طرز تهیه فلافل رژیمی؛ سالم، ساده و خوشمزه

طرز تهیه فلافل رژیمی

فهرست مطالب

فلافل یک غذای خوش‌مزه و محبوب خاورمیانه‌ای است که از نخود آسیاب شده تهیه می‌شود. این غذای خوش‎‌طعم را معمولاً به همراه ادویه‌های معطر و سبزیجات تازه به شکل گرد یا پهن سرخ می‌کنند.

فلافل رژیمی یک وعده‌غذایی مغذی برای گیاهخواران، ورزشکاران و کسانی که رژیم دارند، محسوب می‌شود. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم طرز تهیه فلافل کم‌کالری را آموزش دهیم.

سوالات متداول

آیا فلافل برای کاهش وزن مفید است؟
بله، از آنجایی‌ که فلافل با نخود، سبزی و ادویه تهیه می‌شود، منبعی غنی از فیبر بالا و پروتئین گیاهی است. وجود فیبر و پروتئین بالا در فلافل موجب می‌شود تا مدت‌زمان بیش‌تری احساس سیری داشته باشید و به این صورت به لاغری شما کمک می‌کند.
فلافل چقدر کالری دارد؟
مقدار کالری یک وعده 100 گرمی فلافل، (حدود 3 الی 4 عدد فلافل) 321 کالری است.
تفاوت هوموس و فلافل چیست؟
هوموس یا حمص یکی از معروف‌ترین و لذیذترین پیش‌غذاهای لبنانی است که به‌تازگی در ایران نیز پخت می‌شودو بسیار پرطرفدار است. تفاوت این پیش‌غذای لبنانی با فلافل در نحوه سرو آن است که می‌تواند همراه با گوشت قرمز و سفید، قارچ، کدوحلوایی و… سرو شود.
بهتر است هر چند وقت یک بار فلافل بخوریم؟
مصرف فلافل مانند هر غذای دیگری نیازمند رعایت تعادل است. فلافل منبع خوبی برای فیبر و پروتئین شناخته می‌شود؛ اما به‌دلیل داشتن چربی برای مصرف روزانه. مکرر مفید نیست. بهتر است فلافل را هفته‌ای یک بار بخورید تا از خواص آن بهره‌مند شوید و از مضرات این غذا در امان بمانید.

آیا فلافل رژیمی هم می‌شود؟

از آنجایی‌که فلافل با نخود، سبزی و ادویه درست می‌شود، فیبر بالایی دارد و منبع خوبی از پروتئین گیاهی است. وجود فیبر و پروتئین بالا در فلافل موجب می‌شود تا مدت ‌زمان بیش‌تری احساس سیری داشته باشید.

در نتیجه فلافل یک غذای گیاهی مجلسی و رژیمی است که وجود آن در برنامه غذایی هر ایرانی ضروری به نظر می‌رسد. با رعایت یک سری از نکات قادر هستید فلافل کم‌روغن و کم‌کالری، مناسب برای رژیم لاغری داشته باشید.

 برای مثال از سرخ‌کردن زیادی فلافل خودداری کنید، از ماهیتابه نچسب استفاده کنید، روغن به ‌اندازه دو الی سه قاشق بریزید و از روغن‌های گیاهی سالم مانند روغن کنجد، روغن‌زیتون و… برای تفت دادن استفاده کنید.

    

طرز تهیه فلافل رژیمی

در این دستور پخت، فلافلی که آماده می‌کنیم از بیرون ترد و از داخل نرم خواهد بود. نخود، سبزی‌های تازه، پیاز، سیر و ادویه‌های معطر فلافل را خوش‌طعم و لذیذ می‌کنند. به‌علاوه، فلافل کم‌کالری به‌طور طبیعی بدون گلوتن و مناسب برای افراد گیاهخوار و وگان است.

این طرز تهیه زمان زیادی طول نمی‌برد و در مدت زمانی کوتاه فلافل رژیمی شما آماده خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه فلافل کم‌کالری و رژیمی

  • یک‌ چهارم پیمانه نخود (برای تهیه فلافل تنها از نخود خشک و خیس شده استفاده کنید. نخود کنسرو شده بسیار نرم می‌شود و فلافل شما خوب نخواهد شد.)
  • یک عدد پیاز متوسط
  • سه حبه سیر
  • جعفری و گشنیز به مقدار لازم
  • فلفل سیاه
  • آرد نخودچی
  • جوش‌شیرین

مواد لازم برای تهیه فلافل در فر

طرز تهیه خمیر فلافل رژیمی

  1. خیس کردن نخود خشک از شب قبل: بهتر است از یک شب قبل یا حداقل 8 تا 12 ساعت قبل، نخودها را خیس کنید. توجه داشته باشید که حجم نخودها سه برابر خواهد شد؛ پس روی آن‌ها را با آب فراوان بپوشانید؛ سپس نخودها را آبکشی کنید.
  2. اضافه‌کردن همه مواد به غذاساز: در این مرحله باید نخود خیس شده، پیاز، جعفری، گشنیز، سیر، فلفل سیاه و سایر ادویه‌ها را به غذاساز اضافه کرده و اجازه دهید مواد به ‌اندازه درشتی ماسه مخلوط شوند. توصیه می‌شود قبل از اضافه‌کردن پیاز، سبزی و سیر، آن‌ها را خرد کنید.

طرز تهیه خمیر فلافل

  1. انتقال مخلوط به‌دست‌آمده به یک کاسه بزرگ: در این مرحله، آرد نخودچی و جوش‌شیرین را اضافه کرده و با همزن، هم بزنید تا کاملاً ترکیب شوند؛ سپس با پلاستیک یا درب روی کاسه را بپوشانید.
  2. کاسه حاوی خمیر فلافل را در یخچال قرار دهید: مخلوط فلافل باید به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت در یخچال سرد شود.
  3. فلافل را شکل دهید: می‌توانید این کار را با دست یا قاشق انجام دهید. اگر قصد دارید فلافل بدون روغن را برای مهمان بپزید، شکل‌های صاف‌تر بهتر هستند.

روش‌های مختلف پخت فلافل رژیمی

دو روش مختلف پخت فلافل رژیمی

  • روش سرخ‌کردن فلافل بدون روغن در تابه: در یک ماهیتابه نچسب، به مقدار خیلی کم در حدی که کف تابه چرب شود روغن ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. فلافل‌ها را شکل داده و درون تابه قرار دهید.

اگر می‌خواهید شکل فلافل بدون روغن که درست می‌کنید پهن باشد، با قاشق کمی آن را فشار دهید. به مدت 1 الی 2 دقیقه بعد از سرخ‌شدن فلافل‌ها، آن‌ها را از تابه خارج کرده و با دستمال‌کاغذی روغن فلافل‌ها را بگیرید.

  • روش پخت فلافل در فر: فر را از قبل با دمای 425 درجه فارنهایت یا 220 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. روی یک ورقه پخت را به آرامی با روغن اسپری کرده یا با قلم مو روغن بزنید.

فلافل‌ها را روی سینی فر قرار دهید، روی آن را به آرامی اسپری کنید یا با قلم مو روی آن‌ها روغن بمالید. فلافل‌ها را به مدت 25 تا 30 دقیقه در فر قرار دهید.

نکات آشپزی:

  • در تهیه فلافل بدون روغن و رژیمی می‌توانید از ادویه‌هایی همچون هل، زیره و فلفل سیاه برای عطر و طعم بهتر غذا استفاده کنید.
  • آرد نخودچی باعث می‌شود مخلوط به‌دست‌آمده به هم بچسبد و به‌راحتی شکل بگیرد.
  • جوش‌شیرین در تهیه فلافل یک ماده کلیدی است که موجب ایجاد بافت کرکی داخل فلافل می‌شود.
  • استفاده از سیر تازه بجای پودر سیر به فلافل طعمی بهتر و لذیذتر می‌دهد.
  •  باقی‌مانده غذا را می‌توان در ظرف دربسته به مدت 4 تا 5 روز در یخچال نگهداری کرد.

کلام آخر

فلافل یک غذای محبوب خاورمیانه‌ای است که در ایران طرف‌داران بسیاری دارد. این غذای خوش‌طعم کاملاً گیاهی و بدون گوشت درست می‌شود. بنابراین فلافل جایگزین خوبی برای غذاهای گوشتی، به خصوص برای گیاهخواران به‌شمار می‌رود.

 برای افرادی که رژیم دارند، فلافل گزینه‌ای عالی است و می‌توانند با خیال راحت از آن در انواع رژیم غذایی خود استفاده کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

Foodnetwork

Nutritionstudies

Downshiftology

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب