نازک نارنجی ولی پرفایده؛ خواص نارنگی چیست؟

خواص نارنگی چیست؟

فهرست مطالب

نارنگی یک میوه خوشمزه و پر از مواد مغذی است که حاوی ویتامین C، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم است. مصرف نارنگی به عنوان یک منبع عالی از ویتامین C می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت پوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

همچنین، فیبر موجود در نارنگی موجب بهبود عمل هضم و جلوگیری از قرمز شدن دستگاه گوارش می‌شود. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم با فواید نارنگی این میوه محبوب بیشتر آشنا شویم و به متداول‌ترین سؤالات در مورد خاصیت نارنگی پاسخ دهیم.

سوالات متداول

طبع نارنگی چیست؟
در طب سنتی نارنگی طبع سرد و تر دارد. این بدان معناست که مصرف نارنگی می‌تواند به متعادل کردن مزاج گرم و خشک کمک کند. مصلح‌های نارنگی عسل و گل انگبین هستند که باعث می‌شوند طبع نارنگی معتدل‌تر شود. مصرف نارنگی برای کسانی که مزاج سرد دارند، باید همراه با احتیاط باشد چون ممکن است باعث افت فشارخون، سوزش و رفلاکس معده شود.
آیا نارنگی برای سرفه مضر است؟
به طور کلی، نارنگی برای سرفه مضر نیست و حتی می‌تواند برای تقویت سیستم ایمنی و رفع مخاط ریه مفید باشد. اما باید در نظر داشته باشید که نارنگی‌های ترش ممکن است باعث تحریک راه‌های هوایی و تشدید سرفه شوند. بنابراین، از مصرف آن‌ها در دوران بیماری خودداری کنید و به جای آن نارنگی‌های شیرین و پرآب را انتخاب کنید.
آیا نارنگی برای دیابت ضرر دارد؟
نارنگی برای دیابت ضرر ندارد، بلکه خواص مفیدی دارد که به درمان و کنترل این بیماری کمک می‌کند. نارنگی حاوی ماده‌ای به نام نوبیلتین است که از تجمع چربی در کبد و افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. همچنین نوبیلتین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن محافظت می‌کند.
آیا نارنگی باعث افزایش وزن می‌شود؟
در پاسخ به این سؤال باید بگوییم خیر نارنگی باعث افزایش وزن نمی‌شود، بلکه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. نارنگی حاوی فیبر، ویتامین C و آب است که این عوامل می‌توانند سیری طولانی‌مدت ایجاد کنند، متابولیسم را تحریک کنند و چربی سوزی را افزایش دهند. همچنین نارنگی مقدار کمی کالری دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای تنقلات شیرین و پرکالری باشد.

نارنگی: این نارنجی جذاب

نارنگی یک میوه خوشمزه و مفید از خانواده مرکبات است که در فصل زمستان مصرف زیادی دارد. نارنگی دارای ویتامین C زیادی است که برای سلامتی پوست، مو، دندان‌ها و سیستم ایمنی بدن مفید است. نارنگی بامزه‌ای شیرین و ترش، رنگ زرد و نارنجی و بویی خوشایند، یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در بین مردم به‌خصوص کودکان است.

ارزش غذایی نارنگی چیست؟

نارنگی یک میوه خوشمزه و سرشار از ویتامین C و مواد معدنی است. ارزش غذایی یک عدد نارنگی متوسط به شرح زیر است:

  • کالری: ۴۰
  • چربی: ۰.۲ گرم
  • سدیم: ۱.۵ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۰.۱ گرم
  • فیبر: ۱.۳ گرم
  • قند: ۸ گرم
  • پروتئین: ۰.۶ گرم
  • ویتامین: C ۰.۲۶ گرم
  • پتاسیم: ۱۶۶ میلی‌گرم
  • کلسیم: ۳۷ میلی‌گرم
  • آهن: ۰.۱۵ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۱۲ میلی‌گرم
  • ویتامین: A ۳۴ میکروگرم
  • ویتامین B6: ۰.۰۸ میلی‌گرم

فواید نارنگی برای بدن

خواص نارنگی چیست؟

در ادامه به تمام خواص نارنگی برای سلامتی بدن اشاره می‌کنیم

  • نارنگی سرشار از ویتامین C است

نارنگی یک منبع غنی از ویتامین C محسوب می‌شود که برای سلامتی بدن، پوست و مو، دستگاه گوارش و قلب مفید است. ویتامین C می‌تواند از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، عفونت‌ها، آسیب‌های اکسیداتیو و سرطان جلوگیری کند.

  • نارنگی حاوی ترکیبات فلانوئیدی است

نارنگی با داشتن این ترکیبات یک آنتی‌اکسیدان‌ قوی به حساب می‌آید که از بدن در برابر التهاب، لخته شدن خون، دیابت، چاقی و سکته محافظت می‌کند. یکی از این ترکیبات، نوبیلتین است که باعث سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی می‌شود.

  • نارنگی منبع خوبی از پتاسیم است

پتاسیم می‌تواند از بیماری‌هایی مانند آریتمی، تصلب شرایین و فلج جلوگیری کند. نارنگی منبع خوبی از پتاسیم است که برای تنظیم فشارخون، عملکرد عضلانی، تعادل الکترولیتی و سلامتی قلب و عروق ضروری است.

  • نارنگی دارای ویتامین‌های گروه B است

وجود ویتامین‌های گروه B در بدن برای تولید انرژی، سلامتی عصبی، تولید هورمون‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن مهم هستند. این ویتامین‌ها شامل تیامین (B1)، پیریدوکسین (B6) و فولات (B9) هستند که ردپای آن‌ها را در نارنگی می‌توان یافت.

  • نارنگی دارای بتا کریپتوزانتین است

در نارنگی آنتی‌اکسیدانی به نام «بتا کریپتوزانتین» وجود دارد  که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. ویتامین A برای سلامتی چشم، پوست، مخاط و سیستم ایمنی اهمیت دارد. بتا کریپتوزانتین موجود در نارنگی همچنین می‌تواند از بیماری‌هایی مانند سرطان ریه، سرطان پروستات و آرتریت روماتوئید جلوگیری کند.

خواص نارنگی برای سلامت چشم

  • نارنگی دارای فیبر غذایی است

یکی از فواید نارنگی  داشتن فیبر است. فیبر یک ماده ضروری برای سلامتی دستگاه گوارش، کنترل قند خون، کاهش کلسترول و جلوگیری از یبوست و هموروئید است. فیبر همچنین می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و از اضافه وزن و چاقی جلوگیری کند.

  • نارنگی دارای خواص طب سنتی است

در طب سنتی، نارنگی به عنوان یک میوه گرم و خشک توصیف می‌شود و به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان برخی از مشکلات سلامتی همچون کاهش التهاب‌ها و درد‌های مفصلی، کاهش سرفه و عفونت‌های تنفسی، کاهش استرس و اضطراب و افزایش انرژی و تقویت روحیه استفاده می‌شود.

فواید نارنگی برای بارداری

  • نارنگی باعث تناسب اندام می‌شود

مصرف نارنگی به عنوان یکی از مواد غذایی سالم و کم کالری در رژیم غذایی کاهش وزن مؤثر بوده و همچنین نارنگی با داشتن فیبرغذایی باعث احساس سیری طولانی مدت و کنترل اشتهای کاذب می‌شود.

  • نارنگی به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند

نارنگی یک آنتی‌اکسیدان قوی است و به کاهش هورمون‌های استرس و التهابات در بدن کمک می‌کند. همچنین نارنگی دارای عطر و طعم خوشایندی است که می‌تواند حس لذت و آرامش را در مغز تحریک کند و موجب افزایش انرژی و بهبود خلق‌وخو شود.

  • نارنگی باعث کنترل قند خون می‌شود

نارنگی حاوی فیبر محلول است که به تأخیر در هضم و جذب قند از طریق دستگاه گوارش کمک می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که قند خون به جای افزایش ناگهانی و ناپایدار به طور تدریجی و پایدار افزایش یابد.

فشار خون و نارنگی

مضرات نارنگی

نارنگی یک میوه خوشمزه و مغذی است که خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما مثل هر چیز دیگری، زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی را به دنبال داشته باشد. برخی از مضرات نارنگی که باید به آن‌ها توجه کنید عبارت‌اند از:

مصرف زیاد نارنگی باعث سوزش معده می‌شود

نارنگی اسیدی است و ممکن است باعث تحریک مخاط معده و افزایش ترشح اسید معده شود. این موضوع در افرادی که دچار سندرم روده تحریک‌پذیر، زخم معده، رفلاکس معده یا سایر مشکلات گوارشی هستند، علائمی مانند سوزش، درد، نفخ و تهوع ایجاد می‌کند.

نارنگی اگر خوب تمیز نباشد، آلوده به آفت‌کش است

نارنگی معمولاً با مواد شیمیایی مانند آفت‌کش‌ها و کودها پرورش می‌یابد که ممکن است روی پوست آن باقی بمانند. این مواد می‌توانند باعث ایجاد سردرد، تهوع، اسهال، سرگیجه و حتی سمیت کبدی و کلیوی شوند. برای جلوگیری از این خطر، باید نارنگی را قبل از مصرف خوب شستشو داده و پوست آن را دور بریزید.

مصرف زیادی نارنگی باعث تهوع، استفراغ و درد لگن می‌شود

نارنگی حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند به بهبود عملکرد روده‌ها کمک کند. اما اگر بیش‌ازحد مصرف شود، ممکن است باعث ایجاد انسداد روده، تهوع، استفراغ و درد لگن شود. برای اجتناب از این عارضه، باید میزان مصرف نارنگی را متناسب با نیاز بدن تنظیم کرده و همراه آن آب کافی بنوشید.

مضرات نارنگی

نارنگی ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود

نارنگی ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک شود که به صورت بثورات پوستی، خارش، سرفه، خلط، خونریزی بینی، تورم لب و زبان ظاهر می‌شوند. ، در صورت بروز علائم آلرژی باید از مصرف نارنگی خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید .

البته این مضرات فقط در صورت زیاده‌روی در مصرف نارنگی رخ می‌دهند و اگر نارنگی را به میزان مناسب و متعادل در برنامه غذایی خود قرار دهید، می‌توانید از خواص و فواید آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

نارنگی و بارداری

نارنگی میوه‌ای خوشمزه و مفید است که در دوران بارداری می‌تواند برای سلامتی مادر و جنین مفید باشد. نارنگی دارای ویتامین C، فولیک اسید، آهن، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به کاهش ویار، کم‌خونی، سرماخوردگی، ورم دست و پا، تنش و اضطراب کمک کند. با این حال حتما قبل مصرف با پزشک زنان مشورت کنید.

 همچنین نارنگی به رشد استخوان‌ها، سیستم عصبی و جفت جنین کمک می‌کند. اما مصرف زیاد نارنگی هم ممکن است عوارضی داشته باشد. اگر خانم باردار به نارنگی حساسیت داشته باشد یا مبتلا به گاستریت، بیماری روده، هپاتیت یا نفریت باشد، بهتر است از خوردن نارنگی پرهیز کند.

خواص نارنگی برای سلامت پوست

خواص نارنگی برای پوست صورت

از دیگر فواید نارنگی این است که باعث جوان‌سازی، روشن شدن، درمان آکنه، تقویت و درخشانی پوست صورت می‌شود. نارنگی حاوی ویتامین‌ها، اسیدهای آلی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که به تولید کلاژن، رفع لک‌ها، مبارزه با عفونت‌ها و افزایش رشد و حالت مو کمک می‌کند.

نارنگی برای سرماخوردگی

نارنگی حاوی ویتامین C زیادی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عفونت‌های تنفسی را کاهش دهد. همچنین نارنگی خاصیت خلط ‌آور دارد و به رفع سرفه و تب کمک می‌کند. نارنگی همچنین منبعی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، فولات و پتاسیم است که برای سلامت کلی بدن مفید است. بنابراین مصرف مناسب نارنگی می‌تواند برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی مؤثر باشد.

نارنگی برای مردان

نارنگی یک میان وعده خوشمزه و مغذی است که برای سلامتی مردان بسیار مفید است. این میوه حاوی ویتامین C، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و پتاسیم است که می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کنترل قند خون، بهبود عملکرد روده، حفظ سلامت پوست و مو، بهبود عملکرد مغز و حافظه و افزایش سطح تستوسترون مؤثر باشد. نارنگی همچنین می‌تواند در پیشگیری از سرطان، سنگ کلیه، یبوست، آنمی و افسردگی کمک کند.

نارنگی برای کودکان

نارنگی برای کودکان یک میوه سالم و خوشمزه است که به سلامتی آن‌ها کمک می‌کند. نارنگی حاوی ویتامین C، فیبر، آب و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی، گوارش، هیدراسیون و قلب و عروق کودکان کمک کند. نارنگی همانند سایر مرکبات، خواص ضدالتهابی دارد که می‌تواند به درمان عفونت‌ها، آسم، آلرژی‌ها و بیماری‌های پوستی کودکان کمک کند.

در نهایت

نارنگی به عنوان یکی از میوه‌های محبوب و مفید، با طعم شیرین و خواص بهداشتی خود، می‌تواند به تنوع و غنای تغذیه‌ای شما اضافه شود و مصرف منظم آن به بهبود سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها کمک زیادی می‌کند. بنابراین، اضافه کردن این میوه خوشمزه به رژیم غذایی باعث می‌شود تا سلامتی و روحیه خود را بهبود بخشیده و از لذت و فواید آن برای سلامت بدن خود لذت ببرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Verywellfit

Healthline

Naturalfoodseries

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب