کاهش وزن سریع؛ دروغ یا واقعیت؟!

لاغری سریع

فهرست مطالب

«چقدر چاقی!» اگر تلخ‌ترین دو کلمه دنیا نباشد، قطعا برای برخی از آدم‌ها غمگین‌ترین حالت دنیاست. حتما دور و بر شما هم هستند آدم‌هایی که با مشکل اضافه وزن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و همیشه به دنبال روش‌های آسان لاغری و رژیم‌های کوتاه‌مدت کاهش وزن سریع بوده‌اند.

تبلیغ‌های تلویزیونی هم عمدتا با همین وعده‌ها به سراغ مخاطبان خودشان می‌روند؛ در کمترین زمان لاغر شوید، رازهای لاغری که تا حالا نمی‌دانستید، سریع‌ترین روش کاهش وزن و… همگی تیتر تبلیغات زرد و مشکی تبلیغاتی است که روح و روان شما را نشان گرفته بدون اینکه هیچ تحقیق یا شواهد علمی پشت روش‌هایشان باشد.

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که وقت کمی دارید و می‌خواهید هرچه سریع‌تر لاغر شوید، این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» متعلق به شماست. در ادامه این مطلب به سراغ موشکافی روش‌های کاهش وزن سریع رفته‌ایم تا بدانیم کدام یک موثر است و کدام یکی را باید با ماژیک قرمز خط زد.

کاهش وزن سریع؛ با سه شماره لاغر شوید!

مردم به دلایل بی‌شماری برای کاهش وزن تلاش می‌کنند. بسیاری در دام رژیم‌های مد روز می‌افتند که خبر از نتایج واقعی سریع می‌دهد، درحالیکه ممکن است خلاف آن اتفاق بیفتد و به‌جای اینکه در کمترین زمان لاغر شوید، وزنتان اضافه شود.

بگذارید قبل از اینکه به سراغ تحلیل و بررسی هر روشی برویم یک نکته را یادآور شویم که کاهش وزن درست و اصولی، یک شبه اتفاق نمی‌افتد و برای ماندن در وزن ایده‌آل هم باید در مسیر رژیم غذایی ثابت‌قدم باشید. همچنین نباید از کمک متخصصان غافل شوید.

چرا کاهش وزن سریع، بهترین راه‌حل نیست؟

شاید عبارت “۱۰ کیلو کاهش وزن در ۱۴ روز” برای شما هم جذاب باشد، اما دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این عبارت فقط درحد یک تیتر جذاب است و می‌تواند به همین اندازه و سرعت شما را چاق کند!

اول اینکه، وقتی افراد به سرعت و از طریق رژیم‌های غیرعادی یا سخت وزن کم می‌کنند، معمولاً نمی‌توانند آن را حفظ کنند. این افراد بیشتر از اینکه چربی بسوزانند، توده عضلانی و آب از دست می‌دهند؛ برای همین لاغری‌شان بلندمدت نیست.

حفظ عضله هنگام کاهش وزن امری بسیار مهم است، زیرا نقشی کلیدی در متابولیسم ایفا می‌کند. عضله به شما کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانید؛ اما وقتی خیلی سریع وزن کم کنید، عضله‌تان را از دست می‌دهید و بدن‌تان کالری‌سوزی را کاهش می‌دهد. کاهش وزن سریع حتی می‌تواند باعث کند شدن دائمی سوخت‌وساز بدن شما شود.

دلیل دوم که طبق تحقیق بر دو گروه در استرالیا انجام شده بود نشان می‌داد که هنگام کاهش وزن با روش‌های سریع، اشتهای فرد بیشتر می‌شود؛ درنتیجه رسیدن به وزن ایده‌آل از طریق کم‌خوری یا رژیم لاغری را سخت‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا لاغری برای خانم‌ها سخت‌تر است؟ 

روش بدن برای سوخت‌وساز اینگونه است که به ازای هر ۵۰۰ گرمی که از دست می‌دهید، ۱۰۰ کالری بیشتر بخورید! رژیم‌های غذایی عمدتاً با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و گزاره‌های علمی، برنامه موردنیاز بدن شما را در اختیارتان می‌گذارند.

در چنین شرایطی فرد بدون گرفتن نظر مشاور و پزشک متخصص متغذیه، در کمترین زمان می‌خواهد بیشترین وزن را کم کند که تقریباً امری غیرممکن است؛ حداقل دربلندمدت!

برنامه غذایی برای لاغری

روش‌های لاغری سریع در ۶ مرحله

اگر با همه این تفاسیر هنوز قانع نشده‌اید که باید برای لاغر شدن، برنامه بلندمدت داشته باشید، در ادامه چند روشی که با آن‌ها می‌توانید مسیر کاهش وزنتان را سرعت ببخشید معرفی کرده‌ایم:

  • پروتئین، چربی و سبزیجات بخورید

سعی کنید در هر وعده غذایی از انواع غذاها استفاده کنید. برای متعادل کردن بشقاب، وعده‌های غذایی شما باید حاوی پروتئین، چربی، سبزیجات و کربوهیدرات باشد.

  • ورزش کنید

برای اینکه لاغر شوید و لاغر بمانید بهترین روش ورزش است؛ البته گرفتن رژیم در کنار ورزش می‌تواند تاثیری چند برابری داشته باشد و به کاهش وزن شما سرعت بیشتری بدهد. بهتر است ورزش‌های هوازی را با تمرین‌های سرعتی انجام دهید. پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری یا شنا ورزش‌های توصیه‌شده برای لاغری است.

  • فیبر بیشتری بخورید

فیبر به آرامی در دستگاه گوارش حرکت می‌کند و می‌تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، نان و حبوبات را به برنامه تغذیه‌تان اضافه کنید و در بلندمدت شاهد کاهش اشتها، حجم غذا و وزنتان باشید.

  • با هوشیاری غذا بخورید

شاید به نظرتان مسخره بیاید اما داشتن درک خوب از واکنش بدن شما به غذا و خوردن می‌تواند به شما کمک کند که پرخوری نکنید. این امر که به‌عنوان آگاهانه غذا خوردن شناخته می‌شود شامل آهسته‌تر غذا خوردن است. همچنین سعی کنید در حین غذا خوردن، حواس‌پرتی را به حداقل برسانید تا مدت زمان سرو غذا زیاد نشود.

یاد بگیرید که تشخیص دهید چه زمانی گرسنه هستید و چه زمانی به دلایل احساسی مانند پرخوری ناشی از استرس، هوس غذا می‌کنید. در چنین شرایطی غذا را در زمان مناسب به بدنتان می‌رسانید و جلوی اضافه‌تر خوردن غذا را می‌گیرید.

  • هیدراته بمانید

قبل از غذا آب بخورید. نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند با کاهش مصرف مواد غذایی همراه باشد و به کاهش وزن شما کمک کند. آب، کمک می‌کند که چربی‌سوزی بیشتری داشته باشید. همچنین به حذف مواد زائد بدن و هیدراته ماندن در حین ورزش کمک می‌کند. این موارد نیز در افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن در بلندمدت تاثیرگذارند.

بیشتر بخوانید: رژیم آب درمانی چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟
  • خواب کافی را از قلم نیندازید.

علاوه بر تغییر رژیم غذایی و ورزش، خواب کافی در هر شبانه‌روز، تاثیر مفیدی در کاهش وزن دارد. یک مطالعه نشان داد افرادی که به طور منظم کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، نسبت به افرادی که بیشتر می‌خوابند، احتمال بیشتری دارد که دچار چاقی شوند. به‌علاوه کم‌خوابی ممکن است سطح هورمون‌هایی که گرسنگی و اشتها را کنترل می‌کنند، تغییر دهد.

روش لاغری سریع

کالری کمتر دلیل کاهش وزن سریع نیست!

بسیاری از افراد وسواس شمارش کالری دارند؛ یعنی تا زمانی که به وزن ایده‌آلشان نرسند کالری تمام خوراکی‌ها را حساب می‌کنند تا مبادا از میزان مجاز مصرف روزانه‌شان بیشتر شود. بهتر است بدانید تا زمانی که از یک رژیم غذایی متعادل سرشار از پروتئین، چربی و سبزیجات پیروی می‌کنید، نیازی به شمارش کالری‌ها نیست.

شمردن کالری‌ها به خودی خود امر بدی نیست، اما نباید به یک معیار ثابت برای کاهش وزنتان تبدیل شود. خوردن کالری بسیار کم می‌تواند برای کاهش وزن خطرناک و کمتر موثر باشد. سعی کنید بر اساس توصیه متخصص تغذیه کالری خود را به میزان درست و پایدار کاهش دهید.

کاهش وزن سریع

جمع بندی

webmd می‌گوید که کاهش وزن سریع همان رویایی است که همه افرادی که مشکل اضافه وزن دارند در خواب و بیداری دچارش هستند. برخی می‌خواهند با روش‌های زودبازده و برخی ترجیح می‌دهند در زمان طولانی‌تری لاغر کنند؛ اینکه شما جزء کدام دسته هستید، روند کاهش وزن شما را مشخص می‌کند.

روش‌های کاهش وزن سریعی که در تبلیغات با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، عمدتاً کارآمد نیستند؛ چراکه از یک برنامه غذایی درست و اصولی پیروی نمی‌کنند. در نتیجه ممکن است شما تاثیر معکوسی از رژیم بگیرید و به‌جای اینکه لاغر کنید، چاق شوید.

برای کاهش وزن سریع بهتر است حتما با مشورت متخصص تغذیه یک رژیم غذایی دریافت کنید. بشقاب غذای شما باید با پروتئین، چربی، کربوهیدرات و سبزیجات چربی سوز تکمیل شده باشد. در کنار رژیم‌های لاغری، ورزش عنصر سرعت‌دهنده به کاهش وزن است. خواب کافی، کنترل استرس و غذا خوردن آگاهانه نیز روش‌های بعدی هستند.

اگر به‌دنبال روش‌های سریع لاغری هستید، رژیم‌های لیمومی کار شما را راحت‌تر می‌کند. چراکه در ابتدا درباره تمامی شرایط شما سوال می‌پرسند و با مشورت متخصص هر بخش یک برنامه‌ غذایی اصولی به شما می‌دهند که در آن هم ورزش پیاده‌روی گنجانده شده و هم غذاهای مورد‌علاقه‌تان؛ پس زودتر از آنچه فکرش را می‌کنید لاغر شوید.

نکته 1: این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و برای اجرای آن، باید با یک متخصص مشورت کنید.

نکته 2: چنانچه در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، تمام موادغذایی موردنیاز شما در برنامه ذکر شده است و باید مطابق برنامه‌تان عمل کنید.

منابع:

medicalnewstoday

healthline

forbes

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب