آشنایی با میوه های پاییزی با خاصیت چربی‌سوزی بالا

میوه های پاییزی

فهرست مطالب

تصور افراد زیادی بر آن است که خوردن میوه و سبزیجات نه‌تنها منجر به افزایش وزن نمی‌شود؛ بلکه برای لاغری بسیار مفید است. باید بگوییم اگر شما هم بر این باور هستید، متأسفانه دچار اشتباه شده‌اید.

میوه‌ها درصد متفاوتی از قند و فیبر را در خود جای‌داده‌اند. میوه‌هایی که قند زیادی دارند یک عامل مؤثر برای چاقی دور شکم و پهلو هستند. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که خوردن برخی میوه‌ها مانند انگور منجر به تجمع چربی در شکم و پهلوها خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید چاقی در این ناحیه علاوه بر اینکه ظاهر شما را ناخوشایند می‌کند می‌تواند عاملی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ و کبد چرب باشد. در این میان میوه‌هایی وجود دارند که مصرف آن‌ها باعث چربی‌سوزی و کنترل قند و فشارخون خواهد شد.

 

در مقاله پیش رو از مجله سلامتی لیمومی شما با ۹ میوه فصل پاییز که برای لاغری مفید هستند آشنا می‌شوید. همچنین پی می‌برید چگونه این میوه‌ها را نوش جان کنید تا به تناسب‌اندام برسید.

سوالات متداول

میوه‌ های فصل پاییز چگونه باعث کاهش وزن می‌شوند؟
میوه‌ های فصل پاییز که با هدف چربی‌سوزی میل می‌شوند به دلیل داشتن قدرت افزایش متابولیسم و آنزیم‌های متعدد می‌توانند به چربی‌سوزی و کاهش اشتها کمک کنند. مانند: انار و گریپ‌فروت.
مصرف میوه‌ها چگونه منجر به کاهش وزن خواهد شد؟
مصرف هیچ میوه و سبزیجاتی به‌خودی‌خود باعث کاهش وزن نمی‌شود؛ اما با داشتن یک رژیم غذایی اصولی و انجام تمرینات ورزشی متناسب در کنار خوردن این میوه‌ها باعث لاغری خواهد شد.
میوه‌ های پاییزی را باید به چه صورتی میل کرد تا منجر به لاغری شود؟
شما می‌توانید میوه‌ها را در قالب آبمیوه، خام، پخته یا کمپوت کم شیرین میل کنید تا نتیجه چربی‌سوزی برایتان در پی داشته باشد. در کنار این موارد اگر امکان تهیه اسموتی، دسر، کیک، سالاد و سوپ از این میوه‌ها نیز هستید، می‌توانید از این روش‌ها هم کمک بگیرید.
کدام میوه‌ های پاییزی خاصیت چربی‌سوزی دارند؟
سیب، گلابی، انار، گریپ‌فروت، لیمو و کدوتنبل از جمله میوه‌های فصل پاییز هستند که خاصیت چربی‌سوزی در ذات آن‌ها نهفته است.

1.    سیب

یکی از میوه های پاییزی که چربی‌سوزی بالایی دارد، سیب است. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که افرادی که در روز ۱ یا ۲ عدد سیب می‌خورند سلامت فیزیکی خوبی دارند. آن‌ها عموماً دستگاه گوارش، قلب، پوست و دندان‌های سالمی دارند و چربی اضافی دور شکم و پهلوهایشان دیده نمی‌شود.

سیب منبع عالی از فیبرهای محلول و نامحلول است؛ بنابراین به شما کمک می‌کند تا مدت زمان طولانی احساس سیری کنید. مصرف سیب کسانی را که به دلیل داشتن رژیم غذایی دچار یبوست می‌شوند را قادر می‌سازد تا  هضم و دفع بهتری داشته باشند.

ویتامین E، ویتامین B۱، ویتامین B۶، فیبر، پتاسیم و فیبر از جمله مواد مغذی هستند که به‌خوبی در سیب یافت می‌شوند. فرقی نمی‌کند که شما از چه نوع سیبی یا چه رنگ سیبی استفاده می‌کنید. درهرصورت شما از مزیت لاغری سیب و سایر خواص آن بهره‌مند خواهید شد.

سیب برای لاغری

2.    گلابی

گلابی منبع خوبی از فلاونوئیدها است. بر اساس تحقیقات معتبری که در سازمان غذا و دارو آمریکا انجام گرفت، زنان و مردانی که مواد غذایی مصرفی‌شان حاوی مقدار زیادی فلاونوئید است، افزایش وزن کمتری را تجربه می‌کنند.

یک گلابی متوسط حدود ۶ گرم فیبر دارد. مواد مغذی، کالری و مقدار فیبر موجود در این میوه باعث می‌شود تا شخص مصرف‌کننده برای مدت طولانی احساس سیری کرده و هضم و دفع بهتری داشته باشد.

کربوهیدرات مفید برای لاغری
بیشتر بخوانید:

کسانی که در کنار رژیم غذایی مناسب به مدت یک ماه به‌صورت روزانه یک عدد گلابی میل کنند، می‌تواند ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم وزن بیشتری کم کنند. گلابی یکی از میوه‌ های پاییزی مناسب برای لاغری است که می‌توان آن را به‌صورت خام، پخته یا کمپوت کم شیرین میل کرد تا منجر به لاغری شود.

گلابی برای لاغری

3.    گریپ‌فروت

گریپ‌فروت از جمله میوه‌ های پاییزی هستند که مقدار زیادی ویتامین C، فیبر، اسیدفولیک و پتاسیم دارد. نتایج مطالعات و تحقیقات زیادی حاکی از آن است که مصرف گریپ‌فروت علاوه بر کنترل فشارخون منجر به کاهش وزن و لاغری خواهد شد.

گریپ‌فروت همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند نارینگین و لیکوپن بوده که کلسترول بد یا LDL را کاهش می‌دهد. از این رو می‌تواند عامل خوبی برای پیشگیری از تصلب شرایین باشد و سلامت قلب را تأمین کند.

اگر بتوانید چند برش گریپ‌فروت را در کنار صبحانه یا به‌عنوان میان‌وعده نوش جان کنید، گام بلندی در مسیر کاهش وزن و چربی‌سوزی برخواهید داشت. تحقیقاتی در همین راستا انجام شده که نشان می‌دهد افرادی که در روز ۱ تا ۲ عدد گریپ‌فروت می‌خورند در پایان دوره ۲ماهه حدود ۱.۵ کیلوگرم وزن بیشتری کم کرده‌اند.

دانشمندان گریپ‌فروت را در دسته میوه‌ های پاییزی مناسب برای لاغری، بهبود زخم‌های عفونی، کنترل‌کننده اشتها، کنترل دیابت و یک ضدسرطان می‌دانند.

میوه های بدون قند و رژیمی
بیشتر بخوانید:

4.    کدوحلوایی

کدوحلوایی سرشار از فیبر و ویتامین‌های A، C و K است. شما قادر هستید که این میوه پاییزی را در انواع مختلفی طبخ و نوش جان کنید. از پخت ساده آن گرفته تا انواع کیک و سوپ‌های لذیذ که در دسته میوه‌های فصل پاییز برای کودکان هم قرار می‌گیرد.

یکی از خواص جالب کدوحلوایی، خاصیت چربی‌سوزی و کاهش وزن آن است. کدوحلوایی یک گزینه کم‌کالری است. شما با مصرف هر ۱۰۰ گرم کدوحلوایی حدود ۲۳ میلی‌گرم کالری دریافت خواهید کرد.

حدود ۹۰ درصد ترکیبات اصلی کدوحلوایی را آب تشکیل می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید رژیم‌های غذایی اصولی تأکید زیادی بر نوشیدن آب دارند.

کدوحلوایی سرشار از پتاسیم بوده و مصرف آن پس از تمرینات ورزشی برای لاغری به ریکاوری ماهیچه‌ها و بازیابی قوای جسمی کمک زیادی خواهد کرد. تمامی این موارد نشانه آن است که کدوحلوایی یک میوه پاییزی مفید برای لاغری است.

کدو برای لاغری

5.    انار

انار یکی از میوه‌ های پاییزی مفید برای کاهش وزن و به‌ویژه میوه فصل پاییزی برای کودکان است شاید، خوردن این میوه کار کم دردسری نباشد؛ اما مواد مغذی موجود در انار ارزش آن را دارد.

آنتوسیانین ماده‌ای است که برای کاهش وزن و چربی‌سوزی بسیار مفید بوده و دانه‌های انار حاوی مقدار بالایی آننوسیانین هستند. پتاسیم، فیبر و ویتامین C انار از جمله مواد مغذی این میوه پاییزی بوده که شما را به لاغری و تناسب‌اندام می‌رساند.

انار یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است که برای بهره‌مند شدن از خواص آن می‌توان این میوه را به شکل خام، آبمیوه، دسر، همراه با سالاد و ماست نوش جان کرد.

انار برای لاغری

6.    خرمالو

فیبر بالا و کالری کم خرمالو باعث شده تا این میوه پاییزی بتواند نقش تأثیرگذاری را در لاغری و چربی‌سوزی ایفا کند. خرمالو کمی دیر هضم می‌شود و خارج‌شدن آن از معده با سرعت کمی انجام خواهد گرفت؛ بنابراین پس از خوردن آن مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کنید.

میوه های لاغر کننده
بیشتر بخوانید:

7.    کیوی

کیوی از دیگر میوه‌ های پاییزی است که به دلیل داشتن مواد مغذی مانند فیبر، پتاسیم، ویتامین C، فولات، ویتامین E و ویتامین K نهایتاً منجر به لاغری خواهند شد. آنچه باید در این بخش بدانید آن است که کیوی به‌تنهایی نمی‌تواند کاهش وزن را در پی داشته باشند و وابسته به رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی است.

8.    پرتقال

پرتقال در دسته میوه‌ های پاییزی قرار می‌گیرد که به‌خودی‌خود منجر به کاهش وزن نخواهد شد؛ اما با جای‌دادن این میوه در برنامه غذایی‌تان می‌توانید به کاهش وزن برسید؛ زیرا پرتقال منبع خوبی از فلاونوئیدها است. اگر از کارشناسان تغذیه بپرسید که کدام میوه‌ های فصل پاییز برای کودکان مناسب است؟ بی‌تردید پرتقال یکی از موارد نامبرده خواهد بود.

پرتفال برای لاغری

9.    لیمو

فیبر، ویتامین C، آهن، منیزیم، ویتامین B۶، کلسیم، تیامین و پتاسیم به‌وفور در لیمو پیدا می‌شود. همان‌طور که می‌دانید این مواد مغذی، در لاغری و کاهش وزن بسیار حائز اهمیت هستند. در نتیجه مصرف لیمو نه‌تنها باعث چربی‌سوزی می‌شود؛ بلکه سلامت عمومی بدن را هم تأمین خواهد کرد.

لیمو را می‌توان در کنار وعده‌های غذایی یا در غالب اسموتی و نوشیدنی به‌عنوان میان‌وعده میل کرد تا باعث کاهش وزن شود. کلم‌بروکلی، گل‌کلم، پاپایا، آووکادو و خیار از دیگر سبزیجات و میوه‌ های پاییزی هستند که می‌توان برای لاغری و چربی‌سوزی دور شکم از آن‌ها کمک گرفت. به دلیل عدم وجود تحقیقات متعدد و پایدار در این زمینه نمی‌توان نتیجه 100 درصدی برای خاصیت چربی‌سوزی این میوه و سبزیجات داشت.

رژیم غذایی
بیشتر بخوانید:
کلام آخر

مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه خاصیت کاهش وزن و لاغری میوه‌ها انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که ترکیبات و مواد مغذی برخی میوه و سبزیجات در خدمت شما هستند تا بتوانید به تناسب‌اندام برسید.

از این رو در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی میوه‌ های پاییزی که برای لاغری مفید هستند را به شما معرفی کردیم؛ اما باید بدانید که این میوه‌ها به‌تنهایی قادر به چربی‌سوزی و لاغری چشمگیری نخواهند بود.

اگر از این میوه‌ها در جهت چربی‌سوزی استفاده می‌کنید باید برای تأثیرگذاری بیشتر از یک رژیم غذایی اصولی و تمرینات ورزشی متناسب با آن کمک بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

muscleandfitness

everydayhealth

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب