خواص خشخاش برای سلامتی بدن؛ این گیاه عجیب!

خواص خشخاش برای سلامتی

فهرست مطالب

اگرچه نام خشخاش ممکن است بلافاصله ذهن‌ ما را به سمت مواد مخدر و تاثیرات افیونی آن ببرد، توجه داشته باشید دانه‌های خشخاش که در آشپزی کاربرد دارند حاوی مقادیر ناچیزی از این ترکیبات هستند و در حالت عادی برای مصرف انسان بی‌خطر هستند.

خواص خشخاش که بعضی دانشمندان آن را گیاه قرون و اعصار می‌نامند، بسیار زیاد و متنوع است؛ از خواص تغذیه‌ای و دارویی گرفته تا کاربردهای آن‌ها در آشپزی همه و همه جوانبی هستند که ما قصد داریم در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به آن‌ها بپردازیم و از مزایا و معایب آن آگاه شویم.

سوالات متداول

خواص خشخاش چیست؟
دانه‌های خشخاش با توجه به این‌که دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی هستند، فواید مختلفی برای بدن دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توانیم به تقویت استخوان‌ها، تنظیم فشار خون، بهبود سلامت قلب و بهتر شدن عملکرد هضم اشاره کنیم. همچنین ثابت شده است که خشخاش از بی‌خوابی جلوگیری می‌کند و باعث بهبود شرایط سیستم عصبی می‌شود.
مضرات خشخاش چیست؟
خشخاش اگر بیش از اندازه مصرف شود ممکن است باعث خارش دهان، راش‌های پوستی و اگزما، خس خس و سختی در تنفس، سرگیجه، استفراغ و حالت تهوع شود. همچنین مصرف آن در مقادیر زیاد به دلیل داشتن آلکالوئیدهایی که خواص اعتیادآور دارند، ممکن است باعث عوارض متعددی شود. بهتر است که قبل از تهیه و مصرف خشخاش، از فرآوری و پاکسازی شده بودن آن اطمینان حاصل کنید.
خشخاش برای مردان چه خواصی دارد؟
خشخاش به دلیل داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مختلف باعث سلامت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت بدنی می‌شود. مصرف خشخاش باعث می‌شود که DNA اسپرم در حالت ایده‌آل باشد و از بروز ناباروری در مردان جلوگیری می‌کند.
آیا خشخاش برای زنان باردار و شیرده مفید است؟
خشخاش در بیشتر کشورها به عنوان ادویه و افزودنی در غذاها کاربرد دارد اما شواهد قابل استناد کمی وجود دارد که آیا می‌توانید از این دانه در زمان شیردهی و بارداری استفاده کنید یا خیر.
توصیه می‌شود که در زمان بارداری و شیردهی از مصرف زیاد خشخاش خودداری کنید تا مانع از بروز عوارض احتمالی آن شوید.

آشنایی با خواص خشخاش

خشخاش گیاه بومی شرق مدیترانه است که به رنگ‌های متفاوتی وجود دارد. دانه‌های خشخاش دانه‌های کوچک و لوبیا شکل هستند که در رنگ‌های آبی خیلی پررنگ، سیاه، خاکستری و تیره روشن وجود دارند اما رنگ‌ اصلی آن‌ها زرد و سفید است.

خشخاش در انواع غذاهای سنتی کشورهای مختلف به ویژه کشور هندوستان استفاده می‌شود. دانه و روغن آن خواص سلامت بخش زیادی دارند؛ از قبیل بهبود سردرد و سرفه و درمان آسم و بی‌خوابی.

در ادامه بیشتر در مورد خواص خشخاش یاد می‌گیریم:

غنی از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها

خشخاش هم مثل بیشتر دانه‌های گیاهی غنی از فیبر، چربی‌های گیاهی و مواد معدنی دیگر است. دانه خشخاش میزان منگنز بالایی دارد که ماده معدنی مهمی برای سلامت استخوان و جلوگیری از لخته شدن خون است.

همچنین باعث تولید آمینواسیدها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌های مهم در بدن می‌شود. روغن دانه خشخاش دارای اسیدهای چرب امگا ۶ و ۹ است و همچنین دارای مقادیری اسید چرب امگا ۳ آلفا لیلونیک اسید است همینطور دانه و روغن دانه خشخاش دارای ترکیبات پلی فنولی هستند که خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.

دارای ترکیبات ضد درد

خشخاش به دلیل داشتن ترکیباتی مثل مورفین و کدئین در صنعت پزشکی به عنوان یک ترکیب دارویی ضد درد کاربرد دارد.

فواید خسخاش برای سلامتی چیست؟

بهبود سلامت پوست و قلب

روغن دانه خشخاش دارای چربی‌های چند غیر اشباع است که باعث سلامت پوست و قلب می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که روغن موجود در دانه خشخاش به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و مانع از به وجود آمدن ضایعات پوسته‌دار روی پوست می‌شود.

کمک به دستگاه گوارش و هضم

به دلیل اینکه خشخاش دارای فیبر بالایی است باعث بهبود سلامت روده می‌شود و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

دانه‌های خشخاش به لطف داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بالا ، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از آسیب سلولی می‌شوند.

کمک به باروری و افزایش میل جنسی

دانه‌های خشخاش نقش مهمی در باروری زنان دارند و باعث شستشوی مخاط از لوله فالوپ شده و به بارداری کمک می‌کنند. همچنین سلامت جنسی را با افزایش میل جنسی بهبود می‌بخشند.

 

موثر بر درمان آفت دهان

به دلیل اینکه دانه خشخاش دارای خاصیت خنک‌کنندگی است، ماده موثری برای درمان آفت دهان شناخته می‌شود. اگرچه شواهد کمی مبنی بر این موضوع وجود دارد و بهتر است که در این مورد با پزشک متخصص مشورت کنید.

تنظیم فشار خون

اسیداولئیک موجود در روغن دانه خشخاش باعث پایین آوردن فشار خون می‌شود.

تقویت بینایی

روی و ترکیبات آنتی‌اکسیدان موجود در دانه خشخاش به بهبود بینایی و جلوگیری از بروز بیماری‌های چشمی کمک می‌کنند.

درمان سنگ کلیه

به دلیل وجود مقدار پتاسیم بالا در خشخاش، این دانه با سنگ کلیه مقابله کرده و از بروز دوباره آن جلوگیری می‌کند.

موثر بر تیروئید

روی یک عنصر اساسی برای کارکرد بهتر غده تیروئید است و به لطف وجود این ترکیب در روغن دانه خشخاش، دانه‌های خشخاش نقش مهمی در عملکرد مناسب غده تیروئید دارند.

کمک به درمان شوره سر

ادعا می‌شود که خشخاش می‌تواند برای درمان شوره سر مفید باشد. برای این منظور دانه‌های خیس خورده خشخاش، فلفل سفید و کشک را با هم مخلوط کنید تا مخلوط خمیری شکلی به دست آورید و این خمیر را روی موهای خودتان بمالید و بعد از نیم ساعت آن را بشویید.

خواص خشخاش چیست؟

درمان دیابت

اگر که دیابت دارید، می‌توانید از خشخاش در رژیم غدایی‌تان استفاده کنید. این دانه به دلیل داشتن منگنز، جایگاه مهمی در رژیم غذایی افراد دیابتی دارد.

بهبود مشکلات تنفسی

مصرف خشخاش راه موثری برای درمان مشکلات تنفسی مثل آسم است. دانه خشخاش باعث جلوگیری از گرفتگی بینی می‌شود و گلو را پاکسازی می‌کند.

بهبود عملکرد سیستم عصبی

ترکیبات معدنی زیادی مثل ید، کلسیم، آهن و منیزیم در خشخاش وجود دارد که باعث حفظ سلامت سیستم عصبی شما می‌شود.

غواید خشخاش چیست؟

مضرات خشخاش

استفاده از خشخاش به اندازه مناسب باعث کمک به درمان بسیاری از مشکلات سلامتی می‌شود اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود از قبیل:

  • مواردی از ادم ریوی در رابطه با مصرف مقدار زیاد خشخاش گزارش شده است؛
  • در موارد بسیار نادر مصرف دانه خشخاش اضافه شده به چای می‌تواند منجر به مرگ شود؛
  • اگر دانه‌های خشخاش قبل از استفاده به خوبی شستشو نشده باشند می‌توانند باعث بروز عوارض متعددی بشوند؛
  • مصرف خشخاش می‌تواند بر روی رشد جنین اثرات منفی داشته باشد و بهتر است که در دوران بارداری مصرف نشود؛
  • می‌تواند آلرژی‌زا باشد؛ اگر به مواد غذایی از قبیل فندق، کیوی، کنجد، دانه چاودار و گندم سیاه حساسیت داشته باشید، احتمال اینکه به دانه خشخاش هم حساسیت داشته باشید زیاد است؛
  • تداخل دارویی؛ دانه خشخاش می‌تواند با داروهای مسکن و ضد درد تداخل ایجاد کند.

خواص خشخاش چیست؟

خواص و فواید خشخاش برای مردان

خشخاش به دلیل داشتن ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و مواد معدنی متنوع مثل روی، منگنیز، پتاسیم و آهن، باعث بهبود باروری مردان می‌شود. خشخاش همچنین به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی مانع از آسیب به DNA  اسپرم می‌شود. استفاده از روغن دانه خشخاش برای درمان زود انزالی مردان کاربرد دارد.

خواص خشخاش در طب سنتی

طبع خشخاش در طب سنتی سرد و خشک است و باید همراه مصلح مناسب آن استفاده شود. در طب سنتی پزشکان از خاصیت ضد درد دانه‌های خشخاش برای تسکین درد و ناراحتی بیماران استفاده می‌کنند.

خواص عسل خشخاش

گیاه خشخاش یک منبع با جذابیت عالی برای زنبورهای عسل است و در فصل بهار که دوره گل‌دهی خشخاش است، زنبورها از گرده گل آن برای تهیه عسل استفاده می‌کنند. عسل به دست آمده از خشخاش دارای فواید زیادی است که به چند نمونه آن اشاره می‌کنیم:

  • دارای طبع معتدل
  • تقویت کننده بدن
  • ایجاد آرامش
  • درمان اسهال
  • جلوگیری از یبوست
  • رفع سوزش مثانه

خواص خشخاش چیست؟

کلام آخر

خب! با فواید دانه‌های خشخاش آشنا شدید؟ مصرف دانه خشخاش به دلیل داشتن ترکیبات اعتیاد آور باید محدود باشد و قبل از مصرف باید شستشو شود تا ترکیبات مضر آن از بین بروند. به زبانی دیگر لطفا از حد اعتدال فراتر نروید.

اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید بهتر است که در مورد مقدار مجاز مصرف آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر که دغدغه سبک زندگی سالم دارید، می‌توانید با اضافه کردن دانه خشخاش به رژیم غذایی خود به حفظ سلامت بدن خودتان کمک کنید. با مراجعه به سایت لیمومی و بررسی رژیم‌های غذایی مختلف و تماس با کارشناس‌های این سایت می‌توانید قدم اول برای شروع زندگی سالم را بردارید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

PharmEasy

WebMD

Health News

Healthline

Medical and health information

 Simple Healthy Living

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

6 نظر

  1. دانه خشخاش زمانی که مابچه بودیم به وفورداخل مقازه هابودتعجبم ازاینهکه اونوقتهاهم کلاهکی که دانه خشخاش توشه بزرگتربودهمدانه های داخلش درشترودررنگهای مختلف. بابک طعم بی نظیرالانفقطبوی اوونوقتهارومیده

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب