
هر ۳۰ گرم تخمه آفتابگردان معادل ۱۷۵ کالری دارد.
آیا مصرف تخمه آفتابگردان برای دوران بارداری مفید است؟
بله. مصرف متعادل تخمه آفتابگردان در بارداری می‌تواند از لخته‌شدن رگ‌ها جلوگیری کرده و رشد استخوان‌های جدید را بهبود ببخشد.

تخمه آفتابگردان و ارزش غذایی آن

تخمه آفتابگردان از میوه‌های گیاه آفتابگردان محسوب می‌شودکه در طعم‌های مختلف، به صورت مغزیجات با پوست و بدون پوست، خام یا بو داده تولید شده و در سالاد یا میان‌وعده مصرف می‌شود.

تخمه آفتابگردان حاوی آنتی اکسیدان‌ها و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت قلب و غیره کمک می‌کند.

خواص تخمه آفتابگردان برای سلامتی بدن

جدول ارزش غذایی تخمه آفتابگردان

اگر می‌خواهید درباره خواص تخمه آفتابگردان بیشتر بدانید بهتر است جدول زیر را با دقت مطالعه کنید چون ریز به ریز اطلاعات مفید آن را برایتان شرح داده‌ایم.

مواد معدنی

مقدار ارزش غذایی

کالری

163

چربی کل

14 گرم

چربی اشباع شده

1.5 گرم

چربی غیر اشباع چندگانه

9.2 گرم

چربی غیر اشباع تکی

2.7 گرم

پروتئین

5.5 گرم

کربوهیدرات

6.5 گرم

فیبر

3 گرم

ویتامین E

37 درصد از مصرف روزانه توصیه شده (RDI)

ویتامین B6

۱۱ درصد از مصرف روزانه توصیه شده

نیاسین

10 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

فولات

۱۷ درصد از مصرف روزانه توصیه شده

اسید پانتوتنیک

20 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

آهن

6 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

منیزیم

9 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

روی

۱۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده

مس

۲۶ درصد از مصرف روزانه توصیه شده

منگنز

۳۰ درصد از مصرف روزانه توصیه شده

سلنیوم

32 درصد از مصرف روزانه توصیه شده

خواص تخمه آفتابگردان

تحقیقات پزشکی درباره خاصیت آفتابگردان، این دانه را با بسیاری از فواید سلامتی  مرتبط می‌کند از جمله:

1. کمک به کبد چرب

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند از کبد در برابر آسیب‌ها محافظت کند. تخمه آفتابگردان منبعی مغذی و خوش طعم از این ویتامین مهم است. شما می‌توانید تخمه آفتابگردان را برای میان‌وعده روزانه انتخاب کنید یا آن را روی سالاد بریزید و در کنار غذا نوش جان کنید.

2. آنتی اکسیدان بالا

پزشکان با تحقیق روی گیاه آفتابگردان فهمیده‌اند که این دانه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی است. برای همین در کنار ویتامین E ، سلنیوم موجود در دانه آفتابگردان را منبع خوبی برای سلامت بدن معرفی کرده‌اند. این خاصیت آفتابگردان به محافظت از قلب، ماهیچه‌ها و مغز کمک زیادی می‌کند.

3. ضد باکتری و قارچ

از فواید تخمه آفتابگردان می‌توان به خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی این دانه اشاره کرد که از عفونت جلوگیری می‌کند. دانه آفتابگردان به خاطر داشتن اسیدهای چرب ضروری به‌ نام‌های لینولئیک، اولئیک و پالمیتیک التهاب، آکنه و زخم‌ها را به سرعت التیام و بهبود می‌بخشد.

4. تقویت سیستم ایمنی

تخمه آفتابگردان حاوی مواد معدنی و مواد مغذی مختلفی ازجمله روی و سلنیوم است که به بدن شما برای دفاع در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. وجود این مواد معدنی مزایایی مانند حفظ سلول‌های ایمنی، کاهش التهاب، پیشگیری و بهبود عفونت و تقویت کلی ایمنی را برای فرد به همراه دارد.

فواید تخمه آفتابگردان برای قلب

5. کمک به سلامت قلب

فشار خون بالا یکی از عواملی است که احتمال بیماری قلبی را بالا می‌برد و می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود. ترکیبی در تخمه آفتابگردان وجود دارد که آنزیمی را که باعث انقباض عروق خونی می‌شود، مسدود می‌کند.

در نتیجه، خوردن تخمه آفتابگردان می‌تواند به رگ‌های خونی شما کمک کند و فشار خون شما را کاهش دهد. همچنین منیزیم موجود در تخمه آفتابگردان نیز به کاهش سطح فشار خون کمک زیادی می‌کند.

به‌علاوه، تخمه آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع به ویژه اسید لینولئیک است. بدن شما از اسید لینولئیک برای ساخت یک ترکیب شبیه به هورمون استفاده می‌کند که رگ‌های خونی را شل کرده و باعث کاهش فشار خون می‌شود. این اسید چرب در کاهش کلسترول نیز تاثیر چشمگیری دارد.

6. کمک به قند خون

برخی از تحقیقات پزشکی از اثرات مفید تخمه آفتابگردان بر قند خون و دیابت نوع 2 صحبت می‌کند و اینطور به نظر می‌رسد که در بهبود بیماری دیابت تاثیرگذار است.

این مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که روزانه 1 اونس (30 گرم) تخمه آفتابگردان را به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم می‌خورند، در مقایسه با یک رژیم غذایی سالم بدون تخمه آفتابگردان، در عرض شش ماه قند خون ناشتای آنها را تا حدود 10 درصد کاهش می‌دهد.

فواید تخمه آفتابگردان برای قند خون

7. مواد معدنی بالا

با یک نگاه به جدول ارزش غذایی تخمه آفتابگردان متوجه حضور شگفت‌انگیز مواد معدنی مفید در این دانه خوشمزه خواهید شد. سلنیوم، منیزیم، روی و مس موجود در این دانه کوچک سرشار از خاصیت برای سلامت بدن است و هرکدام یک بخش از سلامتی ما را تضمین می‌کند.

8. کمک به افراد دیابتی

مطالعات پزشکی نشان می‌دهد که اضافه کردن تخمه آفتابگردان به غذاهایی مانند نان ممکن است به کاهش اثر کربوهیدرات‌ها بر قند خون منجر شود. پروتئین و چربی دانه‌ها سرعت خالی شدن معده را کمتر می‌کنند و اجازه می‌دهند قند به تدریج از کربوهیدرات‌ها آزاد شود. با این حساب شما مدت زمان بیشتری سیر می‌مانید.

9. پیشگیری از سرطان

احتمالا برای شما هم عجیب است که بدانید یکی از خواص تخمه آفتابگردان، پیشگیری و درمان برخی از سرطان‌هاست. فیتوکمیکال‌های موجود در تخمه آفتابگردان عملکردهای شناختی را تقویت کرده و کلسترول بد را کاهش می‌دهد.

این ترکیبات شیمیایی که به صورت طبیعی در تخمه آفتابگردان وجود دارد، از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری و به مبارزه با سرطان روده بزرگ، پروستات و سینه کمک خوبی می‌کند.

تخمه آفتابگردان برای کاهش استرس

10. کاهش استرس

تخمه آفتابگردان سرشار از پروتئین و ویتامین‌های گروه B است که غدد فوق کلیوی را سالم نگه می‌دارد. همین امر باعث می‌شود که بدن شما به طور طبیعی نسبت به موقعیت‌های استرس‌زا پاسخ دهد و سطح استرس شما را پایین بیاورد.

11. خاصیت ضد افسردگی

تحقیقات نشان داده است که مصرف میان وعده‌هایی مانند آفتابگردان، کنجد و تخمه کدو تنبل می‌تواند نسبت تریپتوفان به کل پروتئین را در رژیم غذایی افزایش دهد. همین امر باعث می‌شود که خلق و خوی شما در طول دوران رژیم بهتر و از بروز افسردگی پیشگیری شود.

12. مفید برای تیروئید

سلنیوم ماده‌ای است که در کنترل و بهبود بیماری تیروئید نقش مهمی ایفا می‌کند. از آنجایی که تخمه آفتبگردان یک منبع مغذی از سلنیوم است، خوردن این دانه می‌تواند در بهبود بیماری تیروئید کمک‌کننده باشد.

تخمه آفتابگردان برای پوست

13. مفید برای پوست

مصرف تخمه آفتابگردان برای پوست مفید است زیرا باعث درخشندگی پوست می شود. اسیدهای اولئیک و لینولئیک موجود در تخمه آفتابگردان به تشکیل کلاژن و الاستین کمک می‌کنند، برای همین با مصرف به اندازه این دانه می‌توانید پوستی زیباتر داشته باشید. همچنین دانه آفتابگردان باعث تسریع بهبود زخم‌های سطحی روی پوست می‌شود.  

14. بهبود سلامت مغز

تخمه آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب تک و چند اسید چرب غیراشباع است. همچنین این دانه چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین E، ویتامین C، B1، B3، B5، B6، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، روی، تریپتوفان و سلنیوم دارد. وجود این مقدار از مواد مغذی سلامت مغز شما را تضمین می‌کند.

15. افزایش میزان انرژی

خوب است بدانید که خوردن تخمه آفتابگردان علاوه‌بر اینکه انرژی شما را بالا می‌برد، به حفظ آن برای بلندمدت هم کمک می‌کند. سطوح بالای پروتئین، ویتامین B و سلنیوم موجود در تخمه آفتابگردان می‌توانند به شما در حفظ انرژی کمک کنند. همچنین تیامین این دانه گیاهی می‌تواند به شما کمک کند غذا را به انرژی تبدیل کنید و در طول روز فعال‌تر بمانید.

مضرات مصرف آفتابگردان چیست؟

مصرف زیاد تخمه آفتابگردان ممکن است باعث استفراغ، معده درد و یبوست شود. همچنین افرادی که به تخمه آفتابگردان حساسیت دارند ممکن است علائمی مانند بثورات، مشکلات تنفسی، تورم و خارش اطراف دهان را نشان دهند. علاوه بر این تخمه آفتابگردان سرشار از کالری است و مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به افزایش وزن شود.

طبع تخمه آفتابگردان چیست؟

در طب سنتی و گیاهی طبع تخمه آفتابگردان را گرم و خشک دسته‌بندی کرده‌اند. به خاطر همین است که مصرف زیاد آن برای افرادی که صفراوی هستند، توصیه نمی‌شود. خوردن این دانه به خاطر طبع گرمی که دارد باعث بروز جوش، گرگرفتگی و کهیر نیز خواهد شد.

نقش تخمه آفتابگردان در رژیم لاغری

اگر در دوران رژیم غذایی هستید و برای رسیدن به یک اندام زیبا و سلامت جسمی، برنامه غذایی دارید بهتر است که در خوردن دانه آفتابگردان زیاده‌روی نکنید. برای اینکه از خواص تخمه آفتابگردان بی‌بهره نمانید، توصیه ما این است که مقداری از تخمه را روی سالاد بریزید و میل کنید.

همچنین می‌توانید از نان‌هایی غنی شده با تخمه آفتابگردان برای وعده‌های صبحانه استفاده کنید یا مقداری از دانه خام آن را به‌صورت آجیلی در میان‌وعده نوش جان کنید.

فواید تخمه آفتابگردان برای سلامتی بدن

جمع بندی

تخمه آفتابگردان سرشار از خواص مفید برای سلامت بدن، پوست و لاغری است. این دانه کالری بالایی دارد، اما به سبب وجود مواد مغذی و پروتئین بالا ، خوردن آن را در دوران رژیم توصیه می‌کنند.

تخمه آفتابگردان نیز می‌تواند برخی از واکنش‌های آلرژيک را در شما به وجود بیاورد، پس اگر بعد از خوردن آن دچار آسم، تورم دهان، خارش دهان، تب، بثورات پوستی، ضایعات، استفراغ و آنافیلاکسی شدید به پزشک مراجعه نمایید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

verywellhealth

healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب