چرا لاغری بیش از حد خطرناک است؟ + درمان لاغری

فهرست مطالب

ندا می‌گوید: «اگر بخواهم لباس مجلسی بخرم، باید کل شهر را زیر و رو کنم، آخر سر هم مجبور می‌شوم مدل لباس را به یک خیاط بدهم تا برایم بدوزد».

بهار می‌گوید: «دستانم لاغر و پاهایم استخوانی هستند، اطرافیانم مدام بهم متلک می‌اندازند. در فصل‌های سرد خیالم راحت است که می‌توانم چند لباس روی هم بپوشم تا چاق‌تر به نظر بیایم، ولی در تابستان عزا می‌گیرم».

فاطمه می‌گوید: «قدم 165 و وزنم 50 کیلو است. هر کاری می‌کنم بیشتر از 53 کیلو نمی‌شوم. دیگران فکر می‌کنند مشکلی دارم که انقدر لاغر هستم.  مدام از من ایراد می‌گیرند و می‌گویند: چرا انقدر آب رفتی؟! چرا صورتت شاداب نیست؟ به خاطر همین حرف‌ها، اعتمادبه‌نفسم کم شده و احساس افسردگی می‌کنم».

مهتاب می‌گوید: «لاغری خیلی سخت است، افراد چاق با استرس چاق‌تر می‌شوند، ما هم موقع استرس و ناراحتی لاغرتر می‌شویم».

سمیه می‌گوید: «من استرس دارم که نکند شوهرم از این لاغر بودنم، خسته شود. همسر من مدام می‌گوید: خیلی بی‌حال به نظر می‌رسی، کمی چاق شو».

 

این‌ها نظرات افرادی است که لاغر هستند. در بیشتر کشورها، درصد زیادی از مردم درگیر چاقی هستند و به همین دلیل هم بیشتر در مورد چاقی و عوارض آن صحبت می‌شود. تا جایی که اگر یک نفر از لاغری‌اش گله کند و راجع به دغدغه‌های خودش صحبت کند، دیگران به او خرده می‌گیرند و می‌گویند: «خوشی زده زیر دلت»!

در حالی که کمبود وزن هم مانند اضافه وزن، مشکلات خاص خودش را دارد. این مشکلات می‌توانند جسمی یا روحی باشند و در زندگی روزمره هم گرفتاری‌هایی را به وجود آورند. مشکلاتی که اگر به آن‌ها توجه نشود، می‌توانند سلامتی شما را به خطر بیندازند.

در ادامه راجع به این موضوع و نحوه درمان لاغری بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

از کجا بفهمیم لاغر هستیم؟

افراد لاغر معمولا نسبت به کمبود وزن خود، آگاه هستند. اما شاید بعضی از افراد هم نسبت به این موضوع مطلع نباشند و ندانند در دسته افراد لاغر قرار می‌گیرند یا نه. بنابراین بهتر است قبل از آنکه سراغ خطرات و درمان لاغری برویم، از یک راه ساده برای تشخیص لاغری استفاده کنیم.

احتمالا اسم شاخص BMI را شنیده‌اید؛ از BMI (شاخص توده بدنی) برای تشخیص میزان اضافه وزن، کمبود وزن یا طبیعی بودن وزن فرد، استفاده می‌شود.

شاخص BMI

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، اگر شاخص BMI شما کمتر از 5/18 باشد، یعنی کمبود وزن دارید.

برای اندازه‌گیری BMI خود، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید. سپس با توجه به این تقسیم‌بندی، ببینید در کدام دسته قرار دارید.

سنجش شاخص BMI لیمومی

 

علت لاغری بیش از حد چیست؟

لاغری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بعضی از افراد ممکن است به دلیل بیماری‌های جسمی و روحی، دچار کمبود وزن شوند. برخی دیگر هم کمبود وزن‌شان ارثی است و از ژن آن‌ها نشات گرفته است. لیست زیر شامل مهم‌ترین دلایل لاغری است:

  1. دسته‌ای از افراد با وزن کمی به دنیا می‌آیند و کمبود وزن آن‌ها در زمان بزرگسالی نیز به همین دلیل است. در واقع لاغری این افراد ارثی است و ناشی از ژن آن‌ها است.
  2. برخی دیگر از افراد، متابولیسم بالایی دارند و نمی‌توانند وزن اضافه کنند. این افراد ممکن است غذاهای پرکالری هم مصرف کنند، اما باز هم دچار کمبود وزن هستند. در واقع سوخت‌وساز بالای این افراد، اجازه افزایش وزن به آن‌ها نمی‌دهد.
  3. برنامه غذایی ناسالم از مهم‌ترین دلایل لاغری است که بسیاری از افراد درگیر آن هستند. طیف زیادی از مردم، از ویژگی‌های یک برنامه غذایی متعادل آگاهی ندارند و به همین دلیل هم دچار افزایش وزن یا کاهش وزن می‌شوند. افراد لاغر با پیروی از عادات غذایی ناسالم، لاغرتر شده و افراد چاق نیز چاق‌تر می‌شوند.
  4. فعالیت بیش از حد، از دیگر عواملی است که باعث کمبود وزن می‌شود. اگر شما فعالیت زیادی داشته باشید، میزان کالری که می‌سوزانید، از کالری دریافتی بدن‌تان بیشتر می‌شود و این عدم تعادل به لاغری می‌انجامد.
  5. برخی بیماری‌های جسمی نظیر مشکلات معده، سرطان، HIV، بیماری‌های ریوی، دیابت و تیروئید باعث کاهش وزن می‌شوند و اجازه نمی‌دهند شما به یک وزن متعادل و اندام متناسب برسید.
  6. علاوه بر بیماری‌های جسمی، بیماری‌های روحی نیز باعث لاغری می‌شوند. اضطراب، استرس و اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی عصبی در این دسته قرار می‌گیرند و کمبود وزن را در پی دارند.

خطرات لاغری

لاغری بیش از حد، باعث چه بیماری‌هایی می‌شود؟

  1. سوءتغذیه

اکثر افرادی که کمبود وزن دارند، در برنامه غذایی‌شان، از غذاهای سالم با مواد مغذی کلیدی استفاده نمی‌کنند. این امر ممکن است باعث سوءتغذیه شود.

بیماری سوءتغذیه باعث بروز علائم متفاوتی در افراد می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  1. احساس خستگی
  2. کسالت
  3. ابتلای بیش از حد به بیماری‌های مختلف
  4. نامنظم بودن عادت ماهیانه زنان
  5. ریزش یا نازک شدن مو
  6. خشکی پوست
  7. خرابی دندان

و…

سوءتغذیه در بلند مدت، سلامتی شما را در ابعاد مختلف، تحت‌شعاع قرار می‌دهد و باعث بیماری‌هایی چون هیپوآنترمی، کم‌خونی، گواتر و بری بری می‌شود.

 

  1. کاهش عملکرد سیستم ایمنی

مطالعات نشان می‌دهد کمبود وزن با افزایش عفونت، ارتباط مستقیمی دارد. یعنی افراد لاغر، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و به عفونت‌ها و بیماری‌های بیشتری مبتلا می‌شوند. البته محققان می‌گویند برای درک بهتر ارتباط بین وزن و سیستم ایمنی، به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است.

 

  1. افزایش عوارض جراحی

مطالعه دیگری نشان می‌دهد، افراد کم‌وزن نسبت به افرادی که وزن نرمالی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت پس از جراحی قرار دارند و زخم‌های آن‌ها نیز دیرتر بهبود پیدا می‌کند. علاوه بر این، در این تحقیقات ثابت شده افراد لاغر نسبت به دیگران، هموگلوبین کمتری دارند.

همچنین محققان معتقدند در جراحی بای پس اندام تحتانی، BMI پایین با افزایش میزان مرگ و میر در سال اول بعد از جراحی، ارتباط مستقیم دارد.

عوارض لاغری

  1. پوکی استخوان

کمبود وزن، ممکن است خطر ابتلا به تراکم استخوان پایین (BMD) و پوکی استخوان را افزایش دهد. در یکی از آزمایش‌هایی که روی 1700 زن یائسه انجام شده، ثابت شده 24% از زنانی که کمبود وزن داشتند، تراکم استخوان پایینی دارند. این تحقیقات نشان می‌دهد کمبود وزن، با افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان همراه است.

 

  1. ناباروری

کمبود وزن در زنان باعث بروز اختلالات در چرخه قاعدگی و بروز مشکلات در تخمک‌گذاری می‌شود. عدم تخمک‌گذاری نیز ممکن است باعث ناباروری شود. از طرف دیگر، کمبود وزن زنان در دوران بارداری، می‌تواند خطراتی برای جنین داشته باشد. بنابراین درمان لاغری قبل از بارداری و حفظ وزن مناسب در دوران بارداری، بسیار اهمیت دارد.

 

لاغری بیش از حد، چه تاثیری در سلامت روحی دارد؟

  1. اعتماد به نفس

فاطمه گفته بود که لاغری، باعث کم شدن اعتماد به ‌نفس‌اش شده است. در اکثر مواقع، افرادی که بیش از حد لاغر هستند، اعتماد به نفس کمتری دارند. علی‌الخصوص مواقعی که می‌خواهند در مهمانی‌های زنانه یا مراسم‌های مختلف شرکت کنند؛ چرا که در این موقعیت‌ها مجبور هستند از لباس‌های مجلسی استفاده کنند و همین موضوع باعث می‌شود لاغری‌شان بیشتر به چشم بیاید.

 

چگونه چاق شویم

  1. افسردگی

گاهی مواقع افراد لاغر، از سوی دیگران تحت‌فشار قرار می‌گیرند. به این معنی که اطرافیان مدام از آن‌ها ایراد می‌گیرند و توصیه‌های مختلفی را برای افزایش وزن می‌کنند. این موضوع به مرور باعث گوشه‌گیری و انزواطلبی می‌شود و آن‌ها را مجبور می‌کند از اجتماع بگریزند. گریز از اجتماع و عدم برقراری ارتباط با اطرافیان، ممکن است در درازمدت به افسردگی بی‌انجامد.

 

  1. خلق و خو

در بعضی منابع نوشته شده که افراد لاغر، راحت‌تر از دیگران عصبانی می‌شوند. یعنی لاغرها احتمالا، خلق و خوی تند و تیزتری نسبت به دیگران داشته باشند. البته این موضوع اثبات نشده و برای اثبات آن، تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

درمان لاغری

اگر از افراد غیرمتخصص بپرسید «چطوری چاق شویم؟»، خیلی راحت می‌گویند: «معلوم است دیگر، بیشتر غذا بخور».

در حالی که اگر همین سوال را از افراد متخصص بپرسید، جواب دیگری دریافت می‌کنید. در واقع، «افزایش حجم غذا» در همه موارد راهگشا نیست و ممکن است برای بعضی افراد جواب ندهد. بنابراین قبل از آنکه تصمیم بگیرید حجم غذایتان را بیشتر کنید، به یک متخصص مراجعه کنید تا دلیل اصلی کمبود وزن شما مشخص شود. سپس متخصص تغذیه، با توجه به علت لاغری‌تان، برنامه غذایی مناسبی برای شما آماده خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی: چگونه چاق شویم؟

 

برای دریافت رژیم غذایی لیمومی، کلیک کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

6 نظر

  1. سلام خسته نباشید پسرم در عرض چند ماه با ورزش بیش از حد وغذا نخوردن وزنشو25کیلوکم کرده خیلی لاغر شده حرف گوش نمی ده17 ساله است لطفاً راهنمایی کنید

  2. من یک مرد ۴۱ ساله هستم،وزنم ۵۳ کیلو هست که در بهترین حالت روحی و تغذیه ای به ۵۸ رسید بعد از فوت یکی از عزیزانم وزنم به ۴۸ هم رسید،از کودکی لاغر بودم و همیشه از دبستان تا دانشگاه تا سربازی و کار و…مورد تمسخر قرار میگرفتم اعتماد به نفس ندارم و گوشه گیرم فقط دوست دارم تو خونه باشم از بس که تحقیر شدم ارتباطی با کسی ندادم،هیچ دوستی ندارم
    احساس میکنم خانمها از من بدشون میاد.همیشه آرزوی مرگ کردم.دعا کنید به آرزوم برسم.خیلی سخته برای یک مرد ۴۱ ساله…خیلی خیلی سخته…

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید
      برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

  3. سلام بسیار ممنون از مطالب مفید و راهنمایی ارزشمندتان

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید