طرز تهیه حمص به سبک مجلسی، لبنانی، استانبولی و بدون ارده!

طرز تهیه حمص یا هوموس مجلسی

فهرست مطالب

حمص یکی از غذاهای عربی بسیار لذیذ و خوشمزه و متعلق به لبنان است که در بین ایرانیان نیز طرفداران زیادی دارد.

این غذا با ترکیب بی‌نظیر نخود، ارده و آبلیموی خود، در کشور ما عمدتا به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

هوموس یا حمص غذایی چند دقیقه‌ای است که می‌تواند جایگزین خوبی برای وعده‌های وقت‌گیر در دوران رژیم غذایی باشد.

نترسید! این غذا آنقدرها که فکرش را می‌کنید  چاق‌کننده نیست و 100 گرم این غذا حدود 300 تا 350 کالری دارد.

در ادامه این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» چند دستورپخت متنوع حمص را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم تا بتوانید متناسب با ذائقه‌تان آن را درست کنید و از طعم خوشش لذت ببرید.

سوالات متداول

حمص (هوموس) چند کالری دارد؟
به طور کلی می‌توان گفت هر 100 گرم حمص حدود 320 تا 350 کالری دارد.
مواد تشکیل دهنده حمص (هوموس) چیست؟
نخود، ارده، روغن زیتون، آبلیمو و نمک و فلفل از ترکیبات اصلی هوموس است.
آیا می‌توانیم حمص (هوموس) را بدون ارده درست کنیم؟
بله. برای تهیه حمص بدون ارده می‌توانید به جای آن از کشک و ماست استفاده کنید.
آیا برای آماده کردن حمص (هوموس) باید نخود را پوست بگیریم؟
برای اینکه حمص شما لذیذتر و نرم‌تر شود بهتر است پوست نخودها را بگیرید، اما این کار الزامی نیست.

حمص یا هوموس؛ آنچه خوبان همه دارند این غذا یکجا دارد!

برخلاف تصور بسیاری از افرادی که در رژیم هستند، هوموس گزینه مناسبی برای انواع رژیم غذایی است. این غذا به خاطر داشتن پروتئین بالا محبوبیت زیادی دارد و شما را از گرسنگی بعد از باشگاه نجات می‌دهد.

به‌راحتی می‌توانید آن را با خودتان حمل کنید و با چند تکه کوچک نان یا خالی نوش جان کنید.

مواد غذایی پروتئین دار نسبت به کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها مدت بیشتری شما را سیر نگه می‌دارند. حمص نه‌تنها سرشار از پروتئین است، بلکه فیبر هم دارد.

محتوای پروتئین این غذا باعث سیری ماندن بیشتر شما می‌شود، در حالی که فیبر آن هضم غذا را کند می‌کند.

همین دلایل باعث شده هوموس به یک گزینه خوب برای کاهش وزن تبدیل شود. همچنین این غذا به‌ خاطر عدم استفاده از هیچ ترکیب حیوانی، برای وگان‌ها و آن‌های که رژیم گیاهخواری دارند نیز، بسیار مناسب و دوست‌داشتنی است.

چطور حمص لبنانی درست کنیم؟

طرز تهیه حمص یا هوموس چند روش

 ماده اصلی ترکیبات حمص را نخود تشکیل می‌دهد. در کنار این حبوبات، سیر، ارده و آبلیمو هم حضور دارد تا طعم آن را متعادل کند.

البته در کشورهای مختلف حمص را با مواد غذایی دیگری ترکیب می‌کنند و با طعم‌های جدید به استقبال این غذا می‌روند.

طرز تهیه حمص رژیمی

اگر در دوران رژیم به سر می‌برید و می‌خواهید حمص با کالری کمتر درست کنید؛ کافیست از این دستورپخت پیروی کنید.

هرچند طرز تهیه هوموص رژیمی با سایر هموس‌ها چندان تفاوت ندارد، اما مقدار ارده و نوع آن می‌تواند کالری این غذا را کمتر کند.

مواد لازم برای تهیه حمص رژیمی

ترکیبات:

نخود پخته شده یا کنسرو نخود: 400 گرم

ارده رژیمی: 1 قاشق غذاخوری

سیر تازه یا پودر سیر: یک حبه یا یک قاشق غذاخوری

یک حبه سیر یا یک قاشق غذاخوری: به دلخواه و مقدار لازم

آب نخود یا آب سرد: یک فنجان

روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به مقدار لازم

آب لیمو: 2 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه حمص رژیمی

  • ابتدا نخود را از شب قبل خوب خیس کنید و بگذارید کاملا بپزد. برای راحتی بیشتر می‌توانید از کنسرو آماده نخود هم استفاده کنید. بهتر است پوست نخودها را بکنید و آن را در غذاساز بریزید.
  • سیر را رنده یا پودر سیر را به نخودها اضافه کنید.
  • ارده و آبلیمو را هم داخل غذاساز ریخته و خوب میکس کنید تا به حالت خمیری و یکدست تبدیل شود.
  • اگر درحین میکس کردن نخودها، ترکیب شما سفت شده بود می‌توانید آب سرد یا آب نخود را به آن اضافه کنید تا حالت خمیری نرمی پیدا کند.
  • اگر از کنسرو نخود استفاده می‌کنید حتما قبل از اضافه کردن نمک، شوری آن را بچشید. معمولا در این حالت نیازی به نمک نیست، اما اگر خودتان نخود را پخته باشید می‌توانید بنا به ذائقه‌تان نمک آن را بیشتر یا کمتر کنید. فلفل و روغن زیتون را هم به مخلوط اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.
  • در مرحله آخر نیز می‌توانید کمی زیره به حمص اضافه کنید تا برای سرو آماده شود.

مرحله اول طرز تهیه حمص

 طرز تهیه هوموس مجلسی

برای پخت حمص مجلسی، باید حتما پوست نخودها را جدا کنید؛ چراکه بافت نهایی غذا کرمی‌تر و نرم‌تر خواهد بود. هوموس مجلسی نیازی به زیره ندارد و با همان ترکیبات همیشگی ارده، آبلیمو، روغن زیتون و نخود درست می‌شود.

اگر می‌خواهید برای پذیرایی در مهمانی‌ها از حمص استفاده کنید، بهتر است مقداری از نخودها را نگه دارید و برای تزیین روی غذا بریزید. همچنین می‌توانید روی حمص را کمی فشرده کنید و با زیتون، سبزی خشک و فلفل تزیین کنید.

نان پیتا، برای سرو حمص حرفه ای بهترین گزینه است. شما باید نان پیتا را به قطعات مثلثی کوچکی برش دهید. کمی با روغن زیتون و سبزیجات معطر یا زعتر مخلوط کنید و به مدت 5 تا 10 دقیقه داخل فر بگذارید تا ترد و طلایی رنگ شود.

 طرز تهیه حمص بادمجان

برای درست کردن هوموس بادمجان به عنوان یک غذای رژیمی با بادمجان  علاوه‌بر ترکیبات همیشگی حمص به 2 عدد بادمجان کبابی، نعناع خشک و پودر زیره هم نیاز دارید.

برای درست کردن این نوع حمص باید بادمجان‌ها را به صورت کبابی آماده کنید و پوست آن را بکنید. سپس به همراه باقی مواد، آن‌ها را میکس کنید تا مخلوطی یکدست به دست آید.

نکته جالب اینجاست که اگر طعم بادمجان و نخود را دوست ندارید یا می‌خواهید از ترکیب جدیدی استفاده کنید می‌توان به‌ جای نخود از لوبیای سفید استفاده کنید و حمص را با طعمی متفاوت بچشید.

حمص رژیمی

 طرز تهیه حمص عربی

همانطور که در ابتدا گفتیم حمص یک غذای عربی است، بنابراین در مواد اصلی آن چندان تفاوتی وجود ندارد. شاید بتوان گفت مزه حمص عربی کمی تندتر از حمص‌هایی است که ما ایرانیان درست می‌کنیم.

دلیل این تفاوت هم طبع هرکدام از مردم کشورهاست. اغلب ما ایرانیان فلفل سیاه یا کمی فلفل قرمز در حمص استفاده می‌کنیم، این در حالیست که عرب‌ها ترجیح می‌دهند در حمص از فلفل پاپریکا و قرمز استفاده کنند تا تندی آن بیشتر شود.

نکته‌ای که باعث تفاوت حمص عربی می‌شود این است که برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند در این نوع هوموس از گوشت نیز استفاده کنند. به این صورت شما باید سیر، پیاز، گوشت، فلفل دلمه‌ای و در صورت لزوم دانه‌های انار را هم به ترکیبات اصلی حمص اضافه کنید.

ترکیبات لازم و طرز تهیه حمص عربی

ترکیبات

مقدار لازم

کنسرو نخود

1 قوطی

گوشت

به مقدار کم خرد شده

دانه انار

به میزان لازم

فلفل دلمه‌ای رنگی

1 عدد

سیر

2 حبه

پیاز

1 عدد

برای سرو حمص عربی نباید گوشت‌ها را مخلوط کنید بلکه باید آن‌ها را در تکه‌های کوچک برش بزنید و همراه با فلفل دلمه‌ای، انار، سیر و پیاز خوب تفت دهید تا کاملا پخته شود. سپس مایع حمص که آماده شد، آن را درون ظرف پهن کنید و با قاشق وسط آن را گود نمایید.

در این مرحله می‌توانید گوشت‌ها را وسط مایع حمص ریخته و با نان پیتا، نان عربی یا خالی نوش جان کنید.

آموزش مرحله به مرحله حمص یا هوموس

طرز تهیه حمص لبنانی

حمص دراصل غذایی لبنانی است که آن را با نام ارده و نخود هم می‌شناسند. در این کشور هوموص را با آرد نخود یا روغن کنجد هم درست می‌کنند و در تهیه آن دقیقا مطابق روشی که در بالا به شما توضیح دادیم عمل می‌کنند.

برای لبنانی‌ها طعم گس ارده بسیار مهم است و سعی می‌کنند مقدار آبلیموی هوموس را زیاد نکنند تا مزه نخودها تحت تاثیر قرار نگیرد. پس بهتر است شما هم مطابق دستورپخت اصیل آن از ارده شیرین‌نشده استفاده کنید.

طرز تهیه حمص استانبولی

حمص در کشور ترکیه هم محبوبیت زیادی دارد، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید دستورپخت آن کاملا با نسخه عربی‌اش متفاوت است.

مواد لازم برای تهیه حمص ترکی

ترکیبات

مقدار لازم

کنسرو نخود

1 قوطی

اسفناج

دو فنجان پخته شده

ارده یا ماست

یک‌سوم فنجان

آبلیمو

3 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل پاپریکا

به مقدار لازم

روغن زیتون

3 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه حمص استانبولی یا ترکی

برای تهیه این حمص نیز باید همه مواد را در دستگاه مخلوط‌کن بریزید و تا زمانی که یکدست می‌شود کاملا هم‌ بزنید. البته ترکی‌ها نسخه متفاوتی از حمص هم دارند که آن را بدون ارده و همراه با ماست درست می‌کنند. اگر شما طعم ارده را دوست ندارید می‌توانید به‌جای آن از ماست استفاده کنید.

طرز تهیه حمص استانبولی

طرز تهیه حمص با کشک

اگر در دوران رژیم لاغری هستید یا علاقه‌ای به طعم ارده ندارید، می‌توانید به جای از کشک و ماست برای تهیه حمص استفاده کنید. این نوع حمص نیز در کشور ترکیه و عربستان محبوبیت زیادی دارد و حتی در آن از لبو هم استفاده می‌کنند.

ترکیب طعم لبو با کشک، بسیار دل‌انگیز خواهد بود و هنگامی که با نخود درهم آمیزد، مزه‌ای متفاوت خلق می‌کند و علاوه بر مواد مغذی بالا، پروتئین و کلسیم زیادی را به شما می‌بخشد.

طرز تهیه حمص بدون ارده

ارده در دستورپخت هوموس در حکم مادر این غذا قرار دارد که حذف آن می‌تواند به کلی طعم‌اش را تغییر دهد. هرچند توصیه می‌کنیم ارده یا از ترکیبات حذف نکنید اما خوب است بدانید که بدون ارده هم می‌شود این غذای معرکه را تهیه کرد.

برای این کار باید یک‌چهارم فنجان ماست غلیظ را به همراه یک‌دوم فنجان کشک ساییده‌شده غلیظ به نخودها اضافه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

اطلاعات تغذیه‌ای حمص (هوموس)

جدول ارزش غذایی به ازای هر 100 گرم حمص در ادامه برای شما آورده شده است.

ترکیبات

ارزش غذایی

انرژی

43 کیلوکالری

کربوهیدرات

20.1 گرم

فیبر خوراکی

4 گرم

پروتئین

4.9 گرم

ویتامین A

۵ میکروگرم

فولیک

۵۹ میکروگرم

ویتامین C

۸ میلی‌گرم

کلسیم

۴۹ میلی‌گرم

آهن

۱٫۵۶ میلی‌گرم

منیزیم

۲۹ میلی‌گرم

فسفر

۱۱۰ میلی‌گرم

سدیم

۲۴۲ میلی‌گرم

پتاسیم

۸۶۱ میلی‌گرم

کلسیم

۴۹ میلی‌گرم

ترفند‌های تکمیلی برای تهیه حمص

اگر می‌خواهید حمص واقعی را مزه کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم از ارده بوداده استفاده کنید. با این ترفند هم مزه قوی‌تری احساس خواهید کرد و هم غذای مقوی‌تری خواهید داشت.

حمص را می‌توانید در یک ظرف در بسته ریخته و تا یک هفته در یخچال نگه دارید، اما برای اینکه طعم خوب آن از بین نرود بهتر است برای بیش از این مدت هوموس را نگه ندارید.

حمص رستورانی

جمع بندی

حمص غذایی عربی است که از لبنان به سراسر جهان راه پیدا کرده است و به خاطر سرعت پخت و طعم لذیذ آن، محبوبیت بالایی پیدا کرده است.

هر 100 گرم هوموص خانگی حدود 300 گرم کالری دارد. با این وجود، پروتئین بسیار زیاد این پیش‌غذا باعث شده است که ورزشکاران و کسانی که رژیم دارند هم از حمص در برنامه غذایی‌شان بگذارند تا مدت زمان بیشتری سیر بمانند.

ترکیبات اصلی حمص را نخود پخته شده، ارده، آبلیمو، روغن زیتون و نمک و فلفل تشکیل داده‌اند؛ اما شما می‌توانید به جای ارده از ماست یا کشک غلیظ هم برای درست کردن این غذا استفاده کنید. همچنین این وعده غذایی با لبو، اسفناج و گوشت نیز قابل ترکیب است و طعم متفاوت و خوشمزه‌ای پیدا می‌کند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Inspired Taste

Love and Lemons

Cookie and Kate

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب