با جذاب‌ترین انواع طرز تهیه شله زرد آشنا شوید

طرز تهیه شله زرد مجلسی، ساده و رژیمی

فهرست مطالب

شله‌ زرد به‌عنوان یکی از دسرهای سنتی و پرطرفدار ایرانی شناخته می‌شود که در درست کردن آن از برنج، زعفران، شکر و آب استفاده می‌شود. این دسر خوشمزه نه‌تنها در مناسبت‌ها و جشن‌های مختلف گزینه بسیار خوبی است، بلکه به‌عنوان یک میان‌وعده مغذی بین خانواده‌های ایرانی شناخته می‌شود. با این حال،  طرز تهیه شله زرد به اشکال مختلفی انجام می‌شود و فوت‌وفن‌های خاص خودش را دارد.

برای این‌که بتوانید شله زرد را به خوشمزه و جذاب‌ترین شکل ممکن درست کنید و با اضافه کردن ترکیبات مختلف، طعم جدیدتری به آن بدهید، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به ۶ طرز تهیه شله زرد در انواع رژیم غذایی اشاره کنیم که شامل مدل‌های رژیمی، با شیر و ساده و حرفه‌ای است.

سوالات متداول

آیا می‌توانیم در هنگام رژیم لاغری شله زرد بخوریم؟
بله، یکی از خوبی‌های شله‌زرد این است که می‌توانید در ترکیبات آن، از شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید تا طعم شیرین‌اش را نگه دارید و کالری کم‌تری را وارد بدن‌تان کنید.
کالری شله زرد چه قدر است؟
بسته به نوع شله زردی که درست می‌کنید، کالری این میان‌وعده خوشمزه می‌تواند متفاوت باشد.اما به‌طور‌ کلی، یک وعده معمولی از آن می‌تواند حدود 200 تا 300 کالری داشته باشد.
مواد لازم برای تهیه شله زرد چیست؟
برنج، زعفران، شکر، آب، و گاهی شیر یا گلاب، از جمله مواد اصلی برای تهیه شله زرد هستند. برای اضافه کردن طعم بهتر و خوشمزه‌تر به شله زرد می‌توانید از خلال بادام، خلال پسته، پودر دارچین و پودر هل هم استفاده کنید.
چه کار کنیم تا شله زرد رژیمی شود؟
استفاده از شکر قهوه‌ای یا شیرین‌کننده‌های طبیعی و شیرهای گیاهی به جای شیر گاوی، مثل شیر نارگیل، می‌تواند نسخه‌ای سالم‌تر از شله زرد را در اختیارتان قرار دهد که به رژیم لاغری‌تان به‌عنوان یک میان‌وعده مغذی اضافه شود.

طرز تهیه شله زرد به ۶ روش جذاب

طرز تهیه شله زرد پختن عموماً در تمامی روش‌ها یکسان است و یک فرایند ساده‌ای را طی می‌کند. با این حال، روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، طعم جدید و جذاب‌تری به شله زردتان بدهید.

جدا از آن، اگر به دنبال طرز تهیه شله زرد رژیمی هستید، این مطلب مختص شما است چون در ادامه قرار است به انواع طرز تهیه شله زرد اشاره کنیم:

طرز تهیه شله زرد ساده و حرفه‌ای

در روش سنتی و حرفه‌ای، نیاز به برنج، شکر، زعفران، آب و کمی گلاب دارید. طرز تهیه شله زرد ساده شامل مراحل زیر می‌شود:

  1. ابتدا برنج ریز دانه را ۲۴ ساعت شسته و در آب سرد خیس کنید. بعد از آن برنج خیس‌شده را هم بزنید تا ریزدانه‌های آن بیش‌تر خرد شود.
  2. یک قابلمه را با آب پر کنید و روی شعله قرار دهید.
  3. زمانی که آب قابلمه به‌جوش آمد، آب برنج خیس شده را دور بریزید و آن را به داخل قابلمه اضافه کنید. به این نکته دقت کنید که میزان آب باید ۷ برابر میزان برنج باشد.
  4. حرارت را تا اندازه‌ای زیاد کنید تا آب و برنج به‌جوش بیاید. سپس اجازه دهید که برنج و آب روی حرارت کم بپزد و مغز‌پخت شود.
  5. زمانی که پخت برنج تکمیل شد، شکر را به قابلمه‌ای جداگانه اضافه کنید و آن را هم بزنید تا به‌خوبی در آب حل شود
  6. سپس این ترکیب را از صافی عبور داده و به قابلمه برنج اضافه کنید. در این مرحله، باید به‌شکلی مداوم ترکیب برنج و شکر را هم بزنید.
  7. زعفران را به‌موازات به برنج اضافه کرده و گلاب را داخل قابلمه بریزید. در این بین به‌شکلی مداوم شله زرد را هم بزنید تا ته نگیرد.
  8. خلال بادام را هم آرام آرام به شله زرد اضافه کنید تا کمی نرم شود.
  9. زمانی که ترکیب شما به غلظت خوبی رسید، در قابلمه را ببنید و شعله گاز را کم کنید و بگذارید تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در این حالت بمانید.
  10. در نهایت بعد از این‌که به خوبی جا افتاد، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید که شله زرد در قابلمه‌ای بدون حرارت به‌مدت ۳۰ دقیقه باقی بماند.

طرز تهیه شله زرد مرحله به مرحله

طرز تهیه شله زرد با شیر

برخی‌ها با اضافه کردن شیر، تلاش می‌کنند تا شله زرد به ذائقه آن‌ها بیش‌تر بنشیند. در این روش، با اضافه کردن شیر به دستور پخت سنتی، طعمی متفاوت و بافتی نرم‌تر به شله زرد می‌دهید. برای انجام این کار، بعد از پخت برنج، به جای آب، شیر را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا با حرارت ملایم بپزد. این تغییر ساده، باعث می‌شود شله زرد بافتی کرمی‌تر و نرم‌تر داشته باشد و رنگ سفیدی هم به‌خودش بگیرد.

طرز تهیه شله زرد رژیمی

اگر به‌دنبال یک دسر خوشمزه هستید که بتواند در برنامه غذایی شما جایی داشته باشد و کالری کمی به‌خودش اختصاص دهد، می‌توانید شله زرد را به رژیم‌تان اضافه کنید با این تفاوت که به‌جای شکر معمولی، از شکر قهوه‌ای یا شیرین‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

اضافه کردن انواع شیر گیاهی، شیر بادام یا شیر نارگیل به‌جای آب و حتی شیر معمولی هم برای اشخاصی که به لاکتوز حساسیت دارند، گزینه بسیار مناسبی است.

طرز تهیه شله زرد نذری و حرفه‌ای

طرز تهیه شله زرد فوری بدون خیساندن برنج

گاهی اوقات ممکن است مهمان سرزده‌ای داشته باشید و بخواهید در سریع‌ترین زمان ممکن، دسر خوشمزه‌ای برای آن‌ها آماده کنید. در این شرایط برای طرز تهیه شله زرد فوری، می‌توانید از برنج پخته شده یا برنج نیم‌دانه استفاده کنید که زمان آماده‌سازی را به شدت کاهش می‌دهد و برای مواقعی که عجله دارید اما می‌خواهید از طعم شله زرد لذت ببرید، ایده‌آل است.

شله زرد با طعم میوه‌های خشک

طرز تهیه شله زرد با افزودن میوه‌های خشک پس از پخت باعث می‌شود تا یک دسر سنتی با طعمی جدید را تجربه کنید. برای درست کردن این مدل از شله زرد باید مراحل زیر را پیش بگیرید:‌

  • ابتدا مراحل درست کردن شله زرد را به شکل سنتی پیش می‌گیریم.
  • میوه‌های خشک‌شده‌ای که می‌خواهید مثل زردآلو، انجیر و مویز (کشمش) را که از قبل در آب گرم خیس خورده‌اند، به شله زرد روی گاز اضافه می‌کنیم. این مرحله می‌تواند قبل از اضافه کردن زعفران و گلاب یا بعد از اضافه کردن آن باشد.

 این افزودنی‌ها نه تنها طعم دسر را غنی‌تر می‌کنند، بلکه بافتی جذاب و دلپذیر به آن می‌بخشند.

طرز تهیه شله زرد دو نفره

شله زرد وگان با شیر نارگیل

اگر رژیم گیاهخواری دارید و می‌خواهید یک دسر گیاهی و خوشمزه داشته باشید، استفاده از شیر نارگیل در تهیه شله زرد می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. برای درست کردن شله زرد وگان، بعد از خیس دادن و پختن برنج، شیر نارگیل را به قابلمه اضافه کرده و برنج را داخل قابلمه بریزید. 

این شکل از شله‌زرد نه‌تنها در بهبود سلامتی نقش دارد، بلکه طعم ملایم و بافتی متمایز به شله زرد می‌دهد و می‌تواند گزینه جذابی برای گیاه‌خواران باشد.

شله زرد با تاپینگ شکلات و خامه

تاپینگ شکلات و خامه صرفاً برای دادن طعم جدیدتر به شله زرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به‌عنوان یک المان تزیینی هم در نظر گرفته شود. در این شیوه، کافی است بعد از درست کردن شله زرد به‌روش سنتی، پودر شکلات یا خامه را روی شله زرد اضافه کنید.

البته درست کردن شله زرد، ترفندهای خاص خودش را دارد و ما همواره نمی‌توانیم آن طعمی که باید را از این دسر سنتی ایرانی دریافت کنیم. در ادامه قرار است به برخی از ترفندهای درست کردن شله زرد اشاره کنیم که می‌تواند طعم لذیذتر و خوشمزه‌تری به این دسر دل‌نشین بدهد:

ترفندهایی برای پخت شله زرد حرفه‌ای

پخت شله زرد حرفه‌ای نیازمند دقت به جزئیات و استفاده از ترفندهای خاص است. برای داشتن شله زردی با بافتی یکنواخت و طعمی عالی، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • استفاده از زعفران با کیفیت بالا: زعفران تازه و با کیفیت، رنگ و عطر فوق‌العاده‌ای به شله زرد می‌بخشد.
  • تنظیم میزان شیرینی: شیرینی شله زرد باید با توجه به ذائقه شخصی تنظیم شود. پیشنهاد می‌کنیم که چندین بار شله زرد را با میزان متفاوتی از شکر درست کنید تا بتوانید آن مدلی که می‌خواهید را به‌دست آورید.
  • پخت کند و مداوم: شله زرد باید بر روی حرارت ملایم و به صورت مداوم هم زده شود تا از ته گرفتن آن جلوگیری شود.
  • استفاده از گلاب: اضافه کردن کمی گلاب در انتهای پخت، عطر و طعم دلپذیری به شله زرد می‌افزاید و به‌عنوان فوت‌وفن استاد شناخته می‌شود.

جمع‌بندی

شله زرد نه تنها به عنوان یک دسر سنتی بلکه به عنوان نمادی از فرهنگ و هنر آشپزی ایرانی شناخته می‌شود. با دنبال کردن دستورالعمل‌ها و ترفندهای ارائه شده در این بلاگ پست، می‌توانید شله زردی خوشمزه و با کیفیت تهیه کنید تا در کنار دوستان و خانواده‌تان، تجربه‌ای دل‌نشین را رقم بزنید.

فراموش نکنید. اگر دغدغه رژیم غذایی دارید پشتیبانان لیمومی منتظرتان هستند تا به بهترین رژیم غذایی را پیشنهاد کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Chefkoch

REWE.de

Persian Mama

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب