علائم عفونت مجاری ادراری در بارداری را جدی بگیرید

عفونت ادرار در بارداری

فهرست مطالب

بارداری زمان خوشحالی و انتظار برای عضو جدید خانواده است که گاهی می‌تواند با چالش‌هایی که به همراه دارد، نگرانی‌هایی ایجاد کند. در میان نگرانی‌های مختلف برای سلامتی در این دوره، عفونت‌های مجاری ادراری در بارداری، یک چالش منحصر به فرد است.

اگر این عفونت‌ها کنترل نشوند، می‌توانند پیامدهای مهمی برای مادر و جنین در حال رشد داشته باشند. هدف این مقاله از  مجله سلامتی لیمومی، روشن کردن علل، خطرات و راه‌های درمان عفونت ادراری در دوران بارداری است.

به این صورت، مادران باردار را به دانشی که برای محافظت از سلامت خود و فرزند متولد نشده خود نیاز دارند، مجهز کند.

سوالات متداول

آیا عفونت ادرار بارداری خطرناک است؟
UTI یا عفونت مجاری ادراری در بارداری مسئله شایعی است و معمولا با داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها درمان می‌شود. این بیماری مسئله خطرناکی نیست ولی اگر پیگیری نشده و در ادامه درمان نشود، می‌تواند منجر به عفونت‌های شدیدی شود که در پی آن مسائلی مثل زایمان زودرس یا مرگ جنین اتفاق بیفتد.
سوزش ادرار در زنان باردار نشانه چیست؟
سوزش ادرار در بارداری می‌تواند نشانه‌ای از عفونت مجاری ادراری باشد؛ به دلیل اینکه رشد جنین به اندام‌هایی مثل مثانه فشار وارد می‌کند، این مسئله باعث گیر افتادن باکتری‌ها در مثانه و مجاری ادراری می‌شود و می‌تواند باعث عفونت شود.
همچنین به دلیل ضعیف‌تر شدن سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری احتمال عفونت در این دوره افزایش پیدا می‌کند.
آزمایش عفونت بارداری چگونه است؟
آزمایش عفونت بارداری شامل گرفتن نمونه ادرار و بررسی باکتری‌های موجود در آن است و پزشک در مورد نشانه‌هایی که تجربه می‌کنید از شما سوالاتی می‌پرسد. همه زنان باردار نیاز به انجام آزمایش ادرار دارند که معمولا در اولین جلسه ملاقات با پزشک صورت می‌گیرد.
عفونت ادرار در بارداری چه خطری برای جنین دارد؟
عفونت بارداری با تشخیص و پیگیری به موقع کاملا رفع شده و مشکلی برای جنین و مادر به وجود نمی‌آورد. اگر عفونت مجاری ادراری تشخیص داده نشود و در ادامه درمانی صورت نگیرد می‌تواند باعث عفونت کلیه‌ها شود این مسئله می‌تواند باعث زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس، تولد با وزن پایین یا مرگ جنین شود.

عفونت ادرار بارداری چیست؟

عفونت ادرار بارداری مجموعه‌ای از عفونت‌ها در سیستم مجاری ادرار است که می‌تواند شامل عفونت کلیه‌ها، عفونت میزنای (لوله‌هایی که ادرار را از کلیه به مثانه هدایت می‌کنند) و عفونت مجرای پیشاب باشد.

عامل اصلی عفونت مجاری ادراری معمولا باکتری‌ها هستند و در بین زنان این مسئله شایع‌تر است. زمانی که در دوران بارداری هستید شانس بروز این مسئله افزایش پیدا می‌کند.

باکتری ایکولای (E.coli) عامل اصلی بروز عفونت مجاری ادراری است.

عفونت ادرار در بارداری

علائم عفونت ادرار بارداری چیست؟

عفونت ادرار بارداری، به دلایلی مثل رشد جنین و فشار بیشتر به مثانه اتفاق می‌افتد؛ این مسئله باعث بروز تکرر ادرار می‌شود.

همچنین باعث می‌شود که باکتری‌ها در مثانه بیشتر به دام بیفتند و بدن را مستعد ورود انواع میکروب‌ها و عفونت می‌کند.

علائم این بیماری موارد زیر هستند:

  • سوزش و درد در هنگام دفع ادرار؛
  • ادرار کدر و دارای بوی نامطبوع؛
  • وجود خون در ادرار که باعث می‌شود رنگ ادرار قرمز، صورتی روشن یا به رنگ چای شود؛
  • تکرر ادرار و احساس تخلیه نشدن کامل مثانه؛

اگر عفونت مجاری ادراری منجر به عفونت کلیه‌ها شده باشد، علائم زیر را هم خواهید داشت:

  • درد لگن به ویژه در مرکز لگن و اطراف ناحیه استخوانی واژن و همچنین کمردرد؛
  • تب؛
  • تهوع و استفراغ.

بین ۲ تا ۱۰ درصد زنان باردار معمولا این شرایط را تجربه می‌کنند و زنانی که سابقه عفونت ادراری قبلی داشته باشند ممکن است که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت مجاری ادرار در دوران بارداری باشند.

عفونت ادرار در بارداری

علت شایع بودن عفونت مجاری اداری در بارداری چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که به واسطه آن‌ها زنان در دوران بارداری، عفونت مجاری ادراری را تجربه می‌کنند؛ موارد زیر از علت‌های اصلی این مسئله است:

تغییرات هورمونی

هومون‌ها در بارداری باعث ایجاد تغییراتی در دستگاه ادراری می شوند و این باعث می شود زنان بیشتر در معرض عفونت قرار بگیرند. تغییرات در هورمون‌ها همچنین می‌تواند منجر به رفلاکس مثانه شود، وضعیتی که در آن ادرار شما از مثانه به کلیه‌ها بازمی‌گردد که می‌تواند زمینه‌ساز عفونت مجاری ادراری باشد.

رژیم‌های مخصوص دوران بارداری و شیردهی لیمومی

تقویت جنین و مادر

مانع از افزایش بی‌رویه وزن

کاهش وزن سالم همراه با شیردهی

جلوگیری از افتادگی پوست بعد زایمان

درخواست مشاوره رایگان

وجود قند در ادرار

هنگامی که باردار هستید ادرار شما دارای پروتئین، قند و هورمون‌های بیشتری است، این تغییرات شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت ادراری قرار می‌دهند.

رشد جنین

چون باردار هستید، رحم در حال رشد شما به مثانه شما فشار می‌آورد که باعث می‌شود دفع تمام ادرار در مثانه برای شما سخت شود؛ ادرار باقی‌مانده در مثانه می‌تواند منبع عفونت باشد.

علت‌های دیگر بروز عفونت ادراری در دوران بارداری موارد زیر هستند:

  • باکتری‌های موجود در مدفوع شما؛
  • باکتری‌های استرپتوکوک گروه B؛
  • فعالیت جنسی.

عفونت ادرار در بارداری

روش‌های پیشگیری از عفونت ادرار بارداری چیست؟

همانطور که گفته شد، عفونت مجاری ادراری در دوران بارداری، مسئله‌ای رایج است و شاید نتوانید به صورت کامل مانع از بروز آن شوید. شما با انجام موارد زیر می‌توانید تا حدودی، مانع از بروز عفونت ادراری در بارداری شوید:

  • مثانه خود را مکرر تخلیه کنید، به خصوص قبل و بعد از داشتن رابطه جنسی؛
  • لباس زیر نخی بپوشید؛
  • در طول شب از لباس زیر استفاده نکنید؛
  • از دوش، اسپری و ادکلن مخصوص واژن استفاده نکنید؛
  • آب فراوان بنوشید؛ این موضوع به دفع بیشتر باکتری‌ها کمک زیادی می‌کند؛
  • از صابون‌ها یا شوینده‌های بدن با pH بالا برای ناحیه واژن استفاده نکنید؛
  • لباس‌های تنگ و الیاف مصنوعی استفاده نکنید؛
  • مجرای ادرار و واژن را از قسمت جلو به عقب پاک کنید؛
  • از مکمل‌ها و ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و ویتامین D استفاده کنید؛
  • بیشتر از دو بار در روز از لگن آب گرم استفاده نکنید.

رعایت و دانستن نکات گفته شده، برای شما که باردار هستید بسیار مهم است.

روش‌های درمان عفونت ادراری بارداری چگونه است؟

درمان عفونت ادراری معمولا به کمک یک دوره استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها انجام می‌شود. این آنتی‌بیوتیک‌ها باید در طی ۳ تا ۷ روز علائم را از بین ببرند که در بیشتر مواقع نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.

اگر بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها احساس سردی و لرزش، دردهای زیر شکمی، تب، تهوع، استفراغ و مواردی از این دست داشتید، بهتر است که هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

عفونت ادرار در بارداری

چه دارویی برای عفونت ادرار در بارداری خوب است؟

در دوران بارداری، انتخاب آنتی‌بیوتیک‌هایی که هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد بی‌خطر باشند، بسیار مهم است. آنتی‌بیوتیک‌های متداول این بیماری موارد زیر هستند:

  • آموکسی سیلین؛
  • اریترومایسین؛
  • پنی‌سیلین؛
  • آمپی‌سیلین؛
  • سفالوسپورین؛
  • نیتروفورانتونین؛
  • سفالکسین

توجه داشته باشید که داروی نیتروفورانتونین نباید در سه ماه اول بارداری مصرف شود اما مصرف آن در 3 ماهه دوم و سوم بارداری بلامانع است. این داروها را حتما باید به تجویز و زیر نظر پزشک مصرف کنید.

اگر عفونت شدید بوده و منجر به عفونت کلیه شود نیاز است که در بیمارستان بستری شوید و باید علاوه بر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، تزریق وریدی هم صورت بگیرد.

پزشک شما آنتی‌بیوتیکی را تجویز می‌کند که در برابر باکتری‌های عامل عفونت موثر بوده و برای شما و کودک‌تان بی‌خطر است. استفاده از آنتی‌بیوتیک در این دوره مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کند اما عفونت ادراری درمان نشده، می‌تواند برای جنین خطر بیشتری داشته باشد.

رژیم‌های مخصوص دوران بارداری و شیردهی لیمومی

تقویت جنین و مادر

مانع از افزایش بی‌رویه وزن

کاهش وزن سالم همراه با شیردهی

جلوگیری از افتادگی پوست بعد زایمان

درخواست مشاوره رایگان

چه زمانی برای عفونت بارداری به پزشک مراجعه کنم؟

به دلیل اینکه شرایط بدن شما در دوران بارداری متفاوت است و سد دفاعی سیستم ایمنی نسبت به شرایط عادی، حساس‌تر است، بهتر است که با مشاهده هرگونه علائم مرتبط با عفونت مجاری ادراری به پزشک مراجعه کنید و شرح حال دقیق ارائه بدهید.

در صورت وجود علائمی که ممکن است نشان دهنده گسترش عفونت به کلیه‌ها باشد، نیاز است که فورا تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید. علائمی مثل تب، کمر درد، لرز، تهوع یا استفراغ، نیاز به بررسی فوری دارند.

عفونت مجاری ادراری در زمان بارداری به سرعت می‌تواند پیشرفت کند و ممکن است باعث آسیب به جنین شود.

عفونت ادرار در بارداری

کلام پایانی

عفونت مجاری ادراری مسئله شایعی است که در بین زنان باردار اتفاق می‌افتد؛ این مسئله می‌تواند آزاردهنده و دردناک باشد اما به راحتی قابل پیگیری و درمان است.

با مشاهده و احساس هرگونه علائمی از قبیل سوزش و درد در حین دفع ادرار بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

در طول پروسه درمان، داروهای تجویز شده را مرتب مصرف کنید، لباس‌های مناسب بپوشید و سعی کنید که بهداشت کامل ناحیه مجاری ادراری را رعایت کنید.

داشتن رژیم‌‌ غذایی مناسب در این دوره مهم است؛ این مسئله کمک می‌کند که بتوانید شرایط را بهتر مدیریت کنید و بارداری بدون مشکلی داشته باشید.

گیری به موقع کاملا رفع شده و مشکلی برای جنین و مادر به وجود نمی‌آورد. اگر عفونت مجاری ادراری تشخیص داده نشود و در ادامه درمانی صورت نگیرد می‌تواند باعث عفونت کلیه‌ها شود این مسئله می‌تواند باعث زایمان زودرس، تولد نوزاد نارس، تولد با وزن پایین یا مرگ جنین شود.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب