۲۴ رژیم لاغری سریع در سال ۲۰۲۳ که باید بشناسید

رژیم لاغری سریع

فهرست مطالب

همان‌طور که می‌دانید، مفهوم کاهش وزن بسیار ساده است؛ کاهش وزن یعنی اینکه در طول روز بتوانید کالری دریافتی‌تان را کم‌تر کنید تا در نهایت وزن‌تان را کم کنید. با این حال، این تنها یک مفهوم تئوری است و در عمل به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. در کنار این موضوع، خیلی‌ها به دنبال رژیم لاغری سریع می‌گردند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین نتیجه را بگیرند. 

وقتی می‌خواهید وزن‌تان را کم کنید، همیشه سوالات خیلی زیادی پیش می‌آید که باید به آن پاسخ دهید. مثلاً، آیا سبک زندگی شما با رژیم غذایی‌ای که در اختیار دارید، هم‌خوانی دارد؟ چه سوابق پزشکی‌ای دارید؟ آیا می‌توانید بین کار و زندگی‌تان تعادل ایجاد کنید. 

همه این موضوعات می‌تواند نقش خیلی زیادی در فرایند لاغری شما ایفا کند. به همین خاطر در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی سریع‌ترین رژیم‌های لاغری در سال ۲۰۲۳ را معرفی کنیم که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند و برای گروه خاصی از افراد مناسب‌اند.

رژیم لاغری سریع

24 رژیم لاغری سریع در سال 2023

 

سایت US News درباره سریع‌ترین رژیم‌های لاغری در سال 2023 تحقیقاتی انجام داده و به 24 رژیم رسیده است. بیاید این 24 رژیم را باهم بررسی کنیم:

رژیم کتو 

ر‌ژیم کتوژنیک (Ketogenic) که تحت عنوان کتو هم شناخته می‌شود، یک رژیم غذایی پرچرب و کم‌کربوهیدرات است که سوزاندن چربی و کاهش وزن، هدف اصلی آن به‌شمار می‌آید. در این رژیم، کاهش وزن شما به‌شکلی سریع انجام می‌شود و احساس سیری بیش‌تری می‌کنید. 

رژیم اتکینز 

اگر به دنبال یک رژیم غذایی سریع هستید که کربوهیدرات کمی داشته باشد، دکتر اتکینز در سال ۱۹۷۲ رژیم اتکینز (Atkins) را ابداع کرد. با رعایت این رژیم، کربوهیدرات از برنامه غذایی شما به شکل تقریبی‌ای حذف شده و بدن مجبور می‌شود تا چربی ذخیره‌شده در خود را بسوزاند و به انرژی تبدیل کند. 

اگر می‌خواهید درباره رژیم اتکینز یبشتر بدانید، مقاله «رژیم اتکینز، راهی برای لاغری سریع و بلندمدت» را بخوانید.

سیستم تغذیه یا نوتری‌سیستم

رژیم سیستم تغذیه یا نوتری‌سیستم (Nutrisystem) به‌عنوان یک برنامه غذایی تجاری شناخته می‌شود که در آن، وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایی آماده و منجمد شده در اختیار اشخاص قرار می‌گیرد. در این رژیم، شما پروتئین بالایی مصرف می‌کنید و گلیسمی مواد غذایی کاهش پیدا می‌کند تا سطح قند خون و گرسنگی‌تان کنترل شود. 

رژیم لاغری سریع

اوپتاویا

اوپتاویا (Optavia) که خیلی اسم سختی هم دارد، به‌عنوان یک برنامه غذایی کم‌کربوهیدرات و کم‌کالری شناخته می‌شود و تقسیم‌بندی وعده‌های غذایی به شکلی است که کربوهیدرات کمی در طول روز مصرف کنید. یک نکته دیگر هم این است که در رژیم اوپتاویا، میوه نقش مهمی را به عنوان میان‌وعده بازی می‌کند. 

اسلیم‌فست

اسلیم‌فست (SlimFast) که یک شرکتِ تولیدکننده پودرهای غذایی و ورزشی است، سال‌هاست که در زمینه تدوین برنامه‌های غذایی فعالیت می‌کند و امسال هم، به‌عنوان یک رژیم غذایی سریع در جهان شناخته می‌شود. برنامه غذایی شما در رژیم اسلیم‌فست پر از محصولات این شرکت و میوه، سبزیجات و آجیل خواهد بود. 

جِنی کِریگ

جنی کریگ (Jenny Craig) یک برنامه رژیم لاغری ساختاریافته است که در آن، میزان کالری، چربی و اندازه مواد غذایی مصرفی در طول روزتان به شکلی مدیریت‌شده در نظر گرفته می‌شود تا سبک زندگی‌ای سالم داشته باشید و بتوانید در طول زمان، لاغر شوید. 

رژیم لاغری سریع

کلینیک مایو

کلینیک مایو (Mayo Clinic) سال‌هاست که در زمینه رژیم‌های لاغری و توصیه‌های بهداشتی و سلامتی فعالیت می‌کند. در رژیم لاغری سریع کلینیک مایو که براساس هرم غذایی این کلینیک تهیه شده، برنامه شما پر از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل خواهد بود تا کالری شما به‌مرور کاهش پیدا کند. 

ساحل جنوبی

رژیم ساحل جنوبی (South Beach Diet) با دست گذاشتن روی کربوهیدرات‌ها و چربی‌های سالم که در بدن تجزیه می‌شوند، تلاش می‌کند تا میزان چاقی در اشخاص را کنترل کند. مواد غذایی‌ای که در این برنامه مصرف می‌کنید، گلیسمی پایینی دارند و سطح گلوکز خون را ثابت نگه می‌دارند.

حجم‌سنجی

در حجم‌سنجی (Volumetrics)، برنامه غذایی شما براساس میزان کالری مواد مختلف به چهار گروه میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم‌چرب طبقه‌بندی می‌شود تا برنامه غذایی سالم‌تر شود و کالری دریافتی کاهش یابد. 

وِیت‌واچرز

در رژیم لاغری خیلی سریع وِیت‌واچرز (WeightWachers)، ترکیبی از برنامه‌های غذایی و ورزشی با نظارت مربی‌های متخصص در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این رژیم تمرکز بیش‌تری روی چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر دارد و تلاش می‌کند تا قند افزوده را به‌طور کامل از برنامه غذایی حذف کند. 

نوم

نوم (Noom) یک اپلیکیشن تناسب اندام است که در آن، با وارد کردن اطلاعات مختلفی مثل وعده‌های غذایی و میزان کالری‌ای که در طول روز دریافت می‌کنید، برنامه غذایی‌ای متناسب با نیاز در اختیارتان قرار می‌گیرد و با پیگیری روزانه، تلاش می‌کند تا داده‌هایی به‌روز در اختیارتان قرار دهد. 

رژیم لاغری سریع

رژیم Nutritarian

رژیم لاغری سریع Nutritarian که برای گروه‌های مختلف مثل گیاه‌خواران طراحی شده، تمرکز بیش‌تری روی سبزیجات و حبوبات دارد و براساس شاخص‌های مختلفی مثل میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی یک ماده غذایی، اولویت‌بندی مصرفی‌ای را ارائه می‌دهد. 

کِیتو

اگر می‌خواهید رژیم مدیترانه‌ای را به سبک زندگی خودتان اضافه کنید اما نمی‌دانید باید از کجا یا به چه شکلی شروع کنید، سرویس کِیتو (Keyto) می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. برنامه غذایی‌ای که از کِیتو دریافت می‌کنید، عموماً شامل محصولات مدیترانه‌ای با کربوهیدرات کم و پروتئین زیاد است و غذاهای دریایی نقش مهمی در این برنامه دارند. 

رژیم غذایی خام

رژیم غذایی خام (Raw Food Diet) اولین بار در دهه ۱۸۰۰ توسط پزشکی ابداع شد که زردی خود را با سیب خام درمان کرده بود. عموماً در این رژیم لاغری سریع،  شما با غذاهای گیاهی سروکار دارید که هیچ‌وقت بالاتر از دمای ۱۱۵ درجه فارنهایت، گرم نشده‌اند. 

رژیم لاغری سریع

دَش

دَش (Dietary Approaches to stop hypertension یا به‌اختصار DASH) یک نوع برنامه رژیم لاغری برای کاهش فشار خون بالا است که انعطاف‌پذیری خیلی بالایی دارد و اولین بار توسط مؤسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا تهیه شد. 

پالئو

رژیم پالئو (Paleo) براساس یک مفهوم ساده شکل گرفته: اگر غارنشینان چیزی را نخوردند، شما هم نباید بخورید. به عبارتی، شما در رژیم پالئو با غذاهایی که بعد از انقلاب کشاورزی ابداع شده‌اند، سروکار ندارید و عموم وعده‌های غذایی‌تان با گوشت، ماهی، مرغ، میوه‌ها و سبزیجات پر می‌شود. 

پریتیکین

به عنوان کسی که سوپ را حتی در دسته‌بندی غذاها (چه‌بسا پیش‌غذا) هم قرار نمی‌دهد، رژیم لاغری سریع پریتیکین (Pritikin) یک کابوس به‌تمام معنا است. شما در این غذا با سوپ، سالاد، میوه تازه یا غلات کامل سروکار دارید و ایده اصلی هم این است که فیبر و آب موجود این مواد غذایی، معده شما را سیر می‌کند و بدین ترتیب می‌توانید به‌مرور زمان، وزن‌تان را کاهش دهید. 

اورنیش

اورنیش (Ornish) یک برنامه غذایی است که در سال ۱۹۷۷ توسط دکتر دین اورنیش طراحی شد تا خطرات مربوط به بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی را کم‌تر کند. شما در این رژیم تقریباً می‌توانید تمام مواد غذایی را مصرف کنید، اما میزان‌شان کم و زیاد است و در عین حال با تکنیک‌های مدیتیشین، تلاش می‌کنید تا استرس‌تان را در طول روز کاهش دهید. 

زون

رژیم زون (Zone) برای کاهش وزن هم کاربردی است، اما بیش‌تر خاصیت‌های ضد التهابی دارد. در واقع، شما در طول این رژیم، نسبت ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد پروتئین و ۳۰ درصد چربی را در وعده‌های غذایی‌تان رعایت می‌کنید تا انسولین و هورمون‌های مختلف در بدن‌تان در سطحی سالم باقی بمانند. 

رژیم مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای (Mediterranean Diet) براساس برنامه غذایی سنتی ۲۱ کشور حاشیه‌نشین دریای مدیترانه از جمله یونان، ایتالیا، کرواسی، لبنان، ترکیه و موناکو تهیه شده است. در این رژیم لاغری خیلی سریع، وعده‌های غذایی شما با سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و غذاهای دریایی مختلف پر خواهد شد. 

اگر می‌خواهید درباره رژیم مدیترانه‌ای یبشتر بدانید، مقاله «هر آنچه باید درباره رژیم مدیترانه‌ای بدانید» را بخوانید.

رژیم لاغری سریع

تی‌ال‌سی

سبزیجات، میوه‌ها، نان، غلات، پاستا و ماکارونی و گوشت بدون چربی، عوامل اصلی‌‌ای هستند که وعده‌های غذایی رژیم تی‌ال‌سی (TLC Diet) را می‌سازند. تی‌ال‌سی دستورالعمل‌ها و قوانین خیلی زیادی دارد که هر کدام برای گروهی از اشخاص و مقصودی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مایند

تصور کنید رژیم دَش با رژیم مدیترانه‌ای با هم ترکیب شوند و وعده‌ها و اصول غذایی جفت‌شان در قالب یک برنامه لاغری در اختیارتان قرار بگیرد؛ این همان چیزی است که مایند (MIND) در اختیار شما قرار می‌دهد و هدف آن، جدا از لاغری، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل است. 

اگر می‌خواهید بدانید کدام یک از این رژیم‌ها معروف‌تر هستند، می‌توانید سری به مقاله «معروف‌ترین انواع رژیم‌ غذایی برای لاغری» بزنید.

سخن پایانی

در نهایت می‌توانیم بگوییم که اگر می‌خواهید، واقعاً می‌خواهید لاغر شوید، بهتر است یک رویکرد شخصی برای برنامه‌ لاغری‌تان پیش بگیرید. رژیم‌های لاغری مختلف در طول زمان می‌آیند و می‌روند اما ویژگی‌های شخصیتی‌تان عموماً ثابت است. 

در این بین، باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که آیا می‌توانید یک رژیم را به‌طور مستمر ادامه دهید یا شرایط زندگی و وضعیت سلامتی‌تان به شما این اجازه را نمی‌دهد تا مثلاً، هر روز فقط میوه یا سبزیجات بخورید. 

یکی از خوبی‌های رژیم‌های لاغری لیمومی این است که بدون نیاز به حرکات ورزشی و حذفِ مواد غذایی و با توجه به داده‌های شخصی‌سازی‌شده در هر فرد تهیه می‌شود و به‌سبب وجود مربیان متخصص و تیم پشتیبانی، همواره می‌توانید سوالات و مشکلاتی که در طول مسیر پیش می‌آید را با تیم ما به اشتراک بگذارید و از آن‌ها کمک بگیرید. 

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

منابع:

SI Showcase

US News

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب