۱۱ دلیل که موجب شکست در رژیم لاغری می‌شود

شکست در رژیم لاغری

فهرست مطالب

اگر یک شخص را ببینیم که در بازه زمانی کوتاه، وزن زیادی کم کرده، با خودمان می‌گوییم که کاری ندارد؛ ما هم می‌توانیم. اما اصل داستان را زمانی حس می‌کنیم که قدم‌هایی برای لاغری برمی‌داریم؛ در این نقطه انقدر با موانع و موضوعات مختلف مواجه می‌شویم که در نهایت به خودمان می‌آییم و می‌بینیم که نه‌تنها لاغر نشدیم؛ بلکه خسته شدیم. به‌راستی، دلایل شکست در رژیم لاغری چه می‌تواند باشد؟

بخشی از این دلایل، به دیدگاه ما به شکست بستگی دارد؛ در واقع ما در پروسه لاغری، با مشکلاتی مواجه می‌شویم و احساس می‌کنیم که در حال شکست خوردن هستیم، درحالی که این‌گونه نیست. گاهی اوقات فرایند لاغری را به‌خوبی جدی نمی‌گیریم. 

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم به شکلی موشکافانه‌تر به دلایل شکست در رژیم لاغری اشاره کنیم و به شرح هرکدام از این دلایل بپردازیم. 

 در حال کاهش وزن‌اید، اما نمی‌دانید

اشکالی ندارد اگر برای چند روز (یا حتی هفته) احساس کنید که وزنی کم نمی‌کنید چرا که معنی این اتفاق، لزوما از دست ندادن چربی نیست. ترازو در بسیاری از مواقع ممکن است ما را گول بزند و رژیم غذایی و برنامه ورزشی شما در واقع عملکرد خوبی داشته باشد. 

بهتر است به‌جای استفاده از ترازو، هر ماه دور کمر و یا حتی چربی بدن‌تان را اندازه‌گیری کنید. 

بیش از حد غذا می‌خورید

بسیاری از اشخاصی که شکست در رژیم لاغری را تجربه می‌کنند، میزان غذای زیادی می‌خورند و نمی‌دانند که کالری مصرف‌شده‌شان، چقدر است. این موضوع می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، از جمله: 

پرخوری عامل شکست در رژیم لاغری

اندازه‌گیری نکردن آن‌چه می‌خورید

مطالعات نشان داده که پیگیری و اندازه‌گیری غذایی که مصرف می‌کنید، کمک بسیار زیادی به کاهش وزن می‌کند. به‌طور کلی، پیشنهاد می‌کنیم در دفتری به‌طور مداوم، وعده‌های غذایی و هرچیزی که در طول روز می‌خورید را بنویسید. 

البته، از طرفی هم، اگر با اختلالاتی در خوردن غذا مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از این روش استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است از آن‌طرف بام به پایین پرت شوید و کالری مصرفی‌تان را تا حد خطرناکی پایین بیاورید.

پرخوری می‌کنید

پرخوری یعنی مقادیر بسیار زیادی از مواد غذایی را خیلی سریع بخورید؛ مقادیری که بیش‌تر از نیاز بدن‌تان است. این موضوع برای مواد غذایی سالم هم صدق می‌کند. به عنوان مثال، مصرف زیاد آجیل یا شکلات تلخ هم می‌تواند از کاهش وزن شما جلوگیری کند. 

غذایتان را سریع می‌خورید

 ممکن است در محل کار باشیم و بخواهیم سریعاً به‌کاری برسیم، جایی برویم و مجبور شویم غذایمان را سریع بخوریم و وسایل را جمع کنیم یا حتی عادت به سریع غذا خوردن داشته باشیم. 

بیشتر بخوانید: رازهای ناگفته درباره رژیم لاغری سریع و بدون بازگشت

اما تحقیقات ثابت کرده که قدرت‌مندترین ابزار در کاهش وزن، آگاهانه غذا خوردن است. در واقع، کاهش سرعت، خوردن بدون حواس‌پرتی، مزه کردن و لذت بردن از هر لقمه غذایی‌ای که می‌خورید، سیگنال‌هایی طبیعی به مغز می‌رساند و بدن به این نتیجه می‌رسد که شما به اندازه کافی سیر شده‌اید. 

 به اندازه کافی پروتئین مصرف نمی‌کنید

پروتئین یک ماده مغذی برای کاهش وزن است. تحقیقات نشان داده که رژیم‌های غذایی‌ با پروتئین بالا، می‌تواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کمک کنند. این ماده روی هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها مثل گرلین تأثیر می‌گذارد و احساس سیری بیش‌تری در افراد ایجاد می‌کند. 

جدا از این موضوع هم، مصرف پروتئین از بازیابی وزن از دست رفته‌تان، جلوگیری می‌کند. به همین خاطر هم، اگر شکست در رژیم لاغری اعصاب‌تان را به‌هم ریخته، این احتمال وجود دارد که پروتئین مصرفی‌ در برنامه‌تان پایین است. 

سبزیحات تازه در رژیم لاغری

غذاهای کامل نمی‌خورید

همان‌طور که پرخوری مهم است، کیفیت غذایی که می‌خورید هم اهمیت دارد. خوردن غذاهای کامل نه‌تنها به سلامتی شما می‌کند، بلکه در تنظیم اشتهایتان هم نقش دارد. pubmed نشان می‌دهد شکست در رژیم لاغری رخ نمی‌دهد اگر  از غذاهای کامل، و غیرفرآوری شده استفاده شود.

 به اندازه کافی تمرین نمی‌کنید

با پا روی پا گذاشتن یا حتی رعایت کردن یک رژیم غذایی، لزوما نمی‌توانید وزن‌تان را به خوبی کم کنید و لاغر شوید؛ ورزش منظم نقش مهمی در کاهش وزن دارد. تحقیقات انجام‌شده در این‌باره نشان می‌دهد که تمرینات هوازی و مقاومتی می‌توانند به لاغر شدن هرچه سریع‌تر اشخاص کمک کنند. 

البته که ورزش هم به تنهایی منجر به لاغری نمی‌شود؛ به‌نوعی می‌توانیم تمرینات ورزشی و رژیم غذایی را مکمل هم بدانیم.یکی از خوبی‌های رژیم لاغری لیمومی، تکیه کردن آن بر برنامه غذایی شما است؛ در واقع، شما بدون نیاز به انجام تمرینات ورزشی در مدت زمانی مشخص با یک برنامه اصولی که توسط متخصصان ما تهیه شده، می‌توانید وزن‌تان را کاهش دهید. 

بیشتر بخوانید:  23 رژیم لاغری برتر دنیا کدامند؟

 نوشیدنی‌های قنددار مصرف می‌کنید

نوشیدنی‌های قندی عموما به عنوان محصولاتی بسیار چاق‌کننده شناخته می‌شوند. البته ما در این‌جا فقط درباره نوشابه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا صحبت نمی‌کنیم؛ این موضوع برای خیلی از اقلام سوپرمارکت‌ها مثل آب‌میوه‌ها یا آب‌ویتامینه‌ها هم صدق می‌کند. 

نوشیدنی قند دار در رژیم

 خوب نمی‌خوابید

یکی از مهم‌ترین عوامل در سلامت جسمی و روانی در هر شخص، خوب خوابیدن است. pubmed می‌گوید که کم‌خوابی عاملی مهم در شکست در رژیم لاغری محسوب می‌شود و حتی از آن طرف زیاد خوابیدن، تأثیر بسیار زیادی روی چاقی می‌گذارد. مقدار ایده‌آل خواب توصیه‌شده برای بزرگ‌سالان، ۷ الی ۸ ساعت، برای نوجوانان ۸ تا ۱۰ ساعت و برای کودکان و نوزادان، ۹ الی ۱۶ ساعت است. 

 میزان کربوهیدرات مصرفی‌تان بالا است

تحقیقات نشان می‌دهد که در رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، اشخاص کاهش وزن بیش‌تری را تجربه می‌کنند. البته که این موضوع بیش‌تر برای ۶ تا ۱۲ ماه اول رژیم غذایی‌تان صدق می‌کند و بعد از آن، کم‌تر به چشم می‌آید. 

 اغلب در حال غذا خوردن‌اید

یک افسانه‌ای دست‌به‌دست بین مردم چرخیده و همه باور کرده‌اند که داشتن وعده‌های غذایی زیاد، اما کوچک در طول روز، می‌تواند به کاهش وزن منجر شود. مطالعات ثابت کرده که این موضوع حقیقت ندارد و روش‌های روزه‌داری متناوب که در آن، شما برای بازه زمانی طولانی‌ای غذا نمی‌خورید، اثرگذاری بیش‌تری در لاغری افراد دارد. 

البته که خوردن میان‌وعده‌های سالم می‌تواند در لاغری‌تان تأثیر بگذارد اما این‌که بخواهید وعده‌های غذایی سنگین‌تان را در طول روز تقسیم کنید و با اندک‌اندک‌خوردن‌شان، به این فکر کنید که کی لاغر می‌شوید، اشتباه است.

 به اندازه کافی آب نمی‌نوشید

اگر بدن‌تان در طول روز، هیدراته بماند، متابولیسم آن هم افزایش پیدا می‌کند و وزن‌تان کم‌ می‌شود. یکی از راه‌هایی که بتوانید بدن‌تان را هیدراته نگه دارید، آب خوردن است. متاآنالیزی در این‌باره نشان داده که افزایش مصرف آب می‌تواند میانگین کاهش وزن را به ۵.۱۵ درصد برساند.

در نتیجه، اگر شکست در رژیم لاغری کلافه‌تان کرده، پیشنهاد می‌کنیم مصرف آب در طول روز را بیش‌تر کنید. 

هیدراته بودن در رژیم

در نهایت، انتظارات‌تان با واقعیت هم‌سو نیست

بیاید این واقعیت را بپذیرید که وزن کم کردن، یک فرایند کند و طاقت‌فرسا است که صبر زیادی می‌طلبد. اگرچه در ابتدا شما ممکن است احساس کنید که وزن زیادی کم‌ کرده‌اید، اما در ادامه این روند کندتر و سخت‌تر می‌شود. 

جدا از آن، خیلی‌ها درباره رژیم‌های غذایی، انتظاراتی تعجب‌برانگیز دارند و دل‌شان می‌خواهد با یک برنامه، یک‌ماه راه صدساله را طی کنند. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید این مسیر را با پستی‌ها و بلندی‌هایش طی کنید، با سختی‌هایش کنار بیایید و در نهایت، انگیزه لازم را داشته باشید. 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

MBG Health

Healthline

Quora

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب