کالری روزانه؛ چقدر بخوریم و چقدر بسوزانیم؟

کالری روزانه هر فرد

فهرست مطالب

پای رژیم که در میان باشد، اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد کالری‌هایی است که باید در طول روز دریافت کنیم یا بسوزانیم. برای همین هرکسی که رژیم داشته باشد قبل از اینکه فکر خوردن خوراکی‌های مختلف به سرش بیفتد، درحال محاسبه کالری آن‌هاست.

میزان کالری ایده‌آل دریافتی شما به مواردی مانند سن و سطح فعالیت روزانه‌تان بستگی دارد. به‌طور کلی در بزرگسالان به تفکیک جنسیت می‌توان گفت که زنان به حداقل 1600 کالری روزانه و آقایان حداقل به 2000 کالری نیاز دارند.

این درحالی است که بسیاری عقیده دارند اگر کمتر از این مقدار کالری روزانه دریافت کنند در مدت زمان کمتری لاغر می‌شوند؛ اما آیا این فرضیه حقیقت دارد؟ برای اینکه به جواب این سوال برسید در ادامه این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» همراه ما شوید.

سوالات متداول

آیا مصرف 1200 کالری برای یک روز کافی است؟
خیر. جذب 1200 کالری یا کمتر در یک روز، میزان انرژی لازم یا مواد مغذی کافی را برای اکثر بزرگسالان سالم فراهم نمی‌کند.
روزانه چقدر کالری باید مصرف کرد؟
تعداد کالری‌های روزانه هر فرد بستگی به سن، جنسیت، سطح فعالیت و متابولیک او دارد که باید با نظر پزشک متخصص یا کارشناس تغذیه تعیین شود.
آیا کاهش کالری روزانه در تناسب اندام تاثیرگذار است؟
اگرچه مصرف کالری روزانه کمتر ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند، اما نباید از حد موردنیاز بدن کمتر شود، چراکه می‌تواند حفظ وزن ایده‌ال در آینده را با مشکل جدی روبه‌رو کند. همچنین باعث کندی متابولیسم و کاهش توده‌های عضلانی می‌شود.
کدام خوراکی‌ها کالری منفی دارند؟
آب، قهوه بدون شکر، دمنوش، میوه، سبزیجات، غلات کامل دارای کالری منفی هستند که برای لاغری بسیار مفیدند.

کالری چیست؟

به زبان ساده، کالری واحدی است که انرژی را اندازه‌گیری می‌کند. از واژه کالری معمولا برای محاسبه مقدار انرژی غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. برای کاهش وزن، بهتر است کالری کمتری نسبت به کالری مصرفی بدن در روز مصرف کنید. البته اگر می‌خواهید وزنتان اضافه شود هم باید بیش از مقدار موردنیازتان کالری دریافت کنید.

به خاطر داشته باشید که اگرچه در دوران رژیم لاغری مفاهیمی مثل کالری دریافتی و کالری‌سوزی ساده به نظر می رسند، اما جذب و سوزاندن کالری‌ها چندان کار آسانی نیست. در کنار کالری دریافتی، عوامل مختلفی در کاهش وزن شما نقش دارند که می‌توان به تشخیص‌های پزشکی، تغییرات هورمونی، ژنتیک و سن اشاره کرد.

کالری چیست

5 روش برای کاهش میزان کالری روزانه دریافتی

اگرچه کاهش مقدار کالری مصرفی شما می‌تواند منجر به کاهش وزنتان شود؛ اما روشی پایدار برای رسیدن به تناسب اندام نیست. با این وجود می‌توانید از توصیه‌های زیر استفاده کنید تا هم مدت زمان بیشتری سیر بمانید و هم لاغر شوید.

  • پروتئین بیشتری بخورید.

در دوران رژیم لاغری، پروتئین نقش حیاتی ایفا می‌کند. مطالعات نشان داده است که افزایش مصرف پروتئین تاثیر زیادی در سیر نگه داشتن شما و کاهش اشتها دارد. همچنین مصرف پروتئین ممکن است در کنترل ولع و میل به غذای بیشتر کمک کند.

برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که حفظ یک رژیم غذایی با پروتئین بالا از بازیابی وزن جلوگیری می‌کند یا میزان بازیابی وزن پس از دوران رژیم را کاهش می‌دهد. همچنین رژیم غذایی با پروتئین بالا به حفظ توده عضلانی کمک می‌کند.

میزان پروتئين مورد نیاز
بیشتر بخوانید:

اگر می‌خواهید برای مدت زمان طولانی رژیم بگیرید و بعد از آن لاغر بمانید بهتر است مصرف پروتئین خود را با خوردن بیشتر تخم مرغ، گوشت، مرغ، توفو، آجیل، دانه ها یا حبوبات در طول دورانی که در برنامه غذایی رژیم هستید، افزایش دهید.

  • نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین را محدود کنید.

مغز شما کالری‌های مایع را مانند کالری‌های جامد ثبت نمی‌کند، بنابراین زمانی که خوراکی‌های مایع به ویژه نوشیدنی‌های شیرین می‌خورید احساس گرسنگی بیشتری خواهید داشت. با توجه به این موضوع باید مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر از جمله نوشابه، آبمیوه، شیر شکلات و غیره را محدود کنید.

همه ما از ضررهایی که قند و شکر مصنوعی به بدنمان می‌رساند آگاه هستیم. بهتر است در دوران رژیم مصرف خوراکی‌های قندی طبیعی و مصنوعی را به حداقل برسانید تا از بروز بیماری‌هایی همچون مشکلات قلبی، دیابت، مشکلات کبدی و چاقی جلوگیری کنید.

مصرف پروتئین

  • آب بیشتری بنوشید.

یکی از کارهایی که می توانید برای سلامتی بیشتر انجام دهید این است که آب بیشتری بنوشید. علاوه بر این، نوشیدن آب بلافاصله قبل از غذا می‌تواند گرسنگی را کاهش دهد و به شما کمک کند کالری کمتری بخورید. هیدارته نگه داشتن بدن مزیت‌های زیادی برای سلامتی دارد. بهبود سلامت مغز، مدیریت وزن و کاهش خطر سنگ کلیه از فواید نوشیدن زیاد آب برای سلامتی است.

نوشیدن آب

  • ورزش کنید.

یکی از مهم‌ترین کارها در طول دوران رژیم حفظ توده‌های عضلانی بدن است. این در حالی است که ساخت عضله عمدتا مدت زمان زیادی طول می‌کشد، برای همین همه متخصصان توصیه می‌کنند هنگام دریافت رژیم غذایی، ورزش‌های مقاومتی و هوازی را در روتین زندگی‌تان قرار دهید.

ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دویدن هم برای کاهش وزن بسیار مفید است و هم از دست دادن عضلات را محدود می‌کند. هنگامی که ورزش با برنامه غذایی ترکیب شود می‌تواند تغییرات متابولیک بدن را تحت تاثیر قرار دهد و دریافت کالری و سوزاندن آن را به حداقل برساند.

افراد موفق در لاغری
بیشتر بخوانید:
  • مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده و غذاهای آماده را کاهش دهید.

اصطلاح کربوهیدرات‌های تصفیه شده به غلاتی گفته می‌شود که سبوس و جوانه خود را از دست داده‌اند. این نوع خوراکی‌ها شامل نان سفید، پاستا، کراکر و برنج سفید، شکر و سایر شیرین‌ کننده‌ها هستند. غلات تصفیه شده معمولا فاقد فیبر هستند که با کاهش اشتها و افزایش احساس سیری همراه است.

این نوع کربوهیدرات معمولا باعث آزادسازی قند در بدن می‌شود و با وجود اینکه لاغرکننده است، اما سبب تجمع قند در ناحیه شکم شما خواهد شد. برای همین توصیه می‌کنیم به جای کربوهیدرات‌های تصفیه شده به سراغ غلات کامل بروید تا هم بیشتر سیر بمانید و هم لاغر شوید. همچنین از مصرف غذاهای نیمه‌آماده، فرآوری شده، کنسروها و فست فود نیز خودداری کنید.

مصرف کربوهیدرات

روزانه چند کالری باید مصرف کرد؟

هنگام کاهش وزن، مهم است که با مصرف کالری کمتر نسبت به حالت عادی یا با ورزش بیشتر، میزان کالری‌های دریافتی روزانه‌تان را تغییر دهید. البته برخی از افراد هم ترجیح می‌دهند با ترکیب این دو مورد، بیشتر فعالیت کنند و کمتر از طریق غذا و میان‌وعده‌های روزانه کالری دریافت کنند.

با وجود اینکه ورزش بیشتر و دریافت کالری کمتر می‌تواند راهی آسان برای چربی‌سوزی باشد، اما با این حال مهم است که از جذب مواد مغذی کافی مطمئن شوید. خوب است بدانید که در شرایطی که مقدار کالری دریافتی شما با مقدار مواد مغذی جذب‌شده یکسان نباشد، ممکن است در تثبیت وزنی دچار مشکل شوید.

این موضوع حتی ممکن است برای شما دردسرهایی ازجمله سوء تغذیه یا خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را به همراه داشته باشد. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به میزان کالری دریافتی بر اساس توصیه‌ دستورالعمل‌های رژیم غذایی ۲۰۲۰–۲۰۲۵ می‌اندازیم.

جدول میزان کالری دریافتی برای بانوان

سن

مقدار کالری موردنیاز روزانه

19 تا 30 سال

1800 تا 2400 کالری

31 تا 60 سال

1600 تا 2200 کالری

بالای 61 سال

1600 تا 2000 کالری

 

توجه داشته باشید که این مقدار کالری برای زنان باردار و مادران شیرده مناسب نیست و این دسته از افراد باید کالری بیشتری دریافت کنند.

جدول میزان کالری دریافتی برای مردان

سن

مقدار کالری موردنیاز روزانه

19 تا 30 سال

2400 تا 3000 کالری

31 تا 60 سال

2200 تا 3000 کالری

بالای 61 سال

2000 تا 2600 کالری

 

افرادی که بسیار فعال هستند یا شرایط جسمانی خاصی دارند ممکن است به کالری بیشتری نیاز داشته باشند. همچنین میزان کالری مورد نیاز مردان با توجه به قد و وزن آنها متفاوت خواهد بود.

جدول کالری دریافتی برای کودکان و نوجوانان

سن

مقدار کالری موردنیاز روزانه

2 تا 4 سال

دختران: 1000 تا 1400 کالری

پسران: 1000 تا 1600 کالری

5 تا 8 سال

دختران: 1200 تا 1800 کالری

پسران: 1200 تا 2000 کالری

9 تا 13 سال

دختران: 1400 تا 2200 کالری

پسران: 1600 تا 2600 کالری

14 تا 18 سال

دختران: 1800 تا 2400 کالری

پسران: 2000 تا 3200 کالری

 

این نکته را به خاطر بسپارید که کالری‌شماری برای کودکان چندان راه مناسبی نیست. بهتر است والدین به جای شمردن میزان کالری روزانه کودکان، آن‌ها را با خوراکی مناسب و قوی تغذیه کنند. دریافت کالری کمتر در کودکان باعث بروز مشکلاتی ازجمله سوء تغذیه، اختلال در خوردن، کاهش رشد و غیره را به همراه دارد.

ترفندهای اساسی برای کاهش وزن

علاوه بر کاهش کالری‌های روزانه، می‌توانید به سراغ کارهایی بروید که باعث می‌شود زودتر به تناسب اندام برسید. در ادامه چند ترفند ساده برای شما آورده‌ایم که با تمرین آن‌ها زودتر لاغر می‌شوید.

  • آگاهانه خوردن را تمرین کنید. اگر در حین غذا خوردن تمام حواستان را به وعده غذایی اختصاص بدهید به کاهش هوس غذایی و کاهش وزن طولانی مدت شما کمک می‌کند. بهتر است هنگام سرو نهار یا شام تلویزیون و موبایل را خاموش کنید.
  • میوه و سبزیجات بیشتری بخورید. میوه‌ها و سبزیجات کالری کم و فیبر بالایی دارند. برای همین مصرف این خوراکی‌ها برای رسیدن به اندامی زیبا و سلامتی کامل توصیه می‌شود.
  • میان‌وعده‌های سالم را در دسترس داشته باشید. پیروی از یک رژیم غذایی سالم زمانی که آشپزخانه شما پر از غذاهای فرآوری شده و میان‌وعده‌های ناسالم است، بسیار مشکل خواهد بود. مطمئن شوید که تنقلات و غذاهای سالم را در خانه نگه می‌دارید.
  • پشتیبان پیدا کنید. مطالعات نشان می‌دهد که حمایت اجتماعی ممکن است به کاهش وزن کمک کند. به سراغ افرادی بروید که در این مسیر همراه شما هستند.
  • خودتان غذا را آماده کنید. تجربه ثابت کرده است که پختن غذا و آماده کردن سفره، تاثیر زیادی در کاهش اشتهای شما خواهد داشت. بنابراین، بهتر است به‌جای خرید غذاهای آماده خودتان نهار یا شام بپزید.

آگاهانه غذا خوردن

آیا شمردن کالری روزانه ضرر دارد؟

اگرچه شمارش کالری‌ها می‌تواند یک استراتژی موثر برای کاهش وزن باشد، اما این موضوع ممکن است کمی چالش‌ساز شود. هنگام کم کردن مقدار کالری روزانه باید مراقب باشید که مصرف خود را بیش از حد کاهش ندهید، چراکه ممکن است عوارض جانبی جدی برای شما ایجاد کند.

تحقیقات نشان می‌دهد، افرادی که از برنامه‌های ردیابی کالری برای شمارش میزان کالری مصرفی‌شان استفاده می‌کنند، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به الگوهای غذایی نامنظم باشند که می‌تواند به اختلالات خوردن تبدیل شود.

رژیم کالری شمار
بیشتر بخوانید:

بهتر است به جای تمرکز روی کالری‌ها از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید که سرشار از انواع غذاهای مغذی و کامل باشد. محدود کردن میزان کالری دریافتی می‌تواند یک استراتژی کاهش وزن موفق در کوتاه مدت باشد؛ اما با این حال، خوردن کالری بسیار کم ممکن است متابولیسم شما را کندتر و حفظ کاهش وزن در طولانی مدت را دشوارتر کند.

شمردن کالری روزانه

جمع بندی

اگر در مسیر لاغری هستید و برایتان سوال است که در طول روز به چند کالری نیاز دارید، باید بگوییم که این عدد برای هرکس متفاوت است. مقدار کالری روزانه شما به این بستگی دارد که می‌خواهید وزن خود را حفظ کنید، از دست بدهید یا اضافه کنید. همچنین این موضوع به عوامل مختلف دیگری مانند جنسیت، سن، قد، وزن فعلی، سطح فعالیت و سلامت متابولیک شما وابسته است.

بسیاری از وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها می‌توانند به شما کمک می‌کنند تا کالری هر خوراکی را بشمارید. با این وجود، حواستان باشد که به هیچ وجه نباید از مقدار مجاز و موردنیاز بدنتان، کالری کمتری دریافت کنید. جذب کالری روزانه کمتر باعث بروز مشکلات و بیماری‌های جدی برای شما خواهد شد و سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازد.

مصرف آب بیشتر، عدم نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین، افزایش مصرف پروتئین، کاهش کربوهیدارت‌های تصفیه شده و ورزش می‌تواند در روند کاهش کالری دریافتی شما تاثیر زیادی بگذارد. همچنین این موارد به شما کمک می‌کند مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام میان وعده های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منبع:

healthline

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب