غذاهای مفید برای بواسیر؛ چاره‌ برای دردی سخت اما درمان‌پذیر

غذاهای مفید برای بواسیر

فهرست مطالب

درد، حساسیت، خونریزی و خارش شدید همراه با هموروئید را تجربه می‌کنید؟ وریدهای متورم در مقعد و قسمت‌های تحتانی رکتوم آزارتان می‌دهند؟ علاوه‌بر اینکه باید به پزشک متخصص مراجعه و درمان‌های اصولی را دنبال کنید، حواستان به غذاهای مفید برای بواسیر هم باشد. برخی از خوراکی‌ها می‌توانند به کاهش علائم بواسیر یا هموروئید کمک کنند. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی غذاهای مفیدی که دشمن بواسیر هستند، معرفی شده‌اند. با ما همراه باشید.

سوالات متداول

چه غذاهایی برای بواسیر مفید است؟
سبزیجات و میوه‌های تازه مانند کیوی، کلم بروکلی، انواع مرکبات و البته حبوباتی مانند لوبیا و عدس به بهبود علائم بواسیر کمک می‌کنند.
چه سبزیجاتی برای بواسیر مفید است؟
به‌طور کلی، باید به‌سراغ مصرف سبزیجاتی بروید که آب زیادی دارند و حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر هستند. بروکلی از جمله سبزیجات مفید برای درمان بواسیر است.
چه میوه‌هایی برای بواسیر مفید است؟
از میوه‌های مفید برای بواسیر به آلو، سیب، پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو و کیوی اشاره می‌شود. انواع دیگری از میوه که حاوی فیبر بالا هستند هم برای درمان این وضعیت مناسب‌اند؛ برای مثال، انواع توت.
تغذیه چه نقشی در به وجود آمدن بواسیر دارد؟
اگر با رعایت‌نکردن تغذیه مناسب، حرکات روده کند شود و یبوست به‌وجود بیاید، ابتلا به بواسیر یا هموروئید اصلاً بعید نخواهد بود.

       

غذاهای مفید برای بواسیر چیست؟

برخورداری از رژیم غذایی سالم و غنی از غذاهای مفید با فیبر بالا می‌تواند به تسکین علائم هموروئید کمک کند. در مقابل، غذاهای فرآوری‌شده، گوشت قرمز و الکل خطر ابتلا به این وضعیت و شدت‌گرفتن آن را افزایش می‌دهند. با نگاهی به فهرست زیر می‌توانید از بدنتان در مقابل بواسیر محافظت کنید.

لوبیا، عدس

اعضای خانواده حبوبات نقش مهمی در تسکین علائم هموروئید دارند. با مصرف لوبیا و عدس، فیبر محلول و نامحلول مناسبی به بدن وارد می‌کنید.

از حبوبات به‌جای گوشت استفاده و آن‌ها را در سالادها و خوراک‌های مختلف امتحان کنید. کالری حبوبات اندک و خاصیتشان فراوان و زیاد است.

نخود و عدس برای بواسیر

آلوی خشک

آلوی خورشتی یا خشک‌شده سرشار از فیبر است. فقط نصف پیمانه از آن، حاوی حدود ۴ گرم فیبر است. آلو خشک به حفظ احساس سیری طولانی مدت معده کمک می‌کند. منظور این است که با مصرف آن، نیازی به خوردن مواد بیشتر ندارید و احساس سیری در شما طولانی می‌شود.

با مصرف آلو، یبوستتان از بین می‌رود و همین روند در بهبود بواسیر نقش فوق‌العاده مهمی دارد. ممکن است، ترکیباتی از آلو به‌نام فنل هم به عنوان عاملی ضد باکتریایی در سیستم گوارشی عمل کنند و خطر عفونت را کاهش دهند.

سیب

سیب منبعی عالی از فیبر است. هر سیب متوسط ​​با پوست حدود ۴.۴ گرم فیبر دارد. فیبرهای نامحلول موجود در پوست سیب در طول هضم تجزیه نمی‌شوند و به حجیم شدن مدفوع کمک می‌کنند. برای همین است که مصرف این میوه مفید می‌تواند به رفع مشکلات یبوست کمک کند و در واقع، حکم نوعی مُلین را دارد.

گلابی‌

گلابی سرشار از فیبر و سایر ترکیباتی است که می‌توانند برای افراد مبتلا به هموروئید مفید باشند. یک گلابی با پوست حاوی حدود ۶ گرم فیبر است. گلابی فروکتوز هم دارد و به‌عنوان ملینی طبیعی عمل می‌کند.

جو

جو سرشار از فیبری به نام β-گلوکان است که تجزیه می‌شود و ژل چسبناکی در روده بزرگ ایجاد می‌کند. این روند باعث نرم‌شدن مدفوع می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف جو در حفظ سلامت روده بزرگ هم نقش دارد.

ذرت

یک پیمانه ذرت شیرین پخته حاوی حدود ۴.۲ گرم فیبر است. از زمان‌های قدیم از ذرت به عنوان درمان بواسیر استفاده می‌شده است. این خوراکی از غذاهای مفید برای بواسیر است و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

نان سبوس دار، ماکارونی و غلات

محصولات گندمی که کامل فرآوری نشده یا کمی فرآوری‌ شده‌اند، غنی از فیبر نامحلول هستند. این ویژگی باعث افزایش وزن مدفوع و زمان انتقال به روده بزرگ می‌شود. با رفع مشکل یبوست، گام بزرگی در راستای رفع هموروئید برداشته می‌شود.

سیب زمینی شیرین و سیب زمینی

هر سیب‌زمینی شیرین پخته با اندازه متوسط ​​با پوست، حاوی ۳.۸ گرم فیبر است. یک سیب زمینی معمولی متوسط با پوست هم ۳.۶ گرم فیبر دارد.

سیب زمینی و سیب زمینی شیرین حاوی فیبر محلول و نامحلول هستند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که فیبر حاصل از سیب زمینی شیرین اثر ملین قوی‌تری نسبت به سایر سبزیجات دارد.

سبزیجات مفید برای بواسیر

کلم بروکلی

یک پیمانه بروکلی آب‌پز حاوی حدود ۵.۱ گرم فیبر است. بروکلی ترکیبی به نام سولفورافان  هم دارد که ممکن است به بهبود هضم و محافظت از روده کمک کند.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷،  مشخص شد که مصرف روزانه ۲۰ گرم جوانه کلم بروکلی خام به مدت ۴ هفته، علائم یبوست را کاهش می‌دهد. این روند منجر به سریع‌ترشدن حرکات روده می‌شود و به بهبود علائم بواسیر کمک می‌کند.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی فیبر و آب است؛ پس به دفع راحت‌تر مدفوع کمک می‌کند. در ترکیبات آن آنتی‌اکسیدان‌هایی وجود دارد که برای سلامت روده مفیدند. مصرف گوجه فرنگی در رژیم غذایی مبتلایان به بواسیر، به تسکین نشانه‌های بیماری کمک می‌کند.

 مرکبات

پوستی که گوشت مرکبات مانند لیمو، پرتقال و گریپ فروت را در داخل می‌پوشاند، حاوی مقدار زیادی فیبر است. وجود ماده‌ای موسوم به نارینژنین در مرکبات هم لینت‌دهنده روده است. علاوه‌بر این‌ها، وجود آب فراوان در مرکبات باعث کاهش یبوست و نرم‌شدن مدفوع می‌شود.

کیوی

حدود ۱۰۰ گرم کیوی ۳ گرم فیبر و مقدار زیادی آب دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که کیوی هم از غذاهای مفید برای بواسیر باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف کیوی به افزایش دفعات دفع کمک می‌کند و باعث بیشترشدن حجم مدفوع می‌شود.

جدول غذای مفید برای هموروئید

در جدول زیر می‌خواهیم، نگاهی کلی به انواع غذای مفید برای هموروئید داشته باشیم تا با فهرست جامع‌تری آشنا شوید:

 

سبزیجات

کاهو، برگ چغندر، هویج خام، اسفناج، چغندر، قارچ، تربچه، کدوحلوایی، سیب‌زمینی پخته، بروکلی، نخود سبز

میوه‌ها

سیب، آووکادو، گلابی، نارنگی، آلو، انجیر، توت‌ها، کیوی

غلات

برنج قهوه‌ای، ذرت، جوی دوسر، غلات صبحانه با فیبر بالا

حبوبات و دانه‌ها

عدس، لوبیا سیاه، نخودفرنگی، بادام، پسته، لوبیا چیتی، تخمه آفتابگردان

 

درمان بواسیر در طب سنتی چیست؟

طب سنتی هم به نقش مصرف غذای مفید برای بواسیر اعتقاد دارد. در این سبک از درمان، توصیه‌های زیر برای درمان بواسیر خانگی مطرح می‌شود:

  • مصرف روغن نارگیل؛
  • استفاده موضعی از گیاه آلوئه‌ورا؛
  • استفاده موضعی از عسل روی زخم؛
  • مالیدن خمیر زردچوبه روی زخم‌ها.

لبنیات مضر برای بواسیر

چه غذاهایی برای بواسیر خوب  نیست؟

با روش‌های درمان بواسیر خانگی و مراجعه به پزشک، امکان بهبود پررنگ می‌شود. البته، بیماران باید با غذاهای غیرمفیدی که اوضاع را بدتر می‌کنند هم آشنا باشند. از جمله خوراکی‌های مضر برای بواسیر به این‌ها دقت کنید:

  • محصولات لبنی؛
  • غذاهای چرب؛
  • گوشت قرمز؛
  • دسرها.
نوبت شماست!

اگر خودتان یا یکی از اطرافیانتان به بواسیر مبتلا شده، نگران نباشید. این مشکل با کمی صبر و تغییر سبک زندگی درمان‌پذیر است. با شناسایی غذاهای مفید برای بواسیر می‌توانید مانع از وخیم‌ترشدن آن شوید و دوباره سلامتی‌تان را به‌دست بیاورید. تجربه دردهای هموروئید را داشته‌اید؟ بدانید و مطمئن باشید که اگر از همین لحظه، تصمیم بگیرید، رژیم غذایی خوبی داشته باشید و درمان بواسیر خانگی را پیگیری کنید، همه‌چیز بهتر می‌شود. کنترل اوضاع دوباره به دست‌هایتان برمی‌گردد و سالمِ سالم می‌شوید. برای دریافت رژیم‌های غذایی مطلوب هم همیشه به مراجع متخصص توجه کنید. لیمومی یکی از مجموعه‌هایی است که در این زمینه به شما کمک می‌کند.

منابع:

medicalnewstoday

healthline

webmd

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب