خواص چای سبز؛ چای سبز برای لاغری هم تاثیر دارد؟

خواص چای سبز

فهرست مطالب

میان اعضای خانواده و دوستان، همیشه افرادی هستند که دغدغه لاغری، کل زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار داده، دل‌شان می‌خواهد به وزن ایده‌آلی برسند، یک ترازو کنار خود می‌گذارند و هر روز را با وزن گرفتن خود به شب می‌رسانند و در تماس‌ها و تلفن‌ها به نصیحت درباره این می‌پردازند که چگونه می‌توانیم لاغر شویم؛ در چنین شرایطی، بحثی درباره خواص چای سبز مطرح می‌شود و بعضی از آن‌ها چای سبز را به عنوان حالا تمام مشکلات معرفی می‌کنند.

حال شما این‌جایید و می‌خواهید بدانید که خواص چای سبز چیست، آیا چای سبز برای لاغری خوب است یا خیر و فواید چای سبز کدام‌اند؟ به همین ترتیب و بدون لحظه‌ای درنگ، قصد داریم در این مطلب مجله سلامتی لیمومی که شما را با این نوشیدنی جادویی آشنا کنیم به تمامی سوالات‌تان پاسخ دهیم. 

 

سوالات متداول

آیا چای سبز به طور خاص به سوزاندن چربی‌های شکم کمک می‌کند؟
چای سبز به افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن شناخته شده است، اما مهم است که بدانید که کاهش موضعی چربی، از جمله چربی شکم توسط چای سبز، توسط شواهد علمی کافی تائید نمی‌شود. با اسن حال وقتی چای سبز را با رژیم غذایی سالم و ورزش ترکیب می‌کنید، چربی‌های شکمتان هم کم می‌شود.
می‌توانم چای سبز را همراه با سایر مکمل‌ها یا داروهای کاهش وزن مصرف کنم؟
قبل از ترکیب چای سبز با سایر مکمل‌ها یا داروهای کاهش وزن، ضروری است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید، به خصوص اگر بیماری‌های زمینه‌ای دارید یا داروهای تجویزی مصرف می‌کنید. چای سبز حاوی کافئین و سایر ترکیباتی است که ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند.
نوشیدن چای سبز با معده خالی برای کاهش وزن اشکالی ندارد؟
نوشیدن چای سبز با معده خالی می‌تواند باعث ناراحتی معده شود. چای سبز دارای پلی فنول‌هایی است که به نام تانن شناخته می‌شوند، اسید معده را افزایش می‌دهند و منجر به درد معده، حالت تهوع، احساس سوزش یا حتی یبوست می‌شوند. شما باید بین وعده‌های غذایی یا بعد از غذا چای سبز بنوشید.
برای کاهش وزن روزانه چند فنجان چای سبز باید مصرف شود؟
میزان مصرف چای سبز برای لاغری می‌تواند در بین افراد متفاوت باشد. به طور کلی، نوشیدن 2 تا 3 فنجان چای سبز در روز (بعد صبحانه و نهار) به دلیل خاصیت تقویت‌کننده متابولیسم و محتوای آنتی‌اکسیدانی آن توصیه می‌شود. با این حال، بهتر است با توجه به شرایط جسمانیتان از یک متخصص هم مشورت بگیرید.

چای سبز

چای سبز چیست؟ 

به نوعی از چای که از برگ گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia Sinensis) تهیه می‌شود، چای سبز می‌گوییم؛ درختچه‌ای همیشه سبز که زادگاه آن در منطقه جنگلی جنوب غربی چین است.

 این گیاه در ارتفاعات بالا با دمای پایین رشد می‌کند و طعم شیرین‌تر و نرم‌تری نسبت به سایر گونه‌های گیاه کاملیا سیننسیس دارد که عمدتاً برای چای سیاه استفاده می‌شود. 

فایده چای سبز

تمام برگ‌های چای سبز با دست برداشت می‌شوند و بلافاصله پس از برداشت به آن‌ها حرارتی داده می‌شود تا به محصولی فرآوری‌شده تبدیل شوند. چای سبز انواع مختلفی دارد که تفاوت اصلی میان آن‌ها در نحوه فرآوری‌شان است. 

خواص چای سبز برای سلامتی بدن

مردم از چای سبز در طب سنتی چین و هند برای کنترل خون‌ریزی و التیام زخم‌ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و و روان و تنظیم دمای بدن استفاده می‌کنند. 

چای در یک فنجان چینی

مطالعات انجام‌شده نیز نشان می‌دهد که چای سبز می‌تواند روی کاهش وزن، اختلالات کبدی، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر و مواردی از این دست، تأثیر مثبتی داشته باشد.با این حال، این مطالعات کاملاً دقیق نیست و برای اثبات کامل مزایای سلامتی چای سبز، تحقیقات بیش‌تری نیاز است. 

در ادامه قصد داریم به برخی از مزایای چای سبز روی سلامتی اشخاص اشاره کنیم: 

1) سلامت قلب

مطالعه‌ای در ژاپن که روی ۴۰۰۰۰ شرکت‌کننده بزرگ‌سال در طی ۱۱ سال انجام شد، نشان می‌دهد که مصرف روزانه چای سبز با کاهش خطر مرگِ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. این مطالعه ارتباط بین پلی فنول‌ها (آنتی اکسیدان‌ها) در چای سبز و بیماری‌های قلبی عروقی را بررسی می‌کرد. حداقل مصرف روزانه شرکت‌کنندگان برای رسیدن به این نتیجه، پنج فنجان چای سبز در طول روز بود. 

2) پیش‌گیری از سکته مغزی

مطالعه‌ای دیگر در ژاپن که بیش از ۸۲۰۰۰ شرکت‌کننده را به‌خود اختصاص داده بود و طی ۱۳ سال انجام شد، نشان داد که میزان مصرف بالای چای سبز با کاهش خطر سکته مغزی نیز مرتبط است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به مصرف چهار فنجان چای سبز در طول روز می‌پرداختند.

فایده چای سبز

3) درمان زگیل تناسلی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده، درمان موضعی عصاره چای سبز را برای درمان زگیل‌های تناسلی تأیید کرده است. این پماد‌ها فقط با نسخه در دسترس‌اند و طبق تخمین‌ها، می‌توانند بین ۲۴ تا ۶۰ درصد در درمان این بیماری مؤثر باشند. با این حال درمان زگیل تناسلی تنها باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

4) پیش‌گیری از سرطان

در کشورهایی که مصرف چای سبز زیاد است، میزان ابتلای مردم به سرطان کم‌تر است.  با این حال، تحقیقات دراین‌باره، شواهد ضد و نقیض بسیار زیادی را برای دانشمندان به همراه داشته و به نظر می‌رسد که هنوز نمی‌توانیم به شکل دقیق به اثبات این موضوع بپردازیم. 

5) کاهش وزن

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که کاتچین موجود در چای سبز و کافئین می‌تواند در افزایش متابولیسم بدن نقش بسیار زیادی داشته باشد؛ موضوعی که در نهایت می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. به همین سبب، کاهش وزن به‌عنوان یکی از خواص چای سبز شناخته می‌شود.  

خواص چای سبز برای لاغری

6) کاهش کلسترول

بررسی‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که یکی از خواص چای سبز برای زنان و مردان، کاهش میزان کلسترول در بدن است. 

خواص چای سبز برای لاغری چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کرده بودیم، چای سبز به عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های کره زمین شناخته می شود که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی است. برخی افراد نیز ادعا می‌کنند که چای سبز می‌تواند چربی‌سوزی را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک کند. اثبات نظرِ چنین افرادی مستلزم شواهد منطقی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم: 

1) به کاهش چربی کمک می‌کند

برگ‌های چای سبز ترکیبات بسیار مفیدی را شامل می‌شود. یکی از این ترکیبات، کافئین است. کافئین به‌عنوان یک محرک شناخته‌شده‌ معرفی می‌شود که در مطالعات متعدد به چربی‌سوزی و بهبود وزن اشخاص کمک می‌کند. 

جدا از این موضوع، تحقیقات می‌گویند که نوشیدن یک فنجان چای سبز، میزان آنتی‌اکسیدانِ جریان خون را افزایش می‌دهد. 

2) باعث تجزیه‌‌شدن سلول‌های چربی می‌شود

برای سوزاندن چربی، ابتدا بدن شما باید آن را در سلول چربی تجزیه کرده و به جریان خون منتقل کند. مطالعات حیوانی انجام‌شده در این‌باره نشان می‌دهد که ترکیبات فعال موجود در چای سبز می‌تواند منجر به افزایش هورمون‌های چربی‌سوزی همچون نوراپی‌نفرین شود که در نهایت به فرایند تجزیه‌شدن سلول‌های چربی کمک می‌کند. 

آنتی‌اکسیدان‌های اصلی چای می‌تواند به مهار آنزیمی که منجر به تجزیه هورمون نوراپی‌نفرین می‌شود، کمک کند و در نهایت، با مهار و کنترل این آنزیم، میزان هورمون بیش‌تر می‌شود و تجزیه چربی تسریع می‌یابد. 

تی بگ چای سبز در پس زمینه سبز

3) چربی‌سوزی را در حین ورزش افزایش می‌دهد

اگر به برچسب‌های مکمل‌های ورزشی نگاه کنید، احتمالاً چای سبز را به‌عنوان یکی از مواد تشکیل‌دهنده مکمل مشاهده خواهید کرد. عصاره چای سبز به‌طور مکرر به افزایش چربی‌سوزی به‌خصوص در حین ورزش، کمک می‌کند. 

در یک مطالعه، مردانی که قبل از ورزش، عصاره چای سبز را مصرف می‌کنند، ۱۷ درصد بیش‌تر از مردانی که مصرف نکرده‌اند، چربی‌سوزی می‌کنند؛ به عبارت دیگر، این مطالعه ثابت می‌کند که چای سبز می‌تواند اثرات چربی‌سوزی ورزش را افزایش دهد. 

چای سبز در فنجان سفید

4) متابولیسم شما را افزایش می‌دهد

بدن شما مدام درحال سوزاندن کالری است؛ حتی زمانی که می‌خوابید یا می‌نشینید، سلول‌های شما میلیون‌ها عملکرد را در لحظه انجام می‌دهند و این فرایند به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد.  

Healthline می‌گوید که مصرف عصاره چای سبز می‌تواند فرایند سوزاندن کالری را افزایش دهد، حتی زمانی که درحال استراحت هستید. 

دستی که یک فنجان دمنوش را گرفته

 نقش چای سبز در طب سنتی چیست؟

از منظر طب سنتی، چای کلاً نوشیدنی‌ای سرد به‌شمار می‌آید. حال در مقایسه بین چای سبز و چای معمولی، چای سبز سرمای بیش‌تری دارد. به عبارت دیگر، با این‌که شما چای سبز را دم می‌کنید و با آب داغ می‌نوشید، همچنان چای سبز به‌عنوان نوشیدنی با طبع سرد شناخته می‌شود.

 به همین سبب، علی‌رغم آنتی‌اکسیدان‌ها و تأثیرات چای سبز در متابولیسم، به واسطه قوت سردی، تمام فواید چای سبز تحت پوشش قرار می‌گیرد و به اصطلاح طب سنتی، ضرر چای سبز از فواید آن بیش‌تر خواهد بود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این ضرر تنها برای افرادی است که طبع سردی دارند؛ یعنی اشخاصی که در دسته‌بندی بلغمی‌ها و سودایی‌ها قرار می‌گیرند.

زنی که روی مبل نشسته

جدا از این موضوع، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که چای سبز ضرر کم‌تری برای آقایان دارد. به عنوان مثال، اگر آقا و خانمی مشکل قلبی‌ داشته باشند، مصرف چای سبز نتایج مثبتی برای خانم به همراه نخواهد داشت. به عبارتی، خواص چای سبز برای زنان کم‌تر از مردان است.

اگر می‌خواهید که از فواید این نوشیدنی استفاده کنید و ضررِ سردی ان را کاهش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که هنگام استفاده از چای سبز، مقداری زنجبیل و دارچین نیز مصرف کنید تا ضرر کیفی این چای را از بین ببرد.

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز برای کاهش وزن

نوشیدن چای سبز در صبح می تواند متابولیسم را افزایش داده و به سوزاندن کالری بیشتر در طول روز کمک کند. همچنین نوشیدن یک فنجان چای سبز قبل از ورزش می‌تواند باعث افزایش چربی‌سوزی در طول تمرین شود. توصیه می‌شود برای جلوگیری از اختلالات خواب احتمالی از نوشیدن چای سبز در اواخر عصر و هنگام شب  خودداری کنید.

چه افرادی نباید چای سبز برای کاهش وزن بنوشند

افرادی که به کافئین حساس هستند باید مصرف چای سبز را محدود کنند یا از انواع بدون کافئین آن استفاده کنند. همچنین زنان باردار و شیرده باید با پزشک خود مشورت کنند. افراد مبتلا به دیابت، پوکی استخوان، فشار خون پایین یا کمبود آهن یا هم نباید بدون مشورت پزشک چای سبز مصرف کنند. چون چای سبز می‌تواند جذب آهن را مهار کند.

یک لیوان دمنوش

معایب چای سبز برای لاغری چیست؟

مصرف زیاد چای سبز می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود و در جذب مواد مغذی اختلال ایجاد کند. برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی مرتبط با کافئین مانند اضطراب، بی‌خوابی یا ضربان قلب سریع را تجربه کنند. چای سبز به تنهایی یک راه حل جادویی برای کاهش وزن نیست و باید با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم ترکیب شود.

روش دم کردن چای سبز برای لاغری

روش‌های مختلفی برای دم کردن چای سبز وجود دارد، اما ما روش زیر را پیشنهاد می‌کنیم. اگر روش بهتر دیگری می‌شناسید حتما در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

  • برای هر فنجانی که می‌خواهید درست کنید یک قاشق چایخوری از برگ‌های چای سبز را اندازه بگیرید؛
  • برگ های چای را داخل صافی قرار دهید؛
  • آب را با دمای 80-85 درجه سانتی‌گراد گرم کنید؛
  • صافی را روی فنجان قرار دهید؛
  • آب داغ را داخل فنجان بریزید و بگذارید چای سبز 2 تا 3 دقیقه دم بکشد؛
  • چای را هر 30 تا 45 ثانیه بچشید تا مطمئن شوید که به طعم دلخواه شما می‌رسد؛
  • صافی را بردارید و کمی آب لیمو یا مقداری دارچین اضافه کنید و اجازه دهید ابتدا کمی خنک شود؛
  • از چای سبز تازه دم خود لذت ببرید.

سخن پایانی

با وجود این‌که عصاره چای سبز یا مکمل‌های مختلف باعث افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی‌های مختلف می‌شود، اما اثرات این نوشیدنی در کاهش وزن بسیار کم است. با این حال، کاهش اندک وزن در کنار استراتژی‌های دیگری مثل کاهش کربوهیدرات و انجام تمرینات ورزشی و رعایت رژیم غذایی، می‌تواند اثرگذارتر باشد. 

شایان ذکر است که فواید چای سبز تنها به کاهش وزن خلاصه نمی‌شود و موارد زیادی وجود دارد که به عنوان خواص چای سبز شناخته می‌شود.  

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام میان وعده های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع

Health

Healthline

Medical News Today

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید