خواص جو دوسر؛ آیا جو دوسر باعث لاغری می‌شود؟

خواص جو دوسر

فهرست مطالب

لاغر شدن یک مسیر بسیار حساس و زمان‌بر است. بسیاری از اوقات طولانی بودن روند کاهش وزن و لاغر شدن، باعث از دست دادن انگیزه افراد می‌شود. اما ترفندهایی وجود دارد که می‌توان این مسیر را کوتاه کرد. استفاده از خواص جو دوسر مانند یک میانبر است! این ماده غذایی که غالباً به شکل پودر مصرف می‌شود، تاثیر خوبی در انواع رژیم غذایی دارد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم، از خواص جو دوسر به طور کلی و تاثیر آن در رژیم لاغری صحبت کنیم. اگر می‌خواهید اصولی و طبیعی لاغر شوید، این مطلب به دردتان می‌خورد. همراه ما باشید.

سوالات متداول

جو دو سر چیست؟
جو دوسر نوعی دانه غلات است که از گیاه آونا ساتیوا به دست می‌آید. جو دوسر معمولا به عنوان یک غذای اصلی در وعده صبحانه مصرف می‌شود. ای نوع جو غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و می‌توان آن را به اشکال مختلفی مانند بلغور جو دوسر، آرد جو دوسر و سبوس جو دوسر درآورد.
بهترین راه برای مصرف جو دوسر چیست؟
راه‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید از جو دوسر به عنوان بلغور، گرانولا، و بارهای رژیمی، پخت کلوچه، نان، پنکیک، سوپ و سایر دسرها و اسموتی‌ها استفاده کنید. علاوه بر این برای صبحانه می‌توانید از ترکیب جو دوسر به همراه شیر، میوه و عسل کمک بگیرید.
روزانه چه مقدار جو دوسر برای لاغری مصرف کنم؟
جو دوسر سرشار از فیبر غذایی است و بنابراین به تقویت سیری، کاهش جذب چربی و کربوهیدرات و تثبیت سطح گلوکز خون کمک می‌کند. میزان توصیه شده مصرف روزانه جو دوسر برای کاهش وزن نصف فنجان یا حدود 50 گرم است.
آیا می‌توان جو دو سر زا به شکل خام و بدوم پختن مصرف کرد؟
بله، جو دوسر را می‌توان به شکل خام هم مصرف کرد. با این حال، از آنجایی که برخی از افراد دستگاه گوارش حساس‌تری دارند، بهتر است جو دو سر خام را به آرامی وارد رژیم غذایی خود کنید و هنگام خوردن جو، مقداری مایعات بنوشید. و یا اینکه برای مصرف بگذارید یک شب تا صبح در آب و یا شیر خیس بخورد.

خواص جو دوسر

جو دوسر غلاتی کامل و فوق‌العاده

قبل از اینکه بخواهیم با خواص جو دوسر آشنا شویم، لازم است ابتدا کمی درباره ویژگی‌های این ماده غذایی توضیح دهیم. اگر نگاهی به ساختار و آثار جو دوسر بیندازید شگفت‌زده خواهید شد. جو دوسر آن‌قدر فواید مثبت دارد که محققین آزمایشات متعددی برای شناخت بهتر این ماده غذایی انجام داده‌اند. برای اینکه بیشتر با این محصول فوق‌العاده آشنا شویم، بیایید به مواد سازنده آن نگاهی بیندازیم:

فسفر، آهن، منگنز، منیزیم، روی، اسیدفولیک، ویتامین ب‌1، ویتامین ب‌5، مس، کلسیم، پتاسیم، فیبر، چربی مفید و پروتئین بخشی از ویتامین‌ها و مواد موجود در این ماده غذایی هستند.

نکته‌ای که محققین را شگفت‌زده کرده، میزان کاملاً متناسب این مواد در کنار یکدیگر است. به زبانی ساده‌تر، مواد تشکیل‌دهنده جو دوسر، در بهترین اندازه‌ها قرار دارند تا بهترین خواص را به شما منتقل کنند. با این حساب، جو دوسر یک خوراکی مقوی است. 

جو دوسر در رژیم لاغری

9 خاصیت مهم جو دوسر

در ادامه به مهم‌ترین خواص جو دوسر اشاره می‌کنیم

1. نیروگاه مواد مغذی

با ترکیبی متعادل از کربوهیدرات‌ها، فیبر و پروتئین، جو دو سر مجموعه وسیعی از مواد مغذی ضروری را ارائه می دهد.

به عنوان مثال، فقط نصف فنجان جو دوسر خشک حاوی مقادیر قابل توجهی منگنز، فسفر، منیزیم، مس، آهن، روی، فولات و انواع ویتامین‌های گروه B است. این ترکیب مغذی جو را به مکملی ارزشمند برای یک رژیم غذایی متعادل تبدیل می‌کند.

2. غنی از آنتی اکسیدان

جو دوسر علاوه بر محتوای غذایی، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌ها نیز هست. مهم‌تر از همه، حاوی گروه منحصر به فردی از آنتی اکسیدان‌ها به نام avenanthramides است که مشخص شده سطح فشار خون را کاهش می‌دهد، اثرات ضد التهابی ایجاد می‌کند و حتی خارش را کاهش می‌دهد.

3. قهرمان فیبر محلول

جو دوسر به دلیل محتوای بالای بتا گلوکان، یک فیبر محلول قوی، مشهور است. این نوع فیبر تا حدی در آب حل می‌شود و محلولی غلیظ و ژل مانند در روده ایجاد می‌کند.

فواید فیبر بتا گلوکان برای سلامتی بسیار زیاد است، از جمله رشد باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش و تنظیم دیابت نوع 2.

4. باسترول کلسترول

فیبر بتا گلوکان موجود در جو دوسر در کاهش سطح کلسترول LDL (بد) موثر است. علاوه بر این، مصرف جو دوسر ممکن است از کلسترول LDL در برابر اکسیداسیون محافظت کند که منجر به پیشگیری از بیماری قلبی می‌شود.

5. کنترل قند خون

مشخص شده است که جو به کاهش سطح قند خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند. این اثر عمدتاً به توانایی بتا گلوکان در تشکیل ژل غلیظی نسبت داده می‌شود که تخلیه معده و جذب گلوکز در خون را به تاخیر می‌اندازد.

 علاوه بر این، بتا گلوکان موجود در جو دوسر نیز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و آن را به یک مکمل غذایی ارزشمند برای کسانی تبدیل ‌کند که به دنبال مدیریت سطح قند خون در تغذیه دیابتی خود  هستند. البته این خاصیت برای همه افراد دیابتی مفید نیست و حتما این افراد باید با پزشک مشورت کنند.

6. مراقبت از پوست

جو ریز آسیاب شده، معروف به بلغور جو دوسر کلوئیدی، و به طور گسترده‌ای برای کاهش علائم بیماری‌های پوستی مختلف از جمله اگزما استفاده می‌شود. همین خصوصیت آن را به یک انتخاب طبیعی برای کسانی که به دنبال راه حل‌های مراقبت از پوست هستند تبدیل می‌کند.

7. پیشگیری از آسم در دوران کودکی

Pubmed می‌گوید که استفاده جو ممکن است کودکان را از ابتلا به آسم محافظت کند. آسم یک بیماری رایج در دوران کودکی است. تحقیقات بیشتری برای درک کامل مکانیسم‌های پشت این ادعا مورد نیاز است، اما اگر کودکتان آسم دارد می‌توانید زیر نظر پزشک به او جو دو سر بدهید.

8. رفع یبوست

نشان داده شده است که سبوس جو دو سر، سرشار از فیبر است که یبوست را تسکین می‌دهد، باعث هضم راحت‌تر غذا می‌شود و آن را به یک راه حل طبیعی برای ناراحتی های گوارشی تبدیل می‌کند.

9. کمک به کاهش وزن

جو دوسر به دلیل محتوای بالای بتا گلوکان خود می‌تواند به کاهش وزن کمک کند در واقع بتاگلوکان، باعث افزایش احساس سیری و کاهش دریافت کالری می‌شود.

بلغور جو تخلیه معده را به تاخیر می‌اندازد و ترشح هورمون سیری یعنی PYY را بیشتر می‌کند. همه این‌ها در کنار هم به فرد کمک می‌کنند که وزن خود را بهتر مدیریت کند

نقش جو دوسر در رژیم لاغری چیست؟

جو دوسر در رژیم لاغری می‌تواند بسیار مفید باشد. شما چرا رژیم می‌گیرید؟ قطعاً برای اینکه لاغر شوید. این اتفاق چگونه می‌افتد؟ با جذب کمتر انرژی و کربوهیدرات، کنترل اشتها و افزایش متابولیسم بدن. در واقع اغلب رژیم‌های لاغری استاندارد از این روش‌ها برای لاغر شدن استفاده می‌کنند. اما نقش جو دوسر در لاغر شدن چیست؟

1. خواص جو دو سر در کنترل اشتها

در واقع با خوردن این ماده مفید، میل به مصرف غذای خود را کنترل خواهید کرد. فیبر موجود در جو دوسر باعث می‌شود که اشتها کنترل‌شده و میل به خوردن غذا بسیار کاهش پیدا کند. از طرفی، جو دوسر از جذب انرژی و کربوهیدرات بیش ‌از اندازه نیز جلوگیری می‌کند. این خاصیت جو دوسر در رژیم لاغری بسیار مهم است.

اوتمیل با موز

2. خواص جو دوسر درتأمین انرژی مورد نیاز بدن

یکی از مشکلات اصلی در حین رژیم گرفتن، نداشتن انرژی است. طبیعی است که کمتر شدن حجم غذا باعث می‌شود که بدن احساس ضعف داشته باشد. این احساس ضعف باعث شکست خوردن بسیاری از افراد در رژیم لاغری می‌شود. علاوه بر این، انجام دادن فعالیت‌های روزمره بدون توان، بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود. جو دوسر این مشکل را هم حل کرده است.

مصرف جو دوسر باعث تأمین انرژی مورد نیاز در طول روز می‌شود. این ماده، با طولانی‌تر کردن فرایند هضم غذا، باعث جذب بهتر مواد مغذی می‌شود. از طرفی، انرژی مورد نیاز بدن را از طریق مواد معدنی مانند ویتامین‌های خانواده ب تأمین می‌کند.

3. خواص جو دوسر در چربی سوزی

تحقیقات نشان داده است که استفاده از جو دوسر در رژیم لاغری باعث افزایش سرعت چربی‌سوزی می‌شود. بتاگلوکان موجود در جو دوسر، هورمونی را ترشح می‌کند که این هورمون باعث چربی‌سوزی می‌شود. بد نیست بدانید برخی مدعی هستند که موضع چربی‌سوزی این هورمون، چربی‌های اطراف شکم است. چربی‌هایی که در این نواحی به‌سختی آب می‌شوند، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات چربی‌سوزی موضعی جو دو سر نیاز است.

فردی که سایز شکمش را اندازه می‌گیرد

مضرات جو دو سر

خواص جو دوسر به عنوان یک ماده غذایی بسیار زیاد است، اما فراموش نکنید زیاده‌روی در هر چیز حتی مصرف جو دو سر بد است. اما مضرات مصرف بیش از حد جو دو سر چیست؟

1. افزایش مصرف قند

شیرین کردن اوتمیل (بلغور جو دوسر) با شکر، میوه و شکلات می‌تواند میزان مصرف قند و کالری شما را افزایش دهد و باعث کاهش ارزش غذایی آن شود.

2. محدود کردن تنوع رژیم غذایی

تکیه بیش از حد به جو دو سر در رژیم غذایی نمی‌گذارد از منابع مفید دیگر استفاده کنید. این کار در میان‌مدت دنبال کردن رژیم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر تعادل کلی تغذیه شما تأثیر می‌گذارد.

3. خطر سوء تغذیه و از دست دادن عضلات

مصرف جو دو سر شما را سیر نگه می‌دارد، اما مصرف بیش از حد آن منجر به سوء تغذی، کاهش بافت عضلانی و کهاش عملکرد شناختی مغز می‌شود.

4. احتمال نفخ

محتوای فیبر بالا در بلغور جو دوسر می‌تواند هضم را کند و منجر به نفخ می‌شود، به ویژه برای افرادی که مشکلاتی مثل درد معده دارند. با این حساب این غذا برای معده درد باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

5. تاثیر معکوس روی کاهش وزن

بعضی از افراد برای رژیم غذایی جو دو سر زیادی در انواع وعده‌ها مصرف می‌کنند و برای اینکه از جو دو سر برای لاغری خسته نشوند، به آن مواد مثل میوه، شکلات، شیر، شکر و… اضافه می‌کنند. این کار گهای اوقات باعث ریافت کالری اضافی در هر وعده غذایی می‌شود و هدف کاهش وزن را زیر سوال می‌برد.

خواص جو دوسر برای کاهش وزن

چه افرادی نباید جو دو سر مصرف کنند؟

خواص جو دو سر لزوما خود را در بدن همه نشان نمی‌هدو افراد زیر باید با مشورت پزشک از جو دو سر استفاده کنند.

  • افراد دیابتی

بیماران دیابتی به دلیل داشتن درصد بالای کربوهیدرات، در هنگام مصرف جو دو سر باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. اگرچه جو دوسر دارای شاخص گلیسمی پایینی است، اما  در هر صورت آن‌ها باید مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها را به طور کامل اندازه‌گیری کنند و به دنبال راهی کع پزشک تجویز کرده برای گنجاندن جو در رژیم غذایی خود باشند.

  • افراد کم خون

کم خونی ناشی از فقر آهن (کمبود آهن) است، مانعی جدی برای مصرف سبوس جو دوسر است، زیرا این ماده غذایی مانع از جذب کامل آهن از مجرای روده به جریان خون می‌شود.

  • افرادی که بیمار‌ی سلیاک دارند

کسانی که سلیاک یا عدم تحمل گلوتن دارند مجاز به مصرف جو دو سر به هر شکل و فرمی نیستند. جو دوسر فاقد این بخش پروتئینی حیاتی است. فراموش نکنید که افراد کم تحمل حتی با یک میلی گرم از این ماده واکنش منفی نشان می‌دهند.

چگونه از خواص جو دوسر در رژیم لاغری استفاده کنیم؟

بهترین زمان مصرف جو دوسر در رژیم لاغری در وعده صبحانه است. خوردن این ماده در صبحانه، باعث می‌شود که در طول روز مواد خوراکی کمتری مصرف کنید. جو دوسر، بدن شما را تا وعده ناهار سرپا نگه می‌دارد و میل بیشتری پیدا می‌کنید که از طرز تهیه غذاهای رژیمی کمک بگیرید. این ماده همچنین می‌تواند انرژی لازم برای شروع یک روز خوب را به شما بدهد.

در نهایت

خب حالا که از خواص جو دوسر مطلع شدید به ما بگویید که تجربه شما از مصرف این ماده غذایی چه چیزی بوده است. آیا شما جزو آن دسته از افرادی هستید که طبعشان با مصرف جو دو سر برای لاغری می‌سازد یا نه؟ راستی اگر قصد گرفتن رژیم غذایی را دارید و نمی‌دانید چه ماده غذایی‌ای به طبع شما می‌سازد، از کارشناسان ما در لیمومی کمک بگیرید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

WebMD

Times of India

Eat This, Not That

HSNstore Deutschland

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب