خواص سیر سیاه؛ آیا سیر سیاه برای لاغری مفید است؟

سیر سیاه برای لاغری

فهرست مطالب

سیر سیاه برای لاغری! وقتی پای سیر در میان باشد، همه ما اول یاد بوی بد دهان و بعد خواص زیاد آن برای سلامتی می‌افتیم. حالا اگر بگوییم یکی از خواص سیر سیاه، سوزاندن چربی‌های بدن، باز هم به بوی بد آن فکر می‌کنید؟

سیر سیاه از خانواده همان سیرهای سفید رنگ است، با این تفاوت که بوی کمتر و مزه ملایم‌تری دارد.در این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ سیر سیاه رفته‌ایم تا با بررسی بیشتر این خوراکی، از خواص و تاثیر آن در سلامتی و لاغری بگوییم. همراه ما باشید.

سوالات متداول

خواص سیر سیاه چیست؟
سیر سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب و سلامت پوست هم کمک می‌کند، همچنین سیر سیاه باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود و در بهبود هضم و عملکرد کبد هم نقش دارد. با این حال اگر مشکل سلامتی خاصی مثل مشکل انعقاد خون و عمل جراحی در چیش دارید برای مصرف با پزشک مشورت کنید.
سیر سیاه برای لاغری چه خواصی دارد؟
سیر سیاه متابولیسم را افزایش می‌دهد، باعث چربی‌سوزی بیشتری می‌شود و کالری و چربی کمی دارد. همچنین این شکل از سیر باعث کنترل قند خون می‌شود به افرادی که مشکل قند خون دارند کمک می‌کند که میل به ریزه‌خواری پیدا نکنند.
سیر سیاه چه مضراتی دارد؟
سیر سیاه خاصیت رقیق‌کنندگی و ضدانعقادی خون دارد، در نتیجه افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند یا عمل جراحی در پیش دارند، نباید سیر سیاه بخورند. همچنین سیر سیاه گاهی اوقات در افراد آلرژی و معده درد ایجاد می‌کند.
سیر سیاه چیست؟
سیر سیاه در واقع همان سیر سفید است که از طریق فرآیند تخمیر و قرارگرفتن در شرایط رطوبت و حرارت متناوب، به رنگ سیاه در می‌آید. در این فرآیند علاوه بر تغییر رنگ، خاصیت، عطر و طعم آن هم تغییر پیدا می‌کند.

سیر سیاه برای لاغری در ظرف سفید

سیر سیاه چیست؟

سیر سیاه نوعی سیر است که از طریق فرآیند تخمیر طبیعی و با قرار دادن سیر تازه در شرایط رطوبت و حرارت متناوب برای مدت زمان طولانی، به دست می‌آید. این فرآیند باعث تغییر رنگ سفید سیر به رنگ سیاه و تغییر در طعم و عطر آن می‌شود.

سیر سیاه در طعم کمی شیرین‌تر و ملایم‌تر از سیر سفید است و تندی آن چندان اذیت‌کننده نیست. همچنین نسبت به سیر تازه، بوی زننده‌ای ندارد. این نوع سیر به‌خاطر اینکه کمی مزه شیرین‌تری نسبت به سیر سفید دارد و البته نرم‌تر هم شده، به عنوان «سیر کاراملی» نیز شناخته و توصیف می‌شود.

این نوع سیر علاوه بر طعم و عطر خاص خود، فواید بیشتری برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، سیر سیاه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری است و این احتمال وجود دارد که در مقایسه با سیر تازه، خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد سرطانی بیشتری داشته باشد.

نکته مهم اینجاست که نباید خودتان سعی کنید سیرهای تازه را به سیر سیاه تبدیل کنید، چون فرایند انجام این‌ کار بسیار کنترل‌شده انجام می‌شود.

سیر سیاه در دستان یک انسان

خواص سیر سیاه برای سلامتی بدن چیست؟

سیر سیاه یکی از اصلی‌ترین غذاهای آسیایی است و طی یک فرآیند تخمیر یک ماهه درست می‌شود. برای همین اگر کمی درباره غذاهای کره جنوبی یا ژاپن مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که تقریباً در تمام دستورغذاهایشان از این ماده استفاده می‌کنند.

1. ضد سرطان

آنتی اکسیدان‌های موجود در سیر سیاه، تقریباً دو برابر سیر تازه است که نشان از خاصیت ضدسرطانی این نوع سیر دارد. مقدار بالای آنتی اکسیدان‌های سیر سیاه می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که علت بروز سرطان می‌شوند، مبارزه کنند و از بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و بیماری‌های قلبی جلوگیری کنند.

2. ضد التهاب

healthshots می‌گوید تحقیقات نشان داده که سیر سیاه دارای خواص ضد التهابی قوی است و مصرف آن می‌تواند در کاهش التهاب‌های مزمنی مانند التهاب مفاصل، التهاب روده و سایر حالت‌های التهابی بدن موثر باشد.

3. تقویت سیستم ایمنی

همچنین مصرف سیر سیاه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این نوع سیر حاوی ترکیباتی است که می‌تواند فعالیت سلول‌های ایمنی را افزایش داده و بدن را در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف مقاوم‌تر کند.

4. کمک به سلامت قلب

به‌علاوه سیر سیاه در بهبود سلامت قلب نیز کمک‌کننده است و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و کلسترول بالا را برای شما کاهش می‌دهد.

5. ضد میکروب

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که معمولاً به محض قرار گرفتن در معرض هوا، شروع به تجزیه‌شدن می‌کند. از آنجایی که سیر سیاه تخمیر می‌شود، این ترکیب به‌راحتی در آن به‌وجود می‌آید. این بدان معناست که شما با مصرف سیر سیاه از مزایای آنتی بیوتیکی، ضد قارچی و ضد میکروبی آن که از بدن در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند، بهره‌مند خواهید شد.

گرفتن سایز کمر

آیا مصرف سیر سیاه لاغر می‌کند؟

سیر سیاه به‌عنوان منبعی غنی از ویتامین B6 و C، فیبر، منگنز و کلسیم شناخته می‌شود که نقش مهمی در کنترل وزن شما دارد. این ماده خوراکی می‌تواند به‌خوبی چربی‌های ناحیه شکم را آب کند و نقش فوق‌العاده‌ای در سم‌زدایی بدن داشته باشد.

علاوه بر این‌ها سیر طبیعتا ادرارآور است، به این معنی که تولید ادرار را در بدن افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث از بین رفتن چربی و دفع می‌شود.

خواص سیر سیاه برای لاغری چیست؟

برخی از ویژگی‌های سیر سیاه که به فرآیند لاغری کمک می‌کند را در ادامه می‌خوانید:

1. کالری و چربی کم

اگر در مسیر کاهش وزن هستید، سیر سیاه ممکن است تبدیل به بهترین دوست شما شود. این ماده غذایی فوق‌العاده،کالری و چربی کمی دارد. در واقع در هر 100 گرم سیر سیاه، فقط 219 کالری و 0.3 گرم چربی وجود دارد.

همچنین به دلیل طعم خوش‌آیند و کالری کمی که سیر سیاه دارد، شما می‌توانید آن را به راحتی به عنوان طعم‌دهنده در وعده‌ها یا میان وعده‌های رژیمی خود استفاده کنید.

سبریجات در یک بشقاب سفید

2. افزایش متابولیسم

برخی مواد موجود در سیر سیاه می‌تواند متابولیسم را تحریک کنند. بالا بردن متابولیسم بدن به معنی سوزاندن بیشتر کالری‌ها و چربی‌هاست که می‌تواند در روند لاغری موثر باشد.

3. کنترل قند خون

سیر سیاه با تاثیرگذاری در کنترل سطح قند خون، به حفظ سطح قند خون ثابت و جلوگیری از افزایش آن کمک کند. هر چه قدر میزان قند خون کنترل شده‌ای داشته باشید، هوس شما برای ریزه‌خواری و بیش از حد خوردن مواد غذایی کمتر می‌شود.

  • با این حال، نباید فکر کنید که سیر سیاه مثل یک معجزه لاغری عمل می‌کند. بهتر است مصرف سیر سیاه با رژیم غذایی متنوع و فعالیت بدنی منظم همراه باشد تا شاهد کاهش وزن سریع‌تر و بهبود سلامتی خودتان باشید.

سیر سیاه برای لاغری در دستان پزشک

مضرات احتمالی سیر سیاه چیست؟

خوردن سیر سیاه نیز مانند هر ماده غذایی دیگری برای برخی از افراد ممنوع است.

  • از آنجایی که سیر سیاه خاصیت رقیق‌کنندگی خون دارد، بهتر است افرادی که عمل حراجی در پیش دارند، از مصرف آن اکیداً خودداری کنند. چون باعث افزایش خونریزی در حین و بعد از عمل جراحی می‌شود.
  • همچنین اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، بهتر است از خوردن سیر سیاه خودداری کنید، چراکه باعث ایجاد تداخل دارویی می‌شود.
  •  استفاده از مقدار زیادی سیر سیاه ممکن است  اثر ضدانعقادی ایجاد کند که می تواند برای افرادی که قبلاً مشکلاتی مثل لخته شدن خون داشته‌اند یا از داروهای ضدانعقاد استفاده می‌کنند، مشکل‌ساز باشد.
  • مصرف سیر سیاه ممکن است در برخی از افراد واکنش‌های آلرژیک را به همراه داشته باشد. اگر شما جزء افرادی هستید که به بعضی از موادغذایی یا ترکیبات حساسیت دارند، حتماً قبل از اینکه این خوراکی را در مقدار زیاد تهیه و میل کنید، درباره آن از پزشک تغذیه مشورت بگیرید.
  • این را هم بدانید که مصرف زیاد سیر سیاه می‌تواند کمی معده‌درد ایجاد کند. پس جوگیرانه و با هدف لاغری بیشتر در زمان کمتر، آن را نخورید!

 

پاستا به همراه سیر سیاه

نحوه مصرف سیر سیاه برای کاهش وزن بیشتر

بعضی منابع می‌گویند مصرف سیر خام همراه با آب در اولین وعده صبح تاثیر بسزایی در لاغری دارد. شما می‌توانید آن را به‌عنوان یک نوشیدنی مصرف کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری آبلیمو و سیر را به آب گرم اضافه کنید و بلافاصله آن را بنوشید.

اگر نگران بوی بد دهانتان هستید، متخصصان توصیه می‌کنند که به جای جویدن سیر، آن را مانند کپسول با آب قورت دهید تا از بوی بد دهان و آروغ‌های عجیب جلوگیری کنید.

علاوه بر این می‌توانید سیر سیاه را :

  •  به همراه روغن زیتون برای سس سالاد استفاده کنید؛
  •  در سوپ‌های رژیمی استفاده کنید؛
  • به همراه پنیرهای مختلف میل کنید؛
  • با پاستای رژیمی میل کنید.

خواص سیر سیاه در طب سنتی چیست؟

  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛
  • از سلامت قلب و عروق پشتیبانی می‌کند؛
  • سرشار از آنتی‌اکسیدان است.

خواص سیر سیاه چیست؟

خواص سیر سیاه برای زنان چیست؟

  • کمک به تعادل هورمونی
  • منبع غنی آهن
  • کمک به سلامت پوست

 خواص سیر سیاه برای مردان چیست؟

  • افزایش استقامت
  • کمک به سلامت پروستات
  • افزایش سطح تستوسترون

نحوه استفاده از سیر سیاه برای کبد چرب

گنجاندن سیر سیاه در رژیم غذایی با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به بهبود وضعیت کبد چرب کمک می‌کند. برای افزودن سیر سیاه به رژیم غذایی خود، آن را به سالاد، سوپ، یا به عنوان چاشنی برای گوشت اضافه کنید. یادتان باشد حتما از پزشکتان هم در رابطه با مجاز بودن مصرف سیر سیاه برای بیماریتان سوال بپرسید.

سیر سیاه برای لاغری به همراه بروکلی

جمع‌بندی

سیر سیاه یک ماده خوراکی است که از تخمیر طبیعی سیر سفید به‌وجود می‌آید و مزه‌ای شیرین‌تر، ملایم‌تر و بویی کمتر از سیر سفید دارد. برخی از متخصصان از تاثیر این خوراکی در کاهش وزن و لاغری گفته‌اند و توصیه می‌کنند سیر را همراه با آبلیمو و آب ولرم بنوشید تا تاثیر بیشتری ببینید.

سیر سیاه به‌خاطر ترکیبات بسیار مغذی که دارد، از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند و با خاصیت ضد التهابی به بدن کمک می‌کند بهتر با بیماری‌های عفونی و التهابی مبارزه کند. همچنین این خوراکی در پیشگیری از سرطان نیز اثرگذار است.

سیر سیاه به‌دلیل داشتن ویتامین‌های B6 و C، فیبر، کلسیم و منگنز منجر به افزایش متابولیسم بدن می‌شود. درنتیجه با افزایش سوخت‌وساز چربی‌ها در کاهش وزن اثر زیادی می‌گذارد. مصرف سیر سیاه به‌طور مداوم در رژیم‌های لاغری می‌تواند تاثیر آن را چندین برابر کند.

افرادی که حساسیت‌های غذایی دارند و کسانی که عمل جراحی در پیش دارند، بهتر است از مصرف سیر سیاه خودداری کنند تا واکنش‌های آلرژیک و خون‌ریزی‌های زیاد بعد از عمل را کنترل کنند. همچنین نباید این خوراکی را زیاد میل کنید چراکه باعث بروز معده‌درد می‌شود.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منبع:

medicinent

Healthshots

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

73 نظر

  1. سلام من تیرویید م را عمل کرده‌ام آیا سیر سیاه برای من خوب هست که استفاده کنم مقدار

    1. سلام وقت بخیر. به صورت کلی مشکلی ایجاد نمی‌کنه، ولی چون تیروئید رو عمل کردید معمولا بهتره برای همیشه حواستون به مواد غذایی‌ای که مانع از جذب ید در بدنتون میشه باشه. برای سیر سیاه هم باز از پزشک بپرسید ممکنه بعد عمل تیروئید قرص و مکمل‌هایی رو به شما داده باشه که با همه مواد غذایی سازگار نباشن. به خصوص اگر تحت درمان ید درمانی و یا رادیوتراپی باشید.

  2. سلام همسرم آرتروز شدید داره خیلی پادرد داره
    آمفیزم ریه هم هستند
    براشون سیر سیاه خوبه

    1. با توجه به شرایط ریه نمیشه قطعی گفت که خوبه و به هیچ عنوان درمان قطعی بیماریشون نیست.

  3. سلام وقت بخیر/من عمل فیبروم رحم داشتم/الان ۹ ماه میگذره ازش/پریودیم منظم بوده ولی ۲ ماه اخیر پریود نشدم یا خونریزی کمی داشتم دوباره قطع شده/یکی از دوستام مشکل هورمونی داشت وپریود نمیشد/با مصرف سیر سیاه هورمونهاش تنظیم شده وپریود میشه/آیا منم استفاده کنم به نظرتون؟

    1. سلام پریچهر عزیز، وقتتون بخیر
      به طور کلی سیر سیاه عوارض خاصی نداره. اما نمیتونیم به طور قطعی بگیم که مشکلتون با مصرف این خوراکی حل میشه.

    1. سلام وقت بخیر پیشنهاد ما استفاده مواد غذایی کاملا طبیعیه. در نتیجه بهتره برای استفاده از سیر سیاه با پزشکتون مشورت کنید. به خصوص اینکه سیر سیاه تقلبی در بازار زیاد شده و نباید سلامت خود شما و جنینتون به خطر بیفته.

  4. سیر سیاه اصل را از کجا تهیه کنیم از بس در ایران دروغ هست همه میگن مال ما اصل است فقط میشه راهنمایی کنید

    1. دوست عزیز سلام
      میتونید از عطاری ها تهیه کنید یا فروشگاه های اینترنی معتبر

  5. درود برشما من ازجمله کسانی هستم که باوجوداینکه یک روانشناس هستم به داروهای گیاهی وسنتی اعتقاد صددرصد دارم ونتیجه خوبی هم ازمصرف داروهای گیاهی وعطاری بخصوص سیرگرفته اموتوصیه میکنم به عزیزان که تاانجاکه امکان داره ازمصرف قرص های شیمیای استفاده نکنند وبجاش از داروهای گیاهی وسنتی استفاده کنند موفق باشید

      1. داداش سیر سیاه اصل فقط این خاصیت رو داره
        اون کیلویی ها و فله ای ها خوردنش تازه کار رو بدتر میکنه
        یه شرکت هست که داره سیر سیاه اصل تولید میکنه
        فقط فقط یه شرکت هست
        بقیه سیر سیاه ها همش فیکه

    1. سلام علی عزیز
      احتمال تاثیرگذاری برای جلوگیری از التهاب مفاصل دارد

  6. سلام وخسته نباشید ببخشید من قرض فشار و خون وقرص قند وآسپرین ۸۱ می خورم ضرر داره شروع کنم

    1. سلام دوست عزیز
      برای مصرف مواد غذایی بهتر است با پزشک مشورت کنید

  7. چند وقت بعد از مصرف سیر سیاه میشه جراحی کرد؟ من یک ماهه دارم استفاده میکنم

  8. سلام من قرص آملوپرس ۵بخاطر فشار خون مصرف میکنم تداخل دلره باهاش؟

      1. سلام ببخشید من می‌خوام واسه کیست تخمدان ازش استفاده کنم آیا درسته ؟؟؟؟

      2. سلام دوست عزیز
        منابعی برای تاثیر سیرسیاه برای کیست دیده نمی‌شود بهتر است از پزشک زنان مشورت کنید

    1. سیر پلاسیده هیچ خاصیتی نداره معده رو هم اذیت میکنه سیر باید فقط تازه مصرف بشه گول این تبلیغات بازاریابی و عطاریها رو نخورین اینها سیر کیلو 20تومن رو 300تومن میفروشن و هیچ وقت هم نمیگن چطور تخمیرش میکنن چه تقلب هایی انجام میدن مثل روغن نهنگ و شترمرغ و کرم حلزون و… این هم بعدها پشت پرده اس مشخص میشود

  9. سلام روزتون بخیر میخواستم بدونم سیر سیاه برای پروستات خوبه ؟

    1. سلام دوست عزیز

      مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که سیر سیاه می تواند به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ، سرطان ریه و سرطان سینه کمک کند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که مصرف سیر سیاه به مدت 12 هفته باعث کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان می‌شود

  10. عالی بود ممنون من 5روزه دارم استفاده میکنم هر روز 5حبه

    1. سلام جناب شاکری عزیز
      ممنون که تجربه خود را با ما به اشتراک گذاشتید

    2. ممنون از نظرات عالی و کامل شما .من شروع کردم هرروز یک حبه

  11. آیا مصرف سیر سیاه برای درمان زگیل تناسلی تاثیری دارد؟؟

    1. سلام
      من ۶ماه پیش آمبولی ریه داشتم تقریبا ریه هام مخصوصا ریه سمت چپم پر لخته بود الان قرص زابانو استفاده میکنم میخواستم ببینم مصرف سیر سیاه واسه من ضرر داره؟

      1. سلام هانیه جان
        بدون مشورت پزشک مصرف نداشته باشید

  12. سلام
    خیلی ممنونم از مطالب مفیدتون
    سیر سیاه رو بهتره چند حبه خورد ناشتا
    ودر روز بجز ناشتا چند حبه دیگه بخوریم
    من خودم یک حبه ناشتا میخورم

    1. سلام بر شما
      ممنون از توجهتون
      مصرف روزانه یک عدد کافی است و مصرف آن به صورت ناشتا و غیر ناشتا فرقی ندارد.

  13. باسلام خدمت شما. آیا سیر سیاه برای چربی خون مفید است .یعنی چربی خون را پایین می‌آورد؟

    1. سلام دوست عزیز
      سیر سیاه باعث بهبود عمل هموستاز در خون شده و قند خون را کنترل می کند. این کار را از طریق افزایش سطح انسولین یا کاهش مقاومت به انسولین انجام می شود.
      درواقع هم چربی خون و قند خون پایین می‌آید
      مرسی از توجهتون

  14. سلام
    بنده میخواستم بدونم که آیا سیرسیاه برای سردردمیگرنی مضر است یا خیر . سپاس

  15. سلام .یه سوال دارم وقتی که تو دوره ۴۵ روزه که سیر سیاه مصرف میکنم و لاغر میشم .آیا چاقی بازگشت هم داره یانه

    1. سلام دوست عزیز
      هرگونه کاهش وزنی بدون داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی قابل برگشت است

      1. سلام وقتتون بخیر .آیامصرف سیرسیاه اشتهارد هم کاهش میده یانه؟؟واینکه منم طی ۴۵ روز هم رژیم رو رعایت میکنم وهم سیر سیاه مصرف میکنم آیا بعداز پایان دوره وزنم برمیگرده یانه؟؟

      2. سلام دوست عزیز

        سیر سیاه، به عنوان یک کنترل کننده اشتها شناخته شده است که می‌تواند احساس سیری را به مدت طولانی حفظ کند و در نتیجه از خوردن بیش از حد جلوگیری کند. اما در مصرف آن تعادل را رعایت کنید

      3. سلام
        میخواستم بدونم سیر سیا برای درمان کبد مفید هست و میشه با این عنوان ازش استفاده کرد؟

      4. سلام دوست عزیز
        سیر سیاه برای کبد چرب مفید است

      5. سلام زهرا جان
        بله خواص لاغری هم دارد زیرا باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود

  16. سلام من تیرویید کم کار دارم آیا سیر برام بد نیست

    1. سلام دوست عزیز
      خوشبختانه ثابت شده است که مصرف سیر خام به تنظیم عملکرد غده تیروئید کمک زیادی می کند.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب