خواص سویق جو دوسر برای لاغری چیست؟ + طرز تهیه

خواص سویق جود دوسر

فهرست مطالب

دنبال راه‌های ساده و طبیعی برای لاغر شدن هستید؟ هوس غذای سالم و خوشمزه‌ برای وعده صبحانه کرده‌اید؟ آیا دوست دارید از خواص فوق‌العاده گیاهان دارویی بهره‌مند شوید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، احتمالا نام سویق جو دوسر برای لاغری را شنیده باشید.

سویق جو دوسر یک نوع غلات است که از جو دوسر به دست می‌آید. جو دوسر نوعی جو است که از آن برای تولید آرد، نان و ... استفاده می‌شود. سویق جو دوسر چندین خصیصه باارزش دارد که کمک می‌کند سریع‌تر و راحت‌تر لاغر شوید.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی هر آنچه درباره سویق جو دوسر برای لاغری لازم دارید را به شما خواهیم گفت. اگر دچار اضافه وزن هستید و تناسب اندام برای شما اهمیت دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

سوالات متداول

جو دوسر چیست؟
جو دوسر، نوعی غلات کامل و از خانواده گندمیان است. این محصول به عنوان بهترین و مقوی‌ترین شکل جو شناخته می‌شود. زمان پخت جو دوسر بالا است. به همین علت اکثر افراد ترجیح می‌دهند برای صرفه‌جویی در زمان و راحتی، از جو دوسر پرک استفاده کنند که زمان پخت کوتاه‌تری دارد.
سویق جو دوسر چیست؟
سویق ماده‌ای خوراکی و به شکل پودر است که در نتیجه تفت دادن و آسیاب کردن دانه‌های مختلف به دست می‌آید. سویق جو دوسر هم از آسیاب کردن و تفت دادن دانه‌های جو به دست می‌آید.
سویق جو دوسر چه تاثیری برای لاغری دارد؟
مهم‌ترین خاصیت جو دوسر برای لاغری فیبر بالای آن است. فیبر باعث می‌شود که فرد برای مدت طولانی‌تری سیر بماند و اشتهای کاذب پیدا نکند. علاوه بر این سویق جو دوسر به تامین انرژی و افزایش چربی‌سوزی هم کمک می‌کند.
چه افرادی نباید از سویق جو دوسر استفاده کنند؟
زنان باردار، افرادی که به گندم و گلوتن حساس هستند و افرادی که مشکلات گوارشی مثل کولیت، آپاندیسیت، تورم کیسه صفرا، پولیپ معده و کیست تخمدان دارند، حتما باید مجور مصرف سویق جو دوسر را از پزشکشان بگیرند.

سویق جو دوسر چیست؟

سویق چیست؟ سویق یک ماده خوراکی پودری است که از تفت دادن و آسیاب کردن دانه‌های مختلف به دست می‌آید. این دانه‌ها می‌توانند از غلات، حبوبات، هسته میوه‌ها و گاهی خود میوه‌ها باشند.

سویق دارای خواص و فواید زیادی برای بدن است و نه تنها به‌عنوان غذا، بلکه به‌عنوان دارو هم استفاده می‌شود. هر نوع سویق باتوجه به ترکیباتی که دارد، به تقویت بدن، رشد کودکان، وزن گیری جنین، درمان پوکی استخوان، کاهش قند خون، رفع یبوست و اسهال کمک می‌کند. سویق را می‌توان به‌صورت خشک یا با شیر، ماست یا آب خورد.

جودوسر

خواص سویق جو دوسر برای لاغری چیست؟

بله، دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد که جودوسر برای لاغری فواید بسیاری دارد. در ادامه این بخش به بررسی تک تک این دلایل می‌پردازیم:

دلیل اول: فیبر بالا

سویق جو دوسر فیبر بسیار بالایی دارد و باعث کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری طولانی مدت می‌شود. به همین دلیل به لاغری کمک می‌کند. فیبر یک نوع کربوهیدرات است که قابل هضم نیست و در روده‌ها به حالت ژلاتینه‌ در می‌آید. این باعث می‌شود که غذا در معده و روده‌ها بماند و در طولانی مدت احساس سیری داشته باشید.

فیبر قند خون را به‌آرامی بالا می‌برد و از نوسانات قند خون جلوگیری می‌کند. این عوامل باعث می‌شود شما کم‌تر احساس گرسنگی داشته باشید؛ در نتیجه کم‌تر غذا بخورید و کالری کم‌تری دریافت کنید.

دلیل دوم: افزایش چربی‌سوزی

سویق جو دوسر هورمونی ترشح می‌کند که باعث چربی سوزی می‌شود. بتاگلوکان یک نوع فیبر حلال در آب است که در جو دوسر وجود دارد. این فیبر با تحریک گیرنده‌های خاص در روده‌ها، باعث تولید هورمون “Glucagon-like-peptide-1” می‌شود. این هورمون چندین تأثیر برای لاغر شدن دارد:

  • باعث احساس سیر شدن و کاهش اشتها می‌شود.
  • باعث تقویت عضلات پانکراس و تولید بیشتر انسولین می‌شود.
  • باعث سوزاندن چربی‌های ذخیره شده در بدن و تبدیل آن‌ها به انرژی می‌شود.

اوتمیل جودوسر

دلیل سوم: تامین انرژی

minervanaturalhealth می‌گوید که سویق جو دوسر تأمین کننده انرژی مورد نیاز بدن است و کاری می‌کند که شما در طول رژیم لاغری، احساس خستگی و ضعف نکنید. این خوراکی مناسب لاغری، حاوی کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامت بدن ضروری هستند.

این مواد باعث می‌شوند بدن انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه داشته باشد و از خستگی، ضعف، کم خونی، عفونت‌ها و بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه سویق جو دوسر برای لاغری

شما می‌توانید سویق جو دو سر را از فروشگاه‌های مواد غذایی ارگانیک به صورت آماده تهیه کنید. اما اگر می‌خواهید به عنوان اوتمیل رژیمی برای صبحانه از جود دوسر استفاده کنید باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. جوها را بشویید و اجازه دهید خشک شوند؛
  2. آن‌ها را در قابلمه بریزید تا تفت بخورند (هیچ روغنی نباید به آن‌ها اضافه شود)؛
  3. بعد از اینکه جوها تفت خوردند، آن‌ها را در آسیاب بریزید تا کاملا پودر شوند.

سویق جو برای لاغری

میزان و نحوه مصرف سویق جو دوسر برای لاغری

خانم‌ها و آقایان بزرگ‌سال می‌توانند بدون محدودیت از سویق جو دوسر برای لاغری استفاده کنند. میزان توصیه شده ۲ یا ۳ قاشق غذاخوری در ۲ یا ۳ نوبت مختلف روز است. اگر با هدف تقویت عمومی بدن می‌خواهید از آن استفاده کنید، باید یک دوره ۴۰ روزه مصرف منظم داشته باشید. نکته جالب اینجا است که بعد از ۳ یا ۴ روز که از استفاده شما می‌گذرد، متوجه تغییراتی بدنتان می‌شوید.

جایگاه سویق در طب ایرانی و اسلامی

روایات مختلفی در زمینه مصرف انواع سویق، ازجمله سویق جو دو سر وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • امیر المؤمنان (ع) فرمودند: بهترین سحری برای روزه دار خوردن سویق است با خرما.
  • امام رضا (ع) می‌فرمایند: سویق را به نیت درمان هر بیماری که بخورید مفید است.
  • امام صادق (ع) فرمودند: سویق، تلخه را از تن و بلغم را از معده کاملاً جدا می‌کند و ۷۰ گونه بلا را دور می‌سازد.
  • روایتی از امام صادق (ع) داریم که می‌فرمایند: به کودکان سویق بدهید که گوشت را می‌رویاند و استخوان را محکم می‌سازد.
  • امام کاظم (ع) فرمودند: همانا سویق همراه با وحی از آسمان نازل شد.

سویق جو در طب سنتی

چه کسانی نمی‌توانند از سویق جو دوسر برای لاغری استفاده کنند؟

به‌طورکلی سویق جو دوسر یک ماده خوراکی سالم و مفید است که خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. اما ممکن است برخی از افراد به دلایل مختلف نتوانند از آن برای لاغری بهره ببرند. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • آلرژی به گندم یا گلوتن: بعضی از افراد به گندم یا گلوتن حساس هستند و مصرف سویق جو دوسر باعث عوارض گوارشی و التهابی می‌شود.

جودوسر برای لاغری شکم

  • بارداری و شیردهی: زنان باردار و شیرده نباید از سویق جو دوسر برای لاغری استفاده کنند. زیرا ممکن است باعث کاهش کالری و مواد مغذی لازم برای رشد و تغذیه جنین یا نوزاد شود.
  • بعضی از بیماران: افرادی که به بعضی از بیماری‌ها مبتلا هستند نباید سویق جو دوسر را در رژیم غذایی خود قرار دهند. به‌عنوان‌مثال افراد دچار کولیت، کروهن، آپاندیسیت، پیش آپاندیسیت، کیست تخمک، پولیپ روده، تورم روده، تورم پروستات، تورم کیسه صفرا، سیلیاک و … نباید سویق جو دوسر بخورند.
کلام آخر

در این مقاله، به بررسی خواص سویق جو دوسر برای لاغری پرداختیم. سویق جو دوسر یک خوراکی مفید است که باعث کاهش اشتها، تحریک چربی سوزی و تأمین انرژی بدن می‌شود.

راه‌های مختلفی برای مصرف آن وجود دارد؛ مثلا می‌توانید آن را به صورت پودر، همراه با ماست یا شیر میل کنید. البته حواستان باشد که این خوراکی نمی‌تواند به‌تنهایی باعث لاغری شود، بلکه باید به‌عنوان یک عنصر تکمیلی در یک رژیم لاغری سالم و متعادل قرار بگیرد.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. تشکر میکنم بابت توضیحات خوب شما
    اگر ممکنه مصارف دیگری از جو دوسر بنویسید.

    1. سلام فریبا عزیز
      طرز تهیه اوتمیل‌های رژیمی با جودوسر را در بلاگ منتشر کردیم
      ممنون از توجه شما

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب